בהתחשב בכך שטויוטה הייתה היצרנית הראשונה שהציגה דגם פנאי (ראב4, 1994), ומאז הציגה לא מעט דגמים כאלה, שניים מהם קומפקטיים – מוזר כי לא הפגינה פעילות כזאת בתחום רכב הפנאי הקטנים (B-SUV).

אמנם, עוד ב-2008 (ושנתיים לפני ניסאן ג'וק, שהצלחתו הובילה את הקטגוריה הזאת) היא השיקה את אורבן קרוזר, אבל זה לא הצליח, ולטויוטה לא היה נציג בפלח השוק הכה מצליח הזה, בכל העשור השני של המאה, השנים בהם היה לסוג רכב כה לוהט. 

טויוטה יאריס קרוס - מבחן דרכים (היברידי)
צילום: יואל פלרמן

הקשר, פרטים
ב-2020 חשפה היצרנית את טויוטה יאריס קרוס, דגם פנאי קטן המכריז גם בשמו על קרבתו לדגם מוכר, כאן הדור הרביעי של הסופרמיני יאריס שהושק שנה קודם. יאריס קרוס חולק אותה רצפה ואותו בסיס גלגלים עם יאריס, אך הקרוס ארוך ב-23 ס"מ ל-417 ס"מ, גבוה ב-9 ס"מ ל-159.5 ס"מ – גם הודות למרווח גחון הגבוה ב-3 ס"מ ל-17 ס"מ; נפח תא המטען 397 ליטר, 93 ליטרים יותר,

כמו יאריס הרגילה, גם הקרוס מוצע עם שתי חטיבות כוח, בשתיהן מנוע בנזין 1.5 ליטר, אחת מהן היברידית. מחיר גרסת הבנזין מתחיל ב-120,000 שקלים, ואילו מחיר ההיברידית החל מ-135,000 שקלים. מחירה ברמת הגימור 'אורבן' שנבחנה הוא 137,000 שקלים, וזו כוללת בין השאר חישוקי "16, מפתח חכם. בכל הגרסאות מפרט בטיחות ובו בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית. 

טויוטה יאריס קרוס - מבחן דרכים (היברידי)
צילום: יואל פלרמן

עיצוב, נראות 
הרושם הראשוני הוא שיאריס קרוס הוא רכב קטן-גדול, ועיצובו מעניק לו מופע קשוח משהו, קרוב בהרבה לראב4 מאשר ל-C-HR הקרוב יותר אליו בממדיו. הקרוס נראה מעט קטן מלפנים, והחרטום נראה מעט מוזר, דבר הבולט ברכב ההדגמה הלבן.  

הקשר לראב4 מוצא ביטוי במרווח הגחון הבולט בדופן העמוסה קווים אלכסוניים, בבתי הגלגלים הגדולים יחסית שהמפתחים שלהם יוצרים רווח גדול מהצמיגים, ורצועות המיגון השחורות סביב; לא התלהבנו מפסי המגן בדלתות שהיבואן הוסיף. והקשר ליאריס? עיקר הדמיון מורגש מאחור בספוילר המשולב עם יחידות התאורה שעל דלת תא המטען. 

פנים הרכב 
הקשר ליאריס הרבה יותר מורגש בסביבת הנהג; זו שבקרוס אינה זהה, ועיצובה מקורי הודות למבנה של שני מפלסים שביניהם שקועים פתחי האוורור המרכזיים. גם לידיות הדלתות עיצוב לא שגרתי, וכך-גם מיקום מתגי החלונות שעליהם. צג המולטימדיה הגבוה במרכז ("8.8) מוכר ונוח לשימוש, אך התצוגה שלו אינה מזמינה במיוחד.

טויוטה יאריס קרוס - מבחן דרכים (היברידי)
צילום: יואל פלרמן

המופע הכולל של סביבת הנהג נאה, ואיכות משטחי הפלסטיק נאותה, אם-כי אלה נוקשים בחלקם התחתון. לא כולם יאהבו את מיקום מתגי החלונות/מראות על ידית הדלת, את פתחי האוורור הקשים לכיוון או את היעדרו של מד הסל"ד. עומס המתגים על ההגה יכול לבלבל, וכך תפעול מערך המידע שבמחוונים. תא הכפפות קטן ואינו מואר, וכך-גם לא מעט לחצנים משניים בסביבת הנהג (מתגי חלונות ועוד). 

תנוחת הנהיגה גבוהה למדי, גם אם לא מאוד, מעניקה בתחום זה את הנדרש מרכב פנאי, כולל שדה ראייה מצוין לפנים; הראות לאחור אינה מבריקה. עם זאת, המושבים אינם נוחים במיוחד בנסיעות ארוכות, והעובדה שלא ניתן להקשיח את המסעד באזור הגב התחתון הורגשה. 

הכניסה למושב האחורי אינה נוחה בגלל מפתח דלתות קטן. המרחב סביר, אבל הקרוס אינו מהכלים המרווחים בתחומו. האווירה הנוצרת מעט אינטימית, והיעדר תאורה שם מדגיש זאת. 

טויוטה יאריס קרוס - מבחן דרכים (היברידי)
צילום: יואל פלרמן

תא המטען גדול, נפחו כאמור 397 ליטרים (460 ל' עד גובה הגג, 1097 ל' עם קיפול מושבים). הרצפה שעליה מונח משטח גומי אוחז פשוטה למראה, וכיסוי תא המטען דקיק באופן מביך. 

טויוטה יאריס קרוס - מבחן דרכים (היברידי)
צילום: יואל פלרמן

מנוע, ביצועים 
הגרסה ההיברידית של יאריס קרוס זהה לזו המשרתת את יאריס הרגילה, וכך גם נתוני המערכת: מנוע בנזין אטמוספרי 1.5 ליטר 3 צילינדרים מייצר 92 כ"ס, חובר למנוע חשמלי המייצר 80 כ"ס, להספק משולב של 116 כ"ס. התיבה רציפה וההנעה קדמית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 11.2 שניות, והמהירות המרבית 170 קמ"ש.

בכל הקשור לביצועים בפועל, חטיבה זו במיטבה בעומס קל, וכאשר מזנקים בעיר התגובה מיידית וההתנהלות נמרצת. ככל שהקצב עולה או כאשר העומס גדל, יאריס קרוס מבצע טוב פחות, וחטיבת הכוח מפגינה, גם באופן ווקאלי, כי היא מתאמצת. בהאצות ביניים, בייחוד בעומס, היציאה אינה מיידית, ויש מצבים המחייבים תכנון. לתיבה אין יחסי העברה קבועים עם פקדים, וחבל שכך.  

בעיקר בעיר הרכב נע לא מעט על חשמל ואז הוא מאוד שקט (למעט נקישות מהמערכת הנשמעות גם אז). כאשר מנוע הבנזין נכנס לפעולה, הדבר מורגש, והצליל המחוספס שהוא מייצר בולט בכל האצה. צליל זה פחות בולט מחוץ לעיר בשיוט מכיוון שהוא נמסך ברעשי הרוח והכביש.  

חטיבת הכוח מרשימה ככל שמדובר בצריכת דלק. במסלול המבחן ובקצב גבוה, נרשמה צריכה מרשימה של 18 ק"מ/ל'. בתנועה נינוחה הצריכה נעה בין 21.5 ל-23.5 ק"מ/ל'.  

טויוטה יאריס קרוס - מבחן דרכים (היברידי)
צילום: יואל פלרמן

נוחות, התנהגות 
בעיר, נוחות הנסיעה בינונית; הרכב אינו מסנן היטב פגמים קטנים ובינוניים, ובמעבר על כל סוגי השיבושים הוא מפגין שהוא עסוק. נוחות הנסיעה משתפרת מחוץ לעיר, אך גם בכבישים הבין-עירוניים הוא נע על שיבושים, וכאלה שהם רוחביים מורגשים מדי. רעשי הכביש והרוח בולטים, ואליהם מצטרף לעיתים שאון לא מבוטל מהמנוע. 

עם הירידה לשבילים, נסיעה בקצב איטי יוצרת התנהלות קופצנית במעבר על אבנים קטנות. כאשר מעלים את הקצב הנוחות משתפרת בהרבה ואז מגלים גם שהקרוס יודע להתמודד עם פגמים גדולים יותר. יכולת זאת מעניקה ביטחון לנהג בתנועה מהירה יחסית, וזו יכולה אפילו ליהנות אותו. 

הקרוס צולח היטב פניות – ריסון תנודות המרכב טוב, הוא מתנהל היטב בהעברות משקל, מגיב בנחישות לפקודות היגוי. הרכב מתנהל בקלילות בנהיגה כזאת ומפגין כי הוא יכול להסתדר עם יותר כוח.  

טויוטה יאריס קרוס - מבחן דרכים (היברידי)
צילום: יואל פלרמן

הבלמים אינם חדים, אך טובים מהמקובל בכלים היברידיים. לעיתים, בתנועה איטית ובתחילת מהלך הדוושה, נשמע מהם רשרוש. 

מחיר, תמורה 
ליאריס קרוס של טויוטה עיצוב מוצלח ביותר לרכב מסוגו, וזה משלב בין מופע ראוי של רכב פנאי ובין הופעה קלילה ושובבה. לזכותו, בנוסף, אבזור נאה, מפרט בטיחות מכובד וצריכת דלק מעולה. לחובתו מרחב פנים קטן והוא אינו נוח ומעודן כמו המתחרים המובילים בתחום זה.

מול הזכות והחובה הנ"ל מתייצב המחיר – 137,000 שקלים לגרסה ההיברידית ברמת הגימור הגבוהה – והוא נמצא בצד היקר של הסקלה. כאן נציין כי יאריס קרוס בגרסת הבנזין ובאותה רמת גימור עולה 125,000 שקלים, ומניסיוננו, יש לו מה להציע גם בביצועים, גם בצריכת הדלק.

טויוטה יאריס קרוס - מבחן דרכים (היברידי)
צילום: יואל פלרמן