רוב האנשים מסתפקים במכונית עם חמישה מושבים. יש כאלה שצריכים יותר. באמצע שנות השמונים נוצר עבורם סוג רכב ייעודי, המיניוואן הגדול. בתחילת העשור הקודם הופיעו גרסאות לשבעה נוסעים של מיניוואנים קומפקטיים, סוג רכב שראה אור באמצע שנות התשעים.
 
ואז הופיעו רכבי הפנאי, והחליפו אותם.
 
אחדים מהם היו אפילו מיניוואנים בכהונתם הקודמת, אחרים היו רכבי פנאי חדשים, שממדיהם ו/או המבנה הפנימי שלהם אפשרו להוסיף שורת מושבים נוספת מאחור.
 
שני רכבי פנאי קומפקטיים (C-SUV) לשבעה המוצעים בישראל – מיצובישי אאוטלנדר מצד אחד, ניסאן אקס טרייל מן העבר השני – חודשו לאחרונה, ואלה מושווים כאן במהדורתם העדכנית.

מיצובישי אאוטלנדר מול ניסאן אקס טרייל – מבחן השוואתי

 
נעים להכיר
מיצובישי אאוטלנדר הוא השחקן היותר מוכר מהשניים, ומוביל מזה שנים את תת-הסגמנט "רכב פנאי קומפקטי לשבעה" (ולכן כל דגמי הפנאי בתחום זה). דגם זה הוצג בדור הנוכחי (שלישי) ב-2012, עבר מתיחת פנים ב-2015 ועוד אחת ממש לאחרונה, ב-2018. אאוטלנדר התייצב למבחן זה בגרסת 2.0 ליטר (150 כ"ס) ברמת הגימור ’אינטנס‘ עם תג מחיר של 172,000 שקלים.
 
ניסאן אקס טרייל הוצג בדור הנוכחי (שלישי) ב-2013, עבר מתיחת פנים ב-2017, ולאחרונה הצטרפו להיצע שני מנועים חדשים: דיזל 1.7 ליטר (150 כ“ס) וטורבו-בנזין 1.3 ליטר (160 כ“ס; פותח בשת"פ עם מרצדס). למבחן התייצבה גרסת הבנזין ברמת גימור ’טקנה‘, נושאת תג-מחיר של 193,000 שקלים.
 
נציין כי רמת הגימור באאוטלנדר הנבחן נמוכה, וזו מיועדת בין השאר לציי רכב וחברות השכרה; דגם זה מוצע ברמות גימור גבוהות יותר, ואלה קרובות במחירן ובמפרט האבזור שלהן לאלה המקבילות של אקס טרייל. ברמות אלה, מציעים שני הכלים מפרט אבזור נדיב ודומה למדי, עם יתרונות קלים לכאן או לכאן (עניין שילווה את כל המבחן). לכן, עניין האבזור לא ימצא ביטוי במבחן זה.    

מיצובישי אאוטלנדר מול ניסאן אקס טרייל – מבחן השוואתי

 
זו ההופעה, זה המקום
חזית מרשימה עם שבכה גדולה ועטוית כרום מעניקה לאאוטלנדר מקדם הופעה בולט. עם זאת, עיצוב צידי הרכב ואחוריו שגרתי, ובעיקר לא משתלב עם חלקו הקדמי של הרכב. גם לאקס טרייל חזית רבת נוכחות, אבל עיצובו הכולל הומוגני יותר. שניהם מביאים את המופע הנדרש מרכב פנאי, אבל גילם ניכר והם נראים פחות עדכניים מדגמים לא מעטים של דגמי פנאי חדשים מהם. 
 
כך גם בפנים. לשניהם תא נוסעים וסביבת נהג נעימים לעין, לא מעט בזכות הריפוד הבהיר ושילוב הגוונים באקס טרייל, או חומרי הריפוד באאוטלנדר. וגם כאן, בולטת העובדה שעיצוב סביבת הנהג מיושן משהו, וגם כאן אאוטלנדר מעט מאחור ביחס לאקס טרייל. איכות החומרים לא תמיד מרשימה, אבל רמת ההרכבה טובה מאודת והנדסת האנוש ראויה לשבחים. בסביבת הנהג של אקס טרייל מערך גוונים נאה מאוד, אבל הוא מאבד נקודות בגין איכות חומרים והרכבה קצת פחות טובים, ותפעול מערכת המולטימדיה פחות נוח.

מיצובישי אאוטלנדר מול ניסאן אקס טרייל – מבחן השוואתי

 
המרחב מלפנים טוב בשניהם, אך המושב של אקס טרייל נוח יותר לטעמנו בזכות תמיכה עדיפה לגב תחתון, ובסיס תומך יותר בהשוואה לזה הרך באאוטלנדר. בנוסף, תנוחת הישיבה באקס טרייל גבוהה יותר.
 
המרחב באזור שורה שתיים טוב בשני הכלים, לשניהם פתחי מיזוג מאחור והם חסרים שקעי USB. לאאוטלנדר מרווח ברכיים עדיף, זה של אקס טרייל טוב מעט פחות, עדיין מספק, ואילו האווירה לנוסעים שם עדיפה בזכות חומרי דיפון עדיפים. 

מיצובישי אאוטלנדר מול ניסאן אקס טרייל – מבחן השוואתי

 
הכניסה לשורה השלישית בשניהם אינה נוחה במיוחד, וגם כאן אאוטלנדר עדיף במקצת; בכל הקשור במרחב שם, במרווחים ובנוחות הישיבה, היתרון שלו מושג בנוקאאוט. נאמר זאת כך: במקרה חריג, כאשר יצטרף מבוגר לרכב וייאלץ לשבת שם, באאוטלנדר יהיה לו מקום מספק לפחות לנסיעה קצרה; השורה השלישית באקס טרייל מיועדת לילדים בלבד. הפער מפתיע בהתחשב בכך שאורך המרכב דומה, אך דווקא לאקס טרייל בסיס גלגלים ארוך יותר (3.5 ס"מ). 
 
כאשר שורה שלוש בפעולה, תאי המטען של אאולטנדר ואקס טרייל צנומים ודומים בנפחם (128 ל‘ ו-135 ל‘ בהתאמה). לאחר קיפול אותה שורה – הנעשית בקלות בשני הכלים – לאאוטלנדר יתרון של ממש על אקס טרייל לא רק בנתונים (502 ל‘ לעומת 445 ל‘), אלא גם בפועל, והוא מוסף גם שקע 220 וולט. מבנה תא המטען בשניהם רבוע ויעיל לשימוש.

מיצובישי אאוטלנדר מול ניסאן אקס טרייל – מבחן השוואתי

 
מינוע
לשני הדגמים יחידות הנעה שונות. לאאוטלנדר מנוע 2.0 ליטר אטמוספרי המייצר 150 כ"ס (ב-6000 סל"ד) ו-19.9 קג"מ (ב-4200 סל"ד); לאקס טרייל מנוע טורבו-בנזין 1.3 ליטר המייצר 160 כ"ס (ב-5500 סל"ד) ו-27.5 קג"מ (1800-3250 סל"ד). כלומר: כמעט 40% יותר מומנט, וזה מוגש לנהג בהרבה פחות ממחצית הדרך ושומר על ערכו הגבוה גם בסל"ד גבוה עד כמעט פי שתיים. לאאוטלנדר בהמשך תיבה רציפה, לאקס טרייל תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים. הם נפגשים רק בסוף: לשניהם הנעה קדמית.
 
כתוצאה מכך, יתרון יחידת הכוח של אקס טרייל ברור, הביצועים שלו טובים יותר, אבל לעיתים היתרון בפועל אינו גדול כפי שניתן היה לצפות. עם היציאה מהמקום, אאוטלנדר מגיב באופן מיידי יותר וצובר מהירות גבוהה יותר מאקס טרייל בתחילת הדרך. אבל לאחר שהמגדש נכנס לפעולה, וזה קורה די מהר, אקס טרייל עדיף, והמשמעות היא כי בתאוצות ביניים ובנהיגה הררית – כלומר, בכל מצב ותוואי בהם נדרשים ביצועים טובים יותר – הוא מציע הרבה יותר.

מיצובישי אאוטלנדר מול ניסאן אקס טרייל – מבחן השוואתי

 
במצבים כאלה, גם פעולת חטיבת הכוח של אקס טרייל עדיפה; המומנט ופעולת התיבה מתאימים בהרבה למצבי עומס מאשר השילוב מנוע/תיבה שבאאולטנדר, בו כל תאוצה מחייבת העלאת סל"ד, המביאה עימה רעש ויוצרת תחושה שכל העסק פועל באופן מאומץ יותר. הסיפור מתהפך בשיוט ובנסיעה איטית; פעולת המנוע של אאוטלנדר בנסיעה כזאת שקטה ונעימה יותר, ומנגד התיבה באקס טרייל אינה חלקה ואף רועשת פה ושם במהירות ממש נמוכה.
 
למרות ההבדלים ביחידות הכוח, צריכת הדלק של בשני הכלים הייתה כמעט זהה, ועמדה על כ-10 ק“מ לליטר.
 
שינוע
לאאוטלנדר כיול מתלים רך למדי, וזה מסדר לו נוחות נסיעה טובה ברוב סוגי הדרך. בעיר הוא יסנן טוב יותר מאקס טרייל שיבושים קטנים ויספוג באופן עדיף את הגדולים. עם זאת, אותה רכות שאינה מרוסנת כנדרש עלולה לפגום בנוחות הנסיעה בעיר באופן שעלול ממש להפריע. לאקס טרייל כיול מתלים מוצק יותר, והוא זז יותר על שיבושים קטנים, אך הוא מיושב מאאוטלנדר במעבר על רצף שיבושים ופסי האטה. כאן נציין כי הפערים במידות החישוקים גדולים מאוד: לאאוטלנדר חישוקי "16 ומידת צמיג של 215/70; לאקס טרייל חישוקי "19 ומידת צמיג 225/55 עם דופן נמוכה בהרבה – והדבר מקנה לאאוטלנדר יתרון מובנה בתחום הנוחות בעיר.

מיצובישי אאוטלנדר מול ניסאן אקס טרייל – מבחן השוואתי

 
כאשר יוצאים אל מחוץ לעיר, יתרון הנוחות של המיצובישי בעיר מצטמצם כדי התקזזות עם רמת הנוחות בניסאן, ובמקרים מסוימים טוב פחות. גם בכבישים הבין-עירוניים זה האחרון מרוסן טוב יותר, ושם מפגש עם גלי כביש במהירות גבוהה משמעותי יותר ותכוף בהרבה.    
 
אותם מאפיינים בתחום הנוחות תקפים גם כאשר עוזבים את הכביש ויורדים לשבילים, וגם בהם נרשם חילוף מקומות. במהירות נמוכה, אאוטלנדר נוח יותר, וככל שהמהירות עולה, כך אקס טרייל עדיף בתחום נוחות הנסיעה בשבילי טיול.
 
בידוד הרעשים של שני הכלים אינו מרשים, וכן, גם כאן הם מחליפים מיקום; לאאוטלנדר רמה גבוהה יותר של רעשי רוח, לאקס טרייל רעשי כביש נוכחים יותר.

מיצובישי אאוטלנדר מול ניסאן אקס טרייל – מבחן השוואתי

 
שניהם אינם מתעלים בתחום הדינמי, אבל יכולתם בכביש מתפתל מספקת כל צורך שפוי. כאן נרשם יתרון לאקס טרייל, שבזכות המתלים הנוקשים יותר האחראים למרכב מרוסן וזוויות גלגול נמוכות יותר טוב יותר בכביש המתעקל. אאוטלנדר, בגלל המתלים הרכים שלו, רוכן יותר בפניות, והוא פחות נעים בפיתולים. ההגה באאוטלנדר טוב יותר, אקס טרייל משיב מיד עם בלמים מוצלחים יותר.
 
יתרונות וחסרונות מתחלפים
כפי שעולה מכל מה שנכתב עד כה, אין דגם אחד מהשניים שהוא טוב באופן משמעותי מהשני. לשניהם יכולות דומות בתחומים החשובים עם יתרונות וחסרונות מתחלפים בין הכלים - בביצועים (יציאה מהמקום והאצות ביניים), בהתנהלות (תחת עומס ובשיוט), בנוחות הנסיעה (בעיר, מחוצה לה וגם בשבילים) או באיכות הנסיעה (רעשי רוח וכביש). עוד עניין ששניהם חולקים הוא קצוות חדים שיש לכל אחד מהם וגילם שמוצא ביטוי במרכיבים רבים שלהם.

מיצובישי אאוטלנדר מול ניסאן אקס טרייל – מבחן השוואתי

 
ככל שמדובר ברכב פנאי לשבעה, מיצובישי אאוטלנדר מציג יתרון על אקס טרייל בזכות מרחב ומושב עדיפים בשורה השלישית ביחס לאקס טרייל, ועל יתרון שימושי זה הוא מוסיף בתא מטען גדול יותר. בנוסף, יש לו יתרון בתחום הבטיחות עם בקרת שיוט אדפטיבית, נוחות נסיעה עדיפה בעיר ופעולת מנוע נעימה יותר בשיוט.
 
לאקס טרייל, כאמור, שורה שלישית נחותה, המתאימה לילדים בלבד. עם זאת, במהלך המבחן הוא צבר יותר נקודות. עיצובו הומוגני יותר, הן בחוץ והן בסביבת הנהג. אבל, בעיקר, בזכות יחידת הכוח החדשה יש לו יתרון ביצועים בולט, שאינו בא על חשבון צריכת הדלק, וזה מוצא ביטוי במתארי הנהיגה החשובים בהקשר זה: תוואי הררי ועקיפה. בנוסף, ההתנהלות שלו בכביש הבין-עירוני, מעבר ליתרונות המנוע, עדיפה, בזכות ריסון מוצלח יותר של המרכב, הן על גלי כביש, הן בפניות.
 
כך, שככל שמדובר ברכב מול רכב – ואם אתם לא צריכים את השורה השלישית לעיתים תכופות (או שילדיכם קטנים מספיק) – ניסאן אקס טרייל הוא מנצח המבחן.

מיצובישי אאוטלנדר מול ניסאן אקס טרייל – מבחן השוואתי