אתם נוסעים לכם בכביש, בדרך לפגישה חשובה, קניות או בילוי עם חברים, ואז… פנצ'ר! נכון שזה קורה תמיד בזמן הלא נכון?
 
החלפת פנצ'ר היא משימה שכל נהג צריך לדעת לעשות. אז כדי שתהיו מוכנים, לפניכם מדריך פשוט ונוח שילווה אתכם שלב אחר שלב עד להשלמת המשימה:
 
1. בטיחות לפני הכל- מצאו מקום בטוח לעצור בו, הרחק מהתנועה בכביש, והפעילו את בלם החירום בהרכב. הדליקו את אורות האזהרה של הרכב, כדי להזהיר נהגים אחרים שאתם מחליפים צמיג. השלב הבא הוא ללבוש את האפוד הזוהר ולהציב את משולש החירום כ- 100 מטרים מן הרכב.

​פנצ'ר בצמיג? איך להחליף גלגל לבד - המדריך המלא
צילום: JDs (Pexels)
 
2. התארגנות למשימה- אספו את הכלים שלכם וארגנו אותם במקום בטוח בקרבתכם, כך שתהיה לכם גישה נוחה אליהם. תצטרכו את הצמיג הרזרבי, את הג'ק ואת מפתח האומים. 
 
3. שחרור הגלגל אותו תרצו להחליף- במידה ומורכבת טסה על הגלגל יש לשחרר אותה ממקומה בעזרת משיכה. זה עשוי להיות קשה מעט, אבל משיכה תשחרר אותה. לאחר מכן, שחררו את אומי הגלגל- השתמשו במפתח האומים וסובבו אותם נגד כיוון השעון כדי לשחרר אותם.

​פנצ'ר בצמיג? איך להחליף גלגל לבד - המדריך המלא
צילום: Benjamin Kurochkin
 
4. הרמת הרכב- השתמשו בג'ק כדי להרים את הרכב מהקרקע. וודאו שאתם ממקמים את הג'ק בצורה בטוחה, במיקום המיועד לכך ברכב שלכם. כדי למצוא את המיקום הנכון להנחת הג'ק, העבירו את האצבע על המסגרת התחתונה של הרכב, מהגלגל לכיוון אמצע הרכב. במרחק של בערך 15 ס"מ מהגלגל יש סימון שהיצרן הכין מראש בדיוק למטרה זו. 

​פנצ'ר בצמיג? איך להחליף גלגל לבד - המדריך המלא
צילום: Artem Podrez
 
5. שחרור והסרת הצמיג - הסירו את אומי הגלגל ואת הגלגל עם הפאנצ'ר והניחו אותם במרוכז בצד.
 
6. הרכבת הצמיג החלופי- קחו את הצמיג החלופי ומקמו את החורים שלו כך שיהיו ממוקמים מול הברגים שעליהם יונח הגלגל. לאחר הכנסת הגלגל, החזירו את האומים למקומם, והדקו אותם על ידי סיבובם בכיוון השעון.
 
​פנצ'ר בצמיג? איך להחליף גלגל לבד - המדריך המלא
צילום: Muhammad Khawar Nazir

7. הורדת הרכב- בעזרת הג'ק, הורדו לאט את הרכב בחזרה אל הקרקע.
 
8. חיזוק והידוק- השתמשו במפתח האומים כדי להדק את האומים ככל האפשר.
 
9. בדיקה אחרונה וסיימתם-  לפני שתחזרו לנהוג, העיפו מבט ובדקו את לחץ האוויר בצמיגים, גם בחלופי וגם בגלגלים האחרים.

​פנצ'ר בצמיג? איך להחליף גלגל לבד - המדריך המלא
צילום: Andrea Piacquadio
 
זהו, עכשיו רק נותר לכם לאסוף בזהירות את הכלים, הגלגל שהוחלף והמשולש אל תא המטען של הרכב, ולנסוע למרכז השירות הקרוב. חשוב לזכור שצמיג חלופי אינו מיועד לנסיעות ממושכות, לכן יש להחליפו בהקדם האפשרי.
 
כדי שלא תתפסו לא מוכנים במקרה חירום, חשוב לדעת היכן נמצא הגלגל החלופי והיכן נמצאים כלי הנהג. בדקו כבר היום שברכב נמצאים הצמיג החלופי, הג'ק (מגבהה) ומפתח האומים- בלי כלים אלו ברכב, לא ניתן יהיה להחליף צמיג! וודאו שבצמיג החלופי יש את לחץ האוויר הנכון. בנוסף, חשוב שלצד הכלים ימצאו האפוד הזוהר ומשולש החירום. 

​פנצ'ר בצמיג? איך להחליף גלגל לבד - המדריך המלא
צילום: Kenan Reed

הערות המערכת: לפעמים עדיף לנסוע על הצמיג ללא האוויר עד להגעה למקום בטוח, גם אם זה יקבע בוודאות את מותו של הצמיג. כי עדיף לקבוע את מותו של הצמיג מאשר חלילה, מוות אנושי כי ניסיתם להציל פיסת גומי.

דבר נוסף, במידה ואין אפשרות להגיע למקום בטוח, יש להתקשר למשטרת ישראל שתעניק לך עזרה בהכוונת תנועה למען יוחלף הגלגל בבטחה. ועד אז, שמרו מרחק מהתנועה. מאחורי מעקה הבטיחות למשל.

שתהיה לכולנו נסיעה בטוחה וזהירה.