ארגון הבטיחות יורו NCAP פרסם את "חזון הבטיחות שלו ל-2030 לעתיד בטוח יותר בתנועה בדרכים, המתווה דרך מובחנת יותר למכוניות בטוחות יותר ומציע ודאות גבוהה יותר לצרכנים האירופאים".

בהודעה מציין הארגון כי מפת הדרכים הזאת מתמקדת בבטיחות כלי הרכב בתעשייה האירופאית בעשור הקרוב, אך זו מציגה גם "את התפקיד שיורו NCAP ימלא בהקשר של בטיחות עתידית". הארגון מתחייב גם לפעול לפיתוח מערכי בטיחות ולבחינות המשקפות את המגוון של האוכלוסייה באירופה, במגדרים ובגילים.

שינוי דגשים
יורו NCAP מציין כי פרסום החזון שלו נועד לקבוע את תחומי המיקוד בבטיחות בדגמים חדשים באירופה, הן עבור משקיעים הפעילים כבר כעת בתעשייה, הן עבור כאלה שיצטרפו ואינם מכירים את פעילות הארגון.

כידוע, יורו NCAP החל ב-1997 במבחני ריסוק למכוניות, אבל ב-2009 הרחיב מאוד את מערך הבחינות שלו, כך שאלה כוללים גם מערכות בטיחות והגנה על הולכי רגל, למבחני בטיחות כוללים יותר. מאז הוחמרו הדרישות כל מספר שנים, אך התמהיל העיקרי נשאר.

​יורו NCAP – החזון ל-2030
צילום: EuroNCAP

בהמשך לגישה זאת, הארגון מכוון כעת את המבחנים שלו לארבעה תחומים: נהיגה בטוחה; מניעת תאונה; הגנה בתאונה; בטיחות לאחר-תאונה. שינוי זה ייכנס לתוקף ב-2026, והארגון החל בעדכון פרוטוקול הבחינה בהתאם.

יורו NCAP ישלב בהדרגה בדיקות וירטואליות, שיפור הבחינות להגנה על משתמשי דרך פגיעים כמו הולכי רגל ורוכבים, והכנסת דירוג מתמרץ למערכות ניטור של נהגים.

לקראת 2030
אלה התוספות העיקריות למערך הבחינות של יורו NCAP לקראת 2030:
- בחינה והערכה של מערכות עזר לנהג ומערכות אוטומטיות
- בחינה והערכה של מערכות המנטרות ירידה ביכולת הנהג והפרעות קוגניטיביות
- דרישות לשיפור היעילות בפועל של מהירות הפעולה בטכנולוגיות המסייעות לנהג
- מבחני בטיחות מעשיים אשר ידמו מצבים אמיתיים בדרכים, יבחנו ממשק אדם-מכונה ויבטיחו מערכות עזר יעילות ומבוססות יותר לנהג
- בחינה והערכה של מערכות בטיחות המתאפשרות בתקשורת V2V (רכב לרכב), V2I (רכב לתשתית), V2X (רכב ל'כל דבר')

- מבחני בטיחות פסיבית שיתמקדו יותר בהבדלים בין מגדרים ובגילים השונים של הנהגים/נוסעים
- הערכות לסיכוני שריפה ברכב חשמלי והתייחסות לניטור, מניעה, הגנה על הסוללה, השתלטות, חילוץ
- קידום הדרכים המעשיות הטובות ביותר בביטחון הרכב ובמניעת גישה למסד הנתונים ברכב ולמערכות התפעול שלו.

​יורו NCAP – החזון ל-2030
צילום: EuroNCAP

בנוסף, יורו NCAP יפעל לגיבוש תוכנית לשיפור הבטיחות של אופנועים וקטנועים, ויתייחס גם לבטיחות של כלים דו-גלגליים ממונעים אחרים, כאשר הכוונה היא לאופניים ולקורקינטים מחושמלים. הארגון מציין כי מספר ההרוגים והפצועים קשה מבין המשתמשים בכלים אלה הוא גבוה ביותר.

דברים של חזון
נשיא הארגון, ד"ר נילס יעקובסון, התייחס לכך כי לארגון היכולת להביא לשיפור הבטיחות בעשור הבא בדרך ל'חזון אפס'. המכוניות נעשות מתוחכמות יותר בדרכן להיות אוטונומיות ומקושרות יותר, ויעקובסון אמר כי מכיוון שלמערכות האלה חשיבות רבה, הארגון יאמץ גישה של עונשין/תגמול למכוניות שיצוידו בהן בהתאם לביצועים. הארגון רואה עצמו כקטליזטור בתחום הבטיחות, ומכוון לא רק למכוניות נוסעים אלא גם לרכב מסחרית.

כל אלה ייעשו, כך יורו NCAP, בשיתוף פעולה עם התעשייה, כדי להביא לשיפור הבטיחות בהתאם לקווי הפעולה שהארגון הציג.

​יורו NCAP – החזון ל-2030
צילום: EuroNCAP