הגרסה החשמלית של יונדאי קונה חשמלי EV, רכב הפנאי הקטן והמצליח של יונדאי, כבר אינה חדשה. זו הוצגה ב-2018 ואז גם נהגנו בה, באירופה. עם זאת, גרסה זו הגיעה לישראל רק לאחרונה, ונראה שהיבואן חיכה לתזמון הראוי, גם למחיר הנכון.

קונה החשמלי הושק בארץ יחד עם איוניק 5, מה שהדגיש את ההיצע החשמלי של המותג. תג המחיר תחרותי ביחס לדגמים דומים, 143,000 שקלים, וגם זה יוצר עניין רב בגרסה זו.  

יונדאי קונה - מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: מערכת אוטו

הקשר, פרטים
קונה מוצע בשתי גרסאות מנוע/סוללה, ובאירופה נהגנו בחזקה יותר שהיא לטווח ארוך יותר:  הספק של 204 כ"ס, סוללה של 64 קוט"ש ל-415 ק"מ. לארץ מיובאת הגרסה החלשה יותר, עם מנוע המייצר 136 כ"ס וסוללה קטנה יותר, של 39.2 קוט"ש, לטווח 305 ק"מ.

ביחס לקונה המוכר כאן, הגרסה החשמלית כבדה ב-275 ק"ג, ל-1625 ק"ג; תא המטען קטן ב-42 ליטר ל-332 ליטר; מרווח הגחון ב-2.2 ס"מ ל-15.8 ס"מ; המתלה לאחור הוא רב-חיבורי, מחליף קורת מתח. 

קונה החשמלי מוצע ברמת גימור אחת, ובמפרט: חישוקי "17, מפתח חכם, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים (רק בגרסה זו); במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה ושמירה על מרכז נתיב, ניטור אקטיבי של שטחים מתים.

יונדאי קונה - מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: מערכת אוטו

עיצוב, נראות 
המפגש הראשון עם קונה החשמלי היה עם רכב הצבוע לבן, ועיצובו נראה לא טוב בגלל השבכה האטומה. למבחן המלא התייצב הרכב באפור כהה, וזה נראה טוב יותר. בכל שאר המרכיבים, קונה משמר את המראה הצעיר והאופנתי שלו.

פנים הרכב  
סביבת הנהג מוכרת ומשלבת קווים צעירים עם משטחי פלסטיק קשיחים ולא מזמינים. העובדה שמדובר בגרסה חשמלית מוצאת ביטוי בלוח המחוונים, שם מד הסל"ד היה למד כוח, ובצג המרכזי, בו מוצגים ביצועי המערכת. במרכז הוחלף הבורר המסורתי באותם לחצנים כסופים שכה אהודים ביונדאי כיום, והרכב צויד בבלם חנייה חשמלי. בגלל השינוי בקונסולה בין המושבים, הועבר פקד השליטה במצב הניהוג לחלקה האחורי, ותפעולו משם אינו נוח. התצוגה במערך המולטימדיה מעט מיושנת, אך הנדסת האנוש טובה, והמחוונים המוקרנים ברורים ונאים. לרכב פקדים מאחורי ההגה לאחזור בלימה (בלימה רגנרטיבית), לאלה שלוש דרגות עוצמה וניתן להגיע לעצירה מלאה בלחיצה מתמשכת על הפקד השמאלי.

יונדאי קונה - מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: מערכת אוטו

תנוחת הנהיגה טובה, תפעול המושבים הקדמיים כאמור חשמלי, אך המושב אינו נוח במיוחד לנסיעה למרחקים ארוכים.

למרות שנראה תחילה שמאחור אין שינוי, הרי שהגבהה קלה לרצפה לטובת הסוללה יוצרת תנוחת ישיבה נמוכה, מצטרפת לה משענת מוטה יותר, ואלה יוצרים ישיבה פחות נוחה מאשר בגרסת הבנזין. בכל אופן המרחב לא נפגע, ומרווחי הרגליים והראש נאותים. למרות צמצום נפח תא המטען, הוא שימושי ויעיל.

יונדאי קונה - מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: מערכת אוטו

מנוע, ביצועים 
בהתרשמות הראשונית הופתענו מהביצועים המצוינים של הקונה, לפחות במהירויות נמוכות,  ובמבחן המלא המשכנו להתרשם מהם. זו כאמור הגרסה החשמלית החלשה יותר שיש לה רק 136 כ"ס, אבל המומנט שלה – 40.2 קג"מ – נכבד ביותר. כך שהיציאה מהמקום והאצות הביניים טובות מאוד, בהחלט נמרצות. גרסה זו שומרת על מאפייני הזריזות של קונה בגרסת הבנזין. אותו מומנט רב המוגש כבר בסל"ד נמוך מאוד יכול לגרום לגלגלים הקדמיים לאבד אחיזה אם לוחצים על המצערת מעט חזק מדי.  

עם ההתנעה עמד הטווח הצפוי על 320 ק"מ בלי מזגן, ואלה ירדו במצב ניהוג 'רגיל' וממוזג ל-294 ק"מ. אלה היו גם הטווחים שהרכב הראה אחרי טעינה מלאה. בדרך צפונה, עם טעינה ל-100% ב-M הדרך, ואחרי 170 ק"מ, בקצה האצבע של הגליל, נותרנו עם טווח של 109 (ל-279 ק"מ משוקללים) ו-37% סוללה (לפי 6.9 ק"מ/קוט"ש צריכה, הטווח הוא 270 ק"מ).

עליות תלולות לעבר כביש הצפון, בתוואי שאורכו 7 ק"מ, הורידו את הטווח ל-70 ק"מ ואת הסוללה ל-23%. לעמדת הטעינה במחניים הגעתי עם 213 ק"מ, 14% סוללה ו-45 ק"מ טווח (258 ק"מ משוקללים).

יונדאי קונה - מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: מערכת אוטו

הרכב הבטיח להגיע ב-48 דקות ל-80% סוללה וב-75 דקות ל-100%. בפועל זה לקח שעה וחצי (טעינת האחוזים האחרונים כאן איטית במיוחד, והרכב מראה תחילה זמנים אופטימיים מדי); לא מצאנו נתון רשמי, אך נראה שהטעינה המהירה היא של 50 ק"ו. 

חזרנו לתל אביב בקצב נינוח, והטווח המשוקלל היה 280 ק"מ. המשמעות היא שקונה החשמלי יגמע בין 255 ל-280 ק"מ בנסיעות ארוכות, וזה יפה כאשר מדובר בסוללה קטנה למדי.   

נוחות, התנהגות 
קונה בגרסת הבנזין המוכרת מעט קופצני, וכך גם הגרסה החשמלית, דבר הבולט בכביש גלי מחוץ לעיר. בעיר, רצף שברים ושיבושים קטנים מורגש מדי בנסיעה איטית. עם זאת, נוחות הנסיעה על פגמים גדולים ועל פסי האטה נאותה, וטובה מאשר זו בגרסה הרגילה. רעשי הרוח והכביש בולטים.  

יונדאי קונה - מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: מערכת אוטו

נסיעה בשבילים, גם בכאלה נוחים יחסית, גורמת לקפיצות רבות מהנחוץ.   

יללות הצמיגים הקדמיים ביציאה מפנייה מכריזות כי הם מתקשים לאחוז היטב כאשר מוזרם אליהם כוח רב. בנהיגה כזו, הרחבת קו הפנייה מורגשת מאוד, אבל הקונה שומר על אופי צעיר והתנהלות קלילה ביחס לכלים חשמליים. הוא נכנס בזריזות לפניות, ומגיב היטב להעברות משקל ולפקודות ההגה, שמשקלו נעשה נכון תחת עומס. 

הבלמים אינם נוסכים ביטחון בעצירות חירום, והמידע לנהג על פעולתם מדויק פחות. עם זאת, ההרגשה היא שפחות "קשה" להם מאשר בדגמים חשמליים גדולים יותר.

יונדאי קונה - מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה 
הקונה משמר את אופיו הנמרץ והצעיר גם בגרסה החשמלית. הטווח אמנם מוגבל בנסיעות ארוכות מחוץ לעיר, בסביבה של דגמים חשמליים קרובים – אבל גדול ביחס אליהם. בנסועה יומית ממוצעת, קונה מאפשר טעינה כל 5-6 ימים. 

מחירו של קונה החשמלי, 143,000 שקלים, יקר רק במעט מהגרסה הרגילה (139,000 שקלים), קרוב למחירם של דגמים חשמליים דומים. בהינתן הטווח הטוב, מפרט הבטיחות הנאה, הטיפולים בחינם לשלוש שנים – התמורה נראית טובה, בייחוד כאשר מכניסים למשוואה את העובדה שמדובר בדגם בשל שבא מבית טוב.

יונדאי קונה - מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: מערכת אוטו