ההתנהלות של האחראית לתקשורת בעמדת אודי בתערוכה, כשהיא מבינה שאני אמור להיפגש עם רופרט סטאדלר, מסבירה את גודל המעמד. היא מובילה אותי דרך מסדרונות סתרים לעבר חדר מוסווה היטב, ורומזת שלמשך מחצית השעה הבאה אני מנותק מהעולם, ואפילו לצלם, שאיחר בחצי דקה, אסור יהיה להיכנס.

הכנות, קצת רקע ו-TT
זרעי הפגישה עם יושב ראש אודי נטמנו לפני כחצי שנה, באחד ממפגשי העיתונאים של החברה. אחרי שיחה קצרה שניהלתי עם יושב הראש המאוד מוערך של מותג היוקרה, הבטיח דוברו האישי שאם אודיע מספיק זמן מראש, הוא ינסה לארגן בפריז מפגש של ממש. וכאשר בתעשייה הגרמנית מבטיחים – הם גם מקיימים. ארבעה חודשים לפני תערוכת פריז קיבלתי תשובה שהמפגש, עם אחד האנשים החשובים כיום בתעשיית הרכב העולמית, יתרחש.

סטאדלר החליף בראש אודי את מרטין וינטרקורן, מי שעומד היום בראש קבוצת פולקסווגן. זה אולי מסביר את חשיבות התפקיד, שנחשב כנראה מספר שתיים באימפריה הגדולה. המותג נחשב היום ליצרן הרווחים הגדול ביותר עבור הקבוצה, ולסטאדלר חלק חשוב בכך. מאז עבר לראשות אודי ב-2007 הוא הצעיד אותה להצלחות גדולות מבחינת מכירות, ולהרחבה משמעותית של היצע הדגמים.
סטאדלר, שבהשכלתו תארים בכלכלה דווקא, הגיע לקבוצת פולקסווגן ב-1990, ותוך זמן קצר נתפס כאחד הכוכבים העולים והתקדם עד למועצת המנהלים בסוף שנות התשעים. ב-2003 הוא כבר מונה חבר מועצת המנהלים של אודי (אחראי על ארגון ופיננסים), ומשם הדרך לראשות החברה כבר הייתה סלולה. בין לבין, סטאדלר גם מוצא זמן להיות חבר במועצת המנהלים של קבוצת הכדורגל באיירן מינכן, שאודי היא אחת מנותני החסות שלה.
ראיון עם יו
צילום: מנהל
אלי שאולי התיישב לשיחה על עתיד החברה עם יו"ר אודי
אודי ניצבת כרגע בפני מתקפה חדשה על תחום היוקרה. היא הבטיחה שתשקיע 22 מיליארד אירו בחמש השנים הבאות בפיתוח דגמים וטכנולוגיות, ובמקביל זכתה בתחילת השנה לתגבור בדמות אולריך האקנברג (האקי), חבר הנהלה בכיר שהיה אחראי לפיתוח בפולקסווגן וישמש באותו תפקיד גם באודי. יש גם אחראי חדש לעיצוב, מרק ליצ'ה, אף הוא מפולקסווגן.

באנגלית שוטפת, סטאדלר חד, מהיר וקצר בתשובותיו. הוא אינו הולך סחור סחור, וכמו בדרכו בניהול המותג, הוא מאוד ממוקד מטרה. אך בניגוד לצפוי ממנהל גרמני בכיר, הוא גם יודע לעשות זאת באופן קליל ולעיתים אפילו משעשע. אני פוגש אותו כמה שעות אחרי שאודי חשפה את ה-TT ספורטבק. זוהי עוד מכונית תצוגה שנושאת את השם "TT", וזה התרחשב באירוע בו סיפר לי האקנברג שמדובר בחלק מהמתקפה הגדולה המתוכננת של אודי, ושהוא רוצה להפוך את ה-TT למשפחת דגמים גדולה.

"עבור אודי ה-TT היא אייקון", מסביר סטאדלר, "וכעת בדור השלישי חשבנו שליד הקופה והרודסטר יש מקום לגרסה נוספת. בשנה הזו בחנו כמה כלי תצוגה עם תפישות שונות. את האולרואד לשטחי, שוטינג ברייק (סטיישן ספורטיבי א.ש.) ואת הספורטבק. בסוף, אחרי שנשמע מה אומרת העיתונות העולמית ומה חושבים הלקוחות, נהיה צריכים להחליט על תפישה אחת. הופעת הדגם החדש תתרחש כבר בדור הזה של ה-TT".

תת מותג באודי? נראה
השמועות מדברות על מספר דגמים נוספים. האם זה יתפתח לתת-מותג נפרד בתוך אודי?
"קודם כל נציג מכונית אחת נוספת במשפחת ה-TT המוכרת, ואז נראה לאן נתפתח. אודי TT מבחינתנו הוא כבר תת-מותג, חזק מאוד מבחינת תדמית, ואם נלך על אחת ממכוניות התצוגה שחשפנו, אני בטוח שנוכל לגדול. הדבר החשוב מבחינתנו הוא שזה יביא פידבק נכון למותג."

במה ה-TT, כתת-מותג, שונה מאודי?
"זו אודי עם אותם מאפיינים שאנחנו מכירים, אבל הם יתבטאו כאן באופן חזק ומוגבר יותר, נועז יותר. הייתי אומר שזה הכיוון".
ראיון עם יו
צילום: מנהל
"עבור אודי ה-TT היא אייקון"

האם יש עוד נישות בהן אתם יכולים להתפתח?
"אני חושב שבסופו של דבר הסיפור שלנו כמותג יוקרה מורכב משלושה ממדים. הדרך של אודי לגדול להיקף ייצור של שני מיליון מכוניות ב-2020, מבוססת ראשית על שווקים חדשים, בהם אנחנו בעצמנו עדיין נישה. ויש מקומות כאלה בעולם.

הממד השני מתבסס על תגבור ושיפור דגמים קיימים שיש להם פוטנציאל מסחרי. הממד השלישי של הצמיחה שלנו יתבסס על מוצרים חדשים לגמרי ופיתוחים שלהם למספר גרסאות. אחת ממכוניות התצוגה של ה-TT יכולה להביא כמויות גדולות מאוד".

איזה?
"לדעתי מדובר בעיקר ב-TT אופרואד שהראינו בסין, או בספורטבק שהבאנו לכאן".

האם אינך פוחד שמכוניות כאלה יפגעו בתדמית הספורטיבית המקושרת ל-TT?
"אני לא פוחד לאבד את האופי הספורטיבי של המשפחה הזו, כי גם אם המכונית החדשה תצמח ותהיה גדולה יותר, היא עדיין תהיה מאוד ספורטיבית".

שוק היוקרה גועש. מי המתחרות החשובות לאודי כיום?
"תראה, בשוק העולמי יש כרגע באמת רק שלושה שחקנים עם ביצועים טובים של המותגים. מדובר באודי, מרצדס וב.מ.וו, ואנו נמצאים בתחרות מאוד קשה עם השניים האחרים. אנחנו תמיד סורקים את השוק כדי לראות אם איזה מתחרה או גורם אחר הקורא תיגר מביא רעיון טוב, אבל ברור לנו שאין עוד מתחרה באותה סקאלה של השלישייה הזו. לקסוס גדולה בארצות הברית אבל קטנה בסין ובאירופה. יש גם אחרים, למשל טסלה עם המכונית החשמלית שלהם, אבל הם מוכרים 25,000 מכוניות בשנה או קצת יותר, אז העסק הוא באמת בהיקף שונה".
ראיון עם יו
צילום: מנהל
ה-TT עשויה להתרחב למשפחת דגמים עם אופי ספורטיבי

דיברת לא פעם על רצונכם להוביל את שוק היוקרה במכירות. מדוע זה חשוב?
"אנחנו רוצים להיות ראשונים בכל. לא רק במכירות. למה זה חשוב? כי זה כמו ליגת האלופות. אם אתה מנצח אתה מושך הרבה לקוחות ותשומת לב של הרבה אנשים בכל העולם, וזה גם עושה טוב לחברה עצמה מבפנים. זה מביא לקבוצה רוח לחימה".

אנחנו רואים מכוניות קטנות וזולות יותר במותגי היוקרה. האם כלים כמו ה-A1 אינם פוגעים בתדמית?
"בכלל לא. העסק של מכוניות היוקרה השתנה בעשורים האחרונים באופן דרמטי. זה קרה בייחוד כשבעשור האחרון נכנס נושא ה-CO2 וזיהום האוויר לחישוב. כאשר רואים מה קורה באזורים אורבניים, ברור שתחום הפרימיום כבר לא קשור לאורך המכונית. הלקוחות שלנו רוצים זאת"

מה שמביא אותנו לחשמל. בחרתם בדרך שונה מב.מ.וו עם ה-i הייחודית. למה?
"אנחנו משוכנעים שאסטרטגיית הפלאג-אין, שתכננו עבור מבחר גדול של מוצרים, היא הדרך הטובה ביותר לתקוף את נושא ה-CO2 ולהיות הכי מושכים ללקוחות. זאת משום שהמוצר הזה מציע יותר תמורה ושימושיות לדרישות של הלקוח, והטווח ארוך ונגיש יותר.
"מצד שני, כאשר החשמל יתקדם ברור לי שנציע גם כלים חשמליים. אבל הטווח המינימלי האמיתי חייב להיות לפחות 200 ק"מ. בשלב הבא אנחנו בטוחים שתא-הדלק ישחק תפקיד, אבל זה ייקח יותר מחמש שנים, בגלל התשתית המוגבלת, עד שנגיע לחדירה מורגשת".

איפה אתם נמצאים בנושא תא-הדלק?
"אנחנו עמוק בפנים, באמצע תהליך הפיתוח. אבל עד שזה יגיע לייצור אמיתי, במספרים מהותיים, זה ייקח עוד הרבה שנים".

איך מסתכלים באודי על הנהיגה האוטונומית? האם כמותג יוקרה שמדבר על אמוציות והנאה הדבר זה אינו יוצר סתירה?
"אין סתירה בין הערכים שלנו כמותג אמוציונאלי לבין נהיגה אוטונומית. אתה תוכל לראות שבפקקים אם יש לך טייס אוטומטי זה מאוד מרגיע ובטוח, ויכול לחסוך גם זמן יקר. זה מה שהלקוחות, שמבלים זמן רב בפקקים, מצפים מאיתנו בעתיד. אני בטוח שהדור הבא של הנהגים ידרוש זאת במכוניות.
ראיון עם יו
צילום: מנהל
"תחום הפרימיום כבר לא קשור לאורך המכונית"
"אודי הייתה חלוצה בתחום הנהיגה האוטונומית. הראינו כבר ב-2010 שניתן לעלות על הפייקס-פיק ללא נהג. וכשהדור הבא של ה-A8 יופיע ב-2016, תראו תכונות אלה גם בה. גם המחוקק יצטרך ללמוד ולהבין איך טכנולוגיות הרדאר, החיישנים והמצלמות השתפרו. החוקים יצטרכו להתפתח. החוקים הקיימים כרגע הם בסדר, אבל הם צריכים להגיב יותר מהר לטכנולוגיה. אני מעריך שבארצות הברית הם מתפתחים באופן קצת יותר מהיר".

הראיתם ב-2010 וב-2013 שתי מכוניות תצוגה שרמזו לאודי קוואטרו מודרנית. האם הקוואטרו תחזור?
"חכה ותראה. יש לנו עוד הרבה מאוד תוכניות, ואני בהחלט מאוד רוצה לראות מכונית כזו במבחר שלנו".

האם היא תהיה חברה במשפחת ה-TT?
"כן. היא בפירוש צריכה להיות חלק ממנה".

ומה עם המספר 2, משבצת שכבר שנים פנויה בסולם הדגמים שלכם?
"הסביבה משתנה, התחבורה משתנה והשמירה על איכות הסביבה משתנה, אז יש מקום לתפישה כזו כמו שהצגנו בעבר בתערוכות רכב".

האם היא תהיה חשמלית?
"אני חושב שיש מקום לרכב בסגנון הזה. גם בעבר 2 הייתה ספרה טכנולוגית במיוחד עבור אודי".
ראיון עם יו
צילום: מנהל
אודי רומזת "חכו לקוואטרו"