סיאט ארונה הוצג ביוני 2017, הגיע לישראל בשלהי אותה שנה והיה לאחד מרבי המכר בקטגוריה שלו. ארונה, רכב פנאי קטן (B-SUV) חולק אותו בסיס וגם קווי עיצוב עם הסופרמיני איביזה, ובדומה לה העניק ביצועים טובים, חיסכון בדלק, מרחב ושימושיות, ועם תמחור נכון הציע גם תמורה טובה. באפריל 2021 עבר ארונה מתיחת פנים — כמו איביזה הקרובה לו (ראו מבחן בצמוד) — והדגם המחודש הגיע לכאן בשבועות האחרונים. 

מה שהתחדש
השינויים החיצוניים קטנים ואלה נמצאים בשבכה, ביחידות התאורה ובפגושים. מלפנים צמד פנסי ערפל עגולים, והפגושים כעת נראים שונה מאלה שבאיביזה, שכן בעבר ניתן היה להתבלבל ביניהם. עתה ארונה נראה יותר "מוכוון שטח", ואני מניח שזה משהו שיקסום יותר ללקוחות. יש גם עשרה צבעי מרכב חדשים, מאחור שם הדגם, כמקובל כעת בסיאט, באותיות כתב־יד מחוברות.

סיאט ארונה - מבחן דרכים (1.0 ל', מתיחת פנים)
צילום: אוהד אלגוב

בתא הנוסעים השינויים גדולים. עיצוב סביבת הנהג אחר — צג המולטימדיה החדש, גדל מ־"8 ל־"9.2, ממוקם גבוה יותר, החליף מקום עם פתחי האוורור במרכז; אלה בצדדים כעת עגולים ולא מוארכים, וסביבם מסגרת צבעונית; פקדי מערכת השמע הוטמעו בצג ואינם פיזיים; ברמות הגימור הגבוהות מחוונים מוקרנים. לפי סיאט החומרים שודרגו, וככל שמדובר בחלק העליון והאמצעי של הדשבורד הדבר בהחלט נכון. התוצאה רעננה, צעירה. 

רשימת פריטים
ברמת הגימור 'סטייל' שקיבלנו מפתח חכם, בקרת אקלים מפוצלת וצימוד לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. המולטימדיה דוברת עברית אך בניגוד לקודמת היא פחות ידידותית למשתמש. עם זאת ניתן לקבל את 'קונקטד' (ווייז', פנגו, סלופארק, חיוגים מהירים למוקד צ'מפיון או לחילוץ), ותמיד עדיף להשתמש באפל קארפליי או אנדרואיד אוטו. במהלך המבחן היא סירבה לא פעם להתחבר לסמארטפון האישי שלי. מלפנים צמד שקעי USB-C, שקע 12 וולט ושלל תאי אחסון ראויים בנפחם ושימושיים.

סיאט ארונה - מבחן דרכים (1.0 ל', מתיחת פנים)
צילום: אוהד אלגוב

במערכות הבטיחות, בלימה אוטונומית (גם לאחור), בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, תיקון סטייה מנתיב וגם מרכוז הרכב. ברכב המבחן הייתה גם מצלמת נסיעה לאחור — לא איכותית, ללא תצוגה דינמית — והיא תוספת בתשלום.

חלל פנים
המושבים הקדמיים סבירים בנוחותם, התמיכה הצדית טובה, זו לגב התחתון סבירה מינוס. תנוחת הנהיגה טובה והראות החוצה לפנים ולצדדים ראויה בהחלט, בין היתר הודות למראות הצד שלא ממוקמות על הקורות הקדמיות. כתוצאה מכך יש רווח נאה שמבטיח שהולך רגל לא יעלם מעיניכם. המרחב מרשים לכל כיוון.

בסיס הספסל האחורי נוח, משענת הגב נטולת תמיכה לגב התחתון אך זקופה ורק משענות הראש דוחקות מעט קדימה מהרצוי. המרחב לשניים טוב, הן המרווח לראש, הן לברכיים והן לכפות הרגליים. אין פתחי מיזוג או שקעי USB.

סיאט ארונה - מבחן דרכים (1.0 ל', מתיחת פנים)
צילום: אוהד אלגוב

תא המטען יותר מראוי והוא ללא ספק מהמוצלחים בסגמנט, עם 400 ליטר וסף הטענה סביר ורחב. במפרט: רצפה בשני גבהים, תאורה, צמד ווי תלייה, ארבעה ווי עיגון, רשת וגומיות, גלגל חלופי (לא בגודל מלא). 

מה שבחרטום
יחידת הכוח לא השתנתה — טורבו־בנזין 1.0 ליטר, 3 צילינדרים, 110 כ"ס ב־5000-5500 סל"ד ו־20.4 קג"מ ב־2000-3000 סל"ד; תיבה דו־מצמדית עם 7 הילוכים, הנעה קדמית. התאוצה ל־100 קמ"ש אורכת 10.8 שניות והמהירות המרבית 190 קמ"ש. 

סיאט ארונה - מבחן דרכים (1.0 ל', מתיחת פנים)
צילום: אוהד אלגוב

התאוצות טובות, חזקות והחלטיות. אפילו בחצי דוושה בלבד. לחיצה הגונה מעמידה תגרור השהייה קלה, אך בתאוצות הביניים התיבה מגיבה מהר יחסית ועקיפות הגיוניות מבוצעות בקלות. גם בכביש תלול התאוצה החלטית וטובה עד למהירות תלת־ספרתית שאינה חוקית בארץ הקודש. שילוב המנוע ותיבת ההילוכים לרוב זריז ונעים, אך נרשמו מקרים בהם הורדת ההילוך נעשתה באופן אגרסיבי יחסית. בנוסף, במהירות עירונית, בסל"ד נמוך מ־2000 לערך, ההתקדמות אטית יחסית והתאוצה לאחר מכן ברוטאלית.

בעמידה המנוע מודיע בגאון שיש לו 3 צילינדרים עם רעידות קלות, ובמהירות של 100 קמ"ש, בהילוך שביעי, המנוע נח על 2200 סל"ד. קל לשייט במהירות גבוהה יחסית מבלי לשים לב. צריכת הדלק הממוצעת במבחן הייתה מעולה, ועמדה על 15.1 ק"מ/ל'.

סיאט ארונה - מבחן דרכים (1.0 ל', מתיחת פנים)
צילום: אוהד אלגוב

אלה שבפינות הרכב
נוחות הנסיעה לא מצטיינת. היא לא גרועה, אך המתלים עסוקים כמעט תמיד. לרוב, הנוחות סבירה, בוודאי ביחס לרכב קטן יחסית, אך תיקונים ושברים חדים מוציאים את ארונה משלוותו היחסית. אז נרשמת חבטה החודרת לתא הנוסעים ומשולבת גם בצליל שגורם לעיוות קל בפרצוף. נוחות הנסיעה בכבישים הבין־עירוניים משתפרת, והיא סבירה בהחלט, כל עוד לא פוגשים בשבר חד או בתיקון כביש משובש.

בשבילים, אותה התנהלות של המתלים והבולמים, אחראית לכך שהם לא מצליחים לגהץ את הבורות, ולמעבר עליהם נלווים קרקושים והדהודים. עם זאת, הפרונט לא צולל מטה וזה מעניק ביטחון כל עוד לא מגזימים במהירות הנסיעה. 

סיאט ארונה - מבחן דרכים (1.0 ל', מתיחת פנים)
צילום: אוהד אלגוב

בכביש מפותל, ממש אותם מתלים ובולמים אחראים ליכולת ראויה בהחלט. ההתנהגות בטוחה עם תת היגוי קל או לחילופין הידוק ישבן עדין. ההיגוי מעט קל אך מדויק יחסית, והבלימה טובה. ארונה מאפשר קצב מהיר בכביש מפותל ומעניק תחושת ביטחון; לא מדובר במכונה לנהג, אבל הוא בן לוויה שלא יבאס. 

שלושה לסיכום
סיאט ארונה הרשים מאז שהגיע לכאן בזכות תמורה טובה למחירו. אמנם, נוחות הנסיעה בינונית, ובנהיגה איטית השילוב מנוע־תיבה אינו מעודן, אבל הוא מרווח ושימושי, מאובזר יחסית ויחידת הכוח זריזה וחסכונית. מול אלה העמידו תג מחיר של 117,000 שקלים וקיבלתם עסקה הראויה לעיון.

סיאט ארונה - מבחן דרכים (1.0 ל', מתיחת פנים)
צילום: אוהד אלגוב