מאז הצגתו ב־2008 היה רכב הפנאי הבינוני (D-SUV) אודי Q5 לדגם הפנאי המצליח ביותר של אודי, ומאז השקת  הדור השני ב־2016 נמכרו כ־1.6 מיליון כלים כאלה. אם תשאלו אותם, אנשי אודי יספרו לכם שהסיבה לכך היא שילוב של עיצוב מוצלח, שימושיות, יכולת.

סוגיות בתחום הנראה
אבל דווקא כאשר מדובר בעיצוב, אודי לא יצאה מעורה, וביותר ממובן אחד, עם הדור השני והדמיון לקודמו היה גדול. גם במתיחת הפנים שהושקה ביוני 2020, החברים מאינגולשטאדט לא השתוללו — ובכל זאת: קל מאוד לזהות שמדובר בדגם מחודש.

כדרכם של עדכונים מסוג זה, מוקד השינוי היה בחזית בכלל, בשבכה חדשה בפרט, וזו מיישרת קו עם העיצוב החדש של אודי. היא לא רק בולטת יותר לכשעצמה, אלא גם "מופרדת" יותר ממכסה המנוע, כך שגם מרכיב זה מדגיש את הכיוון האגרסיבי שהחזית פונה אליו. לא רק היא. הפגושים החדשים מוגדלים מקודמיהם כך שאפילו הוסיפו 1.9 ס"מ לאורך הרכב, ל־468 ס"מ. באודי גם לא שכחו לעדכן את יחידות התאורה עם קווים חדשים לתאורת היום. מאחור,  עדכון לאיפור יוצר מראה כבד יותר מאשר לפני החידוש, בייחוד פס הכרום הרוחבי, ומהצד הספים מודגשים ויוצרים רושם של רכב גבוה יותר. ובכלל, נראה שבאודי ניסו לשוות לרכב מראה יותר מגודל לעומת הקלילות והקומפקטיות שאפיינה את עיצוב קודמו. נוספו גם חישוקים חדשים, ואלה קיבלו ברכב המבחן "הגדלה" ל־"20 תמורת 4400 שקלים. 

אודי Q5 - מבחן דרכים (2.0 ל', מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

אווירה נעימה
אנחנו שואלים לא פעם מה הופך יצרן למותג יוקרה, ומה גורם לכך שהוא ראוי להיקרא כך. עם פתיחת הדלת ב־Q5, בעזרת הידיות המיוחדות (והקרבה של המפתח החכם), ניתן הסבר לא רע. עיצוב בשל, כאן קלאסי ומעט שמרני, שילוב גוונים מזמין ומעל לכל חומרים, הרכבה, וגימור ברמה גבוהה.וכן, פה ושם ישנם חלקים שאינם מאוד רכים למגע.

השינוי העיקרי כאן הוא מולטימדיה חדשה עם צג "10.1 הגדול מקודמו ("8). הוא אינו נראה כמו המילה האחרונה בתחום, וגם באודי כבר ראינו ביצוע עדכני יותר, אבל הוא איכותי מאוד, נוח לשימוש והתצוגה בו נאה. בניגוד לדגם שלפני החידוש, כאן מדובר בצג מגע ולא בכזה הנשלט חיצונית, אבל באודי לא התפתו לסבך והתפעול פשוט. חלק מאותה פשטות נובע מהעובדה שבקרת האקלים התלת־אזורית נפרדת ונשלטת חיצונית. גם עבור המחוונים המוקרנים נבחר כיוון קלאסי וברור, וגם הוא עושה את העבודה באופן נכון. לרכב גם גג זכוכית ענק ונאה. 

המושבים נאים למראה נעימים למגע, נוחים לישיבה, התפעול החשמלי מוצלח ותנוחת הנהיגה טובה. מאחור המרחב טוב, והאווירה נעימה בזכות הגוונים, המושבים הניתנים לכיוון ומערך המיזוג שם. לתא המטען נפח מכובד של 520 ליטר.

תנועה טובה
כל המנועים המוצעים בדגם המחודש קבלו מערך היברידי מתון (להוציא, כמובן, הגרסאות ההיברידיות־נטענות שהוצגו השנה). בגרסת 45 המוצעת בארץ מנוע טורבו־בנזין 2.0 ליטר המייצר 265 כ"ס (5250-6500 סל"ד) תוספת של 13 כ"ס, ו־37.7 קג"מ (1650-4500 סל"ד), מערך היברידי של 12 וולט, תיבה דו־מצמדית עם 7 הילוכים והנעה כפולה. כל אלה מסדרים ל־Q5 6.1 שניות ל־100 קמ"ש ועד 240 קמ"ש. 

אודי Q5 - מבחן דרכים (2.0 ל', מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

לא רק הנתונים מכובדים. Q5 מזנק היטב, וחשוב יותר: האצות הביניים שהוא מעניק טובות מאוד, מאפשרות עקיפות בטוחות מאוד תחת עומס, גם הודות להורדת כוח יעילה לכביש. 

פעולת המנוע נעימה וזורמת, ובסל"ד גבוה הוא גם מייצר צליל באמת נחמד. התיבה יעילה וזריזה, ולרוב פעולתה מאוד נעימה. עם זאת, ביציאה לעקיפה במהירויות נמוכות היא משתהה במעט בהורדת הילוך. פעולת המערך ההיברידי־מתון אינה מורגשת במיוחד, למעט בדימום/התנעה הנעימה כאן יותר מאשר לפני חידוש הדגם, פחות חלקה מאשר במערכות אחרות של היצרן. 

צריכת הדלק ביחס למידות ולמשקל סבירה. בין 8.9 ק"מ/ל' בתוואי המבחן המאומץ, עד ל־12.5 ק"מ/ל' בשיוט נינוח. 

הקטע של הבולמים
בשניות הראשונות, בנסיעה איטית בעיר, נוחות הנסיעה רחוקה מלהרשים. בולמים בכיול נוקשה אינם מקבלים סיוע מדופן הצמיג הנמוכה (255/45-20), שיבושים בינוניים וגדולים מורגשים אז, והרכב מפגין גם כי הוא "עסוק". ככל שהמהירות עולה הנוחות משתפרת, ובכביש בין־עירוני היא כבר טובה ממש, ורעשי רוח וכביש נמוכים מביאים לכך שמדובר ברכב נעים לנסיעה. בשבילים, בקצב איטי, הרכב מקפץ, אך מפגין חוסן מבני טוב ומוצק. 

היכולת הדינמית של ה־Q5, בפשטות, טובה מאוד. ההנעה הכפולה וחלוקת כוח נכונה בין הגלגלים הקדמיים לאחוריים מעניקה לו כישורי פנייה מצוינים בפניות מהירות. בפניות חדות הנטייה הראשונית היא לתת־היגוי, אבל עם לחיצה על המצערת המערכת מכוונת יותר להיגוי־יתר שאינו מורגש מדי. בנוסף, גם כאשר הכבישים גליים, הרכב אינו מאבד את הראש.

אודי Q5 - מבחן דרכים (2.0 ל', מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

ההגה קל יחסית אך לא מדי, והכניסה להפניית גלגלים ברורה ורהוטה. התחושה הכוללת היא כי גם תחת עומס דינמי, Q5 קליל יחסית והתנהלותו רהוטה. לבלמים פעולה מדודה לרוב, ואלה סוגרים חבילה דינמית ברמה גבוהה. 

ניחוח נכון
מחיר Q5 המחודש מתחיל ב־359,000 שקלים (רמת הגימור 'אדוואנסד'), אבל המפרט שלה חסר פריטים אותם נמצא בסופרמיני כמו מצלמה (רגילה), ובמפרט הבטיחות רק בלימה אוטונומית ותיקון סטייה מנתיב. רמת הגימור 'לקשרי', ב־381,500 שקלים, הכוללת גם בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, מצלמה, וחישוקי "19, נראית כמו הצעה נכונה יותר; מחיר רכב המבחן (חישוקי "20, תאורת אווירה) הגיע ל־387,000 שקלים. 

זה מחיר שאינו נמוך, אבל קרוב לזה של דגמי פנאי בינוניים של המתחרים הגרמניים. לכשעצמו ולמרות גילו, Q5 מציע יכולת טובה, עשוי היטב, ומעניק אווירה נעימה, בייחוד בנסיעות ארוכות.