במסגרת חשמול מערך הדגמים שלה, הציגה מרצדס שפע גרסאות היברידיות-נטענות במספר גדול של דגמים. החל מסוף 2019 ואל תוך 2020 קיבלו בזה אחר זה כל הדגמים הקומפקטיים שלה במשפחות A ו-B, המבוססים על הרצפה הקומפקטית שלה MFA2, גרסאות היברידיות-נטענות. ואכן, כאלה יש ל-A קלאס בסדאן, האצ'בק, שוטינג ברייק, מרצדס CLA וגם ל-B קלאס ול-GLB, וחטיבת הכוח ההיברידית-נטענת כמעט זהה. 

הקשר, פרטים
מרצדס CLA נחנכה ב-2013, ומבנה המרכב הייחודי שלה, סדאן-קופה, הבדיל אותה מדגמים רגילים למראה. ב-2019 הושק הדור השני, וזה צויד באותה מערכת היברידית-נטענת. זו מבוססת על מנוע הטורבו-בנזין 1.3 ליטר המייצר 160 כ"ס ומנוע חשמלי המנפק 100 כ"ס, לתפוקה משולבת של 218 כ"ס ו-45.9 קג"מ. לרכב סוללה של 15.6 קוט"ש לטווח חשמלי מוצהר של 71 ק"מ. 

מרצדס CLA - מבחן דרכים (250e, פלאג-אין הייבריד)
צילום: מערכת אוטו

כדי לצמצם את הפגיעה בחלל הפנים הוחלף המתלה האחורי מרב-חיבורי לקורת מתח (כמו בגרסאות הבסיסיות של A קלאס), ומערכת הפליטה קוצרה כך שהקצה שלה נמצא במרכז הרכב. בנוסף, נפח ההטענה ירד ב-65 ליטרים ל-395 ליטרים, נפח מיכל הדלק צומצם מ-43 ליטרים ל-35 ליטרים. המשקל עלה ב-300 ק"ג ל-1725 ק"ג, בהשוואה לזה של גרסה 180.

המחירים מתחילים ב-310,000 שקלים ומגיעים ל-362,000 שקלים ברמת הגימור 'AMG ליין' אותה בחנו, והכוללת בין היתר מחוונים מוקרנים גדולים יותר ("10.25) וגימור ספורטיבי. במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ורמת הגימור הזו גם ניטור שטחים מתים.

עיצוב, נראות 
דגם זה נועד להיות מושך למראה, והוא כזה גם בדור השני שלו. לחזית של A קלאס מופע אגרסיבי יותר גם בזכות החרטום הנמוך. הדופן הנקייה והקורות המשפעות יוצרות צדודית נהדרת, והאחוריים משלבים בין מופע של קופה לבין מבנה שימושי. יחידות התאורה מאחור נראות נהדר ממש כמו דמויי המפלט שם, גג הזכוכית מעל וחישוקי ה-"18 סביב. 

מרצדס CLA - מבחן דרכים (250e, פלאג-אין הייבריד)
צילום: מערכת אוטו

פנים הרכב 
פנים הרכב בגימור זה נראה עשיר הודות לריפוד נאה למושבים הספורטיביים, שני צגים גדולים וצבעוניים ופתחי אוורור החולקים עם חלקים אחרים בסביבת הנהג תאורת אווירה המשתנה עם תפעול המערכות ברכב. אותו תפעול מחייב לימוד וקצת הסתגלות – שפע אפשרויות, הרבה דרכים להגיע אליהן.  

בורר ההילוכים נראה פשוט ודקיק מדי, ותיאור זה נכון גם לכיסוי גג הזכוכית. היעדר ידיות אחיזה בתקרה מביא אותנו לרשימת חוסרים שאינה הולמת רכב כה יקר: בקרת האקלים אינה מפוצלת, אין פתחי מיזוג מאחור, אין תפעול חשמלי למושב הנוסע. 

תנוחת הנהיגה הנמוכה מוצלחת, אבל גם היא פוגעת בשדה הראייה לאחור, ואילו מושב הנהג נוח למדי. 

מרצדס CLA - מבחן דרכים (250e, פלאג-אין הייבריד)
צילום: מערכת אוטו

הכניסה לאחור קצת פחות נוחה מאשר בסדאן רגילה בגלל קו הגג והמושב הנמוכים. המרחב שם סביר, מרווחי הרגליים נאות אך מרווח הראש מוגבל. נפח תא המטען המוקטן עדיין גדול, אך הוא רדוד והמפתח הצר עלול להפריע – בעיה שהוקצנה בגרסה זו.   

מנוע וביצועים 
חטיבת הכוח ההיברידית מייצרת כאמור 218 כ"ס ו-45.9 קג"מ, צמודה לה תיבה דו-מצמדית חדשה עם 8 הילוכים, וההנעה קדמית. הביצועים נאים: האצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-6.7 שניות ו-240 קמ"ש מרביים. 

כבר ביציאה מהמקום קל לגלות של-CLA הזאת הרבה כוח זמין, וניתן לאתגר את האחיזה בזינוק גם כאשר נמצאים רק במצב החשמלי. הצטרפות מנוע הבנזין ל"מערך ההסעות" לעיתים בולטת מדי לאוזן. עם זאת, כאשר הוא פועלת לאורך זמן, הצליל שלו מפריע פחות. במהירויות זחילה שילוב ההילוכים אינו תמיד חלק.

מרצדס CLA - מבחן דרכים (250e, פלאג-אין הייבריד)
צילום: מערכת אוטו

כאשר הסוללה טעונה במלואה, מנוע הבנזין מצטרף רק כדי לסייע ועושה זאת בתגובה ללחיצה חזקה על המצערת ובאופן קבוע במצב 'ספורט'. תכונה ראויה לציון היא המעבר של פקדי ההילוכים מאחורי ההגה לשולטים בבלימה הרגנרטיבית הטוענת את הסוללות כאשר הרכב במצב 'חשמל'. ניתן לקבוע גם מצב אוטומטי לבלימה כזאת, המופעלת בהתאם לתנועה שמלפנים, ובמצב זה הרכב מאט בשיוט גם כאשר מנוע הבנזין בפעולה.

אמנם מנוע הבנזין אינו מאוד חזק, אבל גם ללא עזרת המנוע החשמלי אפשר להגיע לקצב טוב למדי. תחת עומס בעליות, עלול להישמע צליל הגדשה קצת מופרז, אבל כמעט בכל סוגי הפעולה שלו הוא מנוע נעים. יחסי ההעברה ארוכים, וב-138 קמ"ש בהילוך שמיני המנוע נמצא ב-2000 סל"ד. 

הטווח החשמלי עמד על 55 ק"מ נאים – וזה יותר מממוצע הנסיעה היומי בישראל, הנע סביב ל-45 ק"מ. 

מרצדס CLA - מבחן דרכים (250e, פלאג-אין הייבריד)
צילום: מערכת אוטו

גם ללא סיוע חשמלי CLA הוא רכב חסכוני. צריכת הדלק בתוואי המבחן כאשר המנוע החשמלי בפעולה הייתה 20 ק"מ/ל', ו-14.4 ק"מ/ל' בלעדיו. בשיוט עמדה הצריכה על 15.3 ק"מ/ל' והגיעה גם ל-18 ק"מ/ל' בנסיעת לילה. נתונים אלה מפצים על כך שמיכל הדלק הוקטן. 

נוחות, התנהגות 
תוצאות השינוי במתלה האחורי מורגשות. נוחות הנסיעה בעיר ובמהירות איטית אינה מצטיינת. שיבושים קלים ובינוניים מורגשים מדי ופעולת המתלה מוחשית ויוצרת תחושה שהוא "עסוק". נוחות הנסיעה השוטפת מחוץ לעיר טובה יותר, אבל חיבורי כביש ורצף שברים מוציאים את הרכב משלוותו. המשקל שעלה וריסון בינוני גורמים לכך שהרכב נע לעיתים מדי מעלה ומטה. רעשי הרוח נמוכים, אך רעשי הכביש מורגשים.

מרצדס CLA - מבחן דרכים (250e, פלאג-אין הייבריד)
צילום: מערכת אוטו

אותם שינויים במתלה ובמשקל הרכב, הביאו גם לכך שגרסה זו פחות מבריקה דינמית מאשר אלה הרגילות. גם בקצב גבוה, המכונית עוקבת היטב אחרי קו הפנייה, אך כאשר העומס עולה ושינויי הכיוון נעשים תכופים, הרכב אינו מגיב להעברות משקל באופן מהודק, וכאשר אחיזת הצמיגים הירוקים יורדת לאחר שהתחממו מדי, עשוי להתפתח תת-היגוי. להגה משקל נכון, והגלגלים מגיבים היטב ובאופן מדוד לפקודת הפניה. יכולת הבלימה טובה, אך קשה לדייק עם הדוושה ובמקרים מסוימים התגובות לבלימה היו חזקות מהרצוי. כמו בדגמים אחרים של מרצדס, תיקון הסטייה עלול להבהיל.

מרצדס CLA - מבחן דרכים (250e, פלאג-אין הייבריד)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה 
מרצדס CLA נראית נהדר, וזה דבר חשוב. הגרסה ההיברידית-נטענת מביאה עימה ביצועים מצוינים, היא חסכונית מאוד ומאפשרת שימוש יום-יומי ברכב בחשמל בלבד; כלומר: בממוצע הנסיעה המקובל בישראל ועם טעינה יום-יומית, גרסה זו, בפועל, היא רכב חשמלי. מנגד, נוחות הנסיעה שלה לא מתעלה והאבזור אינו עשיר.

וכמו בגרסאות אחרות בדגמים הקומפקטיים של מרצדס, גם כאן המחיר מאתגר. במחיר של 362,000 שקלים (החל מ-310,000 שקלים) ואותם חוסרים באבזור, ולמרות שאין לה מתחרה ישירה שניתן להשוותה, המחיר ממקם את CLA הזאת מול דגמים מקטגוריה גדולה יותר, והתוצאה אינה מחמיאה.

מרצדס CLA - מבחן דרכים (250e, פלאג-אין הייבריד)
צילום: מערכת אוטו