כבר עשרים שנים עובד בועז יעקובי בחברת שלמה סיקסט, אליה הגיע לאחר שעבד תשע שנים ביורופקאר. יעקובי התחיל כנהג בסניף מקומי, תפקיד ראשוני בחברות ההשכרה, ועם השנים עלה במדרג התפקידים. כיום מנהל יעקובי את מערך השכרת הרכב של שלמה סיקסט, שהיא החברה הגדולה בישראל בהשכרת רכב והליסינג. ישבנו איתו לראיון על שכירת רכב בחו"ל.

איך שרדתם את תקופת הקורונה?
"קודם כל, היה לנו מוקד פעיל שבו עסקנו בהחזרים לכל הלקוחות שהזמינו מראש רכב לטיול בחו"ל ובגלל הסגרים הטיול התבטל. בתקופה זו רבים מאוד ניסו, וכך היה בכל העולם, לקבל החזרים כספיים מכל גורמי התיירות שמהם ערכו הזמנות. התפקוד שלנו במשבר הוכיח את עצמו לבסוף, ובתקופה שהתחלנו לצאת מהמשבר, אותם לקוחות שקיבלו החזרים, הביעו בנו אמון וחזרו.

"במקביל, בתקופת הסגרים שבה לא הייתה תיירות, מצאנו את עצמנו עוסקים באפיקים אחרים. בתור זכיינים של מנהל הרכב ומשרד הביטחון, סיפקנו הרבה מאוד רכבים לצוותי בדיקות הקורונה שנעו בכל רחבי הארץ.

"ההתאוששות מהקורונה החלה ב'בום' של הזמנות בסביבות ספטמבר 2021. לאחר מכן הייתה ירידה עקב התפשטות חוזרת של הקורונה, אבל המשבר הסתיים בסביבות אפריל 2022, ומאז הביקוש להשכרת רכב נמצא בנסיקה מעלה".

איך לשכור רכב בחו
צילום: Erik Mclean

האם בעקבות משבר אספקת השבבים העולמי, הרגשתם מחסור ברכבים חדשים?
"בהחלט הרגשנו את המחסור, לא רק אנחנו אלא בכל העולם, ובמיוחד היו חסרים רכבים גדולים של 7-9 מקומות. משבר זה גרם לכך שחברות ההשכרה לא עמדו בביקוש הרב והמחירים עלו באופן ניכר בהשוואה לתקופת טרום הקורונה, בקטגוריות מסוימות עד פי שלושה. אני לא רואה בעתיד הנראה לעין את שוק השכרות הרכב חוזר למחירי 2019".

מה הטיפים שאתה יכול לתת לפני שאנשים שוכרים רכב בחו"ל?
"באופן טבעי, הרבה לקוחות בודקים מחירים דרך מנועי חיפוש באינטרנט ולעיתים בוחרים בספק שמציע את המחירים הזולים ביותר; בפועל, לרוב דרך כזאת עלולה להתברר כטעות. בהצעות המחיר שמקבלים באינטרנט לא נכנסים לסעיפים הקטנים ולא לוקחים בחשבון עלויות נוספות, שאצלנו למשל מגיעות בחבילה הבסיסית. לדוגמא: עלות נהג נוסף; ישנם ספקים הגובים תשלום על נהג נוסף שיכול לנהוג ברכב, ואילו אנחנו מאפשרים נהיגה של שלושה נהגים נוספים כבר בחבילה הבסיסית.

"חשוב לבדוק את הכיסוי הביטוחי, למקרה שתהיה חס וחלילה תאונה, וגם לברר מה עלות ההשתתפות העצמית. אנחנו מציעים כיסוי מלא הכולל את ההשתתפות העצמית ויש חברות שרוצות על זה תשלום נוסף, דבר שאינו מוצא ביטוי במנועי החיפוש באינטרנט.

איך לשכור רכב בחו
צילום: Scott Webb

"נושא נוסף שצריך לבדוק הוא אם יש הגבלה על מרחק הנסיעה היומי. אם הנסיעה שלכם היא עירונית בעיקר, אין לזה משמעות, אך במידה ומתוכנן טיול הכולל נסיעה למרחקים גדולים, צריך לשים לב, שאין הגבלה או תוספת מחיר על קילומטרים נוספים.

"הלקוחות צריכים להיות גם מודעים לדרישות של המדינה בה מטיילים. כך למשל, בגרמניה ובעוד מדינות בצפון אירופה, החוק שם מחייב נהיגה בתקופה זו עם צמיגי חורף. אצל חלק מחברות ההשכרה אלה מגיעים בתוספת תשלום, ואילו אנחנו מספקים אותם כחלק מהחבילה, כולל גם שרשראות לנסיעה בשלג.

"חשוב לשים לב להוצאות נוספות, כמו תשלומים עבור כבישי אגרה, שלרוב לא נכללים בחוזה השכרת הרכב. לכן, עסקה שנראית זולה באינטרנט אינה תמיד כזאת לאחר שמכניסים להוצאה הכוללת את כל המרכיבים הנדרשים לטיול המתוכנן".

איך לשכור רכב בחו
צילום: Oziel Gomez

מה היתרונות לעבוד מול חברות השכרה גדולות?
"לאלו אשר מתכוונים לחצות מדינות במהלך הטיול, והדבר נוגע בעיקר למטיילים באירופה, חשוב לבדוק אם חברת ההשכרה מאפשרת זאת בחוזה. אצל ספקים קטנים, מקומיים, שאמנם זולים יותר, זה לא תמיד אפשרי. אצל ספקים גדולים, שיש להם סניפים במדינות שונות, לרוב זה אפשרי.

"שלמה סיקסט היא חלק מקבוצת סיקסט הבינלאומית שמושבה בגרמניה ויש לה סניפים ב-120 מדינות בעולם. יתרון נוסף בעבודה מול חברות גדולות, הוא באפשרות לקחת רכב במדינה אחת ולהחזיר אותו במדינה אחרת, אבל חשוב לברר את העלויות הנלוות לכך.

איך לשכור רכב בחו
צילום: Leio McLaren

"חברות השכרה גדולות, שיש להן פריסה רחבה של סוכנויות השכרה, יכולות לסייע במהירות גדולה יותר, במידה ויש תקלה – הרכב נתקע וצריך חילוץ או שנוצרת בעיה כלשהי כמו נורת אזהרה שנדלקה, או רעש חריג בזמן הנסיעה; תמיד ניתן לקפוץ לסניף ההשכרה בעיר הקרובה על מנת לקבל סיוע.

"בנוסף, צריך לקחת בחשבון זמינות של רכבים והיכולת לשמור רכב בקטגוריה אותה הזמנתם במידה והטיסה מאחרת. יש סוכנויות, לרוב קטנות, המעבירות את הרכב ללקוח אחר ולזה שהזמין אין אפשרות לקבל החזר בגלל אותו איחור באיסוף. אנחנו למשל, מקפידים לעקוב אחר מספרי הטיסות, ואם טיסה התעכבה אנו יודעים לשמור על רכב בקטגוריה שהלקוח הזמין. לחברות השכרה גדולות, שיש להם מספר סניפים בעיר, יש גם היכולות לשנע רכבים בין סניפים במהירות במידה ויש חוסר זמני".

איך לשכור רכב בחו
צילום: Antoni Shkraba

מה הטעות הנפוצה שעושים שוכרי הרכב בחו"ל?
"יש לקוחות שחושבים שניתן למצוא מציאות בדקה ה-90, וזו טעות. בניגוד לטיסות או למלונות שלעיתים מוזילים מחירים ברגע האחרון כאשר הם לא בתפוסה מלאה, בתחום השכרות הרכב המצב שונה. כאשר בסניף יש מלאי שלא הוזמן הוא לרוב מועבר לסניף אחר שבו יש מחסור. מי שינסה למצוא רכב ברגע האחרון, יכול להיות שלא ימצא כלל רכב או שימצא כזה לא בקטגוריה אותה חיפש, ולכן יצטרך לשלם הרבה יותר עבור רכב בקטגוריה יקרה יותר.

"באופן כללי, סוכנות השכרת רכב תגבה הרבה יותר מלקוח מזדמן שהגיע לסניף, מאשר מלקוח שהזמין מראש דרך סוכנות מהארץ; לזו יש כוח קנייה עדיף והסכמים מול הסניף המקומי ממנו שוכרים את הרכב".

איך לשכור רכב בחו
צילום: אדר לב-ארי

 האם כבר ניתן לשכור רכבים חשמליים?
"הרכבים החשמליים נכנסים אט אט לעולם השכרת הרכב, זה כמובן נעשה קודם כל במדינות עם תשתית מתאימה לזה, כלומר עם פריסה מספקת של עמדות טעינה ברחבי המדינה. כיום ניתן לשכור רכב חשמלי באיטליה, בעיקר דגמים של טסלה, ובגרמניה, שם בנוסף לטסלה, ניתן לשכור גם רכבים של  BYD; זו בעצם הפעם הראשונה שעובדים עם יצרן מסין בתחום השכרת הרכב.

"כרגע מחיר שכירת רכב חשמלי גבוה בשיעור ניכר משכירת רכב שאינו כזה באותה קטגוריה. לכל חברות ההשכרה יש תוכניות הצטיידות בעוד ועוד רכבים חשמליים, בעיקר אם התשתית המקומית תאפשר זאת".

האם יש לכם הצעות לחובבי הרכב הספורטיבי?
"אמנם אנחנו לא מחזיקים באקזוטיקה כמו פרארי, אבל כן ניתן לשכור באירופה רכבים מסדרה M של ב.מ.וו, AMG של מרצדס, ובאיטליה ג'וליה וסטלביו 'עלה תלתן ירוק' מבית אלפא רומיאו. הביקוש לרכבים אלה מגיע לעיתים מקבוצות מאורגנות שיוצאות מישראל לטיולי נהיגה ברחבי אירופה".

איך לשכור רכב בחו
צילום: Artur Aldyrkhanov