למרות ההצלחה של הרכב החשמלי בעולם ובישראל, בשוק הדו-גלגלי המצב שונה. השילוב בין טווח קצר שנגזר מגודלן הקטן של הסוללות, יחד עם זמני טעינה ארוכים הפכו את הדו״ג החשמליים לרלוונטיים עבור פלח קטן מאוד של האוכלוסייה, ולבטח רחוקים מליישר קו עם המגמה בעולם הרכב.

אחד השיקולים המשמעותיים ברכישת רכב חשמלי היא החסכון בדלק יקר. עבור אנשים אחרים זיהום האוויר גם הוא שיקול משמעותי, אך עבור מי שמשתמשים בקטנוע ככלי תחבורה עירוני למרחקים קצרים – ממילא אין הוצאות דלק גבוהות וזיהום האוויר הנפלט מקטנוע עירוני קטן הוא מינורי.

קהל היעד של קטנועים חשמליים עירוניים הוא מי שרוכב הרבה בתוך העיר דוגמת שליחים, סוכני מכירות, אנשי תפעול וכדומה. כאמור החסמים במעבר לקטנוע חשמלי הם טווח מוגבל ומשך טעינה ארוך. כדי לפתור את הבעיה הזו נולדה בשנת 2011 חברת ההזנק הטייוואנית Gogoro. החברה שהוקמה על ידי שני בכירים לשעבר ב-HTC שמה לה למטרה לפתח פתרונות תחבורה אורבניים ירוקים-חכמים המבוססים על אנרגיה נקייה ומתחדשת.

גוגורו S2 ABS - מבחן דרכים
צילום: עזרא רפאל

אחרי שנים של מחקר ופיתוח הם הוציאו לאוויר העולם בשנת 2015 את הדור הראשון של ליין המוצרים שלהם בדמות קטנוע ועמדות חכמות לניהול החלפת סוללות. הרעיון המהפכני מאחורי הפיתוח של Gogoro מאוד מזכיר את הקונספט של ״בטר פלייס״. הלקוח רוכש את הקטנוע ומקבל סוללה בהשאלה; על ידי תשלום של מנוי חודשי הלקוח רוכש זכות להחלפת סוללות על פי תנאי המנוי. החלפת הסוללות לוקחת מספר שניות ומתבצעת בעמדות Gogoro שנראות כמו מעין ״כוורת״.

מראה
אפשר לאהוב או לא לאהוב את העיצוב, מה שבטוח אי אפשר להתעלם. לטעמי מתקיים כאן שילוב מושלם בין העולם הישן לעולם החדש- מצד אחד הוא מינימליסטי ומשלב אלמנטים כמו תאורת לד קדמית אובאלית בסגנון ״רינג״ (החלק הפנימי ריק), או צבע מטאלי ייחודי עם גווני סגול-כחול שמשתנים בהתאם לתאורה ולזווית, מצד שני המראות העגולות בסגנון ״רטרו״ ובכלל הצללית של ה-S2 מזכירים מאוד קטנועים מהעבר כמו ׳ווספה׳ או ׳למברטה׳ – ולא במקרה.

גוגורו S2 ABS - מבחן דרכים
צילום: עזרא רפאל

במרכז הכידון ממוקם מסך גדול שמציג את כל המידע שצריכים ויותר – מהירות, מצב הסוללות עם מחשב טווח כולל חיווי רגנרציה ופריקה, מד מרחק, נתוני צריכת אנרגיה, חיווי לחץ אוויר בצמיגים ניהול מצבי רכיבה ועוד. כל אלה עטופים במסגרת תאורת לד צבעונית אותה ניתן לשנות לפי החשק דרך האפליקציה. המסך הזה תורם רבות לתחושה העתידנית שהקטנוע מייצר. 

התנהגות וביצועים
ככל שמתקדמים בהיכרות עם ה-S2 מבינים יותר ויותר שהוא הכלאה בין קטנוע לטלפון חכם. אין שימוש במפתח, האפליקציה הייעודית שמסונכרנת לקטנוע משדרת לו שאתם בסביבה. למקרים שבהם הטלפון החכם לא בסביבה יש כרטיס לגיבוי, אותו ניתן לסרוק כדי להפעיל את הקטנוע.

גוגורו S2 ABS - מבחן דרכים
צילום: עזרא רפאל

לאחר שהקטנוע נדלק יש מנגנון אבטחה וצריך להכניס את הקטנוע למצב ״פעולה״. לחיצה של שלוש שניות במרכז המסך מובילה לכיתוב GO בגדול על המסך ומבשרת שניתן להתחיל לרכוב.

ה-S2 מונע באמצעות מנוע חשמלי G2 מקורר נוזל בסגנון מגנט קבוע. המנוע זה מפיק כ-9.5 כ״ס ומותאם לדרגת הרישוי הבסיסית ביותר A2. על אף שמדובר בהספק צנוע, חשוב לזכור שבמנוע חשמלי המומנט המירבי מתקבל באופן מיידי.

גוגורו S2 ABS - מבחן דרכים
צילום: עזרא רפאל

בנוסף לכך משקל המנוע נמוך מאוד מה שמקנה לקטנוע ביצועים מפתיעים. למשל נתון ההאצה מעמידה ל-50 קמ״ש הוא 3.8 שניות. גם בתאוצות הביניים זה מורגש ועד שמגיעים למהירות המירבית תמיד מוצאים כח זמין במשיכת מצערת.

בשונה ממרבית הקטנועים החשמליים בהם המנוע מחובר ישירות לגלגל האחורי, כאן הכוח מועבר מהמנוע לגלגל באמצעות שרשרת. אמנם זהו רכיב נוסף בהעברת הכוח, אך מצד שני הוא מאפשר את מיקומו של המנוע במרכז, מה שתורם ליציבות ולהתנהגות הכללית של הקטנוע, במיוחד בתמרונים טכניים.

גוגורו S2 ABS - מבחן דרכים
צילום: עזרא רפאל

ניתן לבחור מבין 4 מצבי רכיבה שונים: מצב ״חכם״ שמנהל את האנרגיה באופן אוטומטי; מצב רגיל; מצב ״בוסט״ שמאפשר ניצול מקסימלי של הכוח; ומצב ״אנרגיה נמוכה״. האינטגרציה עם המערכת מתבצעת דרך האפליקציה, כך גם הגדרות הרכיבה, הסגנון העיצובי ועוד. הכפתורים על הקטנוע עצמו מאפשרים ברירת מצבים, אך בלי לכוונם מראש באפליקציה השימוש בהם לא יהיה מיטבי.

הרכיבה במצב רגיל לא מרגשת במיוחד ומאוד מזכירה קצב ומהירות של קטנוע בנזין בנפח 125 סמ״ק. יחד עם זאת יש לציין שחלקות התפעול והשקט הכללי שיש בהעדר רעש המנוע מורגשים מאוד בהשוואה לקטנועים בעלי מנוע בנזין. כשמעבירים למצב ״בוסט״ מקבלים כבר חוויה אחרת. התאוצות הופכות להיות מהירות הרבה יותר והכח הזמין מתקבל בשלב יותר מוקדם מה שמספק זינוק מהיר מאוד מהמקום ואפילו בתאוצות ביניים.

גוגורו S2 ABS - מבחן דרכים
צילום: עזרא רפאל

בלמי הדיסק, מלפנים בקוטר 245 מ״מ ומאחור בקוטר 19 מ״מ ארוזים במערכת ABS ומספקים עצירה טובה והחלטית. גם כאן נתון המשקל הנמוך משחק תפקיד משמעותי (123 ק״ג כולל הסוללות). על שיכוך המהמורות אחראים מלפנים צמד בולמים טלסקופיים בקוטר 33 מ"מ ומאחור צמד בולמי קפיץ מתכווננים. הגלגל הקדמי בקוטר 14 אינץ׳ והאחורי בקוטר 13 אינץ׳, אותם עוטפים צמיגי מישלן ׳סיטי-גריפ׳.

כל המערכות והרכיבים מתחברים נהדר ומקנים תחושת רכיבה נקייה ובטוחה. התמרון בין טורי המכוניות והמפגעים של רחובות תל אביב התבצע בצורה טובה. לאורך הדרך התקבלה אצלנו תחושה של רכיבה על גבי אופניים חשמליים, אבל בטוחות יותר ועם מכלולים איכותיים יותר.

גוגורו S2 ABS - מבחן דרכים
צילום: עזרא רפאל

המהירות המרבית של הקטנוע נעה סביב 95 קמ״ש, מה שהופך אותו למאוד לא יעיל בכבישים בינעירוניים בהם המהירות המרבית עולה על 100 קמ״ש. עם זאת, ל-S2 יתרון בדמות כפתור שמאפשר נסיעה לאחור, פתרון מצוין כשמנסים להשתחל בין מכוניות ולפעמים נמצאים בזווית שמקשה על הניווט לאחור באמצעות הרגליים בלבד.

אחסון ושימושיות
מתחת למושב ניתן למצוא תא קטן ובו צמד הסוללות ו״אמבטיה״ בנפח 25 ליטרים שיכולה להכיל קסדה מלאה אחת. מדרך הרגליים שטוח ומאפשר להניח עליו מטען במידת הצורך. זה מספיק עבור המשתמש הרגיל, כמובן שמי שירצה להשתמש בקטנוע הזה לשליחויות יצטרך לשים עליו זיווד מותאם אישית (תיק של ׳וולט׳, או ׳תן ביס׳ למשל).

גוגורו S2 ABS - מבחן דרכים
צילום: עזרא רפאל

ההתנהגות שלו הופכת אותו ליעיל מאוד בתמרונים שבתוך העיר הצפופה, ונדמה שהיבואנית ׳מטרו מוטור׳ מבינה זאת היטב, ולכן השיקה אותו באופן ספציפי ככלי תחבורה לגוש דן. פריסת עמדות הטעינה מתבצעת על בסיס שיתוף פעולה עם חברת הדלק ״פז״. בשלב ראשון הוצבו עמדות הטענה לסוללות בשבע תחנות מדרום תל אביב להרצליה בצפון וגבעת שמואל במזרח. עמדות נוספות הוצבו גם בסניפי היבואנית ברחוב הרכבת וברחוב תושיה שבתל אביב.

בסך הכול עם טווח אמיתי שנע בין 70-80 ק״מ לצמד סוללות מלאות, לא צפויות בעיות מיוחדות בהנחה שכל העמדות יפעלו ויתפקדו באופן מלא. האפליקציה מאפשרת לראות את עמדות ההחלפה הפעילות באזור, כולל חיווי בזמן אמת על כמות הסוללות, בריאותן ומצב הטעינה שלהן. לחיצה נוספת מאפשרת לנווט לעמדת ההחלפה הקרובה.

גוגורו S2 ABS - מבחן דרכים
צילום: עזרא רפאל

סיכום ועלויות
חוויית הרכיבה על ה-S2 נקייה, בטוחה ומהנה. מדובר בקטנוע עירוני עם ביצועים בסיסיים אך מספקים עבור העיר העמוסה והפקוקה. הוא עולה כ-20,000 ₪ וזה מחיר הגיוני מאוד לקטנוע מתקדם ומשוכלל עם קונספט מהפכני כזה. הוא יתאים לסטודנטים, עובדי חברות היי-טק, צעירים מתל אביב, או שליחים מדור Z. פחות יתאים לרוכבים מבוגרים ולא טכנולוגיים שיתקשו לתפעל אותו באמצעות אפליקציה מתקדמת ומתוחכמת.

כמו שאמרנו בתחילת המבחן, הסוללות כאן בבעלות היבואן והרוכש חייב לשלם על מינוי חודשי להחלפת הסוללות שלא ניתן להטעין אותן בשום דרך מעבר להחלפה בעמדות היבואן. המינוי להחלפת הסוללות הוא חודשי ועלותו 129 ₪ שמקנים אנרגיה בסך 870 אמפר-שעה (כ-1,000 ק״מ בחישוב ממוצע). חריגה תגרור עלות של 9 אג׳ לכל אמפר-שעה.

גוגורו S2 ABS - מבחן דרכים
צילום: עזרא רפאל

הבעיה בתוכנית הזאת שהיא מחייבת את המשתמש לנצל כ-1,000 ק״מ בחודש וזהו מרחק אותו עושים לרוב שליחים, או מי שרוכבים הרבה והוא גבוה ביחס לממוצע.

עלות הביטוח החודשי מקבילה לעלות של קטנוע בעל מנוע 50 סמ״ק ולכן זולה יותר בהשוואה לקטנוע 125 סמ״ק בנזין. גם התחזוקה השוטפת זולה יותר בהשוואה למנוע בנזין.

גוגורו S2 ABS - מבחן דרכים
צילום: עזרא רפאל

הרעיון בבסיסו הוא רעיון טוב ואנחנו רואים את הפוטנציאל שיש לו- יש כאן ערך מוסף על פני קטנועים חשמליים מתחרים וההתנגדויות של טווח נמוך וזמן טעינה ארוך יורדות מהשולחן. לעומת זאת הכבילה אל תכנית אחת של מספר קילומטרים חודשי גדול לוקה בחסר ואם לא יתווספו בעתיד תכניות נוספות שישרתו משתמשים נוספים, כנראה שהפוטנציאל של הקונפסט הזה לא ימומש כראוי.

זה מה שיהפוך את הקטנוע הזה לנחשק אצל מגוון רחב יותר של משתמשים ולא רק שוחרי איכות הסביבה ושליחים.

גוגורו S2 ABS - מבחן דרכים
צילום: עזרא רפאל

*פורסם ב-20/10/2022 (נוסף וידאו)