דגמי פנאי בגודל בינוני (D-SUV) מביאים איתם הרבה תכונות טובות, וביחס לאחיהם הקטנים יותר, חלקם מציעים גם שבעה מושבים. הבעיה, כמובן, היא במחיר שחצה את קו ה־200,000 שקלים ומיקם אותם הרחק מזה של הדגמים הקומפקטיים. אז הנה, יש אופציה זולה לשניים כאלה, כל אחד מהם מוצלח ביותר. והמחיר? בהחלט בסביבה של הדגמים הקומפקטיים. 

הדרך למחיר המוזל עוברת במקומות שונים; סקודה קודיאק מוצע ברמת גימור נמוכה יותר, 'ביזנס'; פיג'ו 5008 מוצע עם מנוע 1.2 ליטר, קטן מגרסאות אחרות. התוצאה קרובה: 172,000 שקלים לסקודה, 175,000 שקלים לפיג‘ו

זה אינו מבחן ראשון המשווה בין שניים אלה, אבל לאור ההצעה החדשה, המשופרת והשונה שלהם, החלטנו לעמת בשנית את סקודה קודיאק ופיג‘ו 5008. 

סקודה קודיאק מול פיג'ו 5008 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

תזכורת קצרה
שני המתמודדים מוכרים לנו היטב — הוצגו ב־2016, הגיעו לישראל ב־2017 ונבחנו כבר במספר גרסאות. קודיאק (דור ראשון) מבוסס על המשפחתית הגדולה של סקודה (סופרב) ובעל ממדים חיצוניים גדולים במעט מאלה של 5008: עם אורך, רוחב וגובה של 470 ס"מ, 188 ס"מ ו־167 ס"מ בהתאמה הוא ארוך, רחב וגבוה (6, 4 ו־2 ס"מ) מאלה של הפיג'ו; ה־5008 (דור שני) מבוסס על פלטפורמה מוארכת של ה־3008 הקומפקטי, ובסיס הגלגלים שלו גדול מזה של הסקודה: 284 ס"מ לעומת 279 ס"מ. שניהם מוצעים בארץ עם מנועי דיזל או בנזין, ברמות הספק של 150-190 כ"ס לסקודה, 130-180 כ"ס לפיג‘ו. 

קפה ומאפה
המבחן נערך בימים בהם הקורונה הייתה עדיין "המחלה הסינית", ואולי היו ששמעו על איזה ישראלי שנמצא בבידוד (ראו ערך: העורך), אבל ללגום קפה ולבלוס מאפה בין אנשים עוד היה מותר. אנו מנצלים את הזמן כדי להביט בשני המתמודדים. שניהם נאים, אבל הגישה לעיצוב (ודברים אחרים) שונה לגמרי, ועניין זה ילווה אותנו לאורך המבחן. 

סקודה קודיאק מול פיג'ו 5008 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

ל־5008 עיצוב חיצוני ייחודי ומתקדם, ולמעט החלק המרכזי שנראה קצת "מתוח", המופע מאוד מרשים, גם היום, כארבע שנים לאחר שהוצג. לקודיאק לעומת זאת הופעה שגרתית יותר, אבל הקווים נקיים, הוא משתלב היטב בתבנית המקובלת של רכב פנאי ומשדר נוכחות מוצקה. הפיג‘ו "מתוחכם", הסקודה "קשוח".

שורות שורות
אחד הדברים המציינים את שני הדגמים האלה הוא שורת המושבים השלישית לשני נוסעים נוספים; נתחיל בראשונה ומשם נתקדם.

סקודה קודיאק מול פיג'ו 5008 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

בשורה הראשונה פיג‘ו מאוד מרשים — עיצוב סביבת הנהג, כמו זו של הרכב בחוץ, מקורית, שונה, יוצרת תחושה ייחודית ומכריזה כי השקיעו בה, דרך שפע מרקמים, מפלסים ומסכים (מולטימדיה ולוח מחוונים). משטחי דיפון רכים ונעימים ומושב הנהג המוצלח יותר כאן משלימים מקום שמאוד נעים ונוח להיות בו, ומעניק גם תחושה מאוד מיוחדת. תנוחת הנהיגה גבוהה, אבל מיקום ההגה הנמוך יוצר תחושה של ישיבה "בתוך" האוטו.

עיצוב סביבת הנהג בסקודה, ממש כמו העיצוב החיצוני, שגרתי יותר; הקווים נקיים וישרים ומוכרים מאוד. הנדסת האנוש טובה מאוד, ומוצלחת יותר מזו המעט מסורבלת בפיג‘ו. החומרים מרשימים מעט פחות, ואילו ההרכבה הדוקה, קצת יותר מזו שב־5008. המושב, כאמור, פחות מוצלח בעיקר בגלל תמיכה פחות טובה לגב. תנוחת הנהיגה גבוהה מאוד, והתחושה ממושב הנהג היא שמדובר ברכב גדול יותר, גם אם הפערים קטנים.

סקודה קודיאק מול פיג'ו 5008 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם
סקודה קודיאק מול פיג'ו 5008 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

גם בשורה השנייה לפיג‘ו מושבים עדיפים בזכות סידור של שלושה נפרדים הנעים באופן עצמאי על מסילות ולכל אחד מהן עיגון איזופיקס. לסקודה ספסל המחולק 2/3 עם שני עיגוני איזופיקס (מפצה על כך בעיגון איזופיקס במושב הנוסע מלפנים), ובניגוד לפיג‘ו כאן יש גם משענת יד מרכזית. המרחב לנוסעים טוב בשני הכלים, אך פיג‘ו מעניק תחושה נעימה ומזמינה יותר בזכות דיפוני דלתות מושקעים יותר.

הכניסה לשורה השלישית ב־5008 נוחה יותר, ולכך הוא מוסיף (שוב) מושבים נוחים יותר. ולמרות שבמבט ראשון המרחב שם מזמין פחות מזה שבקודיאק בגלל חלקים חשופים רבים יותר וגימור מוקפד פחות, הוא מציע גם מרחב עדיף לנוסעים, עם מרווחי ראש ורגליים טובים יותר. השורה השלישית של סקודה, כאמור, מוקפדת יותר, אך המושבים (מחוברים) נמוכים יותר והכניסה נוחה פחות. מרחב מצומצם יותר מכוון אותו יותר לילדים, למרות שמבוגרים יסתדרו שם לפרקי זמן קצרים, אך בתחום זה ה־5008 מעט טוב יותר.

סקודה קודיאק מול פיג'ו 5008 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם
סקודה קודיאק מול פיג'ו 5008 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

קיפול המושבים נעשה בשני הכלים בקלות. במצב זה פיג‘ו מציע תא מטען גדול על הנייר (780 ל‘) אך בפועל נראה דומה לזה של סקודה (593 ל‘). כאשר מקפלים את כל המושבים, נתון הנפח דומה מאוד (1940 ל‘ בפיג‘ו מול 1968 ל‘ בסקודה) אך בפיג‘ו דאגו גם "לגשר" על הפער שנפער בין רצפת תא המטען לגב המושבים המקופלים, בסקודה לא. הקודיאק, לעומת זאת, מציע מקום אחסון ייעודי לכיסוי הנגלל של תא המטען, ה־5008 לא. הפער הבולט ביותר הוא כאשר כל המושבים בשימוש. בסידור זה תא המטען בפיג‘ו קטן ממש (210 ל‘) בעוד זה של סקודה (233 ל‘) נראה גדול בהרבה ממה שעולה מדף הנתונים.

סקודה קודיאק מול פיג'ו 5008 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם
סקודה קודיאק מול פיג'ו 5008 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

צילינדרים ונפחים
בעוד שדרכו של הקודיאק להפחתת מחיר עוברת דרך צמצום רשימת האבזור, זו של ה־5008 מצאה ביטוי בהקטנת נפח המנוע. סקודה קודיאק מתייצב עם שילוב מוכר — 1.5 ליטר מוגדש שמפיק 150 כ"ס ומשודך לתיבה דו־מצמדית עם 7 הילוכים. גם פיג‘ו 5008 מציג שילוב מוכר, אך הוא חדש עבור הדגם הזה — 1.2 ליטר מוגדש (3 ציל‘) המפיק 130 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית עם 8 הילוכים. נתוני המומנט קרובים מאוד — 25.4 קג"מ ב־1500-3500 סל"ד בסקודה, 23.5 קג"מ ב־1750 סל"ד בפיג‘ו. על הנייר סקודה מאיץ ל־100 קמ"ש ב־9.9 שניות, פיג‘ו עושה זאת ב־10.2 שניות.

היינו בטוחים שבחלק זה של המבחן הקודיאק יפגין יתרון משמעותי, אך בסופו של דבר קיבלנו סוג של שוויון, ואני אסביר. יחידת ההנעה של הקודיאק מספקת לו כושר תנועה ראוי ביותר, עם שפע מומנט זמין מסל"ד נמוך שמאפשר צבירת קמ"שים ללא מאמץ רב מדי מצידה. פעולת המנוע מעודנת מזו של המנוע המשרת את ה־5008, ותחת עומס, התחושה שהדברים באים לסקודה יותר בקלות. 

סקודה קודיאק מול פיג'ו 5008 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

אבל אל מול יתרון הכוח של הסקודה לפיג‘ו יש יתרון במשקל, ופער של 200 ק"ג מקזז חלק מפער ההספק. הקודיאק מהיר יותר, אבל לא בהרבה ולא תמיד. הפיג‘ו מגיב לרוב מהר יותר מהסקודה — גם ביציאה מהמקום וגם בתאוצות ביניים — ויתרון ההספק של הסקודה לא תמיד מספיק כדי לסגור את הפער. בקיצור, התיבה ה"שגרתית" של ה־5008 פועלת חלק, נעים ומהר יותר מזו הדו־מצמדית של הסקודה והיא נעימה ומעודנת יותר, בעוד זו שבקודיאק עשויה להגיב בשיהוי מסוים ואז מתקבלת התנהלות מעט כבדה ועייפה. בנוסף, היא גם פחות מעודנת במהירויות נמוכות.

זה המקום לציין שהמנוע משולש הצילינדרים של פיג‘ו אומנם מפתיע בביצועים, אבל דואג להזכיר שהוא נמצא כאן ועובד בשבילכם. קולו אומנם לא מפריע, אנחנו דווקא מחבבים את הצליל, אבל הוא חודר לתא בכל תאוצה, גם מתונה. הוא גם, כצפוי, פחות חלק ויותר מווברץ מאשר של הסקודה בסל"ד סרק, אפילו שביחס לבני מינו הוא ממש בסדר.

סקודה קודיאק מול פיג'ו 5008 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 10.4 ק"מ לליטר בפיג‘ו אל מול 9.7 ק"מ לליטר בסקודה. פער דומה לטובת הפיג‘ו נרשם גם בשיוט.

בעיר, בשביל ומה שביניהם
ההתנהלות של שני הכלים האלה נעימה ונינוחה למדי, אבל יש הבדלים ופערים בין השניים.

ל־5008 כיול מתלים רך יותר מזה שבקודיאק, והדבר בא לידי ביטוי בכל תוואי המבחן. בעיר הוא נוח יותר לרוב, גם אם לא תמיד מצטיין בפני עצמו. הפער לרוב לא גדול, אך ה־5008 מטפל טוב משמעותית בפסי האטה, ומפיק פחות רעשים מכיוון המתלים, כך שהוא נעים ונינוח יותר.

סקודה קודיאק מול פיג'ו 5008 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

מחוץ לעיר, הכיול הנוקשה של הסקודה בא לידי ביטוי בריסון עדיף של המרכב בכביש גלי ותנועה הדרגתית יותר בציר האורך; הסקודה הנוקשה בעיר נוח לנסיעה בשיוט בין־עירוני. ובכל זאת, מי שמטפל טוב יותר במרבית השיבושים הוא הפיג‘ו, שכמעט תמיד מצליח להוריד משהו מהעוקץ, גם בפעמים בהן סקודה מצליח פחות.

בתחום בידוד הרעשים, הקודיאק מציג עליונות על־פני ה־5008 המוצלח בפני עצמו. הוא מבודד טוב בהרבה את רעשי המנוע (וכאמור, זה של פיג‘ו נשמע היטב בתא הנוסעים), הרוח והדרך, ורק רעשי מתלים מפגינים נוכחות גבוהה מהרצוי.

סקודה קודיאק מול פיג'ו 5008 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

בשבילים הפיג‘ו נוח יותר, והדבר מצא ביטוי באופן בולט כמעט בכל סוג של שביל ומכשול שעברנו. מצד שני, סקודה משדר שהוא מוצק וחסון, והדבר מעניק ביטחון לאוחז בהגה. 

היכולת הדינמית של שני הכלים בהחלט טובה בכלל, בהתחשב בייעודם בפרט. הפיג‘ו מוצלח יותר — הוא אמנם קצת פחות מרוסן תחת עומס, אבל הכניסה שלו אל תוך הפנייה, ההתנהלות בתוכה וביציאה ממנה עדיפה; הכניסה מיידית וההגה טוב יותר (לאחר שמתרגלים לגלגל ההגה הקטן ולמיקומו הנמוך). הסקודה סולידי יותר גם כאן, עם אחיזה גבוהה למדי, אך הנטייה לתת היגוי גדולה יותר, ובקרת האחיזה מתערבת מוקדם יותר ובאופן חד מזו שבפיג‘ו.

סקודה קודיאק מול פיג'ו 5008 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

התמורה
הנוסחה של סקודה קודיאק לרכב פנאי בינוני במחיר מופחת מבוססת על רמת הגימור 'ביזנס', העשירה פחות מאלה המצוידות יותר (שתיים נוספות בגרסה זו), אך אינה משנה את גרסת המנוע, המעניק מצדו ביצועים טובים. לקודיאק עיצוב חיצוני היוצר תחושה של רכב חסון, כפי שדגם פנאי אמור לשדר, ועל כך הוא מוסיף איכות נסיעה טובה. 

פיג‘ו 5008, המוצע ברמת הגימור 'אקטיב', מצויד לעומת זאת במנוע קטן יותר בהספק צנוע יותר, שאמנם נשמע יותר, אך במבחן גילינו שפער הביצועים אינו דרמטי, ועל הפער הקיים הוא מפצה בהתנהלות נעימה יותר של יחידת ההנעה (שילוב מנוע/הילוכים) ויתרון בצריכת הדלק. לאלה הוא מוסיף תכונות מוצלחות אחרות שליוו את הדגם מיומו הראשון כמו נוחות הנסיעה והתנהגות הכביש העדיפים.

סקודה קודיאק מול פיג'ו 5008 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם

ימי המבחן הסתיימו בידיעה שמדובר בשני דגמי פנאי מוצלחים המציעים שתי גישות שונות לגמרי. ההחלטה הפעם הייתה קשה, מכיוון שלא תמיד קל לבחור את הרכב העדיף בין שניים שהם שונים — אבל מבצעים היטב את המטלות, כל אחד בדרכו שלו, עדיף על משנהו בתחום כזה או אחר. 

אבל בסופו של דבר, לאחר שקלול כל המרכיבים, העדפנו את הפיג‘ו. ה־5008 אומנם מוותר במשהו בעידון ובביצועים בגלל המנוע, אך מעבר ליתרונות בנוחות הנסיעה בכל סוגי הדרכים, הוא מציע אותו הידור ואבזור (ראו בוקסה) בתא הנוסעים שעושים את השהייה בו לנעימה יותר. וכן, גם האחריות גדולה יותר.     

*פורסם ב-19.05.20 (נוסף וידאו)
סקודה קודיאק מול פיג'ו 5008 - מבחן דרכים השוואתי
צילום: איתמר רותם
_____________________
אבזור_________________
לפיג‘ו יתרון בולט באבזור הנוחות — כניסה והנעה ללא מפתח, לוח מחוונים דיגיטלי, מצלמת נסיעה לאחור וחיישני חנייה לפנים ולאחור אלה רק חלק מהפערים. לסקודה אין כניסה והנעה ללא מפתח, מצלמת נסיעה לאחור וחיישני חניה קדמיים. אין אפילו תצוגה לחיישני החניה האחוריים (רק צליל). עם זאת, לסקודה יתרון באבזור הבטיחות; מעבר למערכות התרעה יש לו גם בקרת שיוט אדפטיבית ותיקון סטייה מנתיב. לפיג‘ו רק מערכת בלימה אוטונומית במהירויות של עד כ־80 קמ“ש בצד המערכות האקטיביות. ורק התרעה על סטייה מהנתיב.