ההזמנה להשקת מרצדס GLA המחודש נכתב שזו תיערך גם במסלול הונגרורינג. מה בין רכב פנאי קטן למסלול מירוצים של פורמולה 1? התשובה המעורפלת הייתה שזו לא השקה רגילה אלא אירוע חגיגי של הקומפקטיות של מרצדס, גם במסלול מירוצים.
סיבה לחגיגה
ממש לפני שיצאנו משדה התעופה, שם חיכה לנו צי מגוון (וצבעוני) של הקומפקטיות של מרצדס, קיבלנו הסבר עליהן. אותה רצפה משרתת חמישה דגמים - A קלאס ו–B קלאס וגם את GLA, CLA ו–CLA שוטינג ברייק - וליצור מהם למעלה מ–70 גרסאות. לפי מרצדס, הגיוון הוא כלי חשוב באסטרטגיה, והחברה מכרה מ–2011 למעלה מ–2 מיליון יחידות של החמישייה, עם צמיחה רצופה במכירות.
עבור מרצדס, הונגרורינג הוא מקום להתגאות בו; בעונת 2016 ניצחו בגרנד פרי של הונגריה שני נהגיה, אלוף העולם וסגנו, רוזברג והמילטון, והעניקו לה דאבל כפול, בנהגים וביצרנים. וכמובן, נהיגה עם מכונית רגילה במסלול היא הצהרה והעיצוב האגרסיבי של כל דגמי הסדרה, פרט ל–B קלאס (שמעוצב לסבתות), מיועד להכריז עליה.
הקטנות של מרצדס (השקה)
צילום: מנהל
כדי להיכנס לאווירה, הגענו למסלול השטח במסלול הררי קצר. האירוע כלל קטעים ותחנות שונות: מסלול שטח מאולתר, נהיגה באזור הכפרי סביב להונגרורינג והדובדבן: AMG על המסלול.
בשטח, עם כלת השמחה
ה–GLA, אמור להציע כישורי פנאי, נוחות ויכולת דינמית ומבלי להתפשר מדי. למרות מיתוגו כרכב פנאי, הדגם קרוב מאוד ל–A קלאס.
מתיחת הפנים הביאה שבכה אגרסיבית יותר, חישוקים יותר גדולים ותאורת לד המחליפה את הבי–קסנון כבר בגרסת הבסיס. מעבר לכך העיצוב דומה לזה המקורי, ומקדם הגרר שופר במעט (מ–Cd 0.29 ל–Cd 0.28). השינויים בעיצוב הפנים קטנים, וגם ב–GLA, כמו בשאר דגמי A, שלושת פתחי המיזוג העגולים במרכז הקונסולה נראים מצוין. עם זאת, אותו פלסטיק פשוט בקצה התחתון של הקונסולה עדיין שם. המסך גדל ל–"8, אך הגרפיקה עדיין לא עומדת בסטנדרט היוקרתי הצפוי מרכב כזה וגם השליטה בו אינה מוצלחת. ובכל זאת התחושה בתא נעימה מאוד, ולמרות ההערות ה–GLA בהחלט משדר יוקרה.
הקטנות של מרצדס (השקה)
צילום: מנהל
עיקר השינויים מתמקדים בטכנולוגיה. מצלמת 360 ברמת הגימור הבכירה, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים ושמירה על הנתיב, חיבוריות לטלפונים מסוג אפל קארפלי ואנדרואיד אוטו, חנייה אוטונומית וגם פתיחה ללא ידיים של תא המטען.
בגזרת המנועים ה–GLA זוכה לגרסה חדשה שהייתה חסרה לו מעל גרסת הבסיס החלשה, עם גרסת 220 המייצרת 181 כ"ס. בנוסף, ל–AMG GLA45 נתונים משופרים עם 381 כ"ס ממנוע 2.0 ליטר מוגדש, מה שהופך אותו לפי מרצדס לסדרתי החזק מסוגו בעולם. מרשים.
ב–GLA 250 נהגתי במסלול שטח ייעודי שנבנה ליד הונגרורינג. ההנעה כפולה ותפוקת המנוע מחולקת לשני הצירים ועד ל–50–50. במסלול ירדנו במורד תלול בסיוע מערכת בלימת המנוע DSR (Downhill Speed Regulation), עברנו על גשר צר בעזרתה של מצלמת ה–360 היעילה. ההנעה הכפולה יודעת לנתב את כוח המנוע לגלגלים האחוריים או הקדמיים לפי הצורך והתמודדה היטב עם הצלבות לא קלות והדגימה עד כמה יש לטכנולוגיה הזאת יכולת ממשית בשטח. כל עוד לא תאתגרו את מרווח הגחון, ה–GLA יפגין עבירות לא רעה.
הקטנות של מרצדס (השקה)
צילום: מנהל
בכפרים, עם הקומפקטית
למסלול הכפרי בחרתי ב–A קלאס 250 ספורט. גרסה זו מאוד רועשת, וגם במצב קומפורט היא לא נוחה במעבר על שיבושי כביש. מעבר להערות אלה, שלא יטרידו יותר מדי חובב נהיגה (אולי את בני משפחתו בדרכם לבית הספר) מדובר במכונת נהיגה משומנת ואיכותית.
ההופעה האגרסיבית של ה–A קלאס מקבלת נגיעות ספורטיביות עם פס אדום בצורת חץ מתחת לגריל ופנסי לד. עוד במפרט הדינמי: חישוקי "18, צמיגים נמוכי חתך ו–2 פתחי מפלט גלויים וכל אלה יוצרים הופעה מרשימה למדי. אותו מסר עיצובי מתחזק בסביבת הנהג עם דיפון פלסטיק דמוי סיבי פחמן המשתלט על האווירה (וגם כאן הפלסטיק הזול נמצא למטה), מושבי ספורט בעיצוב "גלי" עם עור בשילוב אלקנטרה ותפירה בצבע אדום ומנופי העברת הילוכים עשויים אלומיניום. המושב אוחז היבט בגוף ותנוחת הנהיגה טובה.
הקטנות של מרצדס (השקה)
צילום: מנהל
ואז מגיע כפתור ההתנעה. חגורה בצבע אדום חזק (מה שמכונה אצלנו "אדום אוטו") מהדקת את הנהג למושב לשנייה קלה עם ההתנעה כאילו לרמוז איך להשתמש במכונה. המנוע המוגדש מייצר צליל מרשים שנשמע בבירור לאורך כל שלבי הנסיעה. לאחר היציאה הרגועה ממתחם המסלול, אני יורד מהכביש המהיר ופונה לכפר קטן בסיוע ה–GPS. מצב 'ספורט' גורם לדוושה ולמתלים להתקשח ואפשר להתחיל לקחת את המכונה הזאת לדרכים היפות בסביבה.
מנוע 4 הצילינדרים המוגדש מייצר 218 כ"ס ב–5500 סל"ד ומומנט של 35.7 קג"מ כבר ב–1200 סל"ד נמוכים ועד 4000 - כך שבכל תחום הסל"ד יש שפע של כוח. למנוע הזה משודכת תיבה רובוטית דו–מצמדית, והשילוב הזה מביא את ה–250 ל–100 קמ"ש ב–6.6 שניות. התיבה פועלת נפלא פרט למהירויות נמוכות שם היא אינה חלקה, אך לא באופן חריג לסוגה. במהירויות גבוהות התחושה היא שהרכב נטוע בכביש והוא משדר המון ביטחון לנהג. בדרך חזרה בדקתי את מערכת שמירת המרחק האדפטיבית וזו פעלה היטב.
הקטנות של מרצדס (השקה)
צילום: מנהל
במסלול, עם AMG
הגיעה השעה להיכנס למסלול. חובשים מסיכת פנים ממותגת AMG וקסדה ויוצאים החוצה. פייסקאר AMG GT מוכנה למירוץ נהוגה בידי אחד מהמדריכים של מרצדס וארבעה AMG A45. מושבי הספורט לופתים משלושה עברים, חגורה מהדקת למושב וכוונת במרכז ההגה מכניסים מידית לאווירת המסלול. לאחר תדרוך קצר של המדריך ותחנונים לא להעביר למצב Race אלא להישאר במצב 'ספורט +', היה ברור שהמסלול נפתח וכעת יש ארבע הקפות להנאה.
והוא אכן היה פתוח אך בקצב המרגיע שהפייסקאר נסע לא ניתן היה להביא את הקטנה העצבנית של מרצדס למלוא יכולותיה. ובכל זאת נהגנו מהר. הסאונד שמספק המנוע המוגדש, כאן עם 381 כ"ס, מלווה אותנו כאשר תוקפים סיבוב אחר סיבוב במסלול הצר הזה שכמעט לא מאפשר עקיפות במירוץ אמיתי. הנעה כפולה מוסיפה לביטחון בפניות מהירות, ההגה מדויק ובישורת הגעתי ליותר מ–200 קמ"ש. בכל זאת, באופן מופלא כמעט בכל מהירות הרגשתי נטוע לקרקע לאספלט, והיא מספקת חוויה שונה לגמרי מה–M2 מופרעת הזנב שנהגתי עליה פה בקיץ שעבר.
החוויה במסלול הסתיימה מהר מדי. ובכל אופן אם הייתי צריך לבחור בין ה–A קלאס 250 'ספורט' לבין הגרסה על סטרואידים כפולת ההנעה של AMG - הייתי בוחר בזולה ובקלילה יותר, ולא רק בגלל המחיר.
במפעל, סיום וסיכום
סיימנו בסיור קצר במפעל המייצר את CLA, CLA שוטינג ברייק ו–B קלאס. המפעל נמצא בעיר קסקמט (שעה מבודפשט), מונה 4000 עובדים וכולל 10 קווים באורך של 900 מטרים. העבודה מבוססת על עובדי ייצור הנעים עם שולחן העבודה שלהם לאורך פס הייצור המתקדם ופחות על רובוטיקה, ולמרות זאת אין שתי מכונית זהות על פס הייצור, כיאה לפס ייצור מודרני.
וזה גם המסר המרכזי של מרצדס מהחגיגה ההונגרית בת היומיים; שפע עצום של אפשרויות המוצעות ללקוח. השפע הזה גרם גם לכך שהניסיון לטעום מהעושר האדיר נידון להיות חלקי בלבד. גם בתוך המגוון נוכחתי לראות שיש שילובים מוצלחים יותר כמו A250 ספורט או פחות, כמו ב–GLA45 AMG או בגרסה החשמלית של B קלאס, עליהן נהגתי מספיק זמן כדי להתאכזב אך לא מספיק כדי לכתוב. אבל אין ספק שמבחינת מרצדס זוהי הדרך, ולפי מה שהם אומרים - זוהי רק ההתחלה.
הקטנות של מרצדס (השקה)
צילום: מנהל