לפני שנצא לדרך, כמה דברים כלליים על רכבי פנאי כיום. רכבי פנאי קומפקטיים (C-SUV) הם סוג הרכב הנמכר בישראל (28% מכלל השוק ב-2018); רף המחיר הנמוך שנקבע על-ידי קיה ספורטאז' ב-2014 (מתחת ל-140,000 שקלים), עלה בתחילת השנה ל-150,000 שקלים; הביקוש לגרסאות חזקות יותר ו/או לרמות גימור עשירות גדל.

כמה דברים ממוקדים יותר על רכבי פנאי כעת. לסגמנט המדובר הצטרפו בחודשים האחרונים, בין השאר, דגם חדש – טויוטה ראב 4 – וגרסה חדשה לדגם וותיק: קיה ספורטאז'. הראשון מוצע רק במחיר הגבוה מהרף הנמוך כיום (ב-20%), השני זול ממנו ומוצע גם בגרסה מוזלת.

שני רכבי-פנאי-קומפקטיים מעט-יקרים-יותר יוצאים למבחן.

טויוטה ראב 4 מול קיה ספורטאז' - מבחן השוואתי


המשתתפים
טויוטה ראב 4 החדש (דור חמישי, 2018) מוסיף להצעה ההיברידית הייחודית לטויוטה גם עיצוב בעל נוכחות. דגם זה, המוצע גם עם מנוע בנזין רגיל וגם עם הנעה כפולה, התייצב בגרסתו ההיברידית – 2.5 ליטר, 218 כ“ס, תיבה שפעולתה כמו-רציפה, הנעה קדמית – ברמת הגימור ’איבולב‘, ומחירו עומד על 180,000 שקלים.

קיה ספורטאז' (דור רביעי, 2015) המחודש מוצע לאחרונה גם בגרסת טורבו כמקודם – 1.6 ליטר, 177 כ“ס, תיבה דו-מצמדית – אך ללא הנעה כפולה ורק ברמת הגימור ’פרמיום‘, ומחירו 170,000 שקלים.

עיצוב חיצוני
חלק משמעותי מגורם המשיכה של רכבי פנאי הוא המבנה שלהם ועיצובם, ובין השניים, טויוטה ראב 4 מרשים מאוד בהופעתו. עיצובו של ראב 4 זוויתי, אגרסיבי ורב נוכחות ויוצר מופע של רכב גדול ממה שהוא.

טויוטה ראב 4 מול קיה ספורטאז' - מבחן השוואתי


לקיה ספורטאז‘ עיצוב מוצלח מאד של רכב פנאי, גנרי אפשר לומר, שגרתי קצת יותר ומגרה קצת פחות את העין. עם זאת, גם אלה שאינם אוהבים את עיצובו של ספורטאז‘ הנוכחי, ימצאו כי הצבע הכחול שליווה את רכב המבחן ושלל נגיעות הכרום בגרסת הטורבו יצרו הופעה נאה מאוד.

סביבת נהג
עם כל הכבוד לעיצוב החיצוני, המקום בו נמצאים הוא פנים הרכב. עיצוב סביבת הנהג בראב 4 ממשיך את זה של העיצוב החיצוני, עם שפע משטחים וזוויות - אך התוצאה כאן טובה פחות: כבדה ולא אחידה. טויוטה השתמשה בהרבה יותר חומרים רכים מאשר בדגם הקודם, אך משטחים רבים מדי הם הפחות מרשימים כאן, כמו אלה בדיפוני הדלתות, וגם איכות ההרכבה לא מתעלה. המרחב לנהג טוב, אך המושב מוצלח פחות – בסיסו קורס בחלקו האחורי, מסעד הגב חסר תמיכה מספקת ומיקום ידיות הכיוון למושב אינו נוח לתפעול. 

טויוטה ראב 4 מול קיה ספורטאז' - מבחן השוואתי


עיצוב סביבת הנהג בספורטאז‘ שגרתי בהרבה, אבל גוונים נאים והנדסת אנוש מצוינת, איכות החומרים הטובה (יותר למעלה) ואיכות ההרכבה המשובחת מוסיפים לו נקודות. המרחב לנהג טוב למדי, אך הקונסולה המרכזית הרחבה הפריעה לאחדים, ובורר ההילוכים במצבו הידני קרוב לירך ימין. מושב הנהג (מופעל-חשמל) הוא הטוב בין השניים, ובכל זאת היינו שמחים לתמיכה טובה יותר לגב.

מרחב מאחור
ראב 4 אינו מתעלה בכל הקשור למרחב המחיה מאחור. מרווחי הברכיים והראש סבירים, אך בסיס המושב נמוך, מסעד הגב מוטה מדי לאחור ודיפוני הדלתות עשויים מחומר נוקשה ופשוט. 

ספורטאז' מרווח מאחור, המושב עצמו גדול, אך למרות שיש לו אפשרות לכוונון מסעד הגב הוא פחות נוח וקו החלונות גבוה. 

טויוטה ראב 4 מול קיה ספורטאז' - מבחן השוואתי


תאי מטען
שני הדגמים מציעים תאי מטען גדולים ויעילים לשימוש. לראב4 נפח הטענה מצוין (580 ל‘) אך הכיסוי נגלל והדיפון ברמה נמוכה. תא המטען בספוראז' קטן בהרבה  (466 ל‘), גם כאן הכיסוי נגלל אך הוא איכותי יותר מזה שבראב4 והדיפון משופר ומושקע בהרבה. 

מנועים, הילוכים, צריכת דלק
שני המתמודדים הביאו איתם שני מנועים/תיבות שונים מאוד זה מזה. הביצועים של שניהם דומים ומספקים בכל מתאר נהיגה רגיל, אבל החשוב הוא יכולתם בנהיגה תחת עומס רב (עלייה, עקיפה בכביש חד-נתיבי, גם וגם).

ראב 4, עם מערכת היברידית (2.5 ל‘, מנוע חשמלי, 218 כ“ס), מגיב בזריזות ללחיצה על הדוושה, היה לרוב זריז יותר (ובהפרש קטן), אבל התיבה מעלה את המנוע לסל“ד גבוה באופן תכוף מדי גם בנסיעה מנהלתית ורגועה-יחסית, שם הוא מייצר רעש רב מדי.

טויוטה ראב 4 מול קיה ספורטאז' - מבחן השוואתי


המנוע המוגדש של ספורטאז', (1.6 ל‘, 177 כ“ס, 27 קג“מ) גמיש דיו, נושם היטב בסל“ד גבוה ולא נשמע יתר על המידה גם תחת עומס. למרות שהספקו נמוך מזה של ראב 4, הביצועים בפועל אינם נחותים, והתיבה הדו-מצמדית (7 הילוכים) עזרה לא מעט בהעברה ישירה יותר של ההספק והמומנט. היא מעט איטית בתגובתה ביחס לבנות מינה, אך גם חלקה מהן בפעולתה.  

צריכת הדלק של ראב 4 ההיברידי הייתה טובה יותר, ועמדה על 11.1 ק"מ/ל', נתון מרשים  לאור מסלול המבחן והביצועים. ספורטאז' צרך יותר: 8.2 ק"מ/ל' . 

נוחות ואיכות נסיעה
בכל הקשור לנוחות נסיעה, לקיה ספורטאז‘ כיול מתלים נוקשה יותר וצמיגים בחתך נמוך (245/45-19); הוא זז לא מעט על מהמורות קטנות, הפתיע לטובה בטיפול בשקעים גדולים ורק שברים חדים הוציאו אותו משלוותו. רעשי הכביש בולטים יותר, אך רעשי הרוח והמנוע נמוכים. טויוטה ראב 4 רך במעט מספורטאז', ומוצלח ממנו במעט בסינון פגעי אספלט. עם זאת, רמת רעש הכוללת גבוהה – במיוחד רעשי כביש הבולטים כבר במהירויות נמוכות – ולכן בסיכומו של דבר העדפנו את איכות הנסיעה של הספורטאז'.

טויוטה ראב 4 מול קיה ספורטאז' - מבחן השוואתי


שבילים
ספורטאז‘, כאמור נוקשה יותר, לא מתעלה בטיפול בשבילים עם אבנים שתולות (שוב אותו חתך…), אבל פעולת הבולמים המרוסנת שלטה היטב במרכב והעניקה תחושת ביטחון גבוהה. גם ראב 4 משדר חוסן בזכות מתלים מוצקים, אבל מתמודד פחות טוב ממנו עם אבנים שתולות, ואותה רמת רעש גבוהה הפגינה נוכחות גם בשביל. 

יכולת דינמית
בכל הקשור להתנהלות בכביש מפותל, הפגינו שני הדגמים יכולת מכובדת, ואלה אפשרו לצלוח פיתולים במהירות גבוהה בהרבה מאשר בנהיגה של יום-יום, בוודאי בטיול משפחתי, והציעו רמת בטיחות גבוהה. עם זאת, קיה ספורטאז' הוא המוצלח יותר; אותם מתלים נוקשים מרסנים היטב את המרכב במהלך פניות והעברות משקל, הצמיגים מעניקים רמת אחיזה גבוהה, והתגובות להפניית הגה טובות. ההגה ודוושת הבלם לא מזהירים בכל מה שקשור לתחושה שהם מעניקים לנהג, אבל יכולת הבלימה מספקת בהחלט וגם היא טובה מזו של ראב 4. היכולת של טויוטה ראב 4 בפניות מספקת, אך תחת עומס נמוך מזה של ספורטאז', הוא מרחיב את קו הפנייה באופן בולט יותר, ובקרת האחיזה מגיבה באופן מעט בוטה.

טויוטה ראב 4 מול קיה ספורטאז' - מבחן השוואתי


סיכום
טויוטה ראב 4 מביא עימו עיצוב מרהיב ויחידת הנעה חזקה וחסכונית, אך הביצוע בתא הנוסעים מוצלח פחות, האבזור אינו נדיב – ובעיקר: נוחות הנסיעה ורמת הרעש הן הפחות טובות כאן. לכן, ראב 4 שני בהשוואה זו.   

קיה ספורטאז‘ בגרסה שנבחנה כאן מציע רמת אבזור מכובדת, הנדסת אנוש טובה, מרחב מצוין, ביצועים טובים ויכולת מפתיעה בשביל (בייחוד בהתחשב במידות הצמיגים) – ספורטאז‘ מציע חבילה שלמה ומאוזנת ללא פשרות כואבות (פרט לצריכת הדלק הטובה פחות), וזו ממקמת אותו ראשון בהשוואה זו; מחירו, הנמוך ב-10,000 שקלים מזה של ראב 4 הנבחן מולו, רק מחזק תוצאה זו. 

בקיצור, בעימות הזה מול הראב 4 קיה ספורטאז' יוצא כמנצח המבחן.

טויוטה ראב 4 מול קיה ספורטאז' - מבחן השוואתי

_______________________________
אבזור, בטיחות____________________
טויוטה ראב 4
 'E-Volve'. הדגם שנבחן כאן הוא הפחות מאובזר בהשוואה. במפרט: קיפול חשמלי למראות, מצלמת נסיעה לאחור בהתקנה מקומית, מולטימדיה עם מסך "8, בקרת אקלים מפוצלת. מערך הבטיחות עשיר, וכולל מערכת בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית ושמירה על נתיב הנסיעה.

קיה ספורטאז' 'פרמיום'. מפרט האבזור הנדיב כולל קיפול חשמלי למראות, מצלמת נסיעה לאחור עם חיישנים, חיישני תאורה וגשם, חלון שמש פנורמי, מולטימדיה עם מסך "8, אפל 'קארפליי' ו'אנדרואיד אוטו', בקרת אקלים מפוצלת, ריפוד משולב בד-עור ותפעול חשמלי למושבים הקדמיים, כניסה ללא מפתח ועוד. אבזור הבטיחות עשיר וכולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית ושמירה על נתיב הנסיעה.