כלמוביל, יבואנית יונדאי, הציגה את המשאית החשמלית הראשונה בישראל שמקור האנרגיה שלה הוא תא-דלק מימני ולא סוללות. מהלך זה נעשה במסגרת הסכם לשיתוף פעולה בינה לבין בזן שתייצר את המימן ובין סונול שתעניק את תשתית התדלוק בתחנה הראשונה מסוגה שתוקף בארץ. 

משאית ושמה אקסיינט
המשאית היא Fuel Cell Xcient של יונדאי, זו משווקת כבר באירופה ובשוויץ פועלות כבר 47 משאיות כאלה.

יונדאי אקסיינט – משאית ראשונה עם תא דלק
צילום: יצרן

למשאית מנוע חשמלי המייצר 350 קילוואט (476 כ"ס) ו-3400 ניוטון-מטר (346.6 קג"מ). התיבה אוטומטית ויש לה שישה הילוכים. בנוסף לבלימה רגנרטיבית, במערכת הבלימה המשנית ריטרדר. הגרסה שהוצגה בארץ היא עם הנעה 2x4 למשקל כולל של 19 טון; בהמשך צפויה גרסת 2x6 למשקל כולל של 27 טון.

לרכב 7 מכלים עם יכולת אחסון של 31 ק"ג מימן, 2 תאי דלק (190 ק"ו) היוצרים חשמל (ומים) וסוללה של 72.3 קוט"ש. כל אלה מבטיחים טווח נסיעה של 400 ק"מ, ומשך התדלוק נמשך בין 8 ל-20 דקות (בתלות בטמפרטורת הסביבה). בכל הקשור לתפעול, התדלוק המהיר הוא אחד היתרונות הגדולים של תא דלק בהשוואה למשך הזמן הנדרש לטעון סוללות למשאית. 

יונדאי אקסיינט – משאית ראשונה עם תא דלק
צילום: יצרן

תדלוק ופעילות
שלושת הגופים – שכל אחד מהם ישתמש באחת המשאיות הנמצאות כאן לצרכיו היום-יומיים – הכריזו כי כבר ברבעון הראשון של 2023 תחנך תחנת תדלוק ראשונה של מימן בארץ, וזו תהיה ביגור. בהמשך אמורות לקום עוד שתי תחנות, בדרום ובמרכז.  

כלמוביל מכוונת למכירת מאות משאיות ב-2025. מעבר לבעיות התשתית – הולכה ואחסנה של מימן – מדובר במשאיות יקרות במיוחד; ההערכה היא כי מחיר כל אחת בשלב זה הוא למעלה משני מיליון שקלים, פי שישה מאשר משאית מונעת דיזל.  

יונדאי אקסיינט – משאית ראשונה עם תא דלק
צילום: יצרן

משרד האנרגיה השתתף בסבסוד עלות המשאיות, ואנשי כלמוביל מצפים שהממשלה תעשה את קניית המשאיות לכדאית עבור גופים גדולים. בהקשר זה הוזכר כי ממשלת ישראל הציבה כיעד ל-2030 ש-10% מהמשאיות במדינה יהיו ירוקות. 

עתיד ירוק
מארק פריימולר, סגן נשיא בכיר וראש תחום חדשנות עסקית לרכבים מסחריים ביונדאי שהגיע להשקה, אמר שעד 2028 יונדאי תציע מבחר מלא של משאיות וכלים מסחריים עם הנעת מימן. הדובר ציין כי מעבר לדאגה לאיכות הסביבה, הרי מימן פחות רגיש למשברים גאו-פוליטיים המשפיעים על זמינות מקורות אנרגיה אחרים ומחירם, כמו שקורה כעת  בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה.

יונדאי אקסיינט – משאית ראשונה עם תא דלק
צילום: יצרן

ההנחה של יונדאי, כמו של יצרניות רכב נוספות, היא שמשאיות כאלה יסייעו לפיתוח התשתית הדרושה לשימוש במימן. לפי פריימולר, תדלוק של צי בן 15 משאיות שווה לתדלוק של 700 מכוניות נוסעים, מה שתורם לכדאיות של הקמת תחנות התדלוק.

פריימולר ציין כי תא דלק נכון יותר כמקור אנרגיה למשאית חשמלית מאשר סוללות רגילות הן בגלל שמשקלן כבד באופן משמעותי, מה שפוגע בכושר ההעמסה המותר, הן בגלל זמן התדלוק הקצר באופן בהרבה בהשוואה לטעינת סוללות גדולות.

יונדאי אקסיינט – משאית ראשונה עם תא דלק
צילום: יצרן