אני זוכר היטב את היום בו התייצבתי, כתב רכב צעיר ובועט, בסוף שנות השמונים בקיבוץ שריד עם ב.מ.וו 318 חדשה. הגעתי לבקר חבר, אבל הרגשתי כאילו השורה "הקיבוץ מביט במכונית" מ'בלדה לעוזב קיבוץ' נכתבה עלי (למרות שמעולם לא עזבתי את תל אביב). למעלה משלושים שנים אחרי, כאשר התייצבתי באולם ב.מ.וו בתל אביב כדי לאסוף 318 חדשה, הרגשתי בהחלט אחרת; הגעתי לקחת את הגרסה הפשוטה והזולה בהיצע, וגם לא היו לי הרבה ציפיות. אבל כמו שילמדו הימים הבאים, אסור להמעיט בערכה של ב.מ.וו סדרה 3, גם בגרסתה החלשה. 

ב.מ.וו סדרה 3 - מבחן דרכים (318)
צילום: מערכת אוטו

קרקע המציאות
כאשר ב.מ.וו ישראל החלה במכירות הדור השביעי של סדרה 3 לפני שנתיים, היא שמה דגש על הגרסה ההיברידית־נטענת. רק השנה, ובמקביל להתייקרות הגרסאות ההיברידיות, שבה היבואנית להציע גם גרסת בנזין רגילה וחלשה יותר. 318 — עם מנוע טורבו־בנזין 2.0 ליטר 156 כ"ס — הוצעה תחילה ברמת הגימור 'ביזנס' המעט בסיסית שכוונה לציי רכב. לאחרונה, בשל הביקוש, מוצעת גרסה זו של סדרה 3 בגימור 'M דיזיין' הכוללת פריטי אבזור ספורטיביים ומוסיפה בקרת שיוט אדפטיבית, חניה אוטומטית, ובמקום חישוקי "17 עם מידת צמיגים אחת (225/50), יש לה חישוקי "18 עם צמיגים במידות שונות מלפנים (225/45) ומאחור (255/40).

ייצוגית
אותה רמת גימור מוסיפה ל־318 אותם פריטים שעושים את הופעתה שוות זכויות בסדרה 3, היא כבר אינה נראית כמו גרסה בסיסית, קשה להבדיל בינה לבין הגרסאות החזקות יותר והיא נראית ייצוגית ומושכת, מזכירה גם מדוע תמיד אהבנו את ה־3. המסגרות הכסופות לשמשות מוסיפות להופעה, כמו־גם אותם חישוקים וצמד המפלטים. 

סביבת הנהג מעניקה אותו מופע קלסי, ואני מרגיש בה מיד בבית — ולא סתם בית, אלא בית טוב. זו משדרת תחושה של איכות ועושר, לא מעט בזכות שילוב הגוונים (בז', כסוף ושחור) והריפוד דמוי־עור.

ב.מ.וו סדרה 3 - מבחן דרכים (318)
צילום: מערכת אוטו 

מפתיע לגלות עד כמה צג במידה "8.8 נראה לפתע מעט קטן מדי ("10.5 בגרסאות החזקות יותר), ועד כמה מהר מתרגלים לצגים גדולים. המחוונים כאן פשוטים יותר במבנה שלהם, חלקם מוקרן אך הם נראים קלסיים וממוקדים יותר מאשר בגרסאות המצוידות.

באבזור תאורת לד מלאה כולל פנסי הערפל, חבילת חנייה שלמה, תאורת אווירה ואלה מוסיפים לא מעט. עם זאת, מפרט האבזור, בהינתן הרכב והמחיר, אינו עשיר, ואינו כולל מפתח חכם, תפעול חשמלי לפחות למושב הנהג, ובקרת האקלים גם אינה מפוצלת, גם ללא פתח מיזוג לאחור. 

תנוחת הנהיגה הנמוכה דורשת הסתגלות מסוימת, אבל עם ההתארגנות היא נמצאת נעימה ומשתתפת ביצירת האווירה הספורטיבית. המושב מעט רך מדי, אינו תומך מספיק בגב התחתון. מאחור המרחב נאה, מרווחי הרגליים והראש טובים (למרות גג הזכוכית). לתא המטען נפח מספק, מבנה שימושי. 

ב.מ.וו סדרה 3 - מבחן דרכים (318)
צילום: מערכת אוטו

מספקת את הסחורה
זו הגרסה החלשה לרכב המשווקת בארץ, אבל כיאה לב.מ.וו גם היא מספקת. בחזית כאמור הטורבו־בנזין 2.0 ליטר המוכר וכאן הוא מייצר 156 כ"ס (ב־6500 סל"ד) ו־25.5 קג"מ כבר ב־1300 סל"ד ועד ל־4300 סל"ד. לתיבה האוטומטית 8 הילוכים וההנעה, לעונג לנו לציין, אחורית. נתונים אלה אינם מסעירים, אבל הביצועים אמורים לספק כל אחד: 8.4 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש ועד 223 קמ"ש. ואכן, הרכב זריז כבר ביציאה מהמקום, ומחוץ לעיר הוא צובר מהירות ללא מאמץ ובאופן נעים ושקט. 

תחת עומס מורגש שהוא אינו ממש שרירי, וגם הסיבולת שלו קצת פחות; הוא לא נלהב כמו אחיו בטיפוס לסל"ד גבוה, ואינו מגיב בחדות וביעילות ההן כדי לקבל תאוצות ביניים כוחניות בעקיפה ובעליות. התיבה האוטומטית פועלת באופן חלק ונעים, וכאשר היא נקראת לדגל היא מגיבה היטב. 

יחסית למכונית שאינה קטנה או קלילה (1.6 טון), 318 מתגלה כחסכונית למדי; צריכת הדלק במהלך יום המבחן הייתה 12 ק"מ/ל', בשיוט נינוח למרחקים ארוכים 14.5-15 ק"מ/ל'. 

ב.מ.וו סדרה 3 - מבחן דרכים (318)
צילום: מערכת אוטו

זוכרת את המקורות
גם ההמשך טוב. למרות שזו הגרסה החלשה, כבר סוליות הגומי הרחבות מדגישות שזו ב.מ.וו קלאסית עם הנעה אחורית. אפילו בנסיעה רגועה בכביש מעוקל קל לחוש כיצד הישבן מסייע קלות בשמירה על הקווים וההיגוי אינו מושפע מהכוח. כשיוצאים לשדות המרעה של רכב כזה, מגלים שלמרות שהדגם יכול להתמודד עם הרבה יותר כוח, יש לו אותה יכולת שיכולה ליצור את ההנאה ההיא בכביש המתפתל, עם היגוי־יתר מורגש. זה מתחיל בכניסה המדויקת לפניה וממשיך לאחוריים שמהדקים קו ואף פוסעים ביציאה נמרצת מהפנייה. יופי. ההיגוי מדויק למדי גם אם במרכז הוא לעיתים קליל ולא מדויק מספיק. 

הבלמים פחות מרשימים; לא רק הקליפר הכחול של M חסר, אלא גם פעולה נחושה ועוצמתית יותר. תחת עומס ממושך הם גם איבדו מהנשיכה.

שילוב של כיול מתלים וצמיגי אל־תקר מביא לכך שהרכב "עסוק" מדי על שיבושים קטנים, הן בעיר והן מחוצה לה. הבולמים מטפלים בכל סוגי המפגעים, גם בשיבושים גדולים ואינם "נכנעים" להם, אך בסיכומו של דבר המכונית אינה נוחה במיוחד, גם בגלל ריסון חסר על גלי כביש. בנוסף, רעשי הכביש בולטים. 

ב.מ.וו סדרה 3 - מבחן דרכים (318)
צילום: מערכת אוטו

זנב האריה
מחירה של 318 מתחיל ב־255,000 שקלים ומגיע ל־269,000 שקלים ברמת הגימור 'M דיזיין'. היא מביאה עימה את ההופעה, המסורת והיכולת הדינמית של סדרה 3 במחיר מופחת יחסית, היא עשויה היטב, הביצועים שלה נאים, והיא מהנה מאוד לנהיגה. 318 אינה עשירה באבזור ונוחות הנסיעה שלה אינה מתעלה.

מחירה של המשפחתית הגדולה והיוקרתית הזו ממקם אותה ליד אודי A4 בעלת ההנעה הקדמית, והיא זולה משמעותית ממרצדס C קלאס בהספק קרוב. ב.מ.וו 318 ברמת הגימור שנבחנה מהווה גרסת כניסה מוצלחת למי שרוצה רכב עם היכולות המובנות של הדגם הנשמרות בזכות הפלטפורמה המתקדמת שלו ואותה הנעה אחורית.

ב.מ.וו סדרה 3 - מבחן דרכים (318)
צילום: מערכת אוטו