ב-2006 הודיעה יצרנית האופנועים המוערכת ק.ט.מ במפתיע כי תציג מכונית ימי-מסלול בייצור מוגבל – אשר נחשפה בתערוכת ז'נבה 2007. שמה של מכונית-הספורט הדרמטית שפותחה בסיוע אודי זכתה לשם המתוחכם X-Bow; זהו משחק מילים כאשר האות X משמשת לקיצור המילה Cross וביחד מתקבלת המילה Crossbow - רובה-קשת.

המבנה המינימליסטי והעיצוב הקרבי שהמזכיר את אופנועי KTM הגדולים יצר עניין רב, והנתונים היו בהחלט מעוררים – מנוע 2.0 ליטר טורבו של פולקסווגן-אודי עם 240 כ"ס והאצה למאה ב-3.9 שניות, כשהכל ארוז בשלדת סיבי פחמן יפהפייה ופנלים חיצוניים מפלסטיק ששוקלים יחדיו 700 ק"ג. יצרנית מכוניות המירוץ דאלארה הייתה אחראית לפיתוח וחברת מגנה-שטייר האוסטרית טיפלה בייצור.

ק.ט.מ קרוסבואו GT-XR – גרסת המירוצים חוזרת לכביש
הקרוסבואו הראשון | צילום: KTM

ההצלחה הייתה מיידית, למרות מחיר בסיס גבוה-יחסית של 40 אלף יורו, ובשנת 2009 יבואנית ק.ט.מ לישראל אף עשתה ניסיונות כושלים לייבא את המכונית לארץ – שנתקלו בחסמים בירוקרטיים בשל מבנה המכונית הבלתי-שגרתי (היעדר שמשה קדמית, בקרת יציבות ומזגן, למשל) והתפיסות הארכאיות של משרד התחבורה הישראלי.  

בהמשך הגיעו גרסאות חזקות ויקרות יותר, סדרות מירוצים ייעודיות ועוד, אך ההצלחה פחתה עם הזמן בעיקר בשל מחיר גבוה ביחס לצעצועי ימי-מסלול אחרים.

מהכביש למסלול – ובחזרה
בחודשים האחרונים החלו שמועות והופיעו צילומי ריגול של גרסת המסלול-בלבד קרוסבואו GTX בסדרת ניסויים בכביש הציבורי, וכעת מפרסמת החברה תמונה רשמית ראשונה. הגרסה החדשה תקרא GT-XR ותעשה שימוש באותו מנוע 2.5 ליטר, 5 צילינדרים שמקורו באודי RS3 ועבר כיול מחודש בסדנת ABT.

ק.ט.מ קרוסבואו GT-XR – גרסת המירוצים חוזרת לכביש
צילום: KTM

לא נמסרו פרטים רשמיים נוספים, אך בגרסת המסלול השוקלת 1050 ק"ג מייצר המנוע 600 כ"ס דרך תיבת 7 הילוכים סיקוונסיאלית – ואין מנוס מלנחש שגרסת הכביש נטולת-המגבלות תציג נתונים דומים, חרף עליית משקל צפויה. מה שעוד צפוי הוא מחיר של 270 אלף דולר ומעלה, שכן זהו מחירה של גרסת ה-GTX המיועדת למסלול בלבד.

אבל מי יודע, אולי הפעם, בסיוע חוק הספורט המוטורי, הפופולריות הגוברת של מסלולי ישראל וניסיון העבר בייבוא מכוניות ממוקדות דוגמת ווסטפילד וראדיקל – גם הק.ט.מ הראדיקלית תעשה עלייה.
 
ק.ט.מ קרוסבואו GT-XR – גרסת המירוצים חוזרת לכביש
צילום: KTM