10 דברים שחייבים לדעת על טעינת רכב חשמלי

ניידות חשמלית היא כבר לא מושג עתידני. כלי רכב חשמליים הופכים במהירות לנורמה החדשה. נהגים רבים ברחבי העולם בוחרים לנטוש את הבנזין ולעבור לחשמל, אבל טעינת רכב חשמלי והשימוש בו שונים בתכלית ממקביליהן ברכבי בנזין או דיזל, ואף עשויים להיראות מורכבים ומרתיעים. אז כדי לעזור לכם לנווט בעולם החשמלי, ענינו על 10 השאלות הנשאלות ביותר לגבי טעינת מכוניות חשמליות

מה ההבדל בין טעינה איטית למהירה?

ניתן לחלק את סוגי הטעינה ל-4 שיטות מרכזיות:
• Mode 1 (טעינה ישירה לשקע)- חיבור ישיר של הרכב החשמלי לשקע רגיל ללא בקר או מערכות בטיחות. בדרך כלל מצב 1 משמש לטעינת אופניים וקורקינטים חשמליים. מצב טעינה זה אסור לשימוש בישראל ובמדינות רבות בעולם כמו ארה"ב ואנגליה.

• Mode 2 (טעינה באמצעות בקר)- מצב 2 נקרא גם טעינה איטית. מדובר ב'כבל חכם' נייד שניתן לחבר לשקע חשמל רגיל או שקע תעשייתי, כאשר כבל הטעינה והבקר הם למעשה יחידה אחת.

• Mode 3 (טעינה קבועה AC)- מצב 3 מתייחס לעמדת טעינה קבועה, לרוב על עמוד או קיר. ניתן למצוא עמדות אלו הן בבתים פרטיים או משותפים והן במקומות ציבוריים, והן מסוגלות לעשות שימוש בתשתית חד פאזית (עד (7kW או תלת פאזית (עד 22kW). עמדות טעינה מצב 3 הן הנפוצות ביותר.

• Mode 4 (טעינה קבועה DC)- עמדת טעינה מהירה, בעלת הספק של כמה עשרות עד מאות kW. עמדות אלו הן עמדות ציבוריות בשל הספקן הגבוה ועלויות הקמה ותחזוקה גבוהות.

כמה עולה לטעון רכב?

נכון ל-01/08/2022, תעריף חברת החשמל עבור קילוואט-שעה (קוט"ש) הוא 57.4 אגורות. חשוב לציין כי התעריף משתנה לפי עונות השנה ומועד הצריכה - שעות הפסגה עשויות להיות יקרות פי 3 משעות השפל, לכן אנו ממליצים לטעון את הרכב בשעות הלילה ככל שניתן. משך ועלות הטעינה תלויים בעיקר בגודל הסוללה, אך לרוב העלות מסתכמת בכמה עשרות שקלים בודדים.

למה להתקין עמדת טעינה בבית?

מעבר לסיבות הברורות כמו נוחות, זמינות וניהול זמן יעיל, יש להתחשב גם בעלות הטעינה. בניגוד לעמדות ביתיות, מחיר קוט"ש בעמדה ציבורית עשוי לנוע בין 75 אגורות ללמעלה מ-2 שקלים בעמדות טעינה מהירות (DC). בנוסף, טעינה איטית למשך זמן ארוך תיטיב עם הסוללה ותסייע בהארכת חייה.

איך עובדת עמדת טעינה ציבורית?

בניגוד לתדלוק בנזין בתחנת דלק, מרבית העמדות דורשות מינוי לחברה שמספקת את השירות. תשלום עבור שימוש חד פעמי או מינוי נעשה דרך צ'יפ שמנפיקה החברה או דרך אפליקציה המותקנת על המכשיר הנייד. מומלץ לבצע את ההרשמה טרם מועד הטעינה. נכון להיום, לכל החברות המפעילות עמדות הטעינה בישראל יש אפליקציות למכשירים ניידים (אנדרואיד או iOS).

מה העלות של התקנת עמדת טעינה ביתית?

מחיר התקנה בסיסית מתחיל בכ-2,000-3,000 ₪, אבל עלול להתייקר במידה ויש צורך בביצוע חציבה או התאמות בשטח, או במצב בו יש צורך להעביר חשמל שכן תשלום עבור כבל חשמל מתבצע לפי מטר. סוקר או מתקין מטעם החברה צריך לבצע בדיקה מקדימה טרם מתחילות עבודות התקנה.


האם כל עמדת טעינה מתאימה לי?

כל עמדת טעינה ציבורית יכולה להטעין כל רכב חשמלי או רכב היברידי נטען (פלאג-אין), כל עוד הוא בעל תקינה אירופאית העושה שימוש בחיבור מסוג טייפ 2. בעמדות ללא כבל מובנה, יש להצטייד בכבל טעינה ייעודי מסוג טייפ 2כאשר צידו השני מותאם לחיבור בצד הרכב (טייפ 1 או טייפ 2). בכדי לעשות שימוש בעמדות הטעינה המהירות נדרש חיבור תואם בצד הרכב (DC).


היכן ממוקמות עמדות הטעינה של טסלה?

נכון להיום טסלה מפעילה עמדות טעינה אולטרה מהירות הנקראות סופרצ'ארג'רים, ב-15 מיקומים ברחבי הארץ, מקרית שמונה ועד אילת. עמדות טעינה אלו הן עמדות מהירות בלבד, ורק רכבי טסלה יכולים לעשות בהם שימוש נכון לעכשיו.

 

מה משפיע על טווח חשמלי?

ישנם ארבעה גורמים עיקריים המשפיעים על טווח נסיעה:
מהירות - בניגוד לרכבים עם מנועי בנזין, רכבים חשמליים מתפקדים הרבה יותר טוב בנסיעה עירונית במהירות נמוכה מאשר בנסיעה בין-עירונית. היכולת שלהם לבלום באופן רגנרטיבי מסייעת לשמור על טעינה בזמן נסיעה.

מזג אוויר - לטמפרטורות קיצוניות יש השפעה ישירה על טווח של מכוניות חשמליות. היכולת של סוללה להחזיק טעינה פוחתת בטמפרטורות נמוכות. הן היעילות והן יכולת הטעינה המהירה יכולות להיות מושפעות על ידי טמפרטורות קרות. בנוסף, בקרת האקלים צורכת לא מעט אנרגיה, כך ששמירה על חום או קירור הרכב ישפיעו על טווח הנסיעה, שכן הוא נעזר בכוח הסוללה. סביר שתראו ירידה בטווח במהלך חודשי הקיץ החמים של ישראל, בהם רובנו מפעילים מיזוג בעת השהייה ברכב.

קיבולת טעינה - זה נשמע מובן מאליו, אבל טווח של רכב מושפע ממידת הטעינה המלאה של הסוללה. מן הסתם שסוללה גדולה יותר תייצר טווח גדול יותר, אך חשוב לדעת שיצרני רכב מתקינים מערכות ניהול חכמות שעשויות להגביל את הטעינה המרבית, על מנת להאריך את חיי הסוללה. כלומר, ייתכן שרכב חשמלי לא ייטען באופן קבוע ל-100% קיבולת.

גיל הסוללה - ככל שסוללה מתבגרת, היא מאבדת פוטנציאל טעינה מרבי. עם זאת, שיעור הדעיכה עומד על כ-2.3% בלבד בשנה, ועם תחזוקה נכונה הוא יכול להיות נמוך עוד יותר. בהתחשב בעובדה שרוב החברות מציעות אחריות לסוללה של 6 עד 8 שנים, או 100,000-200,000 ק"מ, ניתן לצפות מרכב חשמלי לביצועים טובים במשך שנים רבות.

 

האם רכבים חשמליים זולים יותר לתחזוקה?

מכוניות חשמליות לרוב אמינות יותר וזולות יותר לתחזוקה בהשוואה למכוניות מקבילות עם מנוע בעירה פנימית מכיוון שיש להם פחות חלקים נעים. תחזוקת מכונית חשמלית זולה בעשרות אחוזים מאחת עם מנוע בנזין במרבית המקרים. כמו כן, גם אם תטענו רק במטענים מהירים (DC) היקרים יותר, חשמל לאין ערוך זול יותר מבנזין, כך שגם כאן תחסכו לא מעט.

 

מה קורה אם הסוללה ברכב התרוקנה לחלוטין?

רוב הרכבים החשמליים יתנו אזהרה כאשר הסוללה עומדת להתרוקן, ויאפשרו לכם לנווט לעמדת הטעינה הקרובה ביותר. כאשר טעינת הסוללה נמוכה בצורה מסוכנת, סביר להניח שהרכב יעבור למצב חיסכון. מצב זה מפחית את המהירות המרבית, מגדיר את הבלימה הרגנרטיבית לרמה הגבוהה ביותר ולעיתים אף מגביל חלק מהפונקציות שצורכות אנרגיה רבה כמו מיזוג אוויר.
כאשר צג האחוזים מורה אפס, לא באמת מדובר בריקון מלא שכן מערכת ניהול הסוללה של הרכב שומרת על אספקת רזרבה של אלקטרונים כדי להגן על הסוללה מפני נזק. בכל אופן, אם מעולם לא נתקעתם ללא דלק, סביר להניח גם שלא ייגמר לכם החשמל.