לאדה, יצרנית הרכב שנוסדה ברוסיה בשנת 1973, הציגה עדכון למכונית הנמכרת ביותר שלה בשנים האחרונות, לאדה וסטה. וסטה נחשבת למכונית הראשונה מזה שנים שתוכננה ע"י לאדה מן היסוד, על בסיס פלטפורמה חדשה לחלוטין מפיתוח עצמי. 

לאדה וסטה
מאז שהוצגה (2015) וסטה זכתה להצלחה גדולה בשוק הרוסי, וכבר שנים שהיא המכונית הנמכרת ביותר שם . הווסטה מקבילה במימדיה למשפחתיות קטנות כמו יונדאי אקסנט וקיה ריו סדאן – בגרסת הסטיישן המוגבת אורכה 442 ס"מ (441 ס"מ בסדאן), רוחבה 178.5 ס"מ, גובהה 154 ס"מ ובסיס הגלגלים נמתח על פני 263.5 ס"מ. הווסטה מוצעת במרכב סדאן או סטיישן ובשני המקרים גם בגרסה מוגבהת לתנאי שטח מאתגרים יותר. זו, כאמור, זוכה כעת לעדכון קל.

מלחמה? לאדה הציגה עדכון למכונית הפופולרית ביותר ברוסיה
צילום: לאדה

העדכון כולל בעיקר רענון עיצובי קל לחזית הזוכה לסבכה ויחידות תאורת לד חדשות, פגושה מעודכן ושורת שינויים דומה גם מאחור. עוד בלאדה מדווחים על חישוקי 16 ו-17 אינץ' בעיצוב חדש. לוגו המותג עודכן והוא גדול מבעבר. בנוסף, בלאדה מדווחים על חיישנים חדשים לסיוע בחניה וניטור שטחים מתים. מבחינת היצע יחידות הכוח אין שינוי. וסטה מוצעת עם מנוע 1.6 ל' בשידוך לתיבה ידנית (106 כ"ס) או אוטומטית (113 כ"ס) ובגרסת הסטיישן מוצע גם מנוע 1.8 ל' עם 122 כ"ס.
מחירה של לאדה וסטה ברוסיה מתחיל כיול בכ-863,000 רובל (כ-25,970 שקלים) בגרסת הסדאן ובכ-1,070,000 רובל (כ-30,300 שקלים) לגרסת הסטיישן המוגבהת.

לאדה, רנו, מלחמה
כיום לאדה היא חלק מקבוצת רנו, אשר החלה את המסע המשותף שלה עם היצרנית הרוסית בשנת 2008 עת רכשה כ-25% ממניות החברה. מאז הגדילה רנו את חלקה בבעלות היצרנית וכיום היא בעלת השליטה בה. למרות זאת, במשך שנים לאדה המשיכה לפעולה באופן עצמאי למדי ללא התערבות גדולה מצד רנו, בין היתר בזכות הצלחה בשוק המקומי ובמספר שווקים מתפתחים. 

מלחמה? לאדה הציגה עדכון למכונית הפופולרית ביותר ברוסיה
צילום: לאדה

בשנה שעברה הכריזה רנו על ארגון מחדש בחטיבת הרכב העממית שלה בדגש על חיבור משמעותי יותר בין לאדה לדאצ'יה, מותג הרכב הרומני שלה. דאצ'יה, שמצבה לאחר פירוק ברית המועצות לא היה שונה בהרבה מזה של לאדה, הפכה ברבות השנים ליצרנית מכובדת תחת מטריית רנו, ורושמת הצלחה בשווקי דרום אמריקה, אך חשוב מכך גם מתקבלת היטב במדינות מזרח ומערב אירופה המפותחת. ברנו רוצים להביא את לאדה למעמד דומה. לשם כך היצרניות ישתפו פעולה באופן רחב מבעבר, כולל הצגת דגמים משותפים.

ההכרזה על וסטה המעודכנת מגיעה על רקע המלחמה המתנהלת בין רוסיה לאוקראינה. לרנו-לאדה מספר מפעלי ייצור ברחבי רוסיה, וזו כבר הודיעה על השבתה צפויה למפעל רנו במוסקבה בגין עיכובים במעבר חלקים וסחורות בגבולות רוסיה. הדיווח מגיע במקביל להשבתת מפעל לאדה בטוליאטי (Togliatti) עקב מחסור בשבבים, אולם לא ברור אם במקרה זה מדובר בהשלכות המלחמה או משבר השבבים העולמי הקשור בקורונה.

מלחמה? לאדה הציגה עדכון למכונית הפופולרית ביותר ברוסיה
צילום: לאדה