במהלך השקת איוניק 5, יכולנו לקחת לפרק זמן קצר את הגרסה החשמלית החדשה של רכב הפנאי יונדאי קונה ולהתרשם ממנה.

מידע מקדים
הגרסה החשמלית של קונה מצוידת במנוע המייצר 136 כ"ס ו-40.2 קג"מ, משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 9.9 שניות והמהירות המרבית 155 קמ"ש (בגרסת הבנזין: 7.7 ש', 210 קמ"ש). לסוללה 39 קוט"ש, הטווח המוצהר הוא 305 ק"מ, והטענה במטען מהיר של 100 ק"ו, מ-0% ל-80% תדרוש 54 דקות.

גרסה זו שוקלת 1625 ק"ג, 275 ק"ג יותר מאשר גרסת הבנזין, ולתא המטען שלה נפח של 337 ליטרים, 36 ליטרים פחות מאשר בגרסת הבנזין. גם מרווח הגחון הוקטן ב-2 ס"מ ל-15.5 ס"מ. בנוסף, לגרסה זו מתלה אחורי שונה: רב-חיבורי במקום קורת מתח בקונה בנזין.

יונדאי קונה חשמלי – נהיגה ראשונה (השקה מקומית)
צילום: תומר פדר

במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, ניטור אקטיבי של שטחים מתים. במפרט האבזור: חישוקי "17, מולטימדיה עם צג "8, מחוונים מוקרנים, פקדי שליטה בעוצמת הבלימה הרגנרטיבית, בקרת אקלים, מפתח חכם, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים ועוד.

מחיר קונה החשמלי, המוצע ברמת גימור אחת, הוא 143,000 שקלים.

מתרשמים
כאשר אני פוגש בו בחנייה, אני תוהה איך הצליחו אנשי יונדאי לפגוע באופן כה קשה בעיצוב הנאה של הדגם בגרסת הבנזין שלו. החזית החדשה והאטומה ממש אינה מוצלחת, ופתח הטעינה שממוקם דווקא בחזית מוסיף חטא על פשע.

יונדאי קונה חשמלי – נהיגה ראשונה (השקה מקומית)
צילום: מערכת אוטו

סביבת הנהג משלבת אותם קווים צעירים כמו בגרסת הבנזין, אך משטחי הפלסטיק נוקשים ואינם מזמינים כמו אלה בגרסה המוכרת. המחוונים המוקרנים ברורים, וההתייחסות למקור ההנעה מוצאת ביטוי בגזרת מד סל"ד שהפך למד כוח וכו'. בגרסה זאת אותו בורר הפועל באמצעות לחצנים כמו בדגמי יונדאי אחרים. השליטה במצבי הניהוג אינה נוחה מכיוון שמיקום הלחצן אחורי מדי.

מאחור אותו מרחב שהוא מספק, ותנוחת ישיבה שהיא נמוכה יחסית. למרות שתא המטען הוקטן, לא נראה שהדבר פגע באופן משמעותי בשימושיות.

יונדאי קונה חשמלי – נהיגה ראשונה (השקה מקומית)
צילום: יונדאי

נוסעים
זוהי הגרסה החלשה יותר של קונה החשמלי, אך נתון המומנט כאן גבוה מזה של איוניק 5 (ב-4.5 קג"מ). בכל אופן, עם המפגש הראשון התחושה אינה שהרכב חלש; הוא זריז, והדבר מורגש כבר עם היציאה מהמקום, כאשר מומנט רב מגיע לגלגלים הקדמיים, מה שמאתגר את האחיזה שלהם ואת יעילות פעולתם.

כאמור, הטווח הרשמי הוא 305 ק"מ, אך הקונה התעורר עם 268 ק"מ כאשר הסוללה שלו טעונה לגמרי. אבל, כרגיל ברכב חשמלי, הטווח תלוי מאוד באופי הנהיגה; כך למשל אחרי 48.5 ק"מ בקצב מהיר יחסית, נותרנו עם 171 ק"מ; קצב גבוה עולה במכפלות.

התפוקה, כאמור, מכניעה בקלות את הצמיגים הקדמיים המייללים, גורמת לבקרת היציבות לעבוד לא מעט. בפניות, תת ההיגוי מאוד מורגש, אבל קונה שומר על אופיו הצעיר עם התנהלות קלה יחסית לכלים חשמליים. תכונה זו בולטת אחרי הנהיגה באיוניק 5, גם בכניסה זריזה לפניות, גם באופן בו הוא מגיב להעברות משקל. הבלמים אינם מדויקים בפעולה ולפעמים מגיבים באגרסיביות, אבל ניכר שקל להם יותר מאשר באיוניק 5.

יונדאי קונה חשמלי – נהיגה ראשונה (השקה מקומית)
צילום: תומר פדר

נראה שקונה נותר קופצני גם בגרסה זו, והדבר מוצא ביטוי בולט בכביש גלי מחוץ לעיר וגם בשבילים. קונה רועש בהרבה מאיוניק 5, בייחוד ברעשי הרוח.  

שמר על הקונה
זוהי רק התרשמות ראשונית, אך נראה שלמרות המעבר לחשמל קונה נותר קונה. במסגרת זאת לא יכולנו לבדוק טווח, אבל באם היכולת דומה לזו של איוניק החשמלית הרגילה – החולקת אותה חטיבת כוח – נראה שלדגם זה יש פוטנציאל ליטול מכירות מדגמי פנאי חשמליים של מותגים סיניים.

הסיבה לכך היא תג מחיר סביר של 143,000 שקלים, הכולל אבזור נאה, מערכות בטיחות מתקדמות, ואליהם מתווספת חבילת שירות הכוללת טיפולים ל-3 שנים (או 45,000 ק"מ).

יונדאי קונה חשמלי – נהיגה ראשונה (השקה מקומית)
צילום: תומר פדר