פתאום חלחלה בי המחשבה שקורה פה משהו מאוד לא ברור מאליו.

– אני רוכב בשטח סלעי קשה בנחל עתק היפיפה שבערבה, סביב הרים משוננים וביניהם גבים מלאי מים, עולה עליות ויורד במורדות, מתחתי אבנים, סלעים ובכלל השטח מציע אחיזה דלה.

– והאופנוע שמתחתי אוכל את הכל בקלות, יורק את החצץ בחיוך.

– והאופנוע שאני רוכב עליו אינו איזה אנדורו קל־דעת, אלא בהמת אדוונצ'ר השוקלת יותר ממאתיים קילוגרמים (203.7 ק"ג למדייקים).

– קבלו את אופנוע האדוונצ'ר הגדול ביותר שהוסקוורנה ייצרה מעולם. 

הוסקוורנה נורדן 901 - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג

דגם חדש. הדגם הכל־חדש של הוסקוורנה יוצא, כמו שאר דגמי המותג השבדי במקורו, ממפעל ק.ט.מ במטיגהופן ומאז 2013. הקונצרן האוסטרי לא רק שרכש את הוסקוורנה, אלא שהאופנועים שלו בכחול/צהוב כמעט וזהים לדגמים המקבילים בכתום של ק.ט.מ עצמה. גם כאן; שהרי נורדן 901 חולק כמעט אותם מכלולים עם אדוונצ'ר 890. ומכאן עולה השאלה: עד כמה שונה הדגם החדש מהמקביל לו? התשובה במקרה הזה עשויה להיות מפתיעה משהו, אבל נדרשה לה רכיבה מגוונת, וארוכה, ואתם תקראו עד הסוף. 

נורדן 901 הוצג כקונספט בתערוכת מילאנו ב־2019, ושנתיים לאחר מכן נחנכה גרסת הייצור, שלמרבה השמחה דומה מאוד למה שהוצג אז. זהו אחד האופנועים היותר יפים של התקופה האחרונה. 

יש בעיצוב הזוויתי של חלקי הפלסטיק והמיגון התחתון משהו שהוא כאילו גס ומכונתי, של כלי שבא לעבוד, בחזית פנס אחד עגול גדול ורטרואי ולצידו שני אתתים צרים ונאים ושני פנסי ערפל קטנים, מכל הדלק זולג/נוזל לו מטה בשני הצדדים, מה שמעניק מרכז כובד נמוך, והפעם המעצבים הצליחו לעשות את זה נאה ולהסתיר אותו כמו שצריך. הנורדן נראה גבוה, ושחור, וצהוב, קרבי כמו דבורה ארוכה רגליים שמתה לתת איזו עקיצה של סופשבוע במדבר, והמופע שלו מודגש ב-H גדולה בפרונט. המושב רחב ומדורג עם שני מצבי גובה והוא עשוי מחומר מחוספס נעים למגע, ובכלל יש ירידה לפרטים, כמו הבולמים הקדמיים העטופים וממוגנים על־ידי גרבי פלסטיק לבנים, או המכסה המסיבי בצבע ברונזה של מכל הדלק

הוסקוורנה נורדן 901 - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג

כמו הכתום. אותה שלדה, אותן מידות גלגלים הקורצים לשטח ב־"21 וב־"18, מרווח גחון מרשים מאוד של 25.2 ס"מ – ובעיקר אותו מנוע, LC8c בנפח 889 סמ"ק. מנוע זה, בגלל מבנה גל הארכובה שלו, יודע להעניק תחושה שאין מדובר במה שהוא (2 צילינדרים במקביל), אלא במה שאוהבים (2 צילינדרים ב־V). אבל העיקר הוא ביכולתו – ענייני מאוד בסל"ד נמוך כדי לתקל סלע ולעלות על שיפוע עוין, אוהב מאוד להתפוצץ משמחה בסל"ד גבוה. 

אני מחבב אופנועים דו־שימושיים גדולים על אספלט – מה שעושה אותי מיוחד בערך כמו בורג פיליפס. הסיבה לכך שאני אוהב כאלה, היא בדיוק זו שעשתה את סגמנט האדוונצ'רים לפופולרי ביותר בעולם. 

גם נורדן 901 הוא מאלו שיודעים לעשות את העבודה הזו טוב מאוד. למרות צמיגי השטח שנעל ובגלל המידות הגדולות של הגלגלים, צריך לתת פקודה קצת יותר אגרסיבית לכידון, אבל אז הוא יורד להשכבה כמו שצריך ומהנה מאוד בכביש המפותל. יש וברוץ מסוים בידיות ומיגון הרוח לא מתכוונן, אבל זה אופנוע שיאפשר לגמא עליו מרחקים גדולים, גם בזוג, גם עם מזוודות.

הוסקוורנה נורדן 901 - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג

שורות במפרט. שפע אלקטרוניקה מגבה את הרוכב – יש ABS שפועל גם בהטיה וגם בשטח, שם הוא מפחית את הפעילות בגלגל הקדמי ולא עובד באחורי; בנוסף יש בקרת שיוט, בקרת משיכה משוכללת, מצמד מחליק, קוויקשיפטר לשני הכיוונים היעיל מאוד בשטח; ארבעה מצבי רכיבה: 'גשם', 'כביש', 'שטח', 'אקספלורר' (בתוספת תשלום), המשנים את תגובת המצערת, בקרת האחיזה וכוח המנוע. בכל פעם היה כיף להחליק בשטח את הזנב ולהרגיש כאילו אני לפחות בילי בולט, ונהנה גם לשכוח שהמחשב יודע לעצור מתישהו את ההחלקה כדי לשמור על הישבן שלי (ועל הפלסטיק היקר).    

עניינים מקומיים. אחד מכל ארבעה אופנועים הנמכרים בישראל מוגדר 'אדוונצ'ר', ואצל עופר־אבניר מעורר נורדן תקוות גדולות. בפעם הראשונה יש ליבואן הדו־גלגלי השני בגודלו בישראל אופנוע אדוונצ'ר גדול ומודרני שיכול להיות להיט מכירות, ואנשיו מתגאים כבר בהזמנות של לקוחות שאפילו לא ראו אותו. באביזריון, מערך האבזור הצמוד, מבטיחים להביא את כל התוספות (הרבות מאוד) המאפשרות להעניק לכלי גוון אישי במחיר סביר שיהיה גבוה עד 16% מזה של המחיר בחו"ל. 

ההתרגשות שנורדן 901 מעורר הביאה לכך שחווינו השקה מקומית של רכב דו־גלגלי שלא נראתה כאן, מושקעת ויוצאת דופן; סתיו ואריק מ'ישראל מוטו אדוונצ'ר' הובילו אותנו וסייעו לנו לאתגר שוב ושוב את הכלי המיוחד הזה.

הוסקוורנה נורדן 901 - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג

והתשובה היא. ונזכיר את השאלה: האם הנורדן של הוסקוורנה דומה ומזכיר את אדוונצ'ר 890 של ק.ט.מ עליו הוא מבוסס?

ובכן, התשובה היא 'כן', אבל גם 'לא'. האופנוע הזה כן מזכיר את ק.ט.מ, לא את אדוונצ'ר 890 שעליו הוא מבוסס.

ובכן, נורדן 901 מזכיר במראה וגם ביכולות שלו – הן רכיבת טיול ארוכת־טווח על אספלט, הן מסע ממושך במדבר, הן יכולת עבירות מרשימה – כלי שכבר מזמן אי אפשר לקנות. אני מדבר על כלי מיתולוגי שהכניס לפני כעשרים שנה את הקטומים הכתומים למשחק הגדול של האדוונצ'רים הגדולים – ומתייחס לק.ט.מ 950 שהתחרה באמת בראלי, ובעיקר ל־990 שהגיע אחריו והיה אופנוע אדוונצ'ר גדול־ממדים שידע לעשות את כל הדרך לאילת על האספלט, ואז לרדת לשטח קשה ולעשות אותו באותה נינוחות. 

הוסקוורנה נורדן 901 - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג

וההשוואה הזו, גבירותי ורבותי, היא אחת המחמאות הגדולות ביותר שנורדן 901 יכול היה לבקש לעצמו.

הוסקוורנה נורדן 901
מנוע 2 ציל', מקביל, 889 סמ"ק; קירור נוזל הספק/סל"ד 105 כ"ס/8000 סל"ד מומנט/סל"ד 10.1 קג"מ/6500 סל"ד תמסורת 6 היל', מצמד רב-דסקי רטוב, שרשרת שלדה פלדה, מנוע נושא עומס בסיס גלגלים 151.3 ס"מ מרווח גחון 25.2 ס"מ מתלה קדמי WP אפקס, מזלג הפוך 43 מ"מ, מהלך 22.1 ס"מ מתלה אחורי WP אפקס, בולם יחיד, מהלך 21.5 ס"מ בלם קדמי 2 דיסקים, 32 ס"מ בלם אחורי דיסק, 26 ס"מ צמיג קדמי פירלי סקורפיון 90/90-21  צמיג אח' פירלי סקורפיון 150/70-18 גובה מושב 85.4-87.4 ס"מ מיכל דלק 19 ליטר משקל יבש 204 ק"ג מחיר 105,000 שקלים


הוסקוורנה נורדן 901 - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג