בשנת 2006 הציגה ניסאן את דגם הפנאי הקומפקטי קשקאי, וזה היה לרכב החשוב ביותר של ניסאן אירופה; לא רק שעצר את התדרדרותה במכירות והביא לשינוי חיובי ומשמעותי במגמה, אלא גם העניק לה אופי נחשק יותר. ניסאן החליטה כי דגם הפנאי הקומפקטי החדש יחליף באירופה את המשפחתיות הקומפקטית. מאז היא לא הסתכלה לאחור; שלושה מיליון כלים כאלה נמכרו עד היום באירופה לבדה, חמישה מיליון בעולם. 

בפברואר 2021 נחשף הדור השלישי, 8 שנים לאחר שהושק הדור השני, ושיווקו בישראל החל לאחרונה.

ניסאן קשקאי - מבחן דרכים (1.3 ל')
צילום: יואל פלרמן

הקשר, פרטים
הדור השלישי של קשקאי מבוסס על גרסה חדשה של פלטפורמה CMF/C של ניסאן-רנו, וזו משרתת בין השאר גם את ניסאן X-טרייל ומיצובישי אאוטלנדר החדשים. הממדים גדלו ב-2-4 ס"מ, בסיס הגלגלים הוא 266.5 ס"מ, האורך 443 ס"מ. המרכב, עשוי, בין השאר, מאלומיניום (דלתות, מכסה מנוע) וגם מחומרים מרוכבים (דלת אחורית), לשמירה על משקל נמוך יחסית. לקשקאי מנוע טורבו-בנזין 1.3 ליטר, תיבה רציפה, וההנעה קדמית. 

קשקאי מוצע בשלוש רמות גימור: 'אסנטה טופ', שמחירה 160,000 שקלים, כוללת חישוקי "17, גג זכוכית, תאורת לד, מפתח חכם; 'אסנטה טק' ב-170,000 שקלים ולזו חישוקי "18, מצלמות היקפיות; ל'טקנה', שמחירה 180,000 שקלים, חישוקי "19, תפעול חשמלי לדלת האחורית – וזו רמת הגימור של הרכב הנבחן.

מפרט הבטיחות, בכל רמות הגימור, כולל: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית.

ניסאן קשקאי - מבחן דרכים (1.3 ל')
צילום: יואל פלרמן

עיצוב, נראות 
העיצוב של הדגם החדש מהווה המשכיות לזה של הדגמים הקודמים, ועם זאת הוא עדכני בהרבה. הדבר מוצא ביטוי בשבכת ה-V המודגשת, היוצרת עם יחידות הלד הצרות חזית מחודדת ויפה. קו הדופן מדויק ומבנה הקורה האחורית יוצר מופע של "גג צף", כמו בדגמים אחרים, וחישוקי ה-"19 תורמים גם הם להופעה הכוללת.

פנים הרכב  
אנשי ניסאן הבטיחו שמרחב הפנים גדל וכי האיכות וחווית התפעול שופרו מהותית. כבר עם הכניסה לרכב עולה כי הם קיימו. סביבת הנהג שופרה באופן משמעותי ביותר, משולבים בה ריפוד דמוי-עור בהיר, עם דיפוני דמויי עץ בטקסטורה ייחודית, משטחים שחורים – וכל אלה יוצרים אווירה עשירה ומכובדת. רוב המשטחים הקרובים ליד רכים, גם בהמשך. עם זאת, מדי פעם נשמעו רשרושים לא מחמיאים.  

ניסאן קשקאי - מבחן דרכים (1.3 ל')
צילום: יואל פלרמן

הקשקאי אינו "מפציץ בגימיקים", אבל מביא את מה שצריך ועושה זאת באופן נכון. במרכז סביבת הנהג בולט צג "9 שאינו נראה עדכני במיוחד מבחינת התצוגה אך נוח לתפעול. תמונת המצלמות ההיקפיות איכותית ומובנת, וגם המחוונים המוקרנים הנאים אינם מתחכמים והם ברורים וקריאים. אלה מקבלים סיוע בתצוגה עילית איכותית, שאינה שגרתית בדגמים אחרים בקטגוריה הזו. בורר ההילוכים, כמו צג המולטימדיה, דומה לזה שפגשנו כבר  באאוטלנדר, והא משלב מראה מקורי ונוחות תפעול. מאחוריו בורר מצבי ניהוג במיקום נוח ונוח לתפעול.

מושב הנהג ברמת הגימור הזאת נאה למראה, בזכות שילוב ריפוד דמוי-עור בהיר ובד שחור. למושב הנהג תפעול חשמלי, הוא נוח, ותנוחת הנהיגה טובה.

ניסאן קשקאי - מבחן דרכים (1.3 ל')
צילום: יואל פלרמן

הכניסה לאחור נוחה מאשר בדגם הפורש. המרחב שם נאה, מרווח הרגליים טוב וכך גם מרווח הראש למרות גג הזכוכית. נפח תא המטען, 490 ליטר, טוב, המבנה שלו שימושי, יש בו תאים לאחסון וכיסוי שיכול להפוך למחיצה. יופי.

ניסאן קשקאי - מבחן דרכים (1.3 ל')
צילום: יואל פלרמן

מנוע, ביצועים 
קשקאי החדש מצויד במנוע הטורבו-בנזין 1.3 ליטר 4 צילינדרים שפותח עם מרצדס, וכעת צמוד לו מערך היברידי מתון של 12 וולט. המנוע מייצר בגרסה זו 156 כ"ס (5500 סל"ד) ו-27.5 קג"מ (1750-3500 סל"ד), משודכת לו תיבה רציפה עם 7 יחסי העברה קבועים, וההנעה כאמור קדמית. הרכב מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש ב-9.2 שניות והמהירות המרבית היא 199 קמ"ש.

בנהיגה יום-יומית, בעיקר בעיר, פעולת המנוע נעימה ולתיבה פעולה מדורגת. עם זאת, בנהיגה איטית בעיר עשויה להיווצר תגובה בוטה כאשר חוזרים למצערת, כאילו התיבה התבלבלה ואיבדה את הזרימה. פעולת מערך הדימום/התנעה אינה זורמת תמיד, והרי מערך היברידי מתון אמור לדאוג לפעולה חלקה שלו.

חטיבת הכוח מאפשרת לרכב לצבור מהירות בקלות במצב שיוט, ובמצב של "חצי מצערת" הוא מעניק ביצועים טובים. בעומס – עליות תלולות וארוכות, עקיפות בתנאים לא נוחים – המנוע מתאמץ מעט יותר, מציע מעט פחות ובכלל הרכב זריז פחות. המנוע נשמע במצבים כאלה, ורעש התיבה מצטרף אליו, מסגיר במצבים אלה את מוצאה הרציף. פרט למצבי קיצון, צליל המנוע מבודד היטב. 

ניסאן קשקאי - מבחן דרכים (1.3 ל')
צילום: יואל פלרמן

צריכת הדלק במהלך המבחן שנערך ביום לוהט הייתה טובה: 10.9 ק"מ/ל'. בקצב רגוע הצריכה היא 13.5-14.7 ק"מ/ל'. 

נוחות, התנהגות
פעולת הבולמים רכה, ואלה מתמודדים היטב עם שיבושים קטנים, טלאים בכביש. שיבושים גדולים יותר, פסי הרעדה, שקעים של ממש, מורגשים, והטיפול בהם חלקי. צמיגים עם דופן לא מאוד גבוהה (235/50-19) אינם מסייעים הרבה לבולמים במלאכתם. 

בכבישים בין-עירוניים נוחות הנסיעה טובה יותר, אך גם בהם, שיבושים גדולים מורגשים וגלי כביש יגרמו לרכב לנוע מדי. רעשי הכביש מסוננים באופן סביר, אלה של הרוח לעיתים בולטים. 

ניסאן קשקאי - מבחן דרכים (1.3 ל')
צילום: יואל פלרמן

גם בשבילים המתלים פועלים נכון, ואלה מטפלים היטב ברוב המכשולים האופייניים בנהיגה כזאת, ועם זאת הם מתקשים בסינון אבנים קטנות במהירות איטית. 

היכולת הדינמית של קשקאי טובה, אך הוא אינו מכוון להעניק ערך מוסף של הנאה מנהיגה דינמית. בפניות ההתנהגות צפויה, עם רכינה מדודה וללא תגובות נמרצות של המרכב גם בעומס דינמי, והרכב מפגין כי הוא יכול להתמודד עם הרבה יותר כוח.

להגה משקל נכון, אך המעבר מהשטח המת במרכז למצב של הפניית גלגלים חד מדי, ונעשה ללא הודעה מוקדמת, דבר הבולט בהפניה חדה במהירות גבוהה. מערכת הבלימה מספקת ביכולתה, אך לעיתים מרעישה בפעולתה. 

ניסאן קשקאי - מבחן דרכים (1.3 ל')
צילום: יואל פלרמן

ביחס לפעולת מערכות הבטיחות, יצוין כי הניטור האקטיבי של שטחים מתים מעט עצבני, וכי לבקרת השיוט אדפטיבית פעולה מבלבלת: היא מאטה את הרכב עד עצירה, ואז משחררת בלמים והרכב גולש.

מחיר, תמורה 
ניסאן קשקאי מוצע בין 160,000 שקלים ל-180,000 שקלים, מחירו של הרכב שנבחן. לדגם החדש יש הכלים להעצים את סיפור ההצלחה של קודמיו; הוא נראה טוב, תא הנוסעים וסביבת הנהג משופרים בהרבה בזכות חומרים משודרגים ואבזור מכובד. חוויית הנהיגה פחות מרשימה, ועדיין מדובר בדגם פנאי נעים וללא חסרונות בולטים. התמורה דומה לזאת המתקבלת בדגמי פנאי קומפקטיים טובים במחיר זה, ולנו נראה שככל שמדובר בתמורה, הגרסאות הזולות יותר, שכנראה גם נוחות יותר, אפילו עדיפות.

*עדכון: פורסם ב-27.08.21 (נוסף וידאו)

ניסאן קשקאי - מבחן דרכים (1.3 ל')
צילום: יואל פלרמן