פולקסווגן פולו, שנחנכה ב־1975, היא הסופרמיני המודרנית הראשונה, ועם השנים הייתה לאמת מידה בקטגוריה. הדור השישי שלה הוצג באמצע שנת 2017, נחת בישראל שנה לאחר מכן ונבחן על-ידנו מיד עם הגעתו ארצה. ומכיוון שבפולקסווגן כמו בפולקסווגן לא משנים מהר מדי, פולו שווקה כאן בשקט במשך כמעט שלוש שנים וכמעט ללא שינוי. מלכת הכיתה בטוחה במעמדה.

מתחדשת כמו פולקסווגן
ובכל זאת, אפילו מי שנחשבת לאמת המידה בסגמנט הסופרמיני צריכה להתאים את עצמה למתחרות המשתפרות תמיד, והן השתפרו מאוד בשנים שחלפו. וכך, באפריל 2021 הוכרזה מתיחת פנים לפולו, והדגם המחודש התייצב בישראל בחודש אוקטובר.

פולקסווגן פולו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 110 כ
צילום: בן חסון

פולו המחודשת מציגה הופעה חיצונית עדכנית יותר, כולל חזית עם יחידות תאורה חדשות ופס לד המזכירים את אלה שבגולף דור 8. גם מאחור יחידות תאורה חדשות, גם הן כמו אלה של האחות הגדולה. בפרופיל אין שינויים של ממש, למעט חישוקים קלים חדשים, ארבעה צבעי מרכב חדשים סביב, כולל סגול. עדכוני העיצוב האריכו את המרכב ב־2.5 ס"מ ל־407.4 ס"מ, שאר המידות ללא שינוי.

שינויים נעשו גם בסביבת הנהג, ובכל הגרסאות לוח מחוונים מוקרן, מסך מולטימדיה משודרג, שניהם "8. גלגל ההגה עודכן קלות ולמערכת המיזוג פקדי מגע חדשים. מערך הבטיחות שודרג ביכולותיו, כעת עם מערכת למרכוז הרכב בנתיב, תאורת מטריקס לד – תקנית בישראל, כמעט ייחודית בסגמנט. כבר כעת יצוין כי היא לא פועלת ממש ממש טוב בכל המצבים; מעלה ומורידה את האור במצבים מסוימים ומחקה את ההתנהגות הישראלית המלבבת: להבהב.

פולקסווגן פולו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 110 כ
צילום: בן חסון

פולו משווקת בישראל עם מנוע הטורבו־בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים בשתי גרסאות הספק/רמת־גימור/מחיר: 95 כ"ס, 'סטייל', 116,000 שקלים; 110 כ"ס, 'סטייל פלוס', 129,000 שקלים – והיא זו שנבחנה. על האבזור, ראו פרטים בקלטוג 'אוטו'.

נראית כמו גולף
נראה כי שינויי העיצוב בולטים יותר ממה שניתן להעריך לפי הצילומים. אודה כאן ואף אבוש כי לקח לי יותר מרגע להבין שאני מביט בפולו שקיבלתי למבחן. לזכותי אומר שגולף בצבע דומה חנתה ממש קרוב, והדמיון במבט חטוף וראשון יכול לבלבל כל אחד, החבר'ה בפולקסווגן יכולים להיות מרוצים.

פולקסווגן פולו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 110 כ
צילום: בן חסון

הכניסה הנוחה למדי מפגישה אותי עם סביבת נהג מחודשת, מסך המולטימדיה העדכני ולוח המחוונים המוקרן מוסיפים הרבה, ותאורת אווירה מינימליסטית משלימה אווירה נעימה. החומרים טובים מאוד, וגם כשהם נוקשים (דיפוני הדלתות) הם עשויים היטב. ההרכבה מצוינת.

לחובתה של פולו נרשמה הנדסת האנוש שהוקרבה במעט לטובת הקדמה. לוח המחוונים החדש נאה ואיכותי מאוד אך עמוס במידע ונדרש ידע לתפעולו. כך גם המולטימדיה – איכותית, מגיבה מהר, אך מורכבת לתפעול; בהקשר זה נציין לרעה את התוכנה (אנדרואיד) בהתקנה מקומית; זו קרסה לא פעם ותמיד הקשתה על חיבור לממשקים אחרים (אפל קארפליי, למשל). גג השמש קטן למדי ובעל כיסוי רשת דק שלא מסנן מספיק את קרני השמש. תפעול פקדי המיזוג דרש הסתגלות אך היה סביר בזכות סידור מפלסים ושקעים נהיר למדי. 

פולקסווגן פולו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 110 כ
צילום: בן חסון

המרחב מלפנים טוב מאוד, וסידור הקונסולה המרכזית מאפשר מרווח טוב לברכיים. מושב הנהג מספק, התמיכה הצידית טובה, יש כוונון לתמיכה לגב תחתון, וכאן אציין כי משענת הראש לא עולה מספיק גבוה. שדה הראייה לפנים ראוי, מראות הצד צרות וקטנות. 

הכניסה לשורה השנייה נוחה והמרחב שם טוב ביחס לדגמים אחרים בקטגוריה, אך אזור זה אינו מושך בגלל דיפוני הדלתות הנוקשים, היעדר פתחי מיזוג וחסרונה של משענת יד במרכז. עם זאת, יש שני שקע USB-C.

פולקסווגן פולו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 110 כ
צילום: בן חסון

תא המטען בעל נפח גדול יחסית (351 ל'), המבנה שימושי גם בזכות רצפה כפולה. זו, במצבה הגבוה,  מאפשרת משטח הטענה שטוח עם קיפול המושבים.

פולקסווגן פולו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 110 כ
צילום: בן חסון

נוסעת כמו פולו
במפרט המכני לא היו שינויים, למעט ההספק שירד במעט – מ־115 ל־110 כ"ס (קודם למתיחת הפנים, בגלל תקנות זיהום). נתון המומנט, 20.4 קג"מ ב־2000-3000 סל"ד ללא שינוי, והתיבה דו־מצמדית 7 הילוכים. נתון ההאצה מ־0 ל־100 קמ"ש הוא 10.4 שניות, איטי ולא במעט מזה הקודם, 9.5 שניות.

עם זאת, התחושות בפועל לא היו כאלה; פולו הייתה ונותרה מכונית זריזה באופן מפתיע ממש, והיא צוברת מהירות בעיר ומחוצה לה בקצב שלעיתים אינו תואם את נתון ההספק הצנוע. אופי הפעולה של יחידת ההנעה הזו זורם ומוצלח יותר מאשר קודם. התיבה עצמה כוילה לפעולה חלקה על חשבון תגובה מהירה, ולרוב היא באמת נעימה למדי. אבל היא עדיין פחות מוצלחת במהירויות נמוכות מטרידות: פקקים, חניות. אז המנוע עשוי לרעוד מעט והתיבה לא תמיד רהוטה במעבר בין ראשון לשני. מערכת הדימום/התנעה פעלתנית, לא חלקה. צריכת הדלק הממוצעת במבחן עמדה על 14 ק"מ לליטר, בשיוט 16-17 ק“מ/ל' ניתנים להשגה ללא קושי.

פולקסווגן פולו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 110 כ
צילום: בן חסון

נוחות הנסיעה טובה כמעט תמיד. הכיול נוטה לצד הנוקשה אך מאוזן מספיק, כך שפולו סופגת חלק משמעותי מפגעי האספלט, לא מעבירה יותר מדי מהחלקים הלא-נעימים שלהם לנוסעים, וחבטה של ממש לא נרשמה לאורך כל המבחן. פולו גם מרוסנת דיה אפילו בעומס גבוה ובמעבר על פסי האטה. רעשי המנוע מבודדים היטב, והוא נשמע רק בעומס, רעשי הכביש בולטים אך בעוצמה המקובלת בסופרמיני, ומושפעים מאוד מסוג האספלט ואיכותו, ורעשי רוח נשמעים רק במהירויות שיוט גבוהות. ובקיצור: פולו מציעה איכות נסיעה ברמה גבוהה ביחס למקובל בסגמנט, והיא מכונית נעימה מאוד לנסיעות ממושכות. 

היכולת הדינמית טובה וההתנהלות בעיקולים בטוחה, ניטרלית; פולו מסוגלת לקצב גבוה ומעניקה ביטחון רב לנהג הלא מתערב ומעורב. ההגה, שהגלגל שלו מאוד נעים לאחיזה, מדויק, פעולתו נעימה והמשקל שלו מעט כבד, ולטעמי זה מצוין. 

פולקסווגן פולו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 110 כ
צילום: בן חסון

עולה (כמעט) כמו גולף
פולו תמיד התייחסה לגולף בעיצוב, בתחושה שהעניקה. העדכון האחרון קירב אותה יותר מתמיד לקומפקטית האייקונית – היא איכותית, מאובזרת היטב, המרחב לנוסעים ראוי, ביצועיה טובים, צריכת הדלק נמוכה, הנוחות טובה וכך גם איכות הנסיעה. 

העניין הוא שגם מחיר הגרסה הנבחנת, הנמצא בצד הגבוה של הקטגוריה, קרוב מתמיד לזה של הגולף שבעצמה הגיעה לכאן לפני זמן קצר בדור חדש ומשופר. אולי קרוב מדי. 

עם זאת, ואם אתם לא צריכים את ההספק הנ"ל ויכולים להסתפק ב-95 כ"ס (כמעט/כל הנסיעות בשטח מישורי/קצב נינוח) – כדאי לכם לשקול גם את הגרסה החלשה יותר המוצעת במחיר נמוך משמעותית תמורת וויתור על ההספק ומעט מרשימת האבזור. ויש מצב שזו אפילו תפתיע בתחום היכולת. 

פולקסווגן פולו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 110 כ
צילום: בן חסון