יונדאי סטאריה, עיניכם הרואות, מעוצב באופן מאוד לא שגרתי, בוודאי כאשר מדובר ברכב רב-שימושי. זה מוצע לא רק כמיניוואן – הגרסה הנבחנת כאן – אלא פונה גם למוליכי נוסעים עם יותר מושבים, גם למובילי סחורה בגרסה סגורה. 

דגם זה הוא השלישי בשושלת זו ביונדאי, לאחר H1 מ-1977, והמשכו של i800 מ-2007 (H1 או Starex במדינות אחרות). שני אלה הוצעו אף הם באותן גרסאות. וכשם שהדור השני היה גדול מהראשון, כך סטאריה גדול מקודמו. 

מיניוואנים/מסחריות בגודל בינוני יש ליצרני אירופה, ואלה מוצעים בשתי רמות גודל; לסטאריה רק אחת, אבל היא כמו הגדולות שבחבורה. 

יונדאי סטאריה - מבחן דרכים (8 מקומות)
צילום: תומר פדר

הקשר, פרטים
בסיס הגלגלים של סטאריה גדול, 327 ס"מ, והרכב ארוך בהחלט: 525 ס"מ. גם ממד הרוחב לא חסר, 200 ס"מ, וכך גם הגובה, 199 ס"מ. הוא גדול, ולא במעט, מקיה קרניבל איתו הוא חולק אותה רצפה N3. 

המנוע בשירות הוא טורבו-דיזל 2.2 ליטר המייצר 177 כ"ס ו-44 קג"מ ב-1500 סל"ד, ומשודכת לו תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים וההנעה קדמית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 12.4 שניות והמהירות המרבית היא 185 קמ"ש. לגרסאות לנוסעים מתלה רב-חיבורי מאחור ואילו למסחרית סרן קשיח וקפיצי עלים. 

כאן יצוין כי בעולם מוצעות גרסאות מיניוואן מפוארות במיוחד כולל 2 מושבי 'קפטן', מנוע 3.5 ליטר V6, הנעה כפולה, גרסאות ל-9 ול-11 נוסעים. 

סטאריה מוצע בישראל בגרסאות הנוסעים בשתי רמות גימור. מחירה של 'פרמיום' עם 9 מושבים 270,000 שקלים, ובאבזור: חישוקי "17, מפתח חכם, מולטימדיה מקורית וצג "8 וקישוריות, בקרת אקלים מפוצלת עם שליטה ופתחים גם מאחור. 

יונדאי סטאריה - מבחן דרכים (8 מקומות)
צילום: תומר פדר

ברמת הגימור 'לקשרי' – והיא זו שקיבלנו למבחן – 8 מושבים, מחירה 295,000 שקלים, ובנוסף תאורת לד מלפנים ומאחור, חישוקי "18, גג זכוכית, תפעול חשמלי למושב הנהג, ריפוד עור, חימום למושבים הקדמיים ולגלגל ההגה.

במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, בקרת שיוט אדפטיבית הפעילה גם בפקקים, ניטור אקטיבי של שטחים מתים שבגרסאות הנוסעים הוא היקפי וכולל בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור. ב'לקשרי' מצלמות היקפיות המציגות תמונת שטח במחוונים עם הפעלת איתות. 

עיצוב, נראות 
בתחום הרכב המסחרי נדירים המקרים בהם הושקע מאמץ ליצור עיצוב מושך, וזה של סטאריה מקורי וייחודי גם ביחס לדגמים בקטגוריות אחרות. החלק המיוחד הוא החרטום המשופע שהמבנה שלו אחיד למלוא רוחבו הגדול, וזה מודגש באמצעות השבכה וקו תאורה רוחבי. האחוריים מיוחדים אף הם בגלל יחידות התאורה המוארכות, דומות למה שפגשנו באיוניק 5. עם זאת, דופן הרכב השטוחה שאינה מפוסלת כלל מחברת אותה לייעוד המסחרי של הרכב, ושתי השמשות בדלת המרכזית פוגמות בקווי הצד.

יונדאי סטאריה - מבחן דרכים (8 מקומות)
צילום: תומר פדר

פנים הרכב 
הרכב נראה גדול בחוץ, הוא כזה בפנים. השמשות הגדולות מוסיפות, יוצרות תחושה של אווריריות. עיצוב סביבת הנהג עדכני כנדרש, כולל צג "8 ומחוונים מוקרנים נאים הנמצאים במסגרת נפרדת ומוגבהת. תצוגת מערך המולטימדיה המוכר פשוטה אך השליטה בו נוחה. הנדסת האנוש טובה ברובה, ויש הערות: חלק מהמתגים, כמו השליטה במצבי הניהוג, ממוקמים באופן מעט אקראי ביחס לאלה של בקרת האקלים (שנראים דומים); פעולת בלם החניה והחיווי שלו איטית; תפעול כיסוי גג הזכוכית הכפול מעט מסורבל, וזה הקדמי מופעל ידנית. בנוסף, פתחי המיזוג מלפנים רחוקים מהנוסע, מה שעלול להיות מורגש ביום קיץ לוהט. 

החומרים בסביבת הנהג ועד לדיפון הדלתות נוקשים, מתאימים יותר למסחרית פחות למיניוואן מהודר, והפער בתחום זה בין סטאריה לבין קרניבל למשל מאוד מוחשי.  

יונדאי סטאריה - מבחן דרכים (8 מקומות)
צילום: תומר פדר

תנוחת הנהיגה הגבוהה טובה, יונדאי בחרו בגלגל הגה נמוך ביחס למחוונים הממוקמים מעליו בקו הראיה (כמו בפיג'ו), ומושב הנהג נוח ונעים. לרשות המתקשים בתמרון בגלל שקשה להם לזהות את קצה הרכב, מצלמות היקפיות, אם-כי התמונה שהן מפיקות אינה איכותית. קו השמשות נמוך, כך שלא ניתן להשעין את המרפק על אדן החלון.

לרכב שפע תאי אחסון מלפנים, אך תא הכפפות זעיר, הקונסולה הגדולה שבין המושבים פשוטה ולא מספיק "חכמה" ותאי המפות בדלתות נמוכים מדי.

יונדאי סטאריה - מבחן דרכים (8 מקומות)
צילום: תומר פדר

דלתות ההזזה האחוריות נפתחות רק באופן ידני והתפעול קשה. חלונות הצד בהן נפתחים על-ידי הזזה, פתרון שאינו המעודן ביותר. עם זאת המפתח טוב והכניסה נוחה. בשורה השנייה מושב עם בסיס משותף שניתן להזיח אותו, ומסעדי גב מתפצלים (1:2) עם שליטה בזווית שלהם. המרחב עצום וגדול בהרבה מאשר במיניוואנים קרובים, והמושב מאוד נוח לשניים. ריפוד עוד מוסיף לאווירה. מנגד, הזחת המושבים אינה נוחה תמיד, וחסרה משענת יד במרכז. 

השורה השלישית אינה מתפצלת, ניתן לשנות את זווית מסעד הגב אבל הטווח מוגבל. הדיפון מעט פשוט, אבל גם שם המרחב מכובד בהחלט. 

יונדאי סטאריה - מבחן דרכים (8 מקומות)
צילום: תומר פדר

השילוב של רכב עם חלל כה גדול, שטח חלונות ענק וחום של קיץ ישראלי עשוי לגרום לכך שהמיזוג יתקשה, בייחוד כאשר הרכב בתפוסה מלאה. 

המרחב המרשים אינו על חשבון תא מטען שהוא ענק בנפחו, 1303 ליטרים. כאן יצוין שגם דלת תא המטען הגדולה קשה לסגירה.

יונדאי סטאריה - מבחן דרכים (8 מקומות)
צילום: תומר פדר

מנוע, ביצועים 
כאמור, את סטאריה משרת הטורבו-דיזל 2.2 ליטר המוכר גם מסנטה-פה. הביצועים אינם מרשימים כעולה מנתון ההאצה ל-100 קמ"ש (12.4 ש'), אבל המנוע מאפשר לרכב ליצור קצב טוב בכל תנאי הנסיעה ובכל סוגי התוואי, כולל תנועה נטולת מאמץ בעליות. בנוסף, פעולתו נעימה ושקטה גם בסל"ד גבוה, גם בתנועה עירונית, ופעולת התיבה האוטומטית חלקה.

ביחס לרכב כה גדול צריכת הדלק סבירה: 9.5 ק"מ/ל' בתוואי המבחן, 11.5 ק"מ/ל' בשיוט רגוע. 

נוחות, התנהגות
נוחות הנסיעה סבירה, אך רצף שיבושים בעיר ומחוצה לה ופגמים גדולים מורגשים מדי. שיכוך הפעולה של המתלים אינו הדוק לחלוטין, והמרכב נע מעט על ציר האורך, דבר הקורה על גלי כביש וכתגובת המשך לשיבושים. 

יונדאי סטאריה - מבחן דרכים (8 מקומות)
צילום: תומר פדר

בנסיעה נשמעים רעשים מהמרכב ומהמתלים, והחלל הגדול של הרכב מעצים את רעשי הכביש והרוח. 

לסטאריה כושר תמרון מצוין – קוטר הסיבוב של הרכב הגדול הזה הוא 11.94 מטר – ולא קשה להסתדר עימו בעיר. למרות דופן הצד המגודלת שלו, הוא יציב מאוד בנסיעה בין-עירונית מהירה. 

היכולת הדינמית שלו טובה והמנוע רחוק מלאתגר את הרכב גם בתוואי מפותל. ההגה ארוך יחסית (3.5 סיבובים מנעילה לנעילה) אבל המשקל שלו נכון ותגובות הגלגלים להפניה  נכונות. יצוין כי תיקון הסטייה פעלתן מדי.

יונדאי סטאריה - מבחן דרכים (8 מקומות)
צילום: תומר פדר

מחיר, תמורה 
יונדאי סטאריה מביא עיצוב עתידני ורב-רושם. עם זאת, בגרסה המוצעת כאן, הוא אינו מציע את האווירה המועשרת שיש במיניוואנים ייעודיים כמו קיה קרניבל או קרייזלר פסיפיקה, והשורשים המסחריים שלו מורגשים. מנגד, יש לו יותר מרחב לנוסעים ויותר חלל למטען.

עבור משפחות מרובות ילדים, או כאלה העוסקים בהסעות או מורי דרך, מדובר באלטרנטיבה מצוינת למתחרים המסחריים בשוק, בייחוד כאשר לרכב זה מפרט בטיחות מלא ועשיר.

יונדאי סטאריה - מבחן דרכים (8 מקומות)
צילום: תומר פדר

*פורסם ב-21.06.22 (נוסף וידאו)