כמעט שבעים שנים. מכונית הסלון הראשונה של מרצדס, W120, הוצגה ב-1953. הדור החמישי שלה היה ב-1995 לראשון בשושלת מרצדס E קלאס. הדור החמישי של E קלאס, עשירי סך הכל בשושלת מכוניות הסלון, הוצג ב-2016, וב-2020 עבר מתיחת פנים.

גם בעידן בו רכבי פנאי הם המובילים, גם במותגי היוקרה, גם במרצדס, יש לדגם הזה מעמד נכבד בפני עצמו. 

מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (E300e, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

הקשר, פרטים
הגרסה ההיברידית-נטענת הוצגה עם הדגם העדכני, מוצעת גם לאחר מתיחת הפנים. זו שבחנו היא E300e: מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר המייצר 211 כ"ס, מנוע חשמלי 122 כ"ס והספק משולב של 320 כ"ס; סוללה 13.5 קוט"ש לטווח של 57 ק"מ. 

מרצדס E300e מוצעת ברמת הגימור 'אדישן', שמחירה 510,000 שקלים, וזו כוללת, בין השאר, תאורת לד, חישוקי "18, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים. רמת הגימור 'פרמיום' עשירה יותר, מחירה 560,000 שקלים, ובזו גם מושבים אקטיביים, מצלמות היקפיות. 

במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, הימנעות מתאונה, וסיוע בשמירת מרחק בשיוט רגוע (גם ללא בקרת השיוט). 

מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (E300e, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

עיצוב, נראות 
מתיחת הפנים עשתה טוב ל-E, כעת עם הופעה יותר מובחנת ועכשווית, ועם זאת אינה אגרסיבית מדי. כעת היא פחות דומה ל-C היוצאת, והשבכה המשורגת מעניקה לה אופי מכובד משלה. מכונית ההדגמה לבשה שחור ונראתה מאוד ייצוגית. הרגשנו חשובים. 

פנים הרכב 
עם פתיחת הדלת מתגלה סביבת נהג עשירה ומזמינה כצפוי ממכונית כה נכבדה. החומרים נעימים לעין ולמגע, ודיפון העץ משתלב היטב בגווני ריפוד חום דמוי-עור. את מרב תשומת הלב תופסים צמד צגי 12.3 שהגיעו לכאן במסגרת מתיחת הפנים – מערך MBUX בגרסה משופרת. פריטים רבים נוחים לתפעול, אך לא אהבתי את פקדי המגע החדשים שעל גלגל ההגה, כעת בכיוון חשמלי; הם צפופים ואינם נוחים לתפעול. 

מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (E300e, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

למרות שפע האבזור ברמת הגימור הזאת, קצת מפתיע שאין אוורור למושבים ובקרת האקלים היא דו-אזורית ולא תלת-אזורית; בנוסף, מערך האוורור רועש מהצפוי. המצלמות ההיקפיות עשירות באפשרויות, אבל למרות שהתמונה באיכות טובה קשה לקבל מהן ייחוס נכון ביחס למיקום במרחב. 

המושבים הדינמיים יכולים להקשיח את תמיכות הצד בהתאם לפנייה, מציעים אין ספור אפשרויות לכיוון התמיכות והם יודעים גם לעסות. הבעיה שתפעול מלא מחייב חיטוט בתפריטים, ביחוד לכוונון הגב התחתון; הייתי מעדיף פקד פשוט בבסיס המושב. תנוחת הנהיגה הנמוכה קצת מפתיעה, ונדרש זמן כדי לסגל תנוחה נוחה.

מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (E300e, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מפרט הבטיחות עשיר, אבל הוא היסטרי כאשר המערכת פסיבית, וכאשר מדובר במערכת אקטיבית פעולתו בוטה ולעיתים גם מבהילה.

מאחור המרחב נאה למדי כיאה למכונית סלון, ולמרות מנהרת גל ההינע הרחבה גם זה שישב במרכז לא התלונן. לתא המטען (370 ליטר) מבנה מוזר, בגלל שחלקו הפנימי מאוד מוגבה; קשה למקם כאן מזוודה גדולה. 

מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (E300e, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מנוע, ביצועים 
לפי המפרט, מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר ומנוע חשמלי מייצרים 320 כ"ס ו-71.4 קג"מ, התיבה אוטומטית עם 9 הילוכים והנעה אחורית; משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 5.7 שניות, והמהירות המרבית היא 250 קמ"ש.     

לפי הנהיגה, E קלאס היא מכונית מאוד מהירה, יש לה יכולות עקיפה בעומס ויכולת צבירת מהירות בקלות במעלה הררי תלול וממושך. היא משייטת בסל"ד נמוך ונימוח, אינה מפגינה כוחנות, אך עם לחיצה עמוקה על המצערת, אפשר לחוות את העוצמה הרבה. כדי להעריך את מלוא היכולות של חטיבת הכוח נדרש זמן ונהיגה במגוון סוגי תוואי. 

מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (E300e, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

צליל המנוע בנהיגה שגרתית אינו מזמין, אבל כאשר הקצב עולה הוא כמעט ואינו נשמע. פעולת התיבה זורמת וחלקה, ואפילו בתפעול ידני קשה לשים לב שהילוך שולב. מצד שני, כאשר חוזרים למצערת, בייחוד בנסיעה איטית, התגובות לכך אינן תמיד חלקות – לפעמים נוצרת השהייה, ואז תחילת הפעולה חזקה מדי; הדרגתיות תתקבל בברכה. 

הטווח החשמלי הרשמי הוא 57 ק"מ, אך בפועל המכונית התעוררה עם 48 ק"מ חשמליים שהצטמצמו במהלך היום הלוהט והפקוק לסך כולל של 41 ק"מ. בנסיעה חשמלית הקצב מספק ובהתנעה חשמלית בימים חמים ניתן לשמוע את מערך הקירור של המערכת.

מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (E300e, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

ביום המבחן העמוס צריכת הדלק הייתה 11.7 ק"מ/ל' בתפעול משולב, 8.5 ק"מ/ל' עם מנוע הבנזין. בטיול נינוח ובסיוע הסוללה הצריכה היא 16.1 ק"מ/ל', ובלעדיה 13.5 ק"מ/ל', ואלה נתונים טובים לרכב כה גדול. נפח מיכל הדלק, 50 ליטרים, קטן מדי. 

נוחות, התנהגות
כמו בעוד לא מעט גרסאות כאלה, כבדות מהרגילות – כאן ב-290 ק"ג, ל-1990 ק"ג – גם כאן האתגרים בפני מערך המתלים גדולים יותר, והתוצאה היא נוחות נסיעה נאותה אך לא מצוינת. חלק מהנסיעה נעים, במקרים אחרים ההתנהלות אינה רהוטה מספיק; בעיר, שיבושים קטנים לא תמיד נספגים היטב, גדולים גורמים לנדנוד. גם מחוץ לעיר הנוחות טובה והנסיעה נעימה, אבל יש מקרים בהם הנוחות אינה מספקת, כמו ריסון לא משוכך מספיק על גלי כביש. רעשי הכביש סבירים, רעשי הרוח בולטים יותר. 

מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (E300e, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

ה-E נראית גדולה וייצוגית, אבל היא בהחלט יודעת להתנהג, ומפגינה כי בתחום זה של יכולת דינמית, אנשי מרצדס מכירים היטב את המלאכה. זו אינה מכונית ספורטיבית, אבל כאשר לוחצים על המצערת היא תצלח פניות ועיקולים בקצב מהיר ותזכיר איזה ציר מניע אותה. ה-E תהדק קו תחת מצערת כבדה ביציאה מפנייה, תייצר היגוי יתר קליל עם הרפייתה ותשדר שיש לה עוד רזרבות ויכולת, גם במצבים שכאלה. זו חוויה מפתיעה, בהינתן הממדים והאופי המוצהר של הרכב, ומשלים אותה היגוי שמשקלו נכון ויש לו פעולה ברורה. המשקל הרב מורגש גם בחוסר ריסון על כבישים גליים ובבלימה. כמו בהרבה גרסאות היברידיות-נטענות אחרות, גם כאן התגובה לבלימה אינה ברורה מספיק. 

מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (E300e, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה 
מרצדס E קלאס מעניקה את החוויה הנדרשת ממכונית סלון של מותג יוקרה, ומביאה עימה תא נוסעים וסביבת נהג עשירים, יחידת כוח המעניקה ביצועים מכובדים, יכולת דינמית ראויה, והגרסה ההיברידית מוסיפה על כל אלה יכולת נסיעה בחשמל בלבד בין 40 ל-45 ק"מ, וזו הרי הנסועה היומית הממוצעת בישראל. ולמרות שנוחות הנסיעה אינה מתעלה בכל תוואי, אי אפשר שלא להתרשם מהיכולת הכוללת, גם להיזכר במותר מכונית הסלון על רכב הפנאי.

מחירה של E קלאס מתחיל ב-510,000 שקלים, וזו שנבחנה עולה 560,000 שקלים. אמנם, התחרות קטנה, ומחירם של הדגמים הקרובים נמוך אך במעט, אבל במחיר הזה, מרצדס E300e יקרה מדי.

מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (E300e, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו