לפי אתר טופ גיר, במהלך הגרנד פרי הבלגי בספא אישר גורם בכיר מאוד במרצדס כי מכונית קיצון (Hypecar) של החברה עתידה לצאת לאור; "זה בהחלט קורה", אמר האיש.
ואין כמו המירוץ הזה – בו זכה רוזברג (מרצדס) במקום הראשון, ואלוף העולם ומוביל האליפות, המילטון (מרצדס) סיים שלישי לאחר שזינק מהמקום ה-21(!) – כדי להדגיש את מעמדה הדומיננטי של מרצדס בפורמולה 1. וזה הרי נמשך כבר כמה שנים.
שילוב מנצח
לאפשרות שדובר בה רבות והפכה להיות הצהרה כמעט רשמית יש הרבה סיבות – וכולן אמורות להשתלב במכונית קיצון אחת, מבוססת על טכנולוגיית מסלול שתוגש בעטיפה מאוד ייחודית ועשירה.
• לא מעט טוענים כי מכונית העל הראשונה הייתה 300SL של מרצדס (1954; ההיא עם כנפי השחף); מרצדס מצדה הציגה מספר דגמי על בשנים האחרונות, כמו זה המבוסס על שיתוף פעולה עם מקלארן (SLR; 2003) או שלה בלבד (SLS AMG; 2010).
• אבל דגם עכשווי אין לה. אם ממש רוצים ללחוץ, גרסת R החדשה ל-AMG GT קרובה, אבל היא לא לגמרי שם (רק 585 כ"ס; גרסת-מסלול בקרוב). הבעיה היא שאת הרעש והצלצולים – גם של המצלצלין – עושות היום מכוניות הקיצון כמו בוגאטי שירון, הנסי ונום, מקלארן P1, פרארי להפרארי, קוניגסנג אגרה ועוד כמה; מספר לא גדול של דגמים עם הספק הקרוב ל-1000 כ"ס (ומעלה) ותג מחיר של מיליון אירו (ומעלה).
מרצדס על משהו מאוד קיצוני
צילום: מנהל
AM-RB 001. שיתוף פעולה בין מותג הפאר אסטון מרטין ובין קבוצת הפורמולה 1 רד בול
• מאז 2014, מרצדס היא הקבוצה המצליחה בפורמולה 1 – ובהפרש ענק. וכמו שהוכיחו בעבר פרארי (F40; 1987) ומקלארן (F1; 1992) אפשר בהחלט לפדות את תהילת המסלול בקופת המכירות, אם מציגים מכונית עם הקשר ברור למסלול. והן הרי ממשיכות להוכיח זאת גם היום (להפרארי, P1), ואיפה הן בטבלה ואיפה מרצדס.
• ממש לא מזמן נעשה מהלך דומה ושאפתני מאוד בדמות שיתוף פעולה בין מותג הפאר אסטון מרטין ובין קבוצת הפורמולה 1 רד בול, עם הכרזת פרויקט AM-RB 001, ליצירת מכונית קיצון מהסוג המדובר.
• כל דגמי הקיצון נמכרים בהצלחה מסחררת: בוגאטי שירון? מחצית מהייצור העתידי כבר מכורה; להפרארי פתוחה? הכל מכור. פורשה 918? אין, נגמר. אפילו "סתם" מכוניות-על במהדורות יקרות להחריד (למבורגיני סנטריו, אסטון מרטין ואנקוויש זגאטו) מסיימות את מכסת המכירות שלהן לפני שהאקסמפלר הראשון יורד מפס(?) הייצור.
• מרצדס מצידה תציין ב-2017 מלאת 50 שנים לסדנת השיפורים AMG שהפכה לחטיבת הביצועים של המותג (ב-1999) – בהחלט תאריך חגיגי וראוי למסיבה.
• נראה שהמותג הגרמני מכוון עצמו גבוה בהרבה מ"סתם" מותג יוקרה; מייבאך הוא ביטוי אחד, דגם כזה יהיה ביטוי אחר.
מרצדס על משהו מאוד קיצוני
צילום: מנהל
מאיבאך ויז'ן 6
הדגם המדובר
הדגם המדובר אמור להיות מוכרז לקראת ציון היובל האמור של AMG, וכנראה יהיה אחד משני דגמים ייחודיים שיוצגו על-מנת לציין אירוע זה. הייצור צפוי ב-2018. מרצדס/AMG F1 תתבסס על שלדה/מרכב אחודים (מונוקוק) מסיבי פחמן ויהיו לה (כמובן) דלתות שחף; המסורת מחייבת. מדובר במכונית עם יחס הספק/משקל של 1 כ"ס/1 ק"ג (כמו קוניגסנג One:1 ואותה אסטון מרטין). עוד מדובר על מכונית מעט מעודנת מזאת של אסטון מרטין – כלומר כבדה יותר ומכאן חזקה יותר – מה שמחייב השקעה נוספת במנוע. ויהיו גם שלושה מנועים חשמליים לתוספת ההספק. ייתכן והמנוע עצמו יהיה V12 (ולא V6 כמו בפורמולה) – גם מסיבות טכנולוגיות, גם כחלק מהצהרת הייחוד.
מרצדס עובדת על מערכות ביומטריות בממשק נהג-מכונה, וגרסה אחת של המערכות הללו, כך הוכרז, נמצאת בקונספט "מרצדס-מייבאך ויז'ן 6". מערכת כזאת יכולה למדוד ולהעריך את תגובות הנהג בזמן אמיתי ולכייל את השלדה ומערכות הבקרה בהתאם.
מרצדס הציגה בשנים האחרונות מספר דגמי קונספט קופה מרשימים מאוד בהופעתם – אך גם בממדיהם; אחרון שבהם הוא אותו ויז'ן 6. העיצוב, כך נראה, יהיה בצד המרשים והבוטה של הסקלה, הממדים לכיוון מוקטן יותר שלה.
זמנים יגידו
כמה מכל זה יקרום פחמן ומופע? לפי המקורות, זה הכיוון. הכרזה רשמית? תערוכת פריז מקום מצוין להתחיל בו, לפחות לדעתנו. בשנה המדוברת, 2017, תיערך התערוכה החשובה בעולם בפרנקפורט, גרמניה – מקום אידיאלי להצגת הדגם לייצור. ומרצדס, כמובן, יכולה גם לצאת בהכרזה בלי קשר למופעים בין-לאומיים, כדי למקד את אור הזרקורים רק בה; כראוי למכונית שכזאת.
מרצדס על משהו מאוד קיצוני
צילום: מנהל
מקלארן F1