אירופה בחגיגה. הסגרים הסתיימו, ואפילו חובת חבישת מסיכה ברכבות בגרמניה לא מעיבה על ההתלהבות. אפשר לחזור ולהיפגש פנים אל פנים אחרי שנתיים וחצי, אז הנה אנחנו שם, בתערוכת Automechanika Frankfurt.

מקורות ומגמות
הפלטפורמה הזאת נוסדה לפני יותר מחמישים שנה כתערוכה משלימה לתערוכת הרכב בפרנקפורט, והפכה לסדרת האירועים המובילה בענף הרכב בכל מה שקשור להחזקתו ולאחזקתו  לאחר הרכישה. השינויים בענף גדולים ומהירים, יצרני הרכב רצים מהר בהתאם לדרישת הרשויות ורצון הקהל ואוטומכניקה לא נשארת מאחור.

כלי הרכב המחושמלים - ההיברידיים והחשמליים באופן מלא - הפכו לזרם כמעט מרכזי ולשיחת היום, אבל רגע. איך מטפלים בהם? מה קורה לסוללות? מהן הסכנות הטמונות בעיסוק במחושמל ואיזה אנרגיה ירוקה נוספת קיימת?

ועם זאת, בכל כלי רכב חשמלי עדיין נמצא מתלים, בלמים, היגוי ומרכב. כך שיש המון חידושים בתחום האנרגיה, אבל לא רק.

תערוכת אוטומכניקה 2022: אפטרמרקט במגמת חשמל
צילום: Automechanika Frankfurt

סוללות ובעיות
ראשית הסוללות הזוללות עצמן לדעת. הסוללות מאבדות מכושרן עם הזמן, אבל לא כל התאים זהים. התאים החלשים יותר בכל מארז סוללות דועכים מוקדם, ובתור החולייה החלשה קובעים את היכולת בקיבול ובתפוקה. כדאי מאוד לבצע איזון תאים, פעולה המוגדרת בשגרת הטיפולים של חלק מכלי הרכב, אלא שבסוף חוסר האיזון גובר.

כל בעל מקצוע יכול לרכוש כיום מערכי טיפול בסוללות ניקל מטל, ולבצע אבחון ואיזון תאים מחוץ לכלי הרכב ההיברידי. כאשר הדבר מגיע למארז גדול יותר של חשמלי מלא, ניתן לבצע חידוש מארז. הדבר מבוצע על ידי יצרני הסוללות, יצרני הרכב, וכיום גם על ידי בתי מלאכה עצמאיים.

תערוכת אוטומכניקה 2022: אפטרמרקט במגמת חשמל
צילום: סקודה

לא הכל בטוח בעבודה על כלי רכב מחושמלים, וחובת הבטיחות על בעלי המקצוע והמשתמשים. המתח הגבוה מחייב הכשרה לעבודה, רישוי המוסך לטיפול בכלי רכב מחושמלים וכמובן אביזרי בטיחות רבים.

הסוללות יכולות גם להידלק ולבעור, וכאן המשפט "אין עשן בלי אש" אינו תקף ובמקומו קיים "יש עשן לפני האש"! גורמים שונים יכולים לגרום לדליקת סוללות, בהם: גיל, תקלת קירור, חוסר איזון בין התאים, תקלת ייצור, תקלה במערכת ניהול הסוללות, טעינת יתר ועומס מכני כתוצאה מתאונה כיו"ב.

תערוכת אוטומכניקה 2022: אפטרמרקט במגמת חשמל
צילום: Dominik Sostmann

כל אלו יכולים לגרום לחימום יתר של תא ולהתלקחות עצמית. באירופה ובצפון אמריקה קיימות כיום הגדרות בטיחות המחייבות להכניס את כלי הרכב לבידוד בן שבועיים במקרה של מעורבות בהתנגשות, בהתאם לכיוון ולעוצמה, ובכל מקרה של פתיחת כרית אוויר אחת או יותר.

הניסיון המצטבר הוכיח שקיימת אפשרות להצתה עצמית של מארזי סוללות גם שבועיים(!) אחרי התאונה. מחקר שנערך בחברת Dafo השוודית, המתמחה בניהול סיכוני אש וייצור מערכות כיבוי אוטומטיות, הראה פליטה מרובה של CO בשלב ההתחממות המוגזמת ולפני ההצתה. החברה פיתחה מערכות כיבוי אוטומטיות למארזי מצברים המבוססים על גלאי CO תעשייתיים, המפעילים מערכת אוטומטית לקירור מידי של הסוללות.

תערוכת אוטומכניקה 2022: אפטרמרקט במגמת חשמל
צילום: אורן קיפניס

כהשלמה, בתערוכה הוצגה מזוודה הכוללת ארבעה חיישני CO עם סוללות נטענות המתקשים עם המזוודה ב Bluetooth, והמזוודה בתורה מתריעה באמצעות סירנה ותקשורת WiFi במקרה גילוי סכנת דליקה. זהו אביזר מומלץ לכל מוסך ולכל גרר/מובילית העוסק בפינוי כלי רכב אחרי תאונה.

המצאות ותוצאות
הדרישה לצמצום פליטת CO2 כנראה מעבירה יצרנים על דעתם, והם מוציאים על כך הון עתק, כזה שישפר את התוצאה בחלקי האחוז (אחרת זה יעלה להם הרבה יותר).

תערוכת אוטומכניקה 2022: אפטרמרקט במגמת חשמל
צילום: אורן קיפניס

בורג וורנר (BorgWarner) הציגה לאחרונה טורבו חשמלי משלה. כזה שהליבה שלו היא בעצם מנוע חשמלי וגם גנרטור. המנוע החשמלי הקטן יזניק את המדחס על מנת לקבל לחץ בסעפת היניקה מהר יותר, ובכך לסייע לזינוק, ומנגד במקום לפרוק את הטורבו באמצעות שסתום או בקרת גיאומטריה, המנוע הופך לגנרטור המייצר חשמל ומפחית את העומס מהאלטרנטור החכם.

יצרני סרנים לגרורים כבדים הולכים צעד נוסף, ובימים אלו מציגים סרנים מחושמלים. סרנים משולבי גנרטורים המייצרים חשמל כחלק מבלימת הגרור ו/או הנתמך, הכל בתקשורת עם מערכת הבלמים ובפיקוד אלקטרוני שהפך לא מכבר לפריט תקני ברכב כבד.

תערוכת אוטומכניקה 2022: אפטרמרקט במגמת חשמל
צילום: Automechanika Frankfurt

בנוסף, מוצעים גם סרנים הכוללים מנוע חשמלי מובנה, ואלו מיועדים להיות משולבים במשאיות חשמליות, אם בדגמים מקוריים, אם כאלה שהוסבו לכך. שילוב המנוע בסרן מפנה מקום יקר ערך להתקנת המצברים במקום מוגן בתוך שלדת המשאית.

המימן שב לחיינו, ובשונה מהשימוש בצפלינים בעבר הרחוק, כאן יש עיסוק בבטיחות ההפעלה. תאי דלק אינם דבר חדש; הם מייצרים חשמל באמצעות ריאקציה כימית ופולטים מים מזוקקים כתוצר לוואי, מאפשרים לכלי רכב חשמליים להשתמש בסוללות ממש קטנות, ליהנות מתדלוק קצר ולא לסבול ממשקל כבד. שיטה נוספת לשימוש במימן היא הסבה של מנוע דיזל לשימוש במימן. בימים אלו מספר יצרנים מציגים מנועי מימן, אם כפיתוח סדרת מנועים, ואם כהסבה של מנועים קיימים.

תערוכת אוטומכניקה 2022: אפטרמרקט במגמת חשמל
צילום: Automechanika Frankfurt

ההסבה מאפשרת לציי רכב כבד לעבור לאנרגיה נקייה יותר בהוצאה כספית נמוכה בהרבה בהשוואה להסבה לחשמל ובוודאי לרכישת כלים חשמליים. כמובן, השימוש בתאי דלק — הנחשבים מזה זמן רב כאלה שיחליפו את הסוללות בהנעה חשמלית — יקום רק על בסיס מערך הולכה ואחסון ענק וייעודי.

תוכנות והגנות
חשמלי או לא, כל כלי הרכב המודרניים מסתמכים על תוכנה ועל הגנת סייבר. עולם התוכנה משמש כיום את כל מערכות הרכב, גם אלו העוסקות בבלמים, מתלים והיגוי. כל תוכנה מוגנת בזכויות יוצרים ובפטנטים לרוב, ומאפשרת ליצרן לכייל את תפקוד הרכב, לתקן באגים ולעדכן על פי הרצון והצורך.

תערוכת אוטומכניקה 2022: אפטרמרקט במגמת חשמל
צילום: אורן קיפניס

חלק מהעדכונים נעשה באוויר (OTA), מה שמקל על יירוט התוכנה. חידוש מכלולים פשוטים לכאורה בהם מסרקי הגה, הופך למסובך משום הצורך לקשור בין המכלול המחודש לבין יחידת הבקרה האלקטרונית. יצרני הרכב שומרים הכל קרוב לחזה, והמחדשים צריכים להיות יצירתיים על־מנת למצוא את הדרכים לקודד ולחבר.

רבות דובר בחודשים האחרונים על הצורך לבצע כיול למערכות העזר ולהתראה ולתיקון סטייה מנתיב, אי שמירת רווח ובקרות שיוט אדפטיביות. אלו מתבססות על רדאר ו/או מצלמה אחת או יותר, ומחייבות ביצוע כיול אחרי תיקון תאונה וגם אחרי החלפת שמשה קדמית. החברות הגדולות בענף בהן בוש, הלה ודלפי מציעות סדרות של חיישנים ואמצעים נוספים המתחברים לציוד האבחון הקיים במוסך ומאשר לכייל את המערכות.

תערוכת אוטומכניקה 2022: אפטרמרקט במגמת חשמל
צילום: אורן קיפניס

תקנות ומערכות
תקני הזיהום העתידיים צפויים להגביל את הזיהום הנוצר ממערכות שונות ברכב, ולא רק המנוע. בכלי רכב מודרניים, המנוע אחראי ל־15% מכלל הזיהום שהרכב מייצר בעת הנסיעה. השאר הוא תוצאה של שחיקת צמיגים והאספלט, בלאי בלמים והאבק שכלי הרכב מרימים עקב מערבולות האוויר.

על־מנת לצמצם את הזיהום שמקורו בבלמים, יצרני הצלחת והרפידות עמלים קשה למציאת הרכב חומר של הרפידות והסגסוגות של הצלחות, שיקטין את השחיקה מחד, ולא יוריד מהתחושה שהדוושה מעניקה לנהג מאידך. יצרן רכיבי הבלימה ברמבו הציג לאחרונה שורה של חידושים בהם ערכות התקנה של צלחות ורפידות המבטיחות הפחתה של 80% בשחיקת חלקיקים בגדלים של 10 וגם 2.5 מיקרון, כמובן בלי להפחית מההנאה בנהיגה.

תערוכת אוטומכניקה 2022: אפטרמרקט במגמת חשמל
צילום: אורן קיפניס

רוצים ליהנות? התקינו את הצלחות והרפידות מאותה ערכה. לאלו נוספו רכיבים משופרים בקליפרים, כאלו המחזירים את הרפידות אחורנית מהר יותר ומנתקים את המגע שלהן בצלחות. הראשונים ליהנות יהיו כלי הרכב המסחרי הקל, כאלו שעובדים כל היום, ואחריהם כל השאר.

ניקיונות וטכנולוגיות
תאי הנוסעים של המכוניות הפכו להיות אזור אוויר נקי, ויותר מאלו הם תאי הנהג של המשאיות הנחשבים באירופה כסביבת עבודה שהתקן מחייב לטפל באוויר הנכנס אליה. מסנני האוויר לתא הנוסעים מתקדמים בכל העת, ולאחרונה הציגה "קבוצת א.ל." שני פיתוחים כחול לבן ליצרני המכוניות, ובמיוחד לבעלים. אחד הוא שילוב תחמוצות מתכת בסיבי המסנן.

תערוכת אוטומכניקה 2022: אפטרמרקט במגמת חשמל
צילום: אורן קיפניס

הטכנולוגיה הנקראת "סונוכימית" משווקת בשם "IN EX", ומבטיחה לסנן חלקיקים בגודל 1 מיקרון וגם להשמיד מעל 99.999% מהחיידקים והנגיפים. השני הוא שילוב מערכת הכוללת שמנים אתריים לבחירת הקהל. ארבע קפסולות של שמנים אתריים משולבות במסנן עם משאבת פיזור, והנהג.ת יכול.ה לבחור באפליקציה את השמן עם הניחוח המבוקש מבין שמונה המוצעים למכירה. בהחלפת המסנן, מעבירים את משאבת הפיזור למסנן החדש וטענים בו קפסולות.

לרכב האקזוטי מוצעים כיום רכיבים מתוצרת הארץ, כאלו המבוססים על הדפסת פלסטיק בתלת־ממד ובציפוי מתכת המעניק תכונות חשובות של מוליכות חשמלית והתנגדות לקרינה מגנטית. "פולימרטל" מחיפה פיתחה שיטה ייחודית לשלב בין החומרים לקבלת התכונות הרצויות תוך שמירה על עלות ייצור סבירה. הטכנולוגיה פותחה במקור לתעשיות הביטחוניות בישראל ומצאה דרכה לתעשיית הרכב, ועדיין בסדרות ייצור קטנות.

תערוכת אוטומכניקה 2022: אפטרמרקט במגמת חשמל
צילום: יצרן

תאורות בלילות
רבים מכלי הרכב המודרניים מצוידים בתאורה חיצונית מבוססת LED, וזה כולל את הפנסים הראשיים. הרבה ערכות להסבה והתקנה מאוחרת מסתובבות בשוק, סיניות כמובן. אז לא רק מסין, ויצרני מערכות התאורה באירופה עושות דבר או שניים בנושא. אוסרם ופיליפס הציגו בעבר נורות לד לפנסים ראשיים וגם לפנסי חנייה ואיתות כבר לפני מספר שנים, אולם אלו אינם חוקיים לשימוש בכביש הציבורי והאיסור מצוין המפורש על האריזה.

תערוכת אוטומכניקה 2022: אפטרמרקט במגמת חשמל
צילום: Automechanika Frankfurt

השנה הציגו שני היצרנים פתרון להחלפת נורות הלוגן בנורות לד בפנסים ראשיים. בתקינה כמו בתקינה, העסק הולך בעצלתיים, ושני היצרנים מציגים דגמי מכוניות מסוימים עבורם התקינה הושלמה, בעיקר מתוצרת יצרני מכוניות האירופאיים. ההתקנה מחייבת שימוש במתאמים ייעודיים בחלק מהמכוניות, ובלעדיהם השימוש אינו חוקי.

היצרנים מציינים שחובה לשאת את מסמכי ההתקנה בצמוד למסמכי המכונית, שאם לא יכולים לקבל הורדה מהכביש או להיכשל במבחן הרישוי השנתי. נציגים מקומיים של אוסרם ופיליפס בודקים בימים אלו את האפשרות לייבוא, הפצה והתקנה חוקית גם בארץ.

תערוכת אוטומכניקה 2022: אפטרמרקט במגמת חשמל
צילום: OSRAM