הטרנד הזה החל עם טסלה, ונראה שיצרניות רבות אחרות מאמצות את המודל. כיום, כשפונקציות רבות במכונית דורשות רק שינוי תוכנה לחומרה שכבר מותקנת ברכב, היצרן יכול להציע עדכוני תוכנה "מהאוויר" ולשדרג את המערכות השונות - בדיוק באותה דרך שבה אנחנו מעדכנים את מערכת ההפעלה של המחשב או הסלולרי. ואם אפשר לשפר את הרכב מרחוק, למה לא לגבות על זה כסף?

ב.מ.וו, למשל, כבר התנסתה במודל דומה בקוריאה, שבו הוצע לנהגים לשלם על חימום למושבים במודל של מנוי חודשי. סלילי החימום הותקנו ברכב מבעוד מועד - אך ללא כפתור הפעלה (שנמצא, מן הסתם, במצב רדום במערכת המולטימדיה). וכך, במקום שהלקוח ישלם עליהם בעת רכישת הרכב, הוא יוכל להפעילם בתשלום רק בחודשי החורף.

כשהעניין פורסם לראשונה ב.מ.וו ספגה קיתונות של ביקורת, אך נראה שזה הכיוון אליו הולכת כל התעשייה; פולקסווגן אף טענה שהיא שוקלת להציע בעתיד יכולות נהיגה אוטונומיות בתשלום לפי שעה - כלומר, אם אתה עייף ויש לך דרך ארוכה לנהוג, תוכל לשלם על שעת נהיגה אוטונומית ולתת לרכב לנהוג במקומך...

הונדה תציע תוספות לרכב במודל של מנוי חודשי
צילום: יח"צ

הונדה, לעומתן, מצהירה שמאפייני בטיחות לעולם לא יהיו חלק משירות מנוי. לטענת סמנכ"ל בכיר לעסקים ומכירות בהונדה אמריקה, דייב גרדנר "הרעיון שאתה מתקין את כל התכונות ברכב מראש ואז מבקש מהצרכן לשלם מנוי כדי להפעיל חלק מהן, הוא לא הדרך הנכונה מנקודת שביעות רצון הלקוח".

 "אנחנו מתקינים חומרה במכוניות כדי לאפשר הפחתת תאונות דרך מערכות שמירה על נתיב, אזהרות סטייה מנתיב ודברים מהסוג הזה. זו בטיחות, ואתה לא צריך לשלם תוספת עבור בטיחות.
אבל יש דברים אחרים שאנחנו יכולים לעשות עם החיישנים האלה במודל של מנוי - למשל מערכות עזר לחניה, חניה עצמית ועוד כמה דברים כאלה.

הונדה תציע תוספות לרכב במודל של מנוי חודשי
צילום: הונדה

יש לזה ערך מוסף עבור אנשים", סיכם גרדנר. כלומר, חומרה קיימת תשמש למעשה כדי להציע תכונות חדשות ללקוחות, אבל החומרה הזו לא תדרוש ממך להוציא יותר כסף על תכונה שכבר שילמת עליה כשקנית את המכונית.

כרגע, הרעיון הזה אולי נשמע קצת גזלני ונצלני, אבל בהתחשב בשוק האפטרמרקט לרכב, ברור שיש כאן פוטנציאל עסקי מאוד הגיוני. נניח שרכשתם הונדה סיוויק שמגיעה מהמפעל עם חבילת תאורה בסיסית. במקום שתשלמו אקסטרה על שדרוג בחנות אביזרים או באמזון, תוכלו לעשות זאת ישירות דרך היצרן. זו גם יכולה להיות דרך מעניינת עבור רוכש יד שניה או שלישית של המכונית להפעיל פיצ'רים שחשובים לו, אשר רוכש הרכב המקורי לא היה מעוניין בהם.

הונדה תציע תוספות לרכב במודל של מנוי חודשי
צילום: הונדה

דרך נוספת שעשויה להיות חיובית עבור הרוכשים היא באמצעות תקופת ניסיון; נניח שרכשתם את המכונית במחיר מופחת עם תכונה רדומה כלשהי - חניה עצמית, לצורך הדוגמא - והיצרן יאפשר לכם להפעיל אותה במשך תקופת ניסיון תמורת תשלום סמלי. אם אתם אוהבים את המערכת, תוכלו לשלם כדי שהיא תהפוך לתכונה קבועה. אם לא אהבתם או גיליתם שזה לא שימושי עבורכם, תוכלו לבטל אותה. נשמע מאוד הגיוני, לא?
 
וכמובן שבמקום שבו מוצעות תוספות מקוריות יקרות, תימצא פירצה דיגיטלית למתקינים פיראטיים להציע לכם צריבה או פתיחה של אותן פונקציות בעלות מופחתת. כי הטכנולוגיה אולי נעה קדימה, אבל בני אדם לא משתנים.

הונדה תציע תוספות לרכב במודל של מנוי חודשי
צילום: הונדה