ב.מ.וו הציגה את ב.מ.וו X3 לפני קרוב ל-20 שנים, ב-2003, אז שני רק ל-X5 מ-1999 ומחלוצי הז'אנר בכלל, בין מותגי היוקרה בפרט. 

הדור השלישי הושק ב-2017. בסוף 2019 נוספה לו גרסה היברידית-נטענת, ואילו iX3, דגם חשמלי המבוסס עליו נחנך ב-2020. דגם הפנאי הבינוני (D-SUV) של ב.מ.וו עבר מתיחת פנים בקיץ 2021, והמהדורה החדשה משווקת בישראל מסוף אותה שנה. 

הדגם המחודש מוצע כקודמו בגרסאות xDrive20i, עם מנוע 2.0 ל' 184 כ"ס ב־354,000 שקלים; xDrive30e ההיברידית, 292 כ"ס החל ב־394,000 שקלים; M40i עם מנוע 3.0 ליטר 360 כ"ס ב־584,000 שקלים. למבחן לקחנו את הגרסה ההיברידית ברמת הגימור 'אקזקוטיב' (מחליפה את 'לקשרי'; מוצעת גם ב־'M-ספורט' ב־424,000 שקלים, וב-'M-ספורט אדישן' ב-484,000 שקלים).

ב.מ.וו X3 - מבחן דרכים (מתיחת פנים, PHEV)
צילום: מערכת אוטו

הקשר, פרטים
החידושים במסגרת מתיחת הפנים אינם גדולים. השבכה גדולה ומודגשת יותר, אין בה רווח במרכז, היא מעט פחות אלגנטית ויחידות תאורת הלד צרות יותר. השינויים מאחור בולטים יותר, כוללים יחידות תאורה חדשות, פגושים חדשים ומסיביים, מפלטים ודמוי-מגן מוגדלים. בסביבת הנהג בעיקר צג מולטימדיה שגדל, שוב, הפעם ל־"12.3, מנוהל על־ידי מערכת ההפעלה החדשה של ב.מ.וו ומשתלב בלוח מחוונים מוקרנים. הקונסולה המרכזית עוצבה מחדש ופתחי האוורור בה רחבים יותר, והמושבים חודשו עם ריפוד דמוי עור שחלקו מחורר.

יחידת ההנעה כוללת מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר (184 כ"ס, 30.6 קג"מ), מנוע חשמלי (109 כ"ס, 27 קג"מ) לתפוקה משולבת של 292 כ"ס (בדחף) ו־42.8 קג"מ. התיבה אוטומטית 8 הילוכים וההנעה כפולה. התוצאה: 6.4 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש (6.1 ש' לפני החידוש) ועד ל-235 קמ"ש. לסוללה 11.2 קוט"ש (נטו), והטווח המוצהר 52 ק"מ. משקלה של גרסה זו הוא 2065 ק"ג, 190 ק"ג יותר מגרסה 20i.

ב.מ.וו X3 - מבחן דרכים (מתיחת פנים, PHEV)
צילום: מערכת אוטו

ברמת הגימור 'אקזקוטיב' – הזולה במבחר, מחליפה את 'לקשרי' – תאורת לד אדפטיבית, חישוקי "19, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושב הנהג, בקרת אקלים תלת-אזורית. במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב. בדגם המחודש חסרים ניטור שטחים מתים הוא בהתרעה ואינו אקטיבי כמקודם, וחסרה בקרת שיוט אדפטיבית (השפעת משבר השבבים). 

עיצוב, נראות
המבנה של X3 מעביר מסר ברור של רכב פנאי סולידי. כמו שצריך. החזית המחודשת נראית מעט פחות אלגנטית מקודמתה, אך נוכחת יותר. בזכות השינויים, בעיקר מאחור, הרכב נראה מעט יותר מסיבי מאשר לפני חידושו. התוצאה היא שמירה על המופע הסולידי המקורי, כעת בהופעה מעט מודגשת יותר.  

ב.מ.וו X3 - מבחן דרכים (מתיחת פנים, PHEV)
צילום: מערכת אוטו
פנים הרכב
סביבת הנהג כאמור עודכנה בעיקר באמצעות הגדלת הצג, והמחוונים המוקרנים נאים. אלה, אגב, מציגים את מד הסל"ד רק במצב 'ספורט'. פתחי האוורור המחודשים מוסיפים, והגימור המחורר במושבים נראה מצוין. איכות החומרים טובה, וכך גם איכות ההרכבה והגימור. שילוב הגוונים נאה מאוד לעין, וגג הזכוכית הגדול מוסיף בזכות אור רב יותר. למעט יוצאי דופן קלים מערך התפעול קל לשליטה. על רקע זה קצת מוזר שלמרות שפע של מתגים בבקרת האקלים, כדי לכבות את המזגן צריך להיכנס לתפריט. 

תנוחת הנהיגה גבוהה, נוחה ומעניקה שדה ראייה מצוין. למושב תפעול חשמלי, אך גם כאן, כמו בהרבה דמי ב.מ.וו בישראל, חסרה אפשרות לשליטה בהקשחת המשענת, והדבר פוגע בנוחות. 

מאחור המרחב מצוין, ובקרת האקלים משפרת את איכות החיים שם בקיץ. 

ב.מ.וו X3 - מבחן דרכים (מתיחת פנים, PHEV)
צילום: מערכת אוטו

נפח תא המטען קטן ב-100 ליטרים מזה שבגרסאות האחרות ל-450 ליטרים. הנפח עצמו סביר, אך הגבהת הרצפה לטובת הסוללות יצרה מבנה שאין בו שפה המגבילה תנועת מטען וחלק נמוך יותר בין הדלת לבין החלק המוגבה של הרצפה; פריטים שמגיעים לשם עלולים ליפול עם פתיחת הדלת.  

מנוע, ביצועים 
אין שינויים משמעותיים בחטיבה ההיברידית, ונעשו מספר עדכונים. הבחירה במצבי הניהוג כעת פשוטה יותר, ובמצב 'ספורט' ניתן כעת לבחור ב'אקסטרה בוסט' לביצועים הטובים ביותר. עם זאת, נראה שבלחיצה מאוד חזקה על המצערת הרכב יעבור למצב זה בעצמו, ובכלל נראה שכל מעיכת-מצערת תביא לידי ביטוי את כל הכוח הזמין שיש לשני המנועים. 

ב.מ.וו X3 - מבחן דרכים (מתיחת פנים, PHEV)
צילום: מערכת אוטו

נתון ההאצה ל-100 קמ"ש כאמור ארוך ב-0.3 שניות מאשר לפני חידוש הדגם, אבל אין לכך כל ביטוי משמעותי. חטיבת הכוח פועלת באופן רהוט והתיבה משלבת חלק. הביצועים טובים מאוד גם תחת עומס, ורק בעליות ארוכות היינו שמחים לקצת יותר מחץ. צליל הפעולה של המנוע נעים, ולמרות שהוא נעזר במערכת השמע הביצוע מוצלח, אז אנחנו לא מתלוננים. 

ההתנעה החשמלית מלווה במופע אור-קולי מעט תיאטרלי. במצב של חשמל בלבד המהירות עד 135 קמ"ש – עם ליווי של תצוגה מוארת ונאה במד המהירות – ובמצב זה הביצועים יותר מספקים מאשר מרשימים, בנסיעה בעיר מורגשת כניסת מנוע הבנזין לפעולה. 

ב.מ.וו X3 - מבחן דרכים (מתיחת פנים, PHEV)
צילום: מערכת אוטו

צריכת הדלק תלויה כמובן באורך המסלול בין טעינות. הטווח בחשמל בלבד עמד על 36 ק"מ; טווח נסיעה של 100 ק"מ הביא לצריכה של 18 ק"מ/ל'; במסלול המבחן הייתה הצריכה 8.9 ק"מ/ל', ואילו בשיוט בין-עירוני ללא סיוע חשמלי הייתה צריכת הדלק 11.9 ק"מ/ל'.

נוחות, התנהגות 
נוחות הנסיעה בעיר בינונית; כיול המתלים אחראי לכך ששיבושים קטנים ושינויי גובה בפני הכביש מורגשים בפנים, ולפעמים פעולתם יוצרת תחושה "עסוקה". מחוץ לעיר נוחות הנסיעה על שיבושים כאלה טובה בהרבה, אך בורות בינוניים וחיבורי כביש מורגשים וריסון התנודות על גלי כביש אינו מושלם. רעשי הכביש מבודדים טוב מאשר לפני חידוש הדגם, אך רעשי הרוח מורגשים.  

ב.מ.וו X3 - מבחן דרכים (מתיחת פנים, PHEV)
צילום: מערכת אוטו

בנסיעה בשבילים שאינם מפולסים או שיש בהם הרבה אבנים, הרכב מקפץ מעט, אך על כאלה מיושרים, הנוחות טובה וניתן לשמר קצב טוב. 

כאמור, גרסה זו כבדה ב-200 ק"ג לערך מאשר 20i ויכולת השיכוך של המתלים אינה מתעלה על כביש גלי, אבל בפניות הרכב מפגין מהו מקורו. גם במהירויות גבוהות יחסית, רכב הפנאי הזה יכול להיכנס לפנייה ולצאת ממנה באופן מדויק, מדוד ומהנה, תוך כדי שהוא מזכיר שההנעה האחורית היא הדומיננטית. ההיגוי אינו מהיר אך הרכב מגיב באופן מדויק להפניה, ואם במצב 'רגיל' הוא קל מדי, הרי ב'ספורט' הוא כבד יותר, אולי כבד מדי במרכז. לבלמים פעולה הדרגתית ביחס לדגמים היברידיים אחרים, אך הם חסרים בעצמה. 

ב.מ.וו X3 - מבחן דרכים (מתיחת פנים, PHEV)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה
מחירו X3 בגרסה זו וברמת הגימור שנבחנה הוא 394,000 שקלים (הזולה מבין שלוש). ב.מ.וו X3 הוא רכב פנאי משובח שעשוי נכון, מבצע היטב. יש בו בשלות נטולת ראוותנות שאולי לא מדהימה תחילה אבל זוכה להערכה עם כל קילומטר שעובר. מקצה השיפורים אינו גדול אך מורגש, ו-X3 נותר אחד הדגמים הטובים בקטגוריה.

מפרט האבזור של הדגם החדש ירד, גם זה של הבטיחות, ולכן התמורה – בהקשר של מותג יוקרה כמובן – נפגעה באופן יחסי. עם זאת, ב.מ.וו X3 בגרסה ההיברידית הוא רכב טוב מאוד המביא כושר תנועה חשמלי בטווח סביר יחסית.

ב.מ.וו X3 - מבחן דרכים (מתיחת פנים, PHEV)
צילום: מערכת אוטו