מחיר הדלק בישראל עלה הלילה (רביעי) בשיעור של 33 אגורות ו-4.8% מ-6.84 שקלים ל-7.17 שקלים (כל המחירים בשירות עצמי) השינוי במחיר הדלק, מוצר הנמצא בפיקוח, הוא תוצאה של עדכון הנעשה במחירו מדי חודש בחודשו. 

עם זאת, ולאחר פרסום הידיעה על העלאת המחיר, הוכרז על ביטול המהלך, ולמרות שהמחיר המדויק לא נמסר, מדובר כנראה בהשבת המחיר המקורי, כאמור 6.84 שקלים לליטר.  

מחיר הדלק בישראל

מחיר הדלק בישראל מעודכן מדי חודש ולקראת סופו על-ידי ועדה הפועלת במסגרת מנהל הדלק והגז במשרד האנרגיה.

התעריף נקבע לפי ממוצע המחירים של הדלק באגן הים התיכון בחמשת ימי מסחר שקדמו לשני ימי המסחר האחרונים בכל חודש. מרכיב נוסף הוא השער היציג שלושה ימים לפני העדכון. במחיר הדלק מרכיב מיסוי קבוע (בלו) הקרוב למחצית ממחירו לצרכן (עד כה 44%) ומע"מ (17%), כך שסך המיסוי עליו הוא קצת יותר מ-60%.

מחיר הדלק עלה הלילה –  ירד בחזרה בחצות
צילום: אדר לב-ארי

המחיר הממוצע של הדלק בישראל ב-2022 היה 6.92 שקלים, כאשר המחיר הגבוה ביותר 8.08 שקלים (יולי) והנמוך ביותר 6.37 שקלים (ינואר, ספטמבר, אוקטובר).

המחיר לינואר החולף נקבע ל-6.94 שקלים ולפני שבוע הופחת ב-10 אגורות ל-6.84 שקלים בעקבות צו עליו חתם שר האוצר סמוטריץ' להפחתת הבלו על הבנזין. כמובן, אותה הפחתה מלפני מספר ימים גרמה לכך שעליית המחיר הייתה משמעותית יותר.

מחיר הדלק עלה הלילה –  ירד בחזרה בחצות
צילום: אדר לב-ארי
 

מחיר הדלק בפברואר

כאמור, המחיר המעודכן נקבע כרגיל על-ידי הוועדה העוסקת בכך, אלא שעליית המחיר הזאת עמדה בסתירה להכרזתם של רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' במסיבת עיתונאים שנערכה לפני שבוע כי יפעלו להורדת מחירים בתחומים שונים, ורה"מ התייחס ישירות לעצירת ההתייקרות במחירי הדלק.

מחיר הדלק עלה הלילה –  ירד בחזרה בחצות
צילום: Wassim Chouak

כלומר, אותה עלייה מדוברת הייתה בניגוד להצהרות ולהבטחות, אלא שהסמכות לקביעת מחיר הדלק היא בידי אותה ועדה של משרד האנרגיה.

הדרך היחידה לשינוי מחיר הדלק הייתה במהלך של האוצר: הפחתה נוספת בבלו על הדלק. על-מנת לעשות זאת צריך היה למצוא מקור מימון בהיקף של כ-200 מיליון שקלים, וזה נמצא בדמות הפחתת ההפרשה לקרן מס רכוש, פעולה שאושר על-ידי ועדת הכספים. לאחר שנמצאה הדרך, ניתן היה להכריז על ביטול עליית המחירים בזכות הפחתת חלק המס במחיר הדלק.

מחיר הדלק בסוף השבוע

כאמור, בלילה שבין חמישי לשישי מחיר הדלק יחזור לקדמותו. אם לא דחוף לכם לתדלק חכו קצת, זה יכול לחסוך לכם עד 20 שקלים (תדלוק מלא במכל של 60 ליטרים).

מחיר הדלק עלה הלילה –  ירד בחזרה בחצות
צילום: Jean Christophe Gougeon