חברת פוינטר המעניקה שירותי מיגון, איתור והשבת כלי רכב גנובים, סיכמה את היקף גניבות הרכב מבין לקוחותיה במחצית הראשונה של שנת 2022, ואלה עלו בשיעור של 145% ביחס לאותה תקופה ב-2021, ובסיכום זה מתבררים דפוסי גניבת הרכב בישראל בתקופה זו. הנתונים המתפרסמים משקפים את השינויים היחסיים בתחום זה ואינה כוללים את נתונים מוחלטים בגלל שמירה על סודיות מסחרית של החברה.

לפי פוינטר, במחצית הראשונה של 2022 הגניבות מבוצעות בכל שעות היממה, זאת בניגוד ל-2021; אז עיקר הגניבות נעשו בין השעות 22:00 ל-05:00. תופעה זו החלה למצוא ביטוי עוד ברבע האחרון של 2021.

שיטות הגניבה
שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח "גולם", תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ-47% מניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. "תקיפה אלימה", החלפת מחשב הרכב, היא השנייה, עם 34% מסך ניסיונות הגניבה.

עלייה מדאיגה: גידול של 145% בנסיונות גניבות רכב ביחס לשנת 2021
צילום: Damir Kopezhanov

כ-9% מניסיונות הגניבה בוצעו על-ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתח וקוד לרכב באופן חוקי, וניצל זאת לרעה. בתחום זה נרשמה עלייה קלה של 2% ביחס לנתוני 2021.

בשונה משנת 2020 (שנת הקורונה הראשונה) ב-2021 חלה ירידה משמעותית של 58% בשיטה זו; ייתכן ותקופות השיא של הקורונה הובילה בעלי רכבים רבים לשיתוף פעולה עם הגנבים וביום גניבת הרכב שלהם במטרה להונות את חברת הביטוח כדי לקבל החזר על הרכב שנגנב בנוסף לתמורה נוספת מגנבי הרכב.

גניבת מפתחות מבית הלקוח ("דאבל") הייתה אחראית ל-9% מניסיונות הגניבה בתקופה שנבדקה. נתון כמעט זהה לזה שב-2021. שוד וגניבת רכב מונע היו 1% מסך הגניבות. כאן השינויים זניחים, ומדובר בירידה של 1% לעומת שנה שעברה.

עלייה מדאיגה: גידול של 145% בנסיונות גניבות רכב ביחס לשנת 2021
צילום: אריק מקלין

בפוינטר מציינים כי 80% מניסיונות הגניבה נעשים בשילוב של משבש סלולרי לצד השיטות המוזכרות, ונתונים אלה זהים לנתוני 2021. שימוש בשיטה זו מעיד על המשך התחזקותן של כנופיות גניבת הרכב המאורגנות. אותו משבש סלולרי הוא למעשה מכשיר קטן ולא חוקי היוצר מיסוך על קליטה סלולרית ותשדורת GPS ברדיוס מסוים מסביבו. מכשיר זה אמנם אינו מונע את איתור הרכב או קבלת ההתראות ממנו, אך משבש ומעכב אותן, ובכך מקנה לגנבים דקות יקרות הנדרשות להם כדי להשלים את הגניבה.

הסגמנטים והאזורים הפופולריים
הפופולריות הגדולה של רכבי פנאי לא נעלמה מעיניהם של כנופיות הגנבים. בהתאם, רכבים אלו מבוקשים במיוחד על-ידם, ומהווים 48% מסך הגניבות. נתון זה גבוה ב-7% בהשוואה ל-41% ב-2021.

עלייה מדאיגה: גידול של 145% בנסיונות גניבות רכב ביחס לשנת 2021
צילום: פוינטר

רכבים המוגדרים "פרטיים" מהווים 19% מניסיונות הגניבה (42% בשנה שעברה), ואחריהם הרכבים המסחריים המהווים 10% (11% בשנה שעברה) מניסיונות הגניבה. ניסיונות הגניבה של כלים הדו-גלגליים היו 18% - גדול של 63% ביחס ל-11% מניסיונות כאלה ב-2021. ניסיונות הגניבה של משאיות היו 6%, כלי צמ"ה היוו 1% מהגניבות, וכך גם כלי רכב נוספים שאינם נכללים בהגדרות אלה.

כלים דו-גלגלי משרתים את הכנופיות, מכיוון שאלה מקלים על הפורצים להגיע ביעילות לזירה ולהסתלק ממנה במהירות.

מחוזים ואזורים
אזור המרכז היה למועדף על גנבי הרכב, ונרשמה בו עלייה משמעותית של 34% בהשוואה ל- 24% ב-2021,  והעיר מודיעין 'מככבת' במספר הגניבות.

באזור השרון נרשמה ירידה בסך הגניבות מ-34% ל-23%. באזור הדרום היו 13% מהגניבות, ירידה מ-17% ב-2021; באזור השפלה מדובר ב12%, עלייה קלה מ-9%; באזור ירושלים 7% ללא שינוי; באזור הצפון נרשמו 11%, עלייה גדולה ביחס ל-5% שנה קודם.

עלייה מדאיגה: גידול של 145% בנסיונות גניבות רכב ביחס לשנת 2021
צילום: פוינטר

המלצות לעונת הקיץ
בחודשי הקיץ החמים בכלל ובמהלכו של החופש הגדול בפרט קיימת נטייה "לקפוץ רק לשנייה" לחנות נוחות או למכולת ולהשאיר את מנוע הרכב מונע כדי שהמזגן ימשיך לצנן את הרכב; חשוב מאוד: בשום פנים לא להשאיר רכב מונע ללא השגחה, גם לא לשנייה. גנבים ממתינים להזדמנות שכזו – להיכנס לרכב ולברוח.

טיפ נוסף לחובבי החופים. אם אתם שוחים בבוקר בים, קחו אתכם את מפתח הרכב ואל תשאירו אותו "על הגלגל", מוחבא בתוך נעל התעמלות, או מגולגל בתוך המגבת על החוף. גם בחופים ישנם מי שמתצפתים עליכם, וכשאתם נכנסים למים, הם נכנסים למכונית.