הימים ימי גשם וקור השתלט על המדינה. נקודת אור הייתה ראות נהדרת של הנוף האלוהי מהר הגלבוע שנגלה במלוא תפארתו. הגעתי לשם עם סקודה קודיאק

הקשר, פרטים
את קודיאק בחנו תריסר פעמים. דגם הפנאי הבינוני (D-SUV) של סקודה – שנקרא על שמו של תת־המין הגדול ביותר של הדוב החום, וחי רק באי בשם זה – הוצג ב-2016, הגיע לכאן שנה מאוחר יותר, ומאז הוא הנמכר בסוגו בישראל. ובהפרש. הדגם עבר מתיחת פנים באפריל 2021, ושיווק המהדורה המחודשת החל ארבעה חודשים מאוחר יותר. 

במתיחת הפנים נעשו שינויים בשבכה, ביחידות התאורה ובפגושים, וההופעה בולטת יותר מאשר זו של הדגם המקורי. מאחור, וכמו בשאר דגמי סקודה האחרונים, כיתוב בולט של שם המותג לרוחב הרכב. בסביבת הנהג עודכנו המחוונים, צג המולטימדיה ומערכות השמע. בנוסף, חודש הדיפון וחומרים הוחלפו, גם כדי לשדרג את רמת העידון בנסיעה. 

סקודה קודיאק – מבחן דרכים (דיזל, 150 כ
צילום: מערכת אוטו

קודיאק המחודש נבחן בגרסת הדיזל 2.0 ליטר 150 כ"ס וברמת הגימור 'סטייל', ומחירה של זו 226,000 שקלים. היצע הגרסאות ורמות הגימור של דגם זה עשיר במיוחד – כולן עם 7 מקומות – וטווח המחירים נע בין 182,000 שקלים ל-278,000 שקלים.

קצת בחוץ, הרבה בפנים
עיצוב הקודיאק שמרני ובוגר, כעת מודגש יותר, והוא נראה גדול – קצת בגלל שהוא כזה, קצת בגלל העיצוב.

סביבת הנהג אף היא שמרנית בעיצובה וזו מסגירה את גילה. עם זאת, לוח המחוונים מוקרן, צבעוני ונאה, לצג המולטימדיה גודל סביר וגם הוא צבעוני ואיכותי. הנדסת האנוש טובה והפקדים נעימים לתפעול, הן אלה שבקונסולה המרכזית והן אלה שעל גלגל ההגה.

סקודה קודיאק – מבחן דרכים (דיזל, 150 כ
צילום: מערכת אוטו

המושבים הקדמיים נוחים; הבסיס ארוך, הוא לא שוקע ומשענת הגב נעימה. ברמת גימור זו כיוון חשמלי למושבים, גם למסעד הגב התחתון ואפילו שלושה זיכרונות למושב הנהג. הראות החוצה סבירה בלבד, ולחיוב נציין את הקורות הקדמיות העבות עם מראות הצד הצמודות אליהן. המרחב, כצפוי, נרחב.

המושבים בשורה האמצעית נוחים אף הם, מחולקים ביחס 2:3, וכל אחד נע על מסילה. המרחב גדול מאוד, מרווח כפות הרגליים מצוין גם אם לוקחים את המושבים האלה קדימה.

הראות החוצה אינה מתעלה "תודות" לקו חלונות גבוה. באבזור, בעיקר, בקרת אקלים נפרדת, גם גג פנורמי גדול ובנוסף משענת יד מצוינת, וילונות צד ושקעי USB, 12 ו-230 וולט. יצוין, בנפרד, כי במשענת הראש מאחור יש גובל, כך שאם הילד ירדם הראש שלו לא 'ייפול'. סקודה ידועה בפתרונות יצירתיים, ובקודיאק גם מסגרת גומי שקופצת החוצה בעת פתיחת הדלת בכדי שזו תשאיר סימן ברכב אחר, או חללי אחסון למטריות בדלתות. 

סקודה קודיאק – מבחן דרכים (דיזל, 150 כ
צילום: מערכת אוטו

קיפול המושבים האמצעיים נעשה על-ידי משיכת רצועה והכניסה סבירה. המושבים  בשורה השלישית מיועדים לילדים או במקסימום לנסיעה עירונית לאדם בגודל סביר; יש תאורה בכל צד, יש מקומות אחסון או מחזיק כוסות בודד.

נפח תא המטען קטן כאשר כל המושבים בשירות (233 ל'), גדול כאשר השורה השלישית מקופלת (593 ל'), ענק כאשר גם השנייה מקופלת (1968 ל'); ידיות מאפשרות קיפול מהיר של המושבים האמצעיים. באבזור: תפעול חשמלי של הדלת, תאורה, גלגל חלופי, יש ארבעה ווי תליה ועוד שניים נסתרים. אין ווי עגינה. 

סקודה קודיאק – מבחן דרכים (דיזל, 150 כ
צילום: מערכת אוטו

לרוב נהדר, במאמץ פחות
כאמור המנוע הוא טורבו-דיזל 2.0 ליטר, ובגרסה זו הוא מייצר 150 כ"ס (3000-4200 סל"ד) ו-36.7 קג"מ (1700-2750 סל"ד) וזו, גם, רצועת כוח מכובדת ביותר. התיבה היא דו-מצמדית עם 7 הילוכים וההנעה קדמית (לגרסה יקרה יותר 200 כ"ס, 40.7 קג"מ, הנעה כפולה). התאוצה מ-0 ל-100 אורכת 9.8 שניות והמהירות המרבית עומדת על 204 קמ"ש. 

אישית, אני מאוד אוהב מנועי דיזל ברכב כזה, והעדפה זאת ממש לא נפגעה בהתנסות הזאת. היא חוזקה. 

בכל לחיצה על דוושת התאוצה, ולו עדינה, האצות הביניים של הרכב במהירות עירונית מצוינות, צבירת המהירות טובה מאוד, וניתן לשמר קצב גבוה גם בעליות ממושכות. עם זאת, בעומס כבד בתנאים קשים – עקיפה ממושכת בתנאים מכבידים – יש לתכנן מראש. אין מה לעשות; בסופו של יום, ההספק (150 כ"ס) אינו גדול ביחס למשקל (1750 ק"מ), והדבר ניכר בעומס. 

סקודה קודיאק – מבחן דרכים (דיזל, 150 כ
צילום: מערכת אוטו

שילוב המנוע-תיבה נעים לרוב, כולל תאוצה מעמידה, והרכב יוצא מהמקום באופן לינארי וללא דרמה, על חשבון התאוצה. במהירויות נמוכות, לעיתים התיבה מעט מהססת בתגובותיה, אפילו נרשמו שני מקרים בהם התבלבלה קלות. 

ב-100 קמ"ש, בהילוך שביעי, המנוע נח על 1500 סל"ד. צריכת הדלק במבחן הייתה 14.5 ק"מ/ל'. 

סביר מאוד, בהכל
נוחות הנסיעה בינונית, בעיקר בעיר. שברים ותיקונים מורגשים, אם כי לרוב לא נרשמת חבטה, ודווקא פסי האטה נבלעים היטב תחת הגלגלים הגדולים (235/55-18). נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה יותר, בעיקר בשל ריסון טוב של המרכב. תוסיפו לזה בידוד רעשים טוב וקיבלתם בן לוויה הגיוני ונעים. חסרונות? ההיגוי מעט קל, והייתי מעדיף נשיכה ראשונית מעט חזקה יותר מהבלם. 

סקודה קודיאק – מבחן דרכים (דיזל, 150 כ
צילום: מערכת אוטו

בנסיעת שבילים הנוחות סבירה, וקודיאק משרה ביטחון. יש לזכור כי ההנעה כאן קדמית בלבד, ותיבה דו-מצמדית אינה הפתרון הטוב ביותר בשטח שמעבר לשבילים; בקרת המשיכה הרימה ידיים בתנאים לא קשים במיוחד.

ההתנהגות בטוחה מאוד, אפילו בכביש לח, שזה התוואי המסוכן יותר בשל האחיזה הטובה יחסית אך ברגע שיש איבוד אחיזה הוא קורה במהירות ובאגרסיביות, ובתנאים אלו הקודיאק הפגין אחיזה סבירה והתנהגות בטוחה. 

לא זול, כן ראוי
סקודה קודיאק אינו צעיר, אינו חף מחסרונות כמו נוחות נסיעה בינונית בעיר, ובנוסף, הוא  אינו זול ומחירה של גרסה זאת הוא 226,000 שקלים. אבל זהו בהחלט מחיר ראוי לרכב פנאי שמציע שבעה מושבעים, אבזור עשיר, מרחב גדול ושימושיות מצוינת. ואם אתם שואלים אותי, לכו על גרסת הדיזל, היא שווה את תוספת העשירייה על גרסת הבנזין המקבילה שמגיעה עם אותו ההספק.

סקודה קודיאק – מבחן דרכים (דיזל, 150 כ
צילום: מערכת אוטו