כולנו כמעט משתמשים בטעינה אלחוטית למכשירי חשמל ביתיים - ממברשת השיניים החשמלית ועד לסמארטפון - אבל מה אם יכולנו להטעין ככה את המכונית, ועוד לעשות זאת תוך כדי נסיעה?

ובכן, החברה הישראלית אלקטריאון עוסקת בדיוק בתחום הזה, והצעד האחרון לקראת הפיכת הרעיון למציאות הוא ההכרזה שאוטובוס חשמלי בעיר באלינגן בגרמניה יחל בקרוב להיטען באופן אלחוטי במקטע כביש ייעודי. לצורך כך חברה אלקטריאון ל-EnBW הגרמנית כדי להרכיב קילומטר של מערכת כבישים חשמלית (ERS) לאורך קטע של כביש מהיר גרמני, בתוספת שתי עמדות טעינה סטטיות שיוצבו במקומות בהם האוטובוס עוצר באופן שגרתי במהלך לוח הזמנים שלו. לטענת החברה, היא  הצליחה להטעין 90 קילוואט בנסיעה קצרה יחסית, באמצעות שלושה מקלטים על האוטובוס הנטען.

בדומה למטענים אלחוטיים ביתיים, המערכת שפיתחה אלקטריאון מבוססת על שימוש בסלילים מגנטיים המוטמנים מתחת לנתיבי הנסיעה ומטעינים את סוללות הרכב באופן אלחוטי, באמצעות השראה מגנטית. משטחי טעינה סטטיים למכוניות קיימים כבר זמן מה, אך כבישי טעינה מסובכים יותר ליישום ונמצאים בשלב מוקדם יותר של פיתוח.

אלקטריאון הישראלית מתחילה בניסוי טעינת אלחוטית לאוטובוסים בגרמניה
צילום: Electreon

היתרון הגדול הוא שטעינה בזמן נסיעה תסייע להפחית את משקל כלי הרכב מאחר ויש צורך בסוללה קטנה יחסית - ולכן מחיר הרכב צפוי לצנוח בהתאם. החסרון הגדול הוא עלות התשתית, שעומדת כיום על כ-2 מיליון דולר לק"מ.

כרגע הפרויקט כולל רק אוטובוס בודד, אבל יש כבר התעניינות רבה ברחבי העולם, בעיקר בכל הנוגע לרכב כבד - שם משקל, גודל ומחיר הסוללות פוגע מאוד בהטמעת הטכנולוגיה (כמו גם במשקל ההעמסה המקסימלי של משאיות) ומקשה על היפרדות ממנועי הדיזל המזהמים. 

אלקטריאון הישראלית מתחילה בניסוי טעינת אלחוטית לאוטובוסים בגרמניה
צילום: Electreon
 
בדצמבר אשתקד הכריזה מושלת מישיגן, גרטשן ויטמר, כי המדינה תבחן יכולות טעינה אלחוטית בכבישים בכבישים המהירים שלה, ואלקטריאון נערכת לבניית מקטע ניסיוני ראשון בשיתוף עם פורד.
בנוסף, מרחיבה החברה מקטע נסיוני שפועל בשבדיה, ומריצה מקטע נסיוני נוסף ביוטה, ארה”ב, בשיתוף עם יצרנית המשאיות קנוורת'. לאחרונה השלימה החברה בהצלחה סדרת ניסויים באיטליה, בשיתוף איווקו וסטלנטיס - והזרוע עוד נטויה. 

אבל אלקטריאון אינה לבד במירוץ הזה; חברות רבות פועלות בפיתוח טעינה אלחוטית בחניה; בין הבולטות שבהן אפשר למנות את Wave ו־InductEV שהגיעו להספקי טעינה אלחוטיים סטטיים של 250 ואף 300 קילוואט - לא רחוק מעמדות הטעינה החוטיות המהירות ביותר שמוצעות לציבור כיום.   גם יצרניות רכב פועלות בנושא, דוגמת פולקסווגן, טויוטה, יונדאי ו־BYD - אולם הבעיה גם כאן היא כדאיות כלכלית, שכן עלות עמדה אלחוטית נייחת גבוהה פי 25 מעלותה של עמדת טעינה רגילה בהספק דומה.

אלקטריאון הישראלית מתחילה בניסוי טעינת אלחוטית לאוטובוסים בגרמניה
צילום: Electreon