אם חיפשת ולא מצאת רכב משומש במודעות המכירה, מה דעתך על רכב מכונס נכסים? המהלך הזה יכול לחסוך לכם בין 20%-40% ממחיר המחירון של הרכב אותו אתם רוצים לרכוש. נשמע מורכב? האמת, שלא כל כך. הכנו לכם הסבר על כמה מושגים חשובים.

כונס הנכסים
אדם או גוף שמונה ע"י הוצאה לפועל לקחת, להחזיק ולמכור את נכסי האדם החייב כספים בשיעור משמעותי. הרעיון הוא שכספי המכירה יכסו ככל הניתן את החוב. יש לתהליך הזה הוצאות נוספות כמו עלויות התפיסה, שכר טרחת כונס הנכסים, עלויות שמאי שמעריך את הנכס, שכפול מפתח (אם צריך) ועוד. כל העלויות האלה מצטברות לאלפי שקלים שמופחתות ממחיר המכירה של הנכס.

איך עובד התהליך?
תהליך קניית רכב מכונס נכסים מורכב מהשלבים הבאים:
- פרסום נתוני הרכב באתר מכרז
- פרסום מכרז
- בדיקת הרכב ע"י קונים פוטנציאליים
- הגשת הצעת מחיר

פרסום הנכס
כדי למכור את הרכב, כונס הנכסים מפרסם מכרז בו הוא מציין את המועד שבו יוצע הרכב למכירה. במקביל הרכב מפורסם באתר המכרז עם נתונים בסיסיים כמו דגם, שנת מודל, מספר בעלויות, וקילומטרז', ועם מספר תמונות חוץ. כמעט ועד מועד המכרז, יכול כל מי שרוצה לראות את הרכב מקרוב. לדברי עו"ד ויקטור פישר ממשרד 'חן פישר' שמתפקד ככונס נכסים, בודדים הם האנשים שטורחים ומגיעים לראות את הרכב אותו הם רוצים לקנות. "כולם מסתפקים בתמונות שעולות לאתר המכרז, ועל פי התמונות הם מגישים את הצעות המחיר".

רכב מכונס נכסים – כיצד עובד התהליך?
צילום: יצרן

על אף שאי אפשר לפתוח דלתות ולוודא שהכל עובד, אנחנו ממליצים להגיע ולראות את הנכס מקרוב. זה יאפשר לכם להשיג תמונה כוללת של הרכב וגם להציץ פנימה לתא הנוסעים ולראות אם הכל נמצא שם במקום הנכון. בנוסף, אולי גם יסייע לכם לקבל מושג על איך הרכב תוחזק (למרות שזה לא וודאי).

יום המכרז
כל אחד יכול להירשם ולהגיש הצעת מחיר למכרז. ההרשמה היא אנונימית, וכל מגיש הצעה מזוהה ע"י מספר, כך שמשתתפי המכרז לא יודעים מול מי הם מתחרים. ההרשמה היא בחינם, וכך גם הגשת הצעת המחיר. "פעם בחודש אני עורך מכרז למכירת כלי רכב". אומר עו"ד פישר, "בכל מכרז יש כ-1,200 איש צופים ומשתתפים ובין 50 ל-100 רכבים שמוצעים למכירה". שימו לב, משנמצא זוכה, אין דרך חזרה, הוא מחויב לרכוש את הרכב במחיר שהציע. אז היו ערים לגבולות המימון שלכם.

רכב מכונס נכסים – כיצד עובד התהליך?
צילום: אדר לב-ארי

מזל טוב! זכית במכרז. מה קורה עכשיו?
- תשלום דמי רצינות
- שליחת מכתב הודעת פידיון
- תשלום

בסיום מכרז נמצא זוכה. רק הזוכה משלם 10% מהמחיר שהציע כדמי רצינות. ומכאן הוא ממתין בערך חודש-חודש וחצי עד שהוא מקבל את הרכב. בפרק הזמן הזה כונס הנכסים שולח לחייב מכתב 'הודעת פדיון' – כלומר לרכב שלו נמצא קונה במחיר מסוים – ומאפשר לו (לחייב) לפדות את הרכב תוך 7 ימים במחיר הזה. אם החייב אומר שכן, החייב משלם את המחיר ולוקח את הרכב בניקוי ההוצאות של כונס הנכסים שכאמור מסתכמות באלפי שקלים. זוכה המכרז מקבל הודעה על ביטול הזכייה שלו וכמובן גם את כספי המקדמה החזרה (10%).

רכב מכונס נכסים – כיצד עובד התהליך?
צילום: רונן טופלברג

במידה ואין תשובה בחלוף 7 ימים, מוגשת בקשה לאישור מכר אצל רשם ההוצאה לפועל. בשלב זה הזוכה במכרז משלם את יתרת הסכום עבור הרכב. ההוצאה לפועל נותנת צו פורמלי שהרכב נקי מכל שיעבוד צד ג, והבעלות על הרכב עוברת לרוכש. רק אחרי שלב זה הכונס יכול להודיע לזוכה שהרכב על שמו, הוא מבקש ממנו להוציא רישיון, ואם הכל תקין מזמן אותו לקחת את הרכב.

לעיתים נדירות הצעת המחיר הגבוהה ביותר היא לא הזוכה. אלה מקרים בהם גם ההצעה הגבוהה ביותר נמוכה מהערכת השמאי שקיבל כונס הנכסים. "במקרה שכזה, אני מבטל את המכרז על הרכב המסוים הזה, ועורך מכרז חדש." אומר עו"ד פישר, "אבל נדיר שזה קורה".

סה"כ עוברים בין כחודשיים לשלושה חודשים מרגע התפיסה (המועד בו הגיע הרכב למגרש של כונס הנכסים) ועד רגע המכירה. בפרק הזמן יתכן והמצבר יגמר. אז קחו זאת בחשבון, ואולי גם כדאי להגיע  למגרש האחסנה עם מצבר בוסטר או רכב אחר כדי שתוכלו להניע עם כבלים במקרה הצורך.

רכב מכונס נכסים – כיצד עובד התהליך?
צילום: BestJumpStarterReview
 
* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד (מספר רישיון 54414).