שני דגמי הפנאי הראשונים, שראשיתם במחצית שנות התשעים – טויוטה ראב4, הונדה CR-V – היו מהזן הקומפקטי (C-SUV). מותגי יוקרה (מרצדס, לקסוס, ב.מ.וו) הציגו דגמי פנאי עד סוף אותו עשור, אבל הם היו גדולים יותר; דגם קומפקטי ראשון של מותג יוקרה הופיעה רק בסוף העשור הראשון של המאה, והשאר הצטרפו בקצב איטי יחסית.

ב.מ.וו הייתה ראשונה עם X1 (שנת 2008), אודי שנייה עם אודי Q3 ב-2011, והשאר הופיעו לאט-לאט; לקסוס הציגה את NX ב-2014, וולוו ויגואר השיקו את XC40 ו-E-פייס ב-2017; קדילאק חנכה את קאדילק XT4 ב-2018.

בהשוואה לדגמי פנאי קומפקטיים של יצרני "אמצע הדרך", דגמים כאלה של מותגי יוקרה אמורים להביא הספק וביצועים טובים יותר, מחויבים ברמה גבוהה יותר בחומרים ובביצוע, האבזור צריך להיות עשיר יותר, ואיכויות הנסיעה והנהיגה צריכות להיות טובות יותר.

אודי Q3 מול קאדילק XT4 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

על יכולות משופרות אלה – שיש להעמידן במבחן המעשה והדרכים – גובים מותגי היוקרה על דגמים אלה פרמיה של 50% יותר וגם 70% – מה שמחייב אותם להשתדלות רבה מאוד.

לכן, ומעבר להתייחסות ליכולתם של הדגמים הנבחנים, לכשעצמם וזה מול זה, נתייחס גם לתמורה למחיר.

******

המשתתפים
כללי. 
שני דגמים חדשים – אחד וותיק, אירופאי, בדור השני; השני חדש, אמריקאי, ממש מעכשיו – ובמחירים קרובים. 

אודי Q3 הוצג בדור השני שלו ב-2018, מבוסס על פלטפורמה MQB של קבוצת פולקסווגן, ושיווקו החל בישראל במאי 2019. העיצוב מעט אגרסיבי יותר מאשר קודמו, ובעיקר הממדים גדולים בהרבה. במנועים טורבו-בנזין 1.5 ו-2.0 ליטר (ויש דיזל), התיבות ידנית (6 הילוכים) או דו-מצמדית (7 הילוכים), ההנעה קדמית או כפולה והרכב מוצע בשתי רמות גימור. 

אודי Q3 מול קאדילק XT4 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

למבחן התייצבה גרסת 2.0 ליטר, 190 כ"ס, עם תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים והנעה כפולה ברמת הגימור הגבוהה 'טק פק', ומחירה 292,000 שקלים.

קדילאק XT4 הוא הדגם החדש בחבורה (2018), ומבוסס על רצפת E2XX של ג'נרל מוטורס. הדגם משווק בישראל מיולי 2019 ומוצע עם מנוע 2.0 ליטר 237 כ"ס, תיבה אוטומטית 9 הילוכים, הנעה קדמית או כפולה ובשתי רמות גימור. 

למבחן קיבלנו את גרסת המנוע/הילוכים היחידה של הדגם, עם הנעה כפולה הצמודה לרמת הגימור 'ספורט', ומחירה 300,000 שקלים.  

*******

בסגנון אולמות התצוגה
ממדים.
באופן שאינו אמור להפתיע, הדגם האירופאי קטן מזה האמריקאי. בסיס הגלגלים של Q3 הוא כמקובל ברכב קומפקטי (268 ס"מ), זה שב-XT4 נמתח ל-278 ס"מ; אורכו של האירופאי גם הוא באותו אזור חיוג (448 ס"מ), זה של האמריקאי 460 ס"מ; הפער ברוחב בולט במיוחד – 195 ס"מ בקאדילק, 185 ס"מ באודי. 

אודי Q3 מול קאדילק XT4 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

הופעה. הממדים מעניקים ל-XT4 מקדם כניסה בולט בהרבה, וזה מועצם עם חזית ניצבת גדולה ורבת רושם, שהופעתה מודגשת על-ידי מבנה הפנסים. Q3 מביא מעט מרכיבים בולטים, כמו השבכה מלפנים והכתפיים מאחור, אבל בהשוואה הוא מופנם בהרבה. 

סביבת נהג. לסביבת הנהג ב-Q3 עיצוב אלגנטי ומתקדם, החומרים טובים מאוד למעלה, פחות בדלתות ובחלקים התחתונים. והגימור מצוין לרוב. תפעול המערכות עובר במקרים רבים מדי דרך הצג, וזה לא נוח תמיד. המושב בינוני – הבסיס לא מוצלח והמסעד קמור ולא נוח.

ב-XT4 מרחב עדיף מלפנים. העיצוב פחות עדכני, אך הנדסת האנוש ממש בסדר, כולל שליטה נפרדת ברדיו ובמיזוג. החומרים למעלה טובים מאוד, פחות מהאמצע ומטה והריפוד משובח. הכניסה נוחה, ומרווח הראש טוב. המראות ממש גרועות, קורת ימין מציקה בצמתים והתצוגה העילית מעולה. המושב ממש בסדר ורב כוונונים. ובכלל, האבזור עשיר במיוחד (ראו תיבה).

אודי Q3 מול קאדילק XT4 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

מאחור. שני הדגמים מחייבים הרכנת ראש בכניסה לגבוהים, אינם מתעלים במרחב הפנים שלהם, אבל הוא מספק למדי. בשניהם מרווחי ברכיים וכפות רגליים מצוינים, מרווחי ראש מוצלחים פחות. באודי חומרי דיפון משובחים, מושב מעולה עם תמיכה טובה בירכיים, אבל המקום במרכז ממש לא מוצלח. ל-Q3 גם אופציה להזחת המושב ולהטיית המסעד, יעיל ונוח לתפעול. איכות החומרים ב-XT4 טובה עד גובה הברכיים, טובה פחות מאמצע הדלת ומטה. קיפול המושבים נוח מאוד בשניהם. 

תא מטען. ספי ההטענה דומים ונוחים לשימוש, ובשניהם תאורה, ווי עיגון ותלייה. לאודי נפח מספק (530 ל'), רצפה בשני גבהים, ואין לו שקע 12 וולט. בקדילאק נפח הטענה גדול בהרבה (637 ל'), יש לו מגש קשיח מעולה, ולתפעול החשמלי מוסיף פתיחה בחיווי רגל.

אודי Q3 מול קאדילק XT4 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

בדרכם של מבחני הדרכים
מנועים, הילוכים, צריכת דלק.
המנועים הם טורבו-בנזין 2.0 ליטר, התיבה אוטומטית מרובת-הילוכים, וההנעה כפולה. 

נתונים. לאודי הספק של 190 כ"ס, מומנט של 32.6 קג"מ, תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים והאצה של 7.4 שניות ל-100 קמ"ש. בקדילאק הספק של 237 כ"ס, מומנט של 35.7 קג"מ, והאצה של 7.2 שניות ל-100 קמ"ש.

הביצועים מספקים כל צורך והרבה מעבר. ניתן לשייט עם כל אחד מהכלים בנינוחות במהירויות גבוהות מאוד, במעלה הררי הם עולים בקלות ממהירות גבוהה לגבוהה מאוד, והכי חשוב: היציאה לעקיפה מיידית, גם בעומס כבד.

אודי Q3 מול קאדילק XT4 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

בהשוואה סטרילית, עלה כי הביצועים של אודי טובים פחות; הפערים אינם דרמטיים, אין להם משמעות בכביש, אבל הוא נמרץ פחות בהשוואה. קאדילק מזנק טוב ממנו מהמקום, והאצות הביניים שלו טובות יעילות יותר.

צריכת הדלק הטובה יותר היא של אודי, עם 8.8 ק"מ/ל', ואילו קדילאק רשם 7.5 ק"מ/ל'. יצוין כי המדידה נעשתה בתוואי בין-עירוני מאתגר (עליות, עקיפות), בקצב לא ממש איטי בחלקו שכלל גם מבחני ביצועים וגם נהיגת שבילים. בשיוט במהירות כביש 6, צריכת הדלק בשני הדגמים טובה יותר עד 80%.  

נוחות ואיכות נסיעה. בניגוד לביצועים המכובדים שהפגינו שני הדגמים הנ"ל, בתחום נוחות הנסיעה ואיכותה לא נרשמה התעלות. 

בעיר, אודי הוא המוצלח פחות – רוטט יותר, השיכוך לאחר מפגש עם מפגעים רציניים אינו מצטיין, ונוצר בו הדהוד לא נעים. קדילאק הציע לנוסעים נוחות נסיעה טובה יחסית על מפגעים גדולים, פחות על קטנים, ולא היה שקט בנסיעה כזאת.  

אודי Q3 מול קאדילק XT4 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

מחוץ לעיר, אודי רוטט על כביש מחוטט, החל מ-60 קמ"ש, והדבר בולט יותר מלפנים מאשר מאחור. במהירות של 110 קמ"ש, הנוחות לא השתפרה בניגוד לקאדילק. רכב הפנאי האמריקאי רך, נעים, והוא מעט זז ומתנדנד, מה שמורגש יותר בקטע גלי. בכביש בין-עירוני ב-110 קמ"ש הוא ממש נעים, נוח מאוד, ובכלל מטפל היטב בשברים במהירות נמוכה יחסית.

רעשי רכב וסביבה. באודי רעשי כביש בולטים, בעיקר מלפנים, רעשי הרוח בולטים ביותר ב-100 קמ"ש, ולאלה מצטרפים רעשי מתלים בקטעים מסוימים וצליל מנוע בעומס. בקדילאק נשמעים רעשי הכביש, אך גם הם וגם רעשי הרוח חזקים פחות מאשר אלה שבאודי. עם זאת נשמעת בו מעט תהודה לעיתים, ועל קטעים משובשים מאוד נשמעים רעשי בולמים. כאן יצוין כי החישוקים שלו ("20) גדולים משמעותית מאלה שבאודי ("18) וחתך הצמיג קטן יותר (45 מול 50).  

יכולת דינמית. לשני רכבי הפנאי האלה יכולת דינמית טובה ביחס לז'אנר, למרות הגובה והמשקל, לא מעט בזכות ההנעה הכפולה. הצמיגים המשובחים מוסיפים לא מעט לאחיזה. 

אודי Q3 מול קאדילק XT4 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

ההתנהלות של אודי טובה בקטעים מתפתלים, אבל ההגה פחות טוב – עם שטח מת גדול מדי, אפס מידע על הנקודה בה מתחילה הפניית הגלגלים ובעיקר משקל ממש קל. קדילאק מרשים בפניות ארוכות במצב '4x4 ספורט', אבל העברות משקל תכופות הן יותר מדי עבור הבולמים הרכים שלו. דוושת הבלם שלו היא הפחות טובה, ובהפרש. 

שביל.  אכן רכבי פנאי עם הנעה כפולה, אך מבנה וזוויות המרכב מגבילים את יכולת השטח, ושניהם לא התעלו בשבילים בואכה מקום הפיקניק האינטימי או נקודת התצפית המהממת ההיא. ההתייחסות היא לנסיעה על שבילים כבושים מעט, וכאלה עם אבנים שתולות או מפוזרות.

אודי התגלה בשבילי היער ההוא כרכב רועש למדי, לא נוח בכל שביל, במיוחד כזה עם אבנים שתולות, ונתוני המרכב שלו פחות טובים לשטח. קדילאק הפגין אף הוא פעילות ווקלית ערה, ולא הסתדר עם אבנים שתולות. אבל היה נוח יותר, ב-40-50 קמ"ש בפרט, אבל אז הרעיש מדי.

אודי Q3 מול קאדילק XT4 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

התכנסות לסיכום
שני הדגמים שנבחנו הם רכב פנאי קומפקטיים של מותגי יוקרה המוצעים ב-292,000 שקלים וב-300,000 שקלים. לכן, במושגים של תמורה לכסף, הם מבריקים פחות מאשר דגמים קומפקטיים (C-SUV) מצטיינים של יצרני "אמצע הדרך", שמחירם נמוך ביותר מ-100,000 שקלים. בנוסף, הם מרווחים פחות מאשר רכבי פנאי בגודל בינוני (D-SUV), שמחירם נמוך ואפילו נמוך משמעותית, ועם זאת יכולתם וכישוריהם נכבדים.

שני הדגמים עשויים היטב, מרשימים בהופעתם, אבזורם משובח, מערכות הבטיחות מצוינות, ויכולתם הכוללת טובה.

אודי Q3 מעוצב היטב בחוץ, המופע בפנים מכובד ביותר, הוא עשוי מצוין ויכולתו בכבישים בהחלט נאה. עם זאת, איכות הנסיעה הכוללת שלו אינה מתעלה, והאבזור לא ממש נדיב. 

אודי Q3 מול קאדילק XT4 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

לקדילאק XT4 ממדים גדולים בהרבה והופעה חיצונית מרשימה ביותר – גם ביחס לחברים אחרים במגזר הזה. לאלה הוא מוסיף ביצועים נאים ביותר וטובים מאלה שבאודי, התנהלות טובה – ומעל לכל: אבזור עשיר ביותר. XT4 אינו מתעלה בתחום איכות הנסיעה ובנוחות, אך בתחומים אלה, וגם בשבילים, הוא טוב מאודי Q3.

בקיצור: בתמורה לאותו כסף, באותו סוג רכב – קאדילק XT4 מבצע טוב יותר את כל מטלות הנהיגה מאשר אודי Q3, מעניק יותר ממנו באבזור וגם בממדים, ולכן הוא המנצח בהשוואה זאת. 

_____________________________
מפרט אבזור, בטיחות______________
אבזור, בשניהם. חישוקים קלים – אודי, "18; קאדילק "20 – תאורת לד, קיפול מראות אוטומטי, חיישני תאורה וגשם, כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים עם פתח מיזוג מאחור, תפעול חשמלי למושבים ולדלת תא מטען.

בטיחות, בשניהם. בכל הדגמים: בלימת חירום כולל במהירות בין-עירונית, ניטור מרחק, ניטור סטייה מנתיב ותיקון, התרעת עייפות, בקרת שיוט אקטיבית, תאורה עוקבת פנייה.

אבזור נוסף. קאדילק: מראות צד מחוממות עם עמעום אוטומטי בצד הנהג, חלון גג פנורמי מלא, התנעה מרחוק, כניסה והתנעה ללא מפתח עם זיכרון ל-2 נהגים (מראות, מושבים, הגה), מושבי נהג ונוסע 8 מצבים עם אוורור, חימום ועיסוי, מצב "יציאה קלה", תפעול חשמלי לכיוון ההגה, תצוגה עילית, בלם חנייה חשמלי, מושב אחורי מחומם, פתיחת דלת תא מטען בחיווי רגל. 

מערכות בטיחות נוספות. קאדילק. התרעה ובלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, חנייה אוטומטית, מצלמות 360 מע', עמעום אורות אוטומטי, מצלמת נסיעה לאחור עם תצוגה במראה כולל זום/זווית צילום