בשנת 2016 הציגה יצרנית קליפורנית חדשה בשם לוסיד את רכב התצוגה הראשון שלה, וב-2020 הושק הדגם הסדרתי – מכונית סלון חשמלית בשם המחוכם אייר (כלומר, Lucid Air – "אוויר צלול"). צוות ההקמה כלל מהנדסים שערקו מטסלה והבטיח ללמוד מטעויות העבר ולייצר מכונית פורצת דרך באותה מידה – אך מלוטשת יותר. טסלה גרסה 2.0, אם תרצו.

הנתונים היבשים בהחלט נראו מרשימים: שיווק האייר החל ב-2021 בארבע גרסאות, עם הספקים שנעים בין 480 ל-1111 כ"ס, וטווחי נסיעה אדירים בזכות סוללות בקיבולת של עד 113 קוט"ש; דגם הבסיס "מסתפק" אומנם ב-653 ק"מ, אך הגרסה החסכונית ביותר מציעה טווח של עד 837 ק"מ, בין היתר בזכות תכנון אווירודינמי יעיל במיוחד ומקדם גרר של 0.21 בלבד. יכולת טעינה אולטרה-מהירה (עד 300 קילוואט) ממתיקה עוד יותר את העסקה.

גם בשאר ההיבטים מדובר במכונית מאוד מבטיחה: תא הנוסעים מציע מסך קמור ענק בגודל של "34, המושב האחורי מספק מרווח רגליים עצום, יש תא מטען ענק מאחור ואחד נוסף מלפנים, ועל נוחות הנסיעה של אחראיים מתלי אוויר.

לוסיד אייר ספייר: גרסת קצה חדשה לקוטלת טסלה מודל S
צילום: Lucid

אמת המידה ליכולת הדינאמית, כך מספרים המהנדסים ומאוששים מבחני הדרכים, הייתה ב.מ.וו M5 מדור E39 של תחילת שנות האלפיים – ומנגד, כיאה לעידן הנוכחי, האייר תאפשר יכולת נהיגה חצי אוטונומית ברמה 3. המחירים לא זולים, כמובן, ונעים בין 87 ל-179 אלף דולר בארה"ב, לפני מיסים.

לוסיד אייר ספייר: גרסת קצה חדשה לקוטלת טסלה מודל S
M5 E39 | צילום: ב.מ.וו
 
 לוסיד ברקיע הספיר
כעת מציגה החברה גרסת קצה חדשה – Sapphire (אבן ספיר), שיהיה שמן של כל גרסאות הקצה העתידיות של היצרנית, בדומה ל-AMG במרצדס, למשל. הגרסה החדשה מכוונת היישר לגרסת 'פלייד' הבליסטית של טסלה מודל S, וכולל מערכת הנעה בעלת שלושה מנועים בהספק של 1200 כ"ס.

זה מספיק להביא את הספייר למאה קמ"ש בפחות מ-2 שניות, ל-160 קמ"ש בפחות מ-4 שניות ולזנק מעמידה לרבע מייל בפחות מ-9 שניות – כך שאפילו דום טורטו היה מוכן לקבל אותה... המהירות המרבית היא "מעל 322 קמ"ש", והחברה מציינת בעוקצנות שבניגוד לפלייד, אפשר לקבל את הביצועים הללו שוב ושוב ללא צורך בהליך הכנה גוזל זמן (במודל S, כדי להפעיל את מצב התאוצה המקסימלי לאחר נהיגה מאומצת יש להמתין זמן קצר כדי לתת לסוללות להתחמם ולמנועים להתקרר).

לוסיד אייר ספייר: גרסת קצה חדשה לקוטלת טסלה מודל S
צילום: Lucid

בדומה לפלייד, לספייר שני מנועים חשמליים המניעים את הגלגלים האחוריים ואחד המניע את הגלגלים הקדמיים. יחידת ההנעה האחורית הכפולה של לוסיד מסוגלת לספק אפקט הכוונת מומנט (טורק וקטורינג) על ידי מתן מומנט לגלגלים האחוריים בכיוונים מנוגדים – עניין שיחדד את יכולת הכניסה לפניה ויאפשר למכונית לסבוב יותר על צירה.

לוסיד אייר ספייר: גרסת קצה חדשה לקוטלת טסלה מודל S
צילום: Lucid

כמובן שכדי להכיל את כל הביצועים הללו בוצעו גם שינויים בכיול השלדה, כולל מתלים ותותבים מוקשחים, וכוונון ייחודי עבור ההגה, בקרת היציבות וה-ABS. בלמים קרבון-קראמיים מגיעים כסטנדרט כמו גם צמיגים רחבים יותר, שדרשו התפחת בתי גלגלים קלה.

החישוקים החדשים (20 אינץ' מלפנים ו-21 אינץ' מאחור) כוללים גם כיסויי סיבי פחמן אווירודינמיים כדי לשפר את מקדם הגרר - ונראים מגניבים לאללה (מי היה מאמין שנתלהב ככה מטאסות?).  

לוסיד אייר ספייר: גרסת קצה חדשה לקוטלת טסלה מודל S
צילום: Lucid

לוסיד ביצעה גם שינויים אווירודינמיים קלים לשיפור כוח ההצמדה במהירות גבוהה, אך טוענת שהדבר לא השפיע מהותית על טווח הנסיעה. נתון מדויק טרם פורסם, אך יש לשער שהוא יהיה קרוב ל-800 ק"מ.

מסירות יחלו ב-2023, והמחיר ההתחלתי בארה"ב הוא 249 אלף דולר.

לוסיד אייר ספייר: גרסת קצה חדשה לקוטלת טסלה מודל S
צילום: Lucid