מזל טוב! החלטתם לפנק את עצמכם ברכב. אתם מכירים את רוב ערוצי המכירה השונים, אינטרנט, מגרשי ליסינג, רחובות "שידועים" כמגרשי חנייה למכוניות עם שלטי למכירה, אבל מה דעתכם על רכב מכינוס נכסים?

האופציה קיימת שנים, אבל פחות קסמה ללקוח הפרטי בעיקר בגלל הדומיננטיות של סוחרי הרכב. כיום המצב שונה והלקוחות הפרטיים הם מרבית השחקנים במכרז, ואלה שלרוב זוכים במכרזים. יש לכך סיבות מגוונות ובראשן – המחיר. רכישה מכונס נכסים יכולה להוזיל את עלות הרכב בכ-20%-40%. זה המון כסף, אבל האם זה שווה את זה? קבלו את היתרונות והחסרונות שבקניית רכב מכונס נכסים.
 
יתרונות
מחיר מוזל
זה היתרון המשמעותי והגדול ביותר, וזה שבזכותו כל התהליך הזה בכלל כדאי. הרי מי יקנה רכב שהוא לא יכול לעשות בו סיבוב או אפילו להיכנס לתא הנוסעים ולראות שהכל עובד? חוסר הוודאות בתקינות המוצר (במקרה שלנו הרכב) חייב להתבטא בהוזלה במחיר ממחיר המחירון, ובאופן משמעותי. מדובר על הפחתה בסדר גודל של 20%-40%. ככל שהרכב ישן יותר, כך עולה גם חוסר הוודאות, ואחוז ההפחתה יעלה בהתאם.

קניית רכב מכינוס נכסים - יתרונות וחסרונות
צילום: Tom Nora
 
היעדר עיקולים ושיעבודים
החוק קובע שרכב מכונס נכסים חייב לעבור לקונה החדש כשהוא נקי משעבוד, עיקול או מחויבות חוקית לגורם צד ג' כלשהו. זהו שקט נפשי שלא תמיד קיים במקרה של רכישה מאדם פרטי.
 
נוחות – לא צריך לצאת מהבית
היום הכל פשוט, לא צריך לנסוע למכרזים במתחם מסוים, הכל באינטרנט. מקבלים קוד גישה, מתחברים, וזהו. לא צריך לצאת מהבית כדי להשתתף במכרז, אפשר לעשות זאת מכל מקום עם חיבור לרשת, ותיאורטית אפילו בזמן חופשה בחו"ל.
 
חינם – לא עולה כלום
ההשתתפות במכרז היא בחינם. אז אין כאן מה להפסיד. רק שימו לב, לא לקפוץ מעבר לתקציב שלכם, כי אם זכיתם – אין לכם דרך חזרה.
 
קניית רכב מכינוס נכסים - יתרונות וחסרונות
צילום: Vitor Paladini

תהליך אנונימי
שלל היתרונות שציינו כאן הובילו לכניסת לקוחות פרטיים לזירה ולדחיקת הסוחרים. התהליך כולו מבוצע ברשת במצב אנונימי, כך שאף אחד לא יודע מול מי הוא מתחרה, וגם לא יכול לסגור עסקה עם אף אחד אחר.
 
 ריגוש בתהליך ההתמחרות 
באופן טבעי, השתתפות במכרז יוצרת צפייה וריגוש. התמחור הראשוני, שעון הזמן לסיום המכרז, האפשרות לשפר את ההצעה בכל רגע נתון, יכולים להעלות את האדרנלין וליצור ריגוש אצל אלה שלא עושים זאת למחייתם. רק אל תתנו לריגוש הזה לגבור על השכל הישר. תתמקדו במה שאתה צריכים – ולא במה שאתם רוצים – ודעו היכן עובר גבול התקציב שלכם – כי אם זכיתם, אין דרך חזרה.
 
 
חסרונות
חוסר וודאות לגבי מצב הרכב
רכב מכונס נכסים נקנה כפי שהוא. לא רק שאין אפשרות לקחת לבדיקה, או לעשות סיבוב, אין אפילו אפשרות לפתוח את הדלת, למשש את הריפוד, ולבדוק שהצופר עובד. חוסר הוודאות שבתקינות המערכות אומר שיכול להיות שתגלו פתאום שיש צורך בתיקון יקר כדי ליישר קו. ואז החיסכון שלכם ביחס למחיר המחירון עלול להצטמצם משמעותית.

קניית רכב מכינוס נכסים - יתרונות וחסרונות
צילום: Noah Kuhn
 
אחריות
לא רק שאין וודאות לגבי תקינות הרכב ושלל המערכות, גם אין אחריות. דבר שבדרך כלל קיים כשקונים ממגרשי ליסינג או דרך סוכנות טרייד-אין. אם מדובר ברכב חדש, יתכן והוא עדיין מכוסה ע"י אחריות יבואן – קניה מכונס נכסים לא מבטלת את האחריות. אבל דגמים ישנים יותר, לא זוכים למעטפת כלשהי.
 
 
* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד (מספר רישיון 54414)