ממש בימים אלה מושקים בישראל המותג הסיני הצעיר Skywell (סקייוול), דגם הפנאי החשמלי החדש שלו Skywell ET5 ופעילותה כיבואנית של קבוצת 'קבוצת כדורי' שימיה כימי המדינה, ומוכרת לרבים בזכות פעילותה בתחום חלקי החילוף, לאחרונה גם בתחום המכירות והשירותים של עולם הרכב.

Skywell ET5 – מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: תומר פדר

הקדמה 
רקע בקצרה. המותג Skywell נוסד לפני כארבע שנים ובסין הוא משווק תחת השם 'סקייוורת' אוטו' (Skyworth Auto). הבעלים הינה קבוצת האחזקות הסינית הגדולה סקייוורת', שאחת מחטיבותיה היא יצרנית הטלוויזיות והמסכים השנייה בגודלה בסין. בהמשך השנה יגיעו עוד שלושה דגמים לארץ.

דגם חדש. ET5 הושק ב-2019, ומכונה בארצות מסוימות גם EV6. ממדיו גדולים מדגמי פנאי חשמליים מסין שהגיעו לכאן לאחרונה – בסיס הגלגלים שלו הוא 280 ס"מ, אורכו 470 ס"מ, רוחבו 191 ס"מ, גובהו 170 ס"מ. לדגם זה מנוע חשמלי המייצר 204 כ"ס, וסוללות של 72 קוט"ש מעניקות לו טווח מוצהר של 460 ק"מ. 

Skywell ET5 – מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: עמית אגרונוב

הופעה
הגיגי תאורה. ל-Skywell ET5 נוכחות רבה למרות שעיצובו אינו צעקני, לא מעט בגלל ממדיו. כאשר יורדת החשכה כל פתיחת דלת מובילה למופע אור. עם הפעלת האיתות והתאורה, ההופעה כמו בדגמי אודי הבכירים, כולל תאורת לד שרצה בתוך יחידות התאורה מלפנים ומאחור, כשלאחרונים מתווסף שם הדגם המואר לרוחב המרכב. כבר כאן יצוין כי לרכב תאורת לייזר – וזה אבזור שממש אינו שכיח בסגמנט הזה.

Skywell ET5 – מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: פבל צ'רניצקי

מה שמול הנהג. עיצוב סביבת הנהג מרשים אפילו יותר. עיצוב נקי מאוד המשלב הופעה אלגנטית וקצת שמרנית וקדמה בדמות מסך מולטימדיה ענק ("12.8) ולוח מחוונים מוקרן. החומרים רכים, לאורך תא הנוסעים דיפון עץ, מתחתיו פס כרום, וברכב שנבחן המון שימוש בעור. הקונסולה המרכזית רחבה, עטופה עור כשהחלק העליון בפלסטיק שחור מבריק, ואני יכול להישבע שראיתי אחת כזאת בדיוק במרצדס GLE. ואתם יודעים מה, גם כיסויי הרמקולים נראים שהגיעו היישר ממרצדס. לבורר ההילוכים מבנה של חוגה ובקרת המיזוג מתופעלת מתוך צג המולטימדיה. בחלק התחתון של תא הנוסעים משטחי פלסטיק נוקשים למגע, בהחלט סביר ביחס לסגמנט. איכות ההרכבה טובה, איכות הגימור מעט פחות. 

Skywell ET5 – מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: תומר פדר

אבזור כדרך חיים
אבל חלק משמעותי בסיפור של הדגם הזה נמצא ברשימת האבזור השופעת: מפתח חכם הכולל פתיחה-יציאה והנעה, אוורור למושבים הקדמיים (שזה אלוהי), חימום למושבים הקדמיים (שזה אלוהי רק לנשים), גג פנורמי עצום (ועם זאת, הכיסוי לא מבודד לגמרי), דלת תא מטען בתפעול חשמלי, כולל הפעלה בחיווי רגל, בלם יד חשמלי, מושבים בריפוד עור (סינטטי ברמת הגימור שקיבלנו) עם תפעול חשמלי, זיכרונות למושב הנהג, בעת טעינת הרכב, ניתן להסיט את מושב הנהג למצב שינה – ואז הוא משטח עצמו, ולמעלה הדום לרגליים. באם חסר מקום מאחור, היושב מאחורי המושב הקדמי יכול להסיט מושב זה על ידי מתגים חשמליים בדומה לרכבי פאר. מסך המולטימדיה יכול לשמש להקרנת קולנוע פרטית כשמערכת הסראונד מיישרת קו עם ההקרנה, יש אינטרנט אלחוטי וגם טעינה אלחוטית לנייד, תאורת אווירה בשלל צבעים ואם תרצו שהיא תרקוד לפי המוסיקה, אז זה מה שיהיה. אני לא צוחק. ואני גם ויתרתי על התענוג. 

Skywell ET5 – מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: פבל צ'רניצקי

יש עוד לא מעט אבזור, יש גם שלל מצבים, כמו אחד שהוא "מצב עישון" בו בין היתר חלון הגג נפתח לבד... אבל יש גם דברים שחסרים: אין אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, למי שהתרגל (לזכותם, וכמו שנאמר, יש אינטרנט אלחוטי ובמסך עצמו קיימות כבר אפליקציות מוכרות כמו ווייז, לדוגמה) בקרת האקלים אמנם בעלת אוורור וחימום, אך אינה מפוצלת וחסר כפתור ווליום למערכת השמע. יש אחד בגלגל ההגה ופה זה נגמר. רוצים יותר מזה, חפשו במערכת המולטימדיה. 

Skywell ET5 – מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: תומר פדר

הרוב הכמעט מוחלט של תפעול מערכות הרכב (קיצורי דרך למיזוג, מהקונסולה ומההגה יש בקרת שיוט שיוט) נעשה מתוך מסך המולטימדיה שכבר התגייר ודובר עברית. היא פורסת בפניכם שלל מסכים ופירוט אפשרויות שאפילו לא חשבתם שיכולות להיות קיימות. יש לציין כי דפדוף שכזה רצוי שיעשה על ידי הנוסע, אחרת תמצאו עצמכם מורידים ליותר מדי זמן את העיניים מהכביש (לא מעט דברים שנדרשים מספר פעולות להגיע אליהם).

Skywell ET5 – מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: תומר פדר

בטיחות. אבזור המערכות המתקדמות נאה והוא כולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה ותיקון סטייה מנתיב (וגם מרכוז, שעובד נהדר), עמעום אורות אוטומטי וזיהוי תמרורים (בחלק מהמקומות). אין ניטור שטחים מתים ועדיין לא נערך מבחן ריסוק.

מושבים ומטען
מלפנים
. המושבים נוחים לאחד בגודלי, הבסיס מעט שוקע וייתכן שזה יהיה פחות נוח לכבדים ממני (78 קילו, לפני טקסטיל והנעלה). התמיכה הצדית תעשה טוב יותר לאותם כבדים ורחבים ובסך הכל, כמכלול, המצב טוב עם כורסה רחבה ונעימה. המושבים כאמור מרופדי עור וגם לנהג וגם לנוסע התפעול חשמלי מלא. המרחב עצום, לכל כיוון, יש תא גדול ומקורר(!) והנפח בהחלט ראוי. יש תא נוסף מתחת לקונסולה המרכזית עם שקעי USB, שקע V12 וטעינה אלחוטית לנייד.

Skywell ET5 – מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: תומר פדר

חוץ מזה, הראות החוצה סבירה, כי אמנם קו המותניים גבוה, אך הישיבה הגבוהה בשילוב המרווח בין הקורות הקדמיות למראות הצד ובכך לא ייעלם מעיניכם הולך רגל. ראויות לציון גם מראות הצד הגדולות. לחובה נציין את גלגל ההגה שלא יוצא מספיק, וזה מקשה למצוא תנוחת נהיגה מוצלחת.

מאחור. המושבים נוחים וגם כאן בסיס המושב מעט שוקע אם כי הוא ארוך יחסית. זווית משענת הגב מעט מוטה לאחור ואינה ניתנת לכיוון. בכל הנוגע למרחב הוא נרחב מאוד, הרצפה שטוחה, מרווח הראש עצום, זה לברכיים עוד יותר ולו היה מקום בהתאם גם לכפות הרגליים תחת המושבים הקדמיים, זה יכול היה להיות מושלם. עוד יצוינו פתחי מיזוג, משענת יד, תאורה בכל צד, שקעי USB ושקע V220. 

תא מטען. הנפח, 467 ליטרים, נאה, ורצפה שטוחה. תחת אותה הרצפה יש עוד מספר תאים בהם גילינו את כבל הטעינה וערכת הניפוח לצמיג. חוץ מזה, יש תאורה, אין ווי תלייה ועיגון.

Skywell ET5 – מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: תומר פדר

יחידת כוח, טווח נסיעה
ל-Skywell ET5 מנוע חשמלי המייצר 204 כ"ס ו-32.6 קג"מ, לתיבה הילוך יחיד וההנעה קדמית. משך ההאצה ל-100 קמ"ש 7.9 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל-150 קמ"ש. לסוללה 72 קוט"ש והטווח הרשמי (משולב) עומד על 460 קילומטרים לפי WLTP. משך הטעינה מה-0 אחוז ל-100 אחוז אורכת 11 שעות במטען רגיל, מ-30 אחוז ל-80 אחוז תוך חצי שעה במטען מהיר. 

בכל הנוגע להתנהלות יומיומית רגילה היכולת בהחלט נאה עם תאוצות טובות, גם בזכות תגובה מיידית של מערכת ההנעה, ועקיפות מבוצעות בקלילות בזכות הכוח המיידי שמציע המנוע החשמלי. זה אינו רכב כוחני, מהסוג החשמלי ההוא (כפי שעולה מנתוני המנוע והביצועים), אבל כאמור הביצועים ממש ראויים. יציאה חזקה מהמקום או עם הגה מעט מופנה תגרור סבסוב צמיגים שיגרום לצחוק קליל מכם ולמעט ריח גומי שרוף באפכם. בעת נהיגת חניה בה הרכב יזהה מכשול, או יחשוש ממנו, דוושת התאוצה תפעל במוד חירום שזה אומר כמעט ולא תגיב ואתם תצטרכו ללחוץ עליה חזק יותר. אני עדיין לא בטוח אם זה בטיחותי או לא...

Skywell ET5 – מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: תומר פדר

דוושת הבלם ספוגית ויש אפשרות להקטין את המהלך וגם להקשיח את ההתנגדות שלה, וכך גם לגבי ההיגוי. בשניהם בסוף העדפתי את המצב המקורי, שאולי לא מושלם אבל בהחלט עגול ושלם יותר. עוצמת הבלימה הרגנטבית נקבעת מצג המולטימדיה ולא מפקדים מאחורי גלגל ההגה וזה פחות נוח.

בנהיגה בקצב התנועה, שזה אומר ללא רחמים והתחשבות, אך גם ללא אימוץ מיותר, וכל זה לאורך קילומטרים רבים, הטווח היה כ-380 קילומטרים לטעינה מלאה. בנהיגה ממש רגועה עד 90 קמ"ש בכבישים בין-עירוניים ניתן לגמוא בקלות יותר מ-400 קילומטרים. אלה נתונים טובים מאוד.

Skywell ET5 – מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: עמית אגרונוב

נוחות, בהרחבה
בעיר
. בנסיעה עירונית ה-ET5 אינו מצליח לגהץ לחלוטין תיקונים בכביש, בעיקר את החדים שבהם, אך פסי האטה נעלמים בקלות תחת הגלגלים הגדולים. רחש צמיגים נשמעים, אבל הדבר מתבקש בגלל שאין רעש מנוע הממסך אותו. בכביש רווי שברים קטנים ותיקוני כביש, נשמעו רשרושים קלים מצדי התא ובכביש רצוף גלים, היה גם רגע בו המשקל הכריע את הריסון. בכלל, הריסון על ציר האורך טוב יותר מזה שעל ציר הרוחב. ועדיין כמכלול, המצב טוב.

אז הרכב הגדול והכבד (1920 קילו) לא מצליח לגהץ הכל, אך למרות זאת הנסיעה נינוחה. למרות שהטיפול במפגעים אינו מושלם, ולמרות ששומעים את עבודת המתלים, לתא הנוסעים לא חדרו חבטות, וגם בסיס המושב הרך הוסיף לנוחות. 

Skywell ET5 – מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: עמית אגרונוב

חידוש מרענן. ואיך לא חשבו על זה קודם... לרכב מצלמת רברס ראויה חיווי דינמי, ולכך מצטרפים חיישני קרבה המודיעים בסנטימטרית על הקרבה לקיר או למכונית הקרובה וזה כבר על גבול הנהדר. יש לציין כי ממרחק מסוים הרכב לא מוכן לקחת אחריות ואז החיווי הופך למשהו בסינית...

כביש בינעירוני. נוחות הנסיעה טובה יותר, כצפוי. גם הפעם כביש גלי מוציא אותו מהרוגע, אמנם רחש צמיגים נשמע בכבישים שאינם סלולים היטב וכמובן שיש יותר רעשי רוח, אבל איכות הנסיעה בהחלט ראויה. 

כביש מפותל. המון מומנט שמגיע בבת אחת לגלגלים הקדמיים לא יכול לעשות טוב בכביש מפותל, וכך גם כאן. תת היגוי נוצר עם כל לחיצה הגונה על דוושת התאוצה ועם זאת, יש לציין שבעת עזיבת גז במגבלות הישבן מהדק קלות את העיקול וזה נחמד, כך שהבעתה יכולה להפוך לחיוך. בכל מקרה, שילוב של ניתוק מוחלט ממידע ובקרות הממהרות להיכנס לפעולה, יוצרים רכב פנאי שלא מבין למה אתם מנסים לדחוק אותו למקומות לא שלו.

Skywell ET5 – מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: עמית אגרונוב

שביל. בדומה לכביש, מהמורות חדות אינן נספגות ומשוככות כמו שצריך. עם זאת, הנסיעה נינוחה והרכב משדר חוסן ומפגין כי אינו מתרגש מן העניין. אזכיר שאין גלגל חלופי ולכן יש להיזהר ולא להיות שאננים יתר על המידה; אציין כי מי שירצו גלגל חלופי, יוכלו לרכוש כזה. הדלתות מכסות את סף הכניסה כך שלא תתלכלכו בבוץ בכניסה או ביציאה מתא הנוסעים. מול אלה, לדגם הזה רק הנעה קדמית ומרווח גחון של 15.9 סנטימטרים, כך שרצוי שלא להיכנס לאן שלא צריך. ולאמיצים שבכם (בחיי שבחרתי מילים) שעדיין מתכוונים לטייל לעומק השטח, תשמחו לדעת שיש בקרת נהיגה במורד וגם מערכת עזר לעליות.

Skywell ET5 – מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: עמית אגרונוב

סיכום
Skywell ET5 הוא רכב פנאי חשמלי בגודל בינוני שיש לו חסרונות – כמו יכולת דינמית בינונית – אך יתרונותיו רבים וגדולים בהרבה מהם. הופעתו מרשימה, ממדיו מכובדים, סביבת הנהג נאה ועדכנית, המרחב טוב מאוד, והוא שימושי מאוד. הביצועים ממש בסדר, הנוחות גם היא נאותה.

על כל אלה הוא מוסיף ET5 מפרט אבזור מרשים באופן יוצא דופן, מעניק טווח נסיעה בפועל של כ-400 ק"מ. 

Skywell ET5 – מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: תומר פדר

בצד השני של משוואת התמורה – המחיר. וזה, העומד בין 175,000 שקלים ל-190,000 שקלים (מחיר הרכב שנבחן 185,000 שקלים) יוצר תמורה מכובדת ביותר, וכאשר מוסיפים לצד הזה אחריות של חמש שנים וטיפולים בחינם לארבע שנים, מקבלים הצעה שהיא מאוד מאוד ראויה לעיון, לעסקה ממש מצוינת.

 
Skywell ET5 – מבחן דרכים (חשמלי)
צילום: תומר פדר