מי מאיתנו לא חלם על העבודה המוטורית המושלמת? לא אנחנו לא מדברים רק על דוושה ברצפה במסלול או בשטח אלא דווקא על משהו המתאים גם לאורח חיים יותר רגוע – אתם יודעים, עבודה "רגילה" שניתן לתחזק לאורך זמן.
 
חלומו של כל ילד וילדה, לפחות לרגע אחד בחייהם, הוא להיות נהג/ת מונית ואפשר להבין אותם. תחשבו על זה, מי מאיתנו לא רוצה לצאת מהמשרד? להסתובב בארצנו היפה ולראות את נופי הדרום היום והצפון מחר, לפגוש אנשים מעניינים ולצאת ליום עבודה שדבר אחר בטוח בו – הוא לא יהיה כמו זה שהיה לכם אתמול. כל זה כאשר אתם ספונים במושב מפנק ואוחזים את ההגה של מכונית היוקרה הנאמנה שלכם שרכשתם במאות אלפי שקלים.
 
התעוררנו מהחלום, גם רשות המיסים
טוב, להיות נהג מונית בכבישי ישראל העמוסים זה אולי לא באמת תענוג גדול – אבל בכל זאת לנהגי המוניות ישנן כמה דרכים להנעים את יום העבודה שלהם. בשונה מהנהג הישראלי הממוצע אשר משלם מס קניה של כ-92% על הרכב, נהג מונית מתבקש לשלם מס מופחת באופן משמעותי שעומד על כ-8% בלבד.

מוניות יוקרה והעלמת מס: לא הולך ביחד
צילום: שלומי סרור

המס המופחת הזה מאפשר לנהגי המוניות החפצים בכך לרכוש בסכום נמוך-יחסית מכוניות יוקרה אשר משמשות אותם לעבודתם – וזה אפילו הגיוני במידה מסוימת בהתחשב בזמן בו הם מבלים מאחורי ההגה – כך שזה לא אירוע נדיר לראות מכוניות יוקרה לבנות עם כובע צהוב (היי מרצדס, אנחנו מדברים עלייך).
 
בכל מקרה, העובדה כי מדובר בהפרש של עשרות אחוזים במיסוי בין כלי רכב זהים המגיעים לישראל תחת קוד שונה של משרד התחבורה היא פרצה הקוראת לגנב הישראלי – וזה לא דבר חדש. בהמשך לכך, רשות המיסים פרסמה לפני זמן קצר הגיעה לסיומה חקירה סמויה שעסקה בעניין הזה ממש.

מוניות יוקרה והעלמת מס: לא הולך ביחד
צילום: רשות המיסים
 
החקירה הפכה גלויה במבצע בו פשטו חוקרי המכס על בתיהם של בעלי כלי רכב שונים שיובאו, לפי החשד, במרמה תחת קוד מונית על אף שלא נעשה בכלי הרכב שימוש כמונית כלל. לפי רשות המיסים חלק ניכר מבעלי הרכבים אינם עוסקים כלל בתחום המוניות. במסגרת המבצע נתפסו 10 רכבי יוקרה מסוגים שונים – ברשות פרסמו תמונות של מרצדס GLE קופה ומרצדס GLC – וברשות המיסים מעריכים כי היקף העלמת המס עומדת על כמה מיוליוני שקלים.
 
בעלי הרכבים עוכבו לחקירה, ולפי הרשות בהמשך יזומנו בעלי רכבים נוספים שלא נתפסו במסגרת מבצע הפשיטה.

מוניות יוקרה והעלמת מס: לא הולך ביחד
צילום: רשות המיסים