סקודה אניאק, רכב הפנאי החשמלי, הספיק להרשים אותנו עוד באירלנד בפברואר 2020 כאשר עדיין היה בשלבי פיתוח. בחודש יוני פגשנו בגרסה הסדרתית בצ'כיה, וכעת החל שיווקו בישראל.

דגם זה אינו הראשון של סקודה עם מנוע חשמלי; קדמה לו גרסה חשמלית של סיטיגו מ-2019, והרבה קודם, ב-1990, נוצרה פאבוריט אלטרה המוזרה למראה.

סקודה אניאק - מבחן דרכים (204 כ
צילום: מערכת אוטו

הקשר, פרטים
אניאק הוא דגם חשמלי עכשווי, מבוסס על הפלטפורמה החשמלית-ייעודית MEB של קבוצת פולקסווגן, שנחנכה עם השקת המשפחתית ID.3 (ב-2019) ורכב הפנאי ID.4 של מותג פולקסווגן. פלטפורמה זו משמשת כבר את אודי Q4, קופרה בורן ותשרת דגמים רבים של הקבוצה. באופן משעשע היא מחזירה את סקודה לתצורת המנוע האחורי שאפיינה אותה בעידן הקומוניסטי ועד שנות השמונים.

בסיס הגלגלים, 276.5 ס"מ, זהה לזה של הדגמים החשמליים הנ"ל, וקצר מזה של סקודה קודיאק ב-2.5 ס"מ; אורכו של הרכב 465 ס"מ, רוחבו 188 ס"מ, גובהו 162 ס"מ (2-4 ס"מ פחות מנתוני קודיאק).

הדגם מוצע במספר גרסאות המשלבות הספקים, סוללות וטווח וסוגי הנעה. לגרסאות שהסימול שלהן הוא 50, 60, 80 סוללות בגודל קרוב: 55, 62, 82 קוט"ש; אלה מוצעות, גם לפי הסוללה, עם שלושה מנועים בהספק של 150, 180 או 204 כ"ס, וההנעה כאמור אחורית. לגרסת X80 גם מנוע 111 כ"ס מלפנים, להספק משולב של 265 כ"ס ולהנעה כפולה, הגרסה הראשונה המוצעת כאן היא 80, המצוידת במנוע המייצר 204 כ"ס ויש לה סוללה עם 82 קוט"ש ברוטו, או 77 קוט"ש נטו – וזה הנתון אליו נתייחס כאשר מדובר בטווח.

סקודה אניאק - מבחן דרכים (204 כ
צילום: מערכת אוטו

אניאק יוצע בארבע רמות גימור עיקריות וטווח המחירים נע בין 190,000 שקלים ל-261,000 שקלים. הרכב שהגיע למבחן הוא ברמת הגימור 'לודג'' ומחירו 225,000 שקלים. במפרט של זו, בין השאר, תאורת לד מטריקס, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושב הנהג.

המסירות יחלו בתחילת 2022, ובשלב זה הגיעו מכוניות הדגמה במפרט השונה מזה שיהיה בדגמים שיסופקו כאן. בין שאר ההבדלים: הטעינה המהירה ברכב ההדגמה היא 125 ק"ו, ואילו ברכב שיגיע 175 ק"ו; במקום חישוקי "20 ובולמי זעזועים נשלטים אלקטרונית חישוקי "19 ובולמים רגילים; לרכב שיסופק כאן יהיו גג זכוכית ומצלמות היקפיות שלא היו ברכב ההדגמה.

מפרט הבטיחות עשיר, וכולל בלימה אוטונומית לפנים ולאחור, תיקון סטייה, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית.

סקודה אניאק - מבחן דרכים (204 כ
צילום: מערכת אוטו

נראות, עיצוב
יש משהו נורמאלי לטובה בהופעה של אניאק, שממשיכה את קווי העיצוב העכשוויים של המותג – מתאים לסקודה, דומה לקודיאק. גם אם מזוויות מסוימות הוא נראה פחות קשוח והחרטום הקצר נראה חסון פחות, הוא נראה בברור רכב פנאי מודרני.

פנים הרכב
סביבת הנהג מביאה אף היא מרכיבי עיצוב אופייניים של דגמי סקודה העכשוויים וגם של דגמים נוספים של בקבוצת פולקסווגן – עיקרי שבהם הקו מדלת לדלת ליצירת תחושה שהרכב רחב ממה שהוא, דבר המודגש גם בזכות המשטח הגדול למעלה. עם זאת, בולט באניאק צג "13 גדול ונאה, השולט ברוב ממשקי התפעול. המחוונים זעירים ואינם מציגים מידע רב, כך שנתוני מחשב הדרך מופיעים בצג – תוספת מידע שם, המצטרפת לתפעול מורכב מדי. לפעולות תפעול אחדות אין חיווי מספק (למשל חימום ההגה) וניתן להפעילם בטעות, ואילו אחרים דורשים יותר מדי התעסקות.  

סקודה אניאק - מבחן דרכים (204 כ
צילום: מערכת אוטו

לסביבת הנהג מראה נעים וחלקים בה עוטים בד רך, אך במקומות מסוימים מתחת לכיסוי הנאה, משטחי הפלסטיק נוקשים ורמת ההרכבה אינה מתעלה; רשרושים במכונית ההדגמה הדגישו עובדה זאת. לאניאק יש לחצן התנעה, אלא שאין בו צורך; כל שצריך כדי להניעו הוא לשלב את הבורר הננסי ל-D או ל-R.

למושב הנהג תפעול חשמלי יעיל, אך תנוחת הנהיגה אינה מושלמת וכך גם הנוחות שמציע המושב.
מאחור המרחב טוב, מרווחי הראש והרגליים ראויים, ולרשות הנוסעים שליטה בטמפרטורת המיזוג. לתא המטען נפח נאה, 585 ליטרים, מבנה שימושי ותאי אחסון מתחת לרצפה.

סקודה אניאק - מבחן דרכים (204 כ
צילום: מערכת אוטו

מנוע, ביצועים
המנוע החשמלי מייצר 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ, לתיבה הילוך יחיד, וההנעה כאמור אחורית. משך ההאצה ל-100 קמ"ש 8.7 שניות והמהירות מוגבלת ל-160 קמ"ש.

אין כאן אותה יציאה כוחנית מהמקום שמקושרת לכלים חשמליים, גם בשל בקרת היציבות. עם זאת, הכושר של המנוע נאה, הוא במיטבו בשיוט ופעולתו נעימה. מההגה ניתן לשלוט ברמת הבלימה הרגנרטיבית שפעולתה חלקה.

הטווח המוצהר הוא 517 ק"מ, אבל הרכב התעורר עם 395 ק"מ במד הטווח. ביום המבחן עצרנו ל"איפוס" בעמדה המאוד מהירה של אפקון ב-M הדרך. 25 דקות החזירו אותנו מ-81% ל-100% ול-411 ק"מ. אחרי 175 ק"מ בקצב התנועה (כולל כביש 6), וללא ניסיון לחסוך, הגענו למרגלות הגלבוע עם טווח של 207 ק"מ (382 ק"מ ביחד), 54% סוללה וצריכה ממוצעת 5.2 ק"מ/קוט"ש.

סקודה אניאק - מבחן דרכים (204 כ
צילום: מערכת אוטו

קטע דינמי קצר בגלבוע, 30 ק"מ, הוריד את הסוללה ל-38% סוללה. לתל אביב חזרנו בנהיגה רגועה יותר אחרי 302 ק"מ, עם 14% סוללה והתראת טווח פועלת. מזג האוויר שהתקרר סייע, בהמשך כיבינו את המיזוג, ואולי לכן רשם מד הטווח 85 ק"מ אופטימיים. ממוצע של 5 ק"מ/קוט"ש בתנאים אלה אומר 393 ק"מ, אבל לפי חישוב מרחק שבוצע ואחוז סוללה שנותר מדובר ב-356 ק"מ (368 ק"מ לפי הצריכה ב-100 הק"מ האחרונים).

סקודה אניאק - מבחן דרכים (204 כ
צילום: מערכת אוטו

ההערכה היא – גם לאחר נסיעה ארוכה נוספת וצריכה של 5.4 ק"מ/קוט"ש – שהטווח בפועל ינוע בין 385 ל-415 ק"מ לפי התוואי ואופי הנהיגה – ובקיצור: ממוצע של 400 ק"מ. אלו נתונים נאים ביותר. 

נוחות, התנהגות
ההתרשמות מנוחות הנסיעה – למרות האספלט המקומי, בגלל חישוקי "20 שהיו ובולמים נשלטים אלקטרונית שלא יהיו; הדגם יסופק עם חישוקי "19, בולמים רגילים – מוגבלת. אגב, אותם בולמים יוצעו ברמת הגימור היקרה ביותר, 'ספורטליין'.

על שיבושים קטנים, טלאי כביש בעיר ומחוצה לה, נוחות הנסיעה סבירה. על שיבושים בינוניים וגדולים אניאק היה נוח פחות. חלק מהבעיה נבע, במצב רגיל, מריסון חסר של פעולת המתלים, ולכן העדפנו לנוע במצב הנוקשה והיותר מרוסן שלהם. על אספלט משובש מאוד, נשמעו רעשי מתלים ואליהם הצטרף רעש כביש מורגש.

סקודה אניאק - מבחן דרכים (204 כ
צילום: מערכת אוטו

בשבילים מפולסים, איכות הנסיעה נעימה, אבל אניאק מתקשה על שקעים ובליטות גדולים, ואינו מייצר את התחושה שהוא חסון כנדרש.

היכולת הדינמית טובה, והרכב מפגין כישורי פנייה מכבדים, שמקבלים נופך מיוחד בזכות ההנעה האחורית, המעניקה לנהג תחושה מיוחדת. תחת עומס דינמי, יורגש שהאחוריים מסייעים בהידוק קו – אבל לא מדי, בגלל בקרת היציבות ההיסטרית. במצב רגיל ההגה קל מדי, אבל ב'ספורט' משקלו נכון, ומערכת ההיגוי מסדרת לרכב יכולת פנייה חדה ומיידית. יצוין כי כושר התמרון בעיר מצוין, וקוטר הסיבוב עומד על 9.3 מטרים(!).

הבלמים אינם מייצרים בלימה אגרסיבית, אך פעולתם הדרגתית מהמקובל בתחום.

סקודה אניאק - מבחן דרכים (204 כ
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה
מחירו של סקודה אניאק iV מתחיל ב-190,000 שקלים, כמו של המתחרה הישיר היחיד כעת, יונדאי איוניק 5, שמחירו מגיע עד ל-217,000 שקלים. עם זאת, אניאק שנבחן יקר יותר אבל בפער לא גדול, ומחירו הוא 225,000 שקלים.

סקודה אניאק iV שנבחן קרוב מאוד אך לא זהה למה שיוצע בפועל ללקוחות. כך או כך, הדגם החשמלי החדש מביא לא רק מרכיבי סקודה אופייניים – מראה נאה, שימושיות, מרחב, אבזור – אלא גם טווח שימושי של כ-400 ק"מ, מהטובים בהם פגשנו, והעובדה שמדובר ברכב פנאי מוסיפה לא מעט.

סקודה אניאק - מבחן דרכים (204 כ
צילום: מערכת אוטו

* פורסם ב-18/10/2021 (נוסף וידאו)