קניה מכונס נכסים היא אחת הדרכים לרכוש רכב במחיר זול בכ-20% ל-40% פחות ממחיר המחירון ולפעמים אף יותר. הסיבה למחיר הנמוך משמעותי, היא רכיב האי-הוודאות של מצב הרכב. הרי את הרכב ניתן לראות רק מבחוץ ואין אפשרות לפתוח דלת או להתניע את הרכב כדי לוודא שהכל עובד.
מי שיתגבר על החשש הראשוני, ימצא מגוון של דגמים, גרסאות, שנתוני ייצור וגם המון מושגים שרצוי שיכיר לפני שיכנס לתהליך. הנה המושגים החשובים שבהם.
 

כונס נכסים

זהו אדם או גוף (בדרך כלל משרד עו"ד) שמונה ע"י ההוצאה לפועל על מנת לקחת, להחזיק ולמכור את נכסי החייב. כונס הנכסים אחראי בין היתר על פרסום המכרז, ניהול תהליך ההתמחרות, ועבודת הניירת עד שהבעלות עוברת לרוכש שזכה במכרז. בד"כ שכר הטרחה שלו קבוע ולא קשור בשום אופן למחיר המכירה של כל דגם.
 

רכב ישן במוסך מבולגן
צילום: Cottonbro Studio

As is

רכב מכונס נכסים נקנה כפי שהוא (המושג המקצועי נקרא, 'As Is'). כלומר, מה שאתה רואה – זה מה שאתה מקבל. אפשר רק להתרשם ממצבו החיצוני של הרכב. לא ניתן לפתוח דלת, למשש את הריפוד או אפילו להתניע את המכונית. לכן, לפני שמציעים הצעת מחיר, חשוב להעמיק ולבדוק את הנתונים היבשים של הרכב שמציג כונס הנכסים:

- שנת המודל וחודש העלייה לכביש
- הקילומטראז'  ומספר הבעלויות
- התמונות שפרסם כונס הנכסים (אנחנו כמובן ממליצים להגיע ולראות מקרוב את הרכב).

רק אחרי שילוב כל הנתונים האלה, תוכלו להציע הצעת מחיר ראלית לאותו רכב.
 

דמי רצינות

הסכום אותו משלם הזוכה בהתמחרות – ורק הזוכה. הסכום עומד על 10% ממחיר הזכייה שהגיש בשלב ההתמחרות, ומהווה מקדמה עבור רכישת הרכב. לזוכה יש בערך חודש עד שיקבל בפועל את הרכב בו זכה ובתקופת זמן זו עליו יהיה להשלים את יתרת 90% לרכישת הרכב. במידה והזוכה החליט לוותר על הזכייה, 10% של 'דמי הרצינות' יחולטו לטובת כונס הנכסים.

רכב על ליפט באמצע טיפול
צילום: Artem Podrez

ראוי לציין כי החוק מאפשר לבעל החוב לרכוש את הרכב במחיר הזכייה. במקרה כזה הזוכה בהתמחרות, יקבל את מלא כספו חזרה ולא יקבל את הרכב למרות שהוא זה שזכה.
 

אחריות

בשונה מרכישה מחברות ליסינג או מגרשי טרייד-אין בהם רכב משומש זוכה לאחריות מסוימת (לרוב של מספר חודשים), כונס הנכסים אינו מספק אחריות כלשהי למצב הרכב. הרכב, כאמור, נמכר כפי שהוא (AS IS). מצד שני, אחריות היצרן אינה מתבטלת בעת רכישת רכב מכונס נכסים, כך שאם מדובר ברכב חדש יחסית, אחריות היצרן עדיין תקפה.
 

אוטו על כסף
צילום: Unsplash

התמחרות

התמחרות היא קביעת מחיר של נכס העומד למכירה, תוך תחרות, כאשר כל אחד מן הצדדים מציע מחיר משלו, וההצעה הגבוהה ביותר זוכה. ביום בו נמכרים כלי רכב מכונס נכסים מסוים, הוא פותח שלב התמחרות על כל כלי רכב בנפרד. במקומות בהם זה נעשה באופן מקוון, כל כלי רכב זוכה למחיר התחלתי ולשעון זמן שרץ לאחור. כל העלאת מחיר נעשית בקפיצות קבועות (נניח 1000 שקלים כל פעם) וגם מאפסת את השעון לריצה מחודשת לאחור. לעיתים יש יותר מסבב התמחרות אחד, למשל מדרגות של 1000 שקל בסבב ראשון, ומדרגות של 500 שקל בסבב שני.
 

רשם ההוצאה לפועל

הממונה על רישום בהוצאה לפועל חייב לאשר את העסקה שבין כונס הנכסים והזוכה בהתמחרות. הסיבה היא שרק ההוצאה לפועל יכולה לספק את המסמך שהרכב נקי מכל עיקול, שיעבוד או מחויבות חוקית לצד ג' כלשהו. רק אחרי מתן המסמך, הרכב יכול לעבור לרוכש שזכה ברכב בעת ההתמחרות.

אדם מחזיק מפתח רכב
צילום: Roland Denes
 
* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד (מספר רישיון 54414)