בחודש ספטמבר 2022 נמסרו בישראל 17,020 מכוניות, שהביאו לסך מסירות כולל של 218,232 יחידות בתשעת החודשים הראשונים של השנה; נתון זה נמוך ב־32,004 מכוניות ו־12.8% ביחס לתקופה זו ב־2021 שעמד על 250,236 מכוניות, כך עולה מנתוני איגוד יבואני הרכב.

כידוע, שנת 2021 הייתה שנת השיא במסירות רכב בישראל. היקף הירידות בחודש אוגוסט עמד על 15.4%, כך שהנתון מצביע על התמתנות מגמת הירידה, אלאל שכאן יצוין כי בשנה שעברה כל חגי תשרי היו במהלך כל חודש ספטמבר לבדו, ואילו השנה רק ראש השנה חל בסופו.

נדגיש כי נתוני המסירות מתייחסים רק לאלה של יבואני המותגים בישראל, ולא ליבוא מקביל, זעיר או אישי. בנוסף, השנה נכללות בנתון המסירות הכולל גם מוניות, וזה עמד על 2934 יחידות, נתון נמוך במעט מזה שבתקופה המקבילה אשתקד, 3034 מוניות. בהשוואה הכוללת גם נתוני השנה שעברה.
כאן יצוין כי היקף החדירה של רכב חשמלי אינו גבוה בשלב זה, ועומד על כ־8800 יחידות, כ־4% מסך המסירות עד כה. לפי תחזיות קודמות הנתון היה אמור להיות 10%, לסך של 20,000 יחידות.

​סיכום מסירות ספטמבר –  מגמת הירידה התמתנה
צילום: בן חסון

מותגים
בכל אופן, שינוי שהוא בשלב זה סמלי הוא בעלייתה של קיה למקום השני על חשבונה של טויוטה; מעבר לעובדה כי שינויים קטנים נגרמים גם לפי הגעתה של אונייה ופריקת המכוניות, רק קיה מסרה החודש מעל 3000 יחידות, מאזדה מעל 2000 ואילו יונדאי וטויוטה פחות מ-2000.

שלושת המותגים הראשונים – יונדאי מתקרב 40,000 יחידות, טויוטה וקיה עברו 30,000 יחידות – מהווים קרוב למחצית השוק (45.9%), ירידה קלה בחלקם היחסי. מאזדה הרביעי, הרחק מאחור (מחצית מהשלישי) והעלייה השנייה בטיבה ביחס לשנה שעברה בעשירייה הראשונה.

​סיכום מסירות ספטמבר –  מגמת הירידה התמתנה
צילום: תומר פדר

סיטרואן ראשונה בהקשר זה עם שיפור של רבע בהיקף המסירות. בהקשר זה יצוין כי בקבוצה זו מספר מותגים (סקודה, מיצובישי, סוזוקי, פיג'ו, סיאט) ששיעור הירידה של רובם גדול בהרבה מזה של כלל השוק.  

משבר האספקה פוגע ביבוא רכב חשמלי וגם במותגים רבים, בעיקר באלה של קבוצת פולקסווגן שרשמו ירידה משמעותית, פרט לקופרה המצליח במיוחד.

​סיכום מסירות ספטמבר –  מגמת הירידה התמתנה
צילום: מערכת אוטו

מעבר לעשירייה
אין שינויים במיקום, אבל כרגיל מרצדס (מקום 11) בולט ומשפר ביצועים (15%), שברולט בירידה גדולה (45%) ובהמשך שני מותגים סיניים: ג'ילי (13) במגמת המראה, MG (14) בשיפור משמעותי (62%). טסלה מסרה לראשונה מאז יוני (606 יח'), כעת במקום ה-20.

אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-ספטמבר 2022 (בסוגריים: נתוני ינואר-ספטמבר 2021): מרצדס – 4351 יחידות (3782 יח'); שברולט – 4342 יחידות (7853 יח'); ג'ילי – 4254 יחידות (1 יח'); MG – 3747 יחידות (2319 יח'); סובארו – 3518 יחידות (4550 יח').

מותגי יוקרה
במסירות של מותגי היוקרה, בולט כאמור מרצדס, עם היקף פעילות נרחב גם ביחס לכלל השוק, שיפור מתמשך במסירות (גם החודש) והוא מוביל את המותגים האלה באופן ניכר גם בניכוי מסחריות/מוניות. מותג ב.מ.וו מסר מספר כמעט זהה של מכוניות בהשוואה ל־2021, כך שפלח השוק שלו גדל, ואילו אודי משמרת אותה רמת ירידה של שליש לערך. מותג קופרה עלה בהקבצה זו למקום הרביעי על חשבון ג'יפ, ששמר על אותו נתון כמעט דומה לזה ב-2021.

​סיכום מסירות ספטמבר –  מגמת הירידה התמתנה
צילום: מערכת אוטו

לקסוס לא מאוד רחוק מרמת המסירות ב-2021, וולוו ירד בקצת יותר מ-10% ומשפר ביצועים ביחס לחודש הקודם, קדילאק מחזק את מעמדו, מקדים את ג'נסיס המצליח מצדו כאן. לנד רובר במקום העשירי לאחר ירידה של קרוב לחמישית ביחס לשנה הקודמת.

מבין מותגי היוקרה, נמצאים במקומות 6-10 המותגים הבאים, צמודים להם נתוני המסירות בינואר-ספטמבר 2022 (בסוגריים: נתוני ינואר-ספטמבר 2021): לקסוס – 1493 יחידות (1550 יח'); וולוו – 1334 יחידות (1836 יח'); קדילאק – 629 יחידות (601 יח'); ג'נסיס – 565 יחידות (289 יח'); לנד רובר – 545 יחידות (664 יח').

​סיכום מסירות ספטמבר –  מגמת הירידה התמתנה
צילום: אוהד אלגוב