מכונית העל של שיאומי ננעלה והנהג עלה באש ללא יכולת חילוץ
תאונת דרכים קטלנית במעורבות רכב העל שיאומי SU7 Ultra מעלה שאלות קשות הנוגעות בבטיחות כלי הרכב ומנגנוני הבטיחות הנכנסים לפעולה עם קרות התאונה
בעוד כלי רכב הופכים להיות חזקים יותר ויותר, נתונים שהיו בעבר דימיונים או שייכים לרכבי על בלבד, הופכים להיות זמינים כמעט לכל רוכש. גם בישראל ניתן לרכוש כלי רכב בהספקים של 400 ו-500 כ"ס ומעלה במחירים שבעבר היו שמורים לקבוצה מצומצמת של לקוחות, לרוב, גם כאלו שהיו בעלי הבגרות מבחינת גיל, האחריות והמיומנות לנהוג אותן כראוי.
התפוצה הרחבה הזו, הנגישות, בשילוב עם ביצועים קיצוניים, יוצרים תמהיל קטלני ונפיץ של מכוניות בעלות פוטנציאל תאונות גבוה. על פניו, מדובר במחזור שנראה שמופיע אחת לכמה עשורים עם כניסתן של מכוניות חזקות לשוק, כך היה עם מכוניות השרירים, כך היה עם ההוט האץ' הראשונות, רפליקות הראלי, עכשיו תורן של המכוניות החשמליות.
או ליתר דיוק השיאומי SU7 אולטרה, על 1,548 הסוסים שלה, המכונית שהופיעה בסערה וסחררה את כולם עם נתוני הספק, זמני הקפה על מסלול הנורבורינג ושאר אפקטים שעושים בעיקר רושם על חובבי המספרים.
עם זאת, נראה כי התפתחות מערכות הבטיחות או אלו שאמורים לסייע להציל חיים כאשר דברים משתבשים, לא עומדת בקצב, והתזכורת האחרונה מגיעה מסין עם תאונה קטלנית של רכב מדגם שיאומי SU7 Ultra. תמונות מזעזעות שהגיעו מסין הראו את הרכב פוגע באי תנועה שבין נתיבים. עם הפגיעה הרכב מתחיל לעלות באש, והמתבקש הוא שהיושבים ברכב היו פותחים דלתות ומחלצים את עצמם, אולם זה לא קרה.
בסרטוני וידאו שמגיעים מסין, נראה הרכב אחרי התאונה, מתחיל לעלות באש. עוברי אורח מצולמים מנסים לנפץ את שמשות הרכב ולפתוח את הדלתות, אולם כל המאמצים נכשלו, כשהאש האוחזת ברכב הולכת ומתגברת. דלתות הרכב נותרו נעולות למרות המאמצים לפתוח אותן. כאשר הצליחו המחלצים לנפץ את שמשות הרכב, קצב התפשטות האש כבר היה מהיר מדי.
במידה ואכן מדובר בתקלה במנגון הפתיחה החשמלי, מדובר בכשל חמור מאוד הן תכנוני והן תפקודי שכן עם קרות תאונה חזיתית, לא יעלה על הדעת כי דלתות הרכב יישארו נעולות ללא אפשרות לחלץ את הנוסעים ברכב. בין אם מדובר היה שם בתקלה נקודתית, חלק מהקושי לפתוח את דלתות חלק מהמכוניות החשמליות החדשות, נובע ממבנה הידיות השקועות, שאינן ניתנות לגישה או פתיחה מבחוץ. המטרה היא לשפר אווירודינמיות, עיצובית ושיווקית - אבל יש לזה גם מחיר.
לא מן הנמנע כי ארגוני הבטיחות בעולם ישימו דגש גם על האפשרות לפתוח דלתות ולחלץ לכודים גם מרכב שנפגע בתאונה, ואירוע בו דלתות נותרות נעולות בעת תאונה מעלה שאלות קשות עם בטיחות בדגמי שיאומי.
התאונה הקשה הקודמת שהעלתה את ה-SU7 לכותרות בהקשרים לא חיוביים התרחשה בחודש מרץ האחרון, אז גבתה חיים של שלוש סטודנטיות. אז, צנחה מניית החברה ב-5.5% בבורסת הונג קונג.
השלטונות בסין לא דיווחו בשלב זה על נפגעים בתאונה, או ממצאים מחקירה ראשונית אולם ככל הנראה לפחות אדם אחד נהרג בתאונה. על רקע התיעודים הקשים, מניית שיאומי בבורסה צנחה ב־6.5% במהלך יום המסחר.
כתבות אחרונות
-
קינן כהן, 14/11/2025דופקים ברקס: הצעה חדשה תגביל את התאוצה של מכוניות
-
קינן כהן, 14/11/2025מבוכה לצ’רי: מפגן טיפוס הראווה הסתיים בתאונה
-
אוהד אלגוב, 14/11/2025בא מהשוליים 477 / באס במתכונת מודרנית
-
שרון ביידר, 13/11/2025המכוניות החשמליות שישאירו לכם עודף מ-60 אלף שקל
-
אלי שאולי, 13/11/2025גל דגמים חדש: ג'אקו ואומודה מתרחבים בישראל
-
אלי שאולי, 13/11/2025ריינג' רובר אווק בגרסת 2.0 ליטר חדשה בישראל
-
שרון ביידר, 13/11/2025הריכוזיות בשוק הרכב כאן להישאר
-
יואל פלרמן, 13/11/2025ג'אקו 5 היברידי - מבחן דרכים (השקה עולמית)
-
ניר בן טובים , 13/11/2025האם לטויוטה באמת דרוש מותג יוקרה נוסף?