סוזוקי סוויפט 2022: רשימת גרסאות, מחירון
סוזוקי סוויפט, 1.2 ל' היברידי-מתון, ידני, 'GLX' – מחיר החל מ-93,000 שקלים
סוזוקי סוויפט, 1.2 ל' היברידי-מתון, אוטו','GLX' – מחיר החל מ-108,000 שקלים

רקע כללי
ב-1983 הציגה סוזוקי את מכונית הסופרמיני שלה, קולטוס, שנקראה גם 'סוויפט' בשוק האירופאי. אותה סופרמיני עברה גלגולים שונים עד לשנת 2000, עת הפכה סוויפט לדגם עצמאי, סופרמיני־מוכוונת־אירופה.

הדור הנוכחי, רביעי במספר, הושק בסוף 2016 ומוצע בישראל החל מיולי 2017. דור זה מבוסס על רצפה חדשה, קל ב-90 ק"ג מקודמו, רחב ב-4 ס"מ ממנו. תחילה שווק הדגם עם יחידת הנעה מהדור השלישי, אך משודרגת לדברי סוזוקי. מנוע הבנזין, 4 צילינדרים, בנפח 1.2 ל' הפיק 90 כ"ס ו-12.2 קג"מ, ושודך לתיבת הילוכים רציפה או ידנית (5 הילוכים).

בסוף 2021 עברה סוויפט מתיחת פנים, במסגרתה צוידה במנוע חדש (1.2 ל', 83 כ"ס) ומערך היברידי מתון, ולא פחות חשוב מכך: מפרט עכשווי של מערכות בטיחות מתקדמות, שהעלה את ציון הבטיחות מ-3 כוכבים ל-4 כוכבים, במבחן הבטיחות של יורו NCAP.

סוזוקי סוויפט 2022 המחודשת – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

סוויפט מתוחת הפנים משווקת בישראל ב-2 גרסאות וברמת גימור אחת. 

עיצוב, שימושיות, אבזור, בטיחות 
הדור הנוכחי אינו נאה כמו הראשון, אבל הוא בהחלט חביב למראה, בייחוד בצביעה הדו-גונית (בתוספת תשלום). סוויפט נמצאת בצד הקטן יותר של סגמנט הסופרמיני, וממדיה בהחלט תורמים ליצירת אותו מראה חביב.

בפנים נחמד לפגוש בסביבת נהג נאה ואיכות הרכבה סבירה, אך כל השאר מוצלח פחות. החומרים נוקשים וחלולים, איכות גימור בינונית ומערכת המולטימדיה המקורית קטנה מדי ("7). עם זאת, המולטימדיה המקורית עדיפה על זו בהתקנה מקומית שהייתה בדגם שלפני מתיחת הפנים. הנדסת האנוש ותנוחת הנהיגה טובות, מושב הנהג לא מוצלח.

סוזוקי סוויפט 2022 המחודשת – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

על אף הממדים הקטנים כאמור, המרחב סביר. גם המושב האחורי, עם מרווחי רגליים וראש נאותים, יכול לשרת שני מבוגרים בהצלחה. תא המטען הקטן (242 ליטרים) מספק בשימוש יום-יומי, אך לא מעבר.

על סביבת הנהג המאכזבת מפצה סוויפט ברשימת אבזור ארוכה. רמת הגימור 'GLX', היחידה בהיצע, כוללת בין היתר: חישוקים קלים ("16), תאורת לד, קיפול מראות חשמלי, מערכת מולטימדיה ("7) עם קישוריות למכשירי אנדרואיד/אפל, כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים דיגיטלית ועוד.

סוזוקי סוויפט 2022 המחודשת – חוות דעת
צילום: יצרן

מפרט הבטיחות נאה אף הוא, וכולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים ותנועה חוצה מאחור, עמעום אוטומטי. יצוין, שעל אף השיפור הניכר בבטיחות לעומת הדגם שלפני מתיחת הפנים, סוויפט מסתפקת בציון של 4 כוכבים במבחן הריסוק יורו NCAP.

סוזוקי סוויפט 2022 המחודשת – חוות דעת
צילום: יצרן

ביצועים, צריכת דלק, נוחות, התנהגות
כאמור, סוויפט המחודשת מוצעת עם יחידת הנעה חדשה: המנוע חדש (1197 סמ"ק במקום 1242 סמ"ק), ולהזרקה הכפולה שהייתה בקודמו, נוסף תזמון שסתומים משתנה. תפוקתו של המנוע המחודש — 83 כ"ס, 10.9 קג"מ — נמוכה מזו שלפני החידוש. בהתאם, גם נתוני הביצועים טובים פחות. למנוע צמוד מערך היברידי מתון (12 וולט) עם מנוע חשמלי 2.3 ק"ו (3.1 כ"ס). מערך זה מוסיף ממש קצת הספק למנוע, מסייע לצרוך פחות בנזין ועוזר לתפעול מעודן של מערכת הדימום/התנעה. 

בפועל, הירידה בתפוקה ובביצועים מורגשת, בייחוד תחת עומס. אם בתוך העיר, ואף בשיוט נינוח, לא נרשם מחסור רציני בכוח, הרי שכל מאמץ קטן מעבר לכך דורש מסוויפט כוח שאין לה, והדבר מלווה בלא מעט רעש. צריכת הדלק של הגרסה האוטומטית עמדה על 11.9 ק"מ/ל' בממוצע במבחן המאומץ, כ-14 ק"מ/ל' בשימוש מתון. הגרסה הידנית אמורה להיות מעט יותר חסכונית.

סוזוקי סוויפט 2022 המחודשת – חוות דעת
צילום: יצרן

נוחו הנסיעה בעיר טובה למדי, כל עוד סוויפט לא נדרשת להתמודד עם שיבושים חדים מדי. מחוץ לעיר המצב משתפר עוד יותר, וסוויפט מתגלה, באופן מפתיע למדי, כנוחה בהחלט, למרות שהטיפול בגלי כביש אינו מושלם. מנגד, איכות הנסיעה אינה מוצלחת – רעשי רוח וכביש מפגינים נוכחות ווקאלית כבר במהירויות לא גבוהות במיוחד.

היכולת הדינמית מספקת, אך לא הרבה מעבר לכך. במובן זה, סוויפט איבדה מעט מן הקסם שהיה לה בעבר, בייחוד בכל הקשור להיגוי, שהוא כעת קל ומנותק יותר. איכות הבלימה, מנגד, מצוינת.

סוזוקי סוויפט 2022 המחודשת – חוות דעת
צילום: יצרן

סיכום, תמורה, גרסה מועדפת 
נראה שסוזוקי סוויפט כבר מזמן אינה מתחרה על תואר מכונית הסופרמיני הטובה ביותר. ועדיין, לזכותה אבזור נאה, מפרט בטיחות מכובד, צריכת דלק טובה ובעיקר, מוניטין טוב מאוד שהולך לפניה.

עם זאת, במחיר של החל מ-108,000 שקלים, הגרסה האוטומטית אינה מציעה תמורה גבוהה במיוחד למחיר, ויש טובות ממנה בסגמנט ובטווח המחיר הזה.

בהתאם, הגרסה המומלצת היא דווקא זו הידנית, אשר זולה ב-15,000 שקלים מזו האוטומטית, והיא כמעט ייחודית בסגמנט, למי שלא מפחד להעביר הילוכים בעצמו. בקיצור: אם התוואי שלכם אינו מוכה תנועה, סוויפט הידנית בהחלט שווה בדיקה. 

סוזוקי סוויפט 2022 המחודשת – חוות דעת
צילום: יצרן