סוזוקי קרוסאובר 2022: רשימת גרסאות, מחירון
סוזוקי קרוסאובר, 1.4 ל' היברידי-מתון, אטו', הנעה קדמית; 'GLX' – 138,000 שקלים

רקע כללי
בשנת 2012 הציגה סוזוקי רכב תצוגה בשם S-קרוס, שהגיע בהמשך לפס הייצור כסוזוקי SX4. דגם זה נחת בישראל בשנת 2013 וכונה בשוק המקומי 'קרוסאובר'.

סוזוקי קרוסאובר שווק בישראל תחילה עם מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.6 ליטר ששודך לתיבה אוטומטית-רציפה או ידנית. בהמשך, בשנת 2016 עבר קרוסאובר מתיחת פנים, במסגרתה קיבל, מעבר לשינויים מתבקשים לעיצוב החיצוני ולאבזור, יחידת הנעה חדשה: מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטר ששודך לתיבה אוטומטית-פלנטרית או ידנית.

כיום מוצע קרוסאובר בישראל עם מנוע 1.4 ליטר בגרסתו המעודכנת שיש לה הספק נמוך יותר (129 כ"ס לעומת 140 כ"ס לפני העדכון). בנוסף, למנוע הוצמד מערך היברידי-מתון של 48 וולט שייעודו, בין היתר, הפחתת פליטת המזהמים ושיפור צריכת הדלק. הדור הנוכחי משווק בישראל בגרסה אחת וברמת גימור אחת ומחירה 138,000 שקלים.

סוזוקי קרוסאובר 2022 – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

בסוף שנת 2021 הכריזה היצרנית היפנית על דור "חדש לחלוטין" של סוזוקי קרוסאובר. בתפריט השינויים, בין היתר: מופע בולט וקשוח יותר, מפרט בטיחות משופר, עדכונים קלים לסביבת הנהג. עם זאת, בסוזוקי בחרו שלא לפרט לגבי הבסיס עליו יושב הדור החדש. לאור העובדה שהממדים ויחידות ההנעה נותרו כשהיו, נראה שמדובר יותר בחידוש מקיף לקרוסאובר המוכר מאשר דגם חדש לגמרי.

סוזוקי קרוסאובר 2022 צפוי להגיע לישראל לקראת אמצע השנה.

עיצוב, שימושיות, אבזור, בטיחות 
בזכות בסיס גלגלים של 260 ס"מ ואורך של 430 ס"מ, קרוסאובר נמצא בצד הגדול יחסית של סגמנט רכבי הפנאי הקטנים. ממדים אלו, לצד המיומנות של סוזוקי בעיצוב רכבים קטנים כך שיראו גדולים מכפי שהם, מקנה לקרוסאובר מראה של משפחתית-פנאי שאינה נחבאת אל הכלים. המלצה שלנו: לכו על הצבעים "החיים" בהיצע.

אם העיצוב החיצוני של קרוסאובר אינו חושף מיד את גילו, הרי שזה הפנימי מסגיר אותו. ביחס למתחרים המודרניים סביבת הנהג בקרוסאובר אפורה מדי, לא מתעלה באיכותה. עם זאת, יצוין כי התחושה הנוצרת בתא הנוסעים נעימה בסך-הכל, וכי הנדסת האנוש טובה למדי. 

כאמור, קרוסאובר הוא מרכבי הפנאי הקטנים המרווחים יותר. המושב האחורי יאכלס בקלות שני מבוגרים, ומרווחי הראש והברכיים לנוסעים שם ממש בסדר. עם זאת, לשלושה כבר יהיה מאוד צפוף, בייחוד לנוסע במרכז. תא המטען שימושי ובעל נפח מכובד (440 ל').

סוזוקי קרוסאובר 2022 – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

קרוסאובר מוצע בישראל כאמור ברמת גימור אחת, וזו כוללת, בין היתר: תאורת לד, חישוקי "17, מפתח חכם, בקרת אקלים; מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית. מפרט הבטיחות חסר; כולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, וזהו בערך. התרעה על סטייה מנתיב נעדרת מהמפרט, כך שנדרשת מערכת התרעה בהתקנה מקומית, וזה כבר לא לעניין ב-2022.

ביצועים, צריכת דלק, נוחות, התנהגות
כאמור, קרוסאובר משווק בישראל בגרסה אחת, עם יחידת הנעה מעודכנת על בסיס מנוע ה-1.4 ל' המוכר, לצד מערך היברידי-מתון של 48 וולט. ההספק המשולב עומד על 129 כ"ס, ונתון המומנט הוא 24 קג"מ. הכוח עובר לגלגלים הקדמיים דרך תיבה אוטומטית בעלת שישה יחסי העברה.

על אף הירידה בהספק, הביצועים בפועל בהחלט מספקים. קרוסאובר מפתיע לטובה, מתנהל בקלילות גם תחת עומס, מאפשר עקיפות בתנאים מכבידים גם בחלון זמן מצומצם. עם זאת, במאמץ, ובייחוד מעל 4000 סל"ד, המנוע הוא רועש למדי. תיבת ההילוכים פועלת באופן חלק, גם אם לא מהיר במיוחד, והמערך ההיברידי כמעט ואינו מורגש. צריכת הדלק במבחן עמדה על 11.9 ק"מ/ל'.

סוזוקי קרוסאובר 2022 – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

כיול המתלים בקרוסאובר רך למדי. כתוצאה מכיול זה, ברוב הזמן נוחות הנסיעה ראויה (גם בשבילים), אך מעבר על שיבושים חדים ילווה בחבטה מורגשת בתא הנוסעים. מחוץ לעיר המצב משתפר, אך ריסון תנודות המרכב אינו מתעלה, דבר המורגש בכביש גלי. איכות הנסיעה בינונית, ורעשי רוח וכביש נשמעים כבר במהירויות שיוט נינוחות, ורעש המנוע נוכח בעומס. נסיעה בכביש בין-עירוני משובש ובשבילים נעשתה אגב צקצוקים וקרקושים שונים ברכב המבחן.

אותם בולמים רכים מביאים עמם זוויות גלגול גדולות יחסית, אך קרוסאובר עדיין מאפשר תנועה בטוחה ומהירה בכבישים מפותלים. להגה שטח מת מוחשי במרכז.

סיכום, תמורה, גרסה מועדפת 
סוזוקי קרוסאובר המחודש מהווה חלופה מעניינת למשפחתית הקלאסית. הוא מרווח מספיק כדי לשרת משפחה צעירה ביעילות, מאובזר בצורה נאה למדי וגם יחידת ההנעה המחודשת, על אף הירידה בהספק, מוצלחת למדי.

מול יתרונות אלו מתייצבים מספר פרמטרים משמעותיים: מפרט בטיחות לא מלא, ובעיקר: גילו של קרוסאובר ומחירו. רכב הפנאי הקטן של סוזוקי מיושן בהשוואה למתחרים בסגמנט, אך אינו זול מהם, וזה מציב אותו בנקודת פתיחה בעייתית. 

בנוסף, הדור החדש כבר ממש בפתח, צפוי לנחות בישראל לקראת אמצע השנה.