ב-2017 הציגה סיטרואן את סיטרואן C3 איירקרוס, ויחד עם C5 איירקרוס שהוצג שלושה חודשים לפניו, ציין כי סיטרואן החלה לייצר דגמי פנאי – אבל ברצינות. שהרי כבר היו תחת הלוגו שלה שני דגמי פנאי קומפקטיים שהיו למעשה מיצובישי אאוטלנדר (C-קרוסר; C4 איירקרוס 2007-2017). הדגם החדש החליף מצדו את C3 פיקאסו – וגם זה הפגין כי סיטרואן החלה להיות מחויבת לתחום זה. באופן צפוי היה דגם זה לאחד הנמכרים ביותר של המותג.

הקשר, פרטים
בתחילת 2021 עבר C3 איירקרוס מתיחת פנים, וכעת הגיעה לכאן המהדורה המחודשת. הדגם מבוסס על הפלטפורמה PF1 המשרתת דגמים רבים של פיג'ו וסיטרואן בקטגוריה B, מקורה המלא בתחילת העשור הראשון של המאה, וזו הוחלפה רק לאחרונה ב-EMP1. 

סיטרואן C3 איירקרוס - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

ל-C3 איירקרוס בסיס גלגלים מוארך של 260.4 ס"מ ואורכו 415 ס"מ. יחידת ההנעה ללא שינוי: טורבו-בנזין 1.2 ליטר 3 צילינדרים המייצר 130 כ"ס, תיבה אוטומטית עם 6 הילוכים. הדגם מוצע ברמת הגימור 'שיין' ובאבזור תאורת לד, מפתח חכם. במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים. המחיר: 130,000 שקלים.  

עיצוב, נראות 
השינויים החיצוניים אינם גדולים, ובכל זאת העיצוב המעודכן המיישר קו עם דגמי סיטרואן העכשוויים מובחן מזה הקודם וגם נראה טוב יותר. עיקר השינוי בחזית, והשבכה והתאורה החדשות יוצרות מראה קשוח מאשר לפני החידוש. העיטור הגרפי שעל שמשת הצד בקורה האחורית הוחלף במשהו צנוע יותר, ובהשוואה הדבר מאוד מורגש. חישוקי ה-"17 שונים אף הם מקודמיהם. שלל השינויים יוצר רכב שנראה גדול מזה שלפני מתיחת הפנים ופחות מצועצע.

סיטרואן C3 איירקרוס - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

פנים הרכב 
גם בסביבת הנהג, הצד החזק ב-C3 איירקרוס, השינוי אינו גדול אך בולט. צג המולטימדיה, כעת "9, גדול מקודמו ב-"2 ונראה איכותי ממנו. אמנם, התפעול המסורבל של המערכת נשאר כשהיה, אבל הגודל והבהירות מקלים, ושילוב ממשק קארפליי נוח. עוד שינוי הוא בידית חדשה לבלם החניה, שנראית פחות מקורית מקודמתה ועדיין נאה. מאידך, אנשי סיטרואן לא תקנו את המיקום המוזר – בתוך תא בתחתית הקונסולה – של לחצן 'ספורט' וחיווי מצב הבורר.  

למרות השנים שחלפו, עיצוב סביבת הנהג עדיין מיוחד ומקורי, המחוונים ברורים אך מעט אפרוריים (בייחוד תצוגת המידע) לרכב כזה. רוב חלקי הפלסטיק נוקשים, ואינם משדרים שהם איכותיים. סביבת הנהג שופעת תאי אחסון. תנוחת הנהיגה הגבוהה היא כנדרש מרכב פנאי, והמבנה השטוח של מכסה המנוע תורם לתחושה שמדובר ברכב גדול ממה שהוא.  

סיטרואן C3 איירקרוס - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מושב הנהג נאה אך חסר תמיכות צד ואינו נוח במיוחד. הייתי שמח לכיוון קשיחות מסעד ולתנוחת נהיגה טובה יותר ביחסי הגה, דוושות וראות של מלוא המחוונים. כיוון זווית המושב אינו נוח ומושב הנוסע אינו מתכוון לגובה. 

מאחור המרחב טוב ומרווחי הרגליים והראש מצוינים. המושב ניתן להזחה ואפשר לכוון את זווית המסעד (פחות נוח). תא המטען שימושי, גדול ואותה הזחת מושב יכולה להגדילו מ-410 ליטרים ל-520 ל'), ויש לו שני גבהים לרצפה. 

סיטרואן C3 איירקרוס - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מנוע וביצועים 
כאמור המנוע הוא טורבו בנזין 1.2 ליטר 3 צילינדרים וזה מייצר 130 כ"ס ו-23.4 קג"מ, לתיבה האוטומטית 6 הילוכים כמו לפני חידוש הדגם ולא 8 הילוכים כמו בדגמים עדכניים אחרים של סיטרואן. משך ההאצה ל-100 קמ"ש 9.1 שניות, כך היצרן, והמהירות המרבית 195 קמ"ש. 

הביצועים במרחב העירוני נאותים, והרכב זריז במהירויות אופייניות שם. עם היציאה מהמקום נרשמת השהיה קצרצרה עד שמושג סל"ד אפקטיבי, ומשם קצב ההתקדמות נאה. התגובות ללחיצה על המצערת אינן חדות, ובמצבים מסוימים – בשיוט נינוח מאוד ולקראת צורך בביצועים – כאילו וחטיבת הכוח נרדמת, ואז נדרשת לחיצה חזקה על המצערת כדי לחזור לקצב ולפעמים גם להוריד הילוך. הדבר בולט גם בגלל שתגובות התיבה, שפעולתה חלקה, איטיות. מצב 'ספורט' משפר את ההתנהלות בהקשר זה. 

סיטרואן C3 איירקרוס - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

לעיתים מורגשת ויברציה מהמנוע, וזה מייצר תחת עומס שאון מורגש ולצליל אופי ספורטיבי. בזחילה התיבה עשויה להציב את המנוע בסל"ד נמוך מדי, מה שעשוי לגרום לרעידות, ואלה מורגשות לעיתים גם בעמידה. זו תופעה מוכרת, אך היא מורגשת פחות מאשר קודם. פעולת מערכת הדימום/התנעה מורגשת מדי.   

צריכת הדלק לאורך המבחן הייתה טובה עם 11.3 ק"מ/ל', והצריכה בשיוט הייתה 14 ק"מ/ל' וגם טובה יותר. 

נוחות, התנהגות 
הכיול הרך למתלים, בסגנון הצרפתי של פעם, מורגש מיד ואחראי לנוחות נסיעה טובה לרוב. הוא מטפל היטב בשיבושים קטנים ומסתדר לא רע עם פגמים בינוניים. שיבושים גדולים או רצף מפגעים עלולים להקשות על הנוסעים, בייחוד אלה מאחור. רעשי הכביש והרוח בכביש הבין-עירוני מוחשיים מדי.  

סיטרואן C3 איירקרוס - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

הרכב הקטן אינו משדר שהוא חסון במיוחד, ובכל זאת בנסיעה בשבילים הוא נוח על אבנים קטנות, ולא נבהל גם כאשר הבורות גדלים. 

סיטרואן, במסגרת מיקומה בקבוצת PSA, נוסעת בנתיב הפחות דינמי. הדבר מורגש מיד בהיגוי קל החסר דיוק סביב המרכז, ועובר מקו ישר להפניה באופן לא מספיק הדרגתי, כדי כך שבשיוט בכביש מהיר צריך להשגיח עליו. רכינת המרכב בפניות מורגשת, ועל גלי כביש חוסר הריסון מוחשי. בנוסף, לחיצה הגונה על המצערת עלולה לגרור לוחמת הגה קלה. 

הדגם אינו מפתה לדבר נהיגה דינמית, אבל הוא יאפשר קצב נאות גם בכביש מעוקל, גם בכבישים גליים. לבלמים פעולה ברורה ועקבית. 

סיטרואן C3 איירקרוס - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה
סיטרואן C3 איירקרוס – המוצע כאמור ב-130,00 שקלים – כבר אינו צעיר, אבל מתיחת הפנים מסייעת לו לשמר את כוח המשיכה. הוא נראה מצוין וחסון מאשר לפניה, הוא מאובזר היטב ומציע מרחב טוב ואופי נסיעה נעים.

הבעיה, מעבר למחיר עצמו, היא במתחרים הצעירים – כולל הבן דוד מבית פיג'ו, 2008; זה מבוסס על פלטפורמה חדשה, כולל חטיבת כוח עדיפה, יש לו טכנולוגיות מתקדמות יותר, וברמת הגימור הנמוכה שלו מחירו זהה, כך שרק האבזור חסר במעט. 

כדי ש-C3 יהיה תחרותי יותר, מחירו צריך להיות נמוך יותר.

סיטרואן C3 איירקרוס - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו