סיאט, יודעים היודעים, נכנסה מאוחר יחסית לעולם דגמי הפנאי. למותג האם פולקסווגן היו שני דגמים עוד בעשור הראשון של המאה (טוארג, טיגואן), ולסקודה הקרובה היה דגם מקורי וייחודי בדמות יטי, גם הוא מאז. וסיאט? דגם ראשון שלה בז‘אנר, אטקה הקומפקטי (C-SUV), ראה אור רק ב־2016. 

אבל ב־2017 הופיע כבר דגם שני, רכב הפנאי הקטן (B-SUV) סיאט ארונה. לפני שנתפנה אליו נציין כי דגם שלישי, כזה בגודל בינוני (D-SUV) בשם טאראקאו, הוצג ב־2018, ממדיו קרובים כדי זהות לאלה של סקודה קודיאק.

סיאט ארונה - מבחן דרכים (1.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

דור ראשון
ארונה, כמו כל שאר דגמי סיאט נקרא על־שם מקום השייך לספרד, כאן מדובר בעיר באי טנריף. הדגם עצמו מבוסס, כמו דגמים קטנים נוספים בקבוצת פולקסווגן, על הרצפה MQB A0 המשרתת גם את הסופרמיני סיאט איביזה בדור החמישי שלה, שראה אף הוא אור ב־2017 והדמיון בין השניים גדול במיוחד. ארונה הוצג עם מגוון מנועי בנזין ודיזל מוגדשים, גם כזה הפועל על גז טבעי.

כיום אין בארסנל של ארונה מנוע דיזל; למנוע היותר גדול, 1.5 ליטר, שתחילה הוצע רק עם תיבה ידנית, הוצמדה דו־מצמדית ב־2020; מנוע הבנזין הקטן, 1.0 ליטר, מייצר מאותה שנה 110 כ"ס (115 כ"ס עם הצגת הדגם).

סיאט ארונה - מבחן דרכים (1.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

ארונה, בצמוד לאיביזה, עבר מתיחת פנים ב־2021. במסגרת זאת הודגשה החזית עם פגוש, שבכה ויחידות תאורה חדשים, ומרמת הגימור ‘FR‘ יש לרכב לד מלא, מאחור הכנף והדיפיוזר חדשים, וכיתוב שם הדגם כמו בדגמי סיאט האחרונים, באותיות מחוברות בכתב יד לטיני. השינויים בסביבת הנהג גדולים יותר, ודומים למה שעברו דגמים רבים בקבוצת פולקסווגן: מסך בראש הקונסולה, "8.25 או "9.2, גלגל הגה חדש ולוח מחוונים מוקרן "10.25. איכות החומרים שופרה, מפרט הבטיחות שודרג, וכולל כעת בלימה אוטונומית גם לאחור, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית.

הגרסה לעיון
כאשר הוצג הדגם המחודש בישראל בסוף השנה החולפת, נחנכה כאן גם הגרסה החזקה יותר, 1.5 ליטר המוצעת רק ברמת הגימור ‘FR‘. העיקר הוא כמובן המנוע: טורבו־בנזין 1.5 ליטר 4 צילינדרים המייצר 150 כ"ס (5000-6000 סל"ד) ו־25.5 קג"מ (1500-3500). התיבה דו־מצמדית עם 7 הילוכים וההנעה קדמית. משך ההאצה מ־0 ל־100 קמ"ש 8.4 שניות והמהירות המרבית 210 קמ"ש. להשוואה, למנוע הקטן יותר בנפח 1.0 ליטר יש 3 צילינדרים, 110 כ"ס ו־20.4 קג"מ, 10.8 שניות ל־100 קמ"ש ועד ל־190 קמ"ש. בהשוואה ל־‘FR‘ בגרסת 1.0 ליטר — שיש לה חישוקי "17, בורר מצבי ניהוג, פריטי עיצוב ספורטיבי מחוץ לרכב ובתוכו, תאורת אווירה — יש בגרסה זו גם לוח מחוונים מוקרן. 

מחירה של הגרסה הנבחנת הוא 135,000 שקלים, גבוה ב־8000 שקלים מזה של גרסת 1.0 ליטר באותה רמת גימור. ממש כאן נציין כי ניתן להוסיף לגרסה זו חבילת ‘FR‘ פלוס‘, שמחירה 8000 שקלים, הכוללת גם תאורת לד מתקדמת יותר, חישוקי "18.

סיאט ארונה - מבחן דרכים (1.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

לקראת תנועה
העיצוב סולידי כמקובל בדגמי קבוצת פולקסווגן למיניהם, מעט מזוות כמו באלה של דגמי סיאט, קרוב מאוד לזה של איביזה, ומתיחת הפנים חידדה את הופעתו, וביותר ממובן אחד. הוא נראה קצת פחות רכב פנאי, קצת יותר סופרמיני מוגבהת, לא פורץ דרך, כן נאה מאוד והרמוני.

סביבת הנהג אף היא כזאת: נאה, עדכנית — ואלמנטים מדלת לדלת, גם בתפרים, משפרים את ההופעה. המרקם של החומרים נאה, אך אלה נוקשים בחלקם הרב. איכות ההרכבה והגימור טובה בהחלט. הנדסת האנוש מוצלחת, וממשק הנהג לא יאתגר איש. במסך המרכז תצוגה איכותית, אך זו קטנה מאשר שטח המסך ולא במעט. כאן נציין כי סמלילים רבים קטנים מאוד ומדי. לוח המחוונים המוקרן מצוין, אך חלקן העליון עלול להיות מוסתר קצת על־ידי ההגה. המושב בינוני, בגלל מסעד קעור מדי שאין בו הקשחה לגב התחתון. הכניסה לאחור מעט לא נוחה, המרחב שם סביר. 

סיאט ארונה - מבחן דרכים (1.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

במבחן הדרכים
העיקר כאן כמובן הוא המנוע ונסכם כבר בהתחלה: יתרון הביצועים שהוא מעניק ביחס למנוע הקטן יותר גדול ומשמעותי ביותר. הדבר מוצא ביטוי בפער בנתוני התאוצה, אבל העיקר והחשוב הוא יכולתו בכל תוואי ובנהיגה תחת עומס מכל סוג ומין. לא רק שצבירת מהירות בכביש המהיר נינוחה יותר ועם זאת יעילה בהרבה; המנוע הזה מאפשר לארונה להגביר קצב גם בעלייה ארוכה ותלולה, והאצות הביניים המשופרות מעניקות לו כישורי עקיפה טובים בהרבה וראויים לכשעצמם. עם זאת, תגובה לא־מיידית של התיבה לקיקדאון או הורדת הילוך באמצעות התיבה, פוגעת ביכולת העקיפה בעומס ממש כבד (חלון זמן קטן לעקיפה בתנאים מכבידים). המנוע מפגין נוכחות ווקאלית מעל 4500 סל"ד.

צריכת הדלק בינונית ועמדה על 10.9 ק"מ/ל‘.

נוחות הנסיעה בעיר סבירה כאשר הרכב עובר על שיבושים קטנים, אבל על גדולים יותר, גם שקעים של מכסי ביוב, הוא טוב פחות ואף נחבט. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה בהרבה ונאה לכשעצמה. היכולת הדינמית טובה גם בעומס, וכיול המתלים עוזר בכביש המעוקל. ההגה קל מדי, עם מעבר לא ברור מהמרכז להפניית גלגלים. נהיגה בשבילים כבושים ממש בסדר, כאלה עם אבנים, שקעים וכולי תחייב מיתון הקצב. 

סיאט ארונה - מבחן דרכים (1.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

שורה תחתונה
ניתן לאחוזים לסכם את המבחן: נפח המנוע בגרסה זו גדול ב־50% מזו בגרסה הנפוצה יותר, מספר הצילינדרים רב ב־25%, ההספק מוגדל ב־36% — ואילו המחיר גבוה רק ב־6.3%. כך שאם אתם שוקלים לרכוש ארונה, זו הגרסה לקנייה. 

מעבר לכך, מדובר ברכב פנאי קטן, סולידי, עשוי היטב ומציע ביצועים מכובדים. המחיר, 135,000 שקלים, ממקם גרסה זו בצד הגבוה של דגמי פנאי קטנים, אבל ביחס להיצע ולמחירים כיום, התמורה נראית סבירה.

*פורסם ב-26.04.22 (נוסף וידאו)