בשנים האחרונות נראה שכל רכב עם הגבהה קלה או חצאיות מגן שחורות, שרק רומז בהופעתו שהוא רכב פנאי, צפוי להפוך מכרה זהב. ובכל זאת, סגמנט זה של דגמי פנאי קטנים לא התרומם בישראל, למרות שהיה לתחום הלוהט התורן בעולם הרכב. אבל מחיר דגמים אלה היה גבוה יחסית, וקרוב מדי לרף התחרותי שקבע קיה ספורטאז' הקומפקטי הגדול מהם.
 
בשנת 2018 נוצר המפנה, בזכות שני דגמים: סיאט ארונה שנחת עוד בסוף 2017 וקיה סטוניק שהושק ברבע הראשון של השנה: שניהם קבעו רף מחיר חדש לתחום: החל ב-112,000 שקלים לארונה או 110,000 שקלים בסטוניק.
 
כמובן, הבסיס הוא מכונית סופרמיני – סיאט ארונה מבוסס על איביזה, קיה סטוניק על ריו. שניהם קרובים לא רק במחיר אלא גם במפרט; קיה חנכה עם סטוניק חטיבת כוח חדשה בארץ – מנוע 3 צילינדרים מוגדש בנפח 1.0 ליטר שמשודך לתיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים, ממש דומה למה שיש בארונה.

סיאט ארונה מול קיה סטוניק - מבחן השוואתי

 
עיצוב ונראות
שני הדגמים דומים לסופרמיני עליה הם מבוססים, אבל עיצובם שונה מספיק וההופעה שלהם מושכת. בשניהם קישוטים ספורטיביים כמו ספוילר אחורי ומפלטים בולטים, ולשניהם גון שונה לגג, מרכיב שהיה לחובה בתחום דגמי הפנאי הקטנים. ארונה נראה קצת יותר רכב פנאי וקצת יותר גדול, למרות שאורכו (414 ס"מ) זהה לזה של הסטוניק; אמנם, הוא גבוה ורחב ב-2 ס"מ, (154 ס"מ ו-178 ס"מ בהתאמה), אבל העיצוב המזוות הוא אחראי עיקרי לכך.
 
סטוניק מנגד נראה קצת פחות קשוח אבל יותר ספורטיבי, אופנתי ושובב, וצביעה בקורה האחורית ובאזור הגג (בצבע המרכב התחתון), יוצרת הופעה ייחודית.  

סיאט ארונה מול קיה סטוניק - מבחן השוואתי

 
פנים הרכב
עם הכניסה פנימה, ארונה מעניק תחושה שהוא "יותר אוטו": קצת יותר גדול, שלם ומכובד. סביבת הנהג, הדומה לזו שבאיביזה, נראית איכותית יותר, גם אם בפועל רוב משטחי הפלסטיק קשיחים למגע כמו אלה שבסטוניק. המולטימדיה החדש והמאוד נאה של קבוצת פולקסווגן מעניק לארונה נקודות זכות בסביבת הנהג, וזו נראית גם יותר עשירה ועדכנית. תמונת המצלמה איכותית יותר וניתן לבחור דרך הצג גם מצבי ניהוג. גם בקרת האקלים המפוצלת בארונה נראית טוב יותר – בקרת האקלים בסטוניק אינה מפוצלת – והמחוונים הנאים עם צג המידע המאוד מפורט מוסיפים עוד.
 
הסטוניק לא מרים ידיים. שילוב צבעים נאה בסביבת הנהג מושך למראה יותר מהאפור שבארונה, וכתום, שחור פסנתר ואפור יצרו הופעה צעירה יותר שהועצמה על-ידי הריפוד הצבעוני. בשני הדגמים אבזור עשיר שכולל גם מפתח חכם (הפועל בארונה רק בדלת הנהג). תנוחת הנהיגה בארונה יותר גבוהה וקרובה למה שאנו מצפים מרכב פנאי וגם הראות החוצה עדיפה, ועדיין תנוחת הנהיגה בסטוניק נוחה.
 
סיאט ארונה מול קיה סטוניק - מבחן השוואתי


המרחב לנוסעים מאחור בארונה מעט עדיף, והפער המשמעותי הוא במרווח הראש. עם זאת, חלק מהבוחנים הרגישו שמבנה המושב בארונה דוחק אותם לכיוון הדלת, ובכל מקרה הבליטה במרכז הרצפה מפריעה מאוד לנוסע השלישי. למרות הרושם הראשוני, המרחב בסטוניק אינו קטן בהרבה.
 
תא המטען בארונה גדול יותר (400 ל' מול 332 ל' ), המבנה שלו שימושי יותר גם בזכות סף טעינה נמוך יותר ורצפה שניתן לקבוע אותה בשני גבהים והוא נראה טוב יותר.
 
על פניו, לארונה ברמת הגימור FR מעט יותר אבזור בטיחותי: לסטוניק בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ועמעום אוטומטי; בארונה בלימה אוטונומית, ניטור שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית. 

סיאט ארונה מול קיה סטוניק - מבחן השוואתי

 
מנוע וביצועים
לא רק מתכון יחידות ההנעה דומה – גם הנתונים; לסטוניק 120 כ"ס, לארונה 115 כ"ס, ועם זאת, התאוצה ל-100 קמ"ש לפי היצרן בראשון היא 10.5 שניות, בשני 10 שניות. ואכן, ארונה הקדים את סטוניק בבוחן ההאצה מכיוון שהאחרון השתהה מעט בזינוק.
 
עם זאת, אופי הפעולה של חטיבת הכוח של סטוניק קצת יותר מלוטש, הוא אוהב לטפס לסל"ד גבוה, יוצר תחושה שהוא נמרץ יותר ומוסיף צליל מוצלח. פעולת התיבה בארונה מעט חלקה פחות, בייחוד תחת עומס ובמהירויות נמוכות, והיא מחזירה לעצמה מעט נקודות בזכות תפעול הילוכים גם מההגה.
 
ארונה חסכוני מסטוניק; ביום עמוס עם הרבה עומס, בו עמדנו בפקקים, טיפסנו להרים, ירדנו לשבילים ולא ניתקנו מזגן לרגע הצריכה שלו עמדה על 9.7 ק"מ/ל' ואילו של סטוניק הייתה 8.9 ק"מ/ל'. וגם בשיוט: ארונה צרך 17 ק"מ/ל' וסטוניק 14.7 ק"מ/ל'. 

סיאט ארונה מול קיה סטוניק - מבחן השוואתי

 
נוחות והתנהגות
בעיר, סטוניק מציע נוחות נסיעה עדיפה במעט יותר, והדבר בולט בייחוד בטיפול במפגעים קטנים ועל חספוסי כביש, המורגשים יותר בארונה. גם מחוץ לעיר נוחות הנסיעה בסטוניק עדיפה, אבל הפער קטן יותר. בתחום איכות הנסיעה, סטוניק מחדיר יותר רעשי כביש, ארונה משדר יותר רעשי רוח.
 
גם בשבילים סטוניק נוח יותר, וגם בהם הדבר מוצא ביטוי בטיפול במפגעים קטנים, אבנים קטנות במקרה זה. היציאה שלו מהמקום פרוגרסיבית יותר וחלקה יותר, וכך גם הטיפול הזורם יותר של בקרת היציבות. היציאה מהמקום בסיאט קצת עצבנית מדי במקומות אלה.
 
סטוניק מפתיע עם התנהגות טובה ואף מהנה, ותגובות ההגה להפנייה ומשקלו נכונים יותר. בארונה התחושה לפרקים יותר זריזה וקלילה אך הרכב סולידי יותר. ההגה בארונה קל מדי, ולמרות תוספת משקל במצב 'ספורט' זה עדין לא מספק. עם זאת, התגובה הראשונה של הבלמים בסטוניק חסרה נשיכה, והדבר מפריע דווקא בנסיעות מנהלתיות ובעיר; כאשר לוחצים חזק, אין באמת בעיה. 

סיאט ארונה מול קיה סטוניק - מבחן השוואתי

 
סיכום
קשה להכריע בין שני דגמים אלה. הממדים ומפרט המנועים ממש קרובים – וגם המחירים זהים: 122,000 שקלים לסטוניק המהודר ('EX') ואותו סכום נדרש עבור ארונה 'FR'.
 
סיאט ארונה צובר נקודות זכות קשר בולט יותר לדגם פנאי הודות לעיצוב החיצוני ותנוחת הנהיגה, סביבת נהג אלגנטית, מרחב מעט גדול יותר מאחור, תא מטען עדיף משמעותית וביצועים טובים יותר, ומכובדים לכשעצמם.
 
קיה סטוניק מציע עיצוב חוץ ופנים מקורי, צבעוני וצעיר, ונוחות הנסיעה שלו עדיפה בכל תוואי, כולל שבילים. זה המקום לציין ששני דגמים אלה מוצעים באותה גרסה וברמת אבזור זולה  יותר; זו של סטוניק עולה 117,000 שקלים והוויתור העיקרי הוא על מפתח חכם, ואילו לארונה אחת זולה יותר, ב-112,000 שקלים, אבל הבדלי האבזור גדולים יותר.

סיאט ארונה מול קיה סטוניק - מבחן השוואתי