אם יש לכם כאב בגב התחתון, אתם לא לבד - מחקרים מראים כי 85% מאוכלוסיית העולם יחוו כאב גב תחתון במהלך חייהם. בחלק מהמקרים, כאבי גב תחתון הם קלים ונעלמים מעצמם, אך עבור אחרים, כאבי גב יכולים לחזור לעתים תכופות או להימשך זמן רב, ולהוביל לירידה באיכות החיים או אפילו לנכות.

חן חפץ, פיזיותרפיסט ובעלים של קליניקה לפיזיותרפיה פולס פיזיו - Pulse Physiotherapy הממוקמת בגני תקווה (www.pulsephysio.co.il), מסביר מפרט ומנפץ מיתוסים על כאבי גב תחתון.
 

כיצד בנוי הגב התחתון

הגב התחתון מורכב מ-5 חוליות מותניות – לומבריות, הממוספרות מ L1 העליונה ועד L5 התחתונה.בין החוליות קיימים דיסקים העשויים רקמת סחוס סיבי אשר בתוכו חומר ג'לטיני ונוזל. הדיסק תומך ומונע זעזועים לגב. שני הסגמנטים התחתונים של הגב התחתון  L4-L5 ו L5-S1 הם האחראיים העיקריים למרבית נשיאת המשקל ולמרבית התנועתיות של הגב התחתון.

7 דרכים למניעת כאבי גב תחתון
צילום: Tumisu
 
התסמינים של כאבי גב תחתון משתנים מאוד בין אדם לאדם. הכאב עשוי להיות עמום, שורף או חד, להיות מורגש בנקודה אחת או על פני שטח רחב. הכאב אף עשוי להקרין לאזור הישבן ולאורך הרגל, מה שנקרא – סכיאטיקה (Sciatica).

ההנחה הרווחת בקרב האוכלוסייה היא שכאבי גב נגרמים בעיקר בעקבות פתולוגיות של הדיסק הבין חולייתי כמו למשל פריצת דיסק, בלט דיסק, או היצרות תעלת השדרה. דבר זה אינו נכון. 97% מכאבי הגב הינם כאבים מכאניים המוגדרים ככאבי גב תחתון לא-ספציפיים.

נוסף על כך, לא כל אדם הסובל מכאבי גב תחתון צריך לעבור הדמיות וצילומים כחלק מהבירור לכאב. זאת כיוון שמחקרים מראים שאין קורלציה בין מצב הדיסק ומצב השינויים הניווניים לבין סימפטומים של כאב או מוגבלות תנועתית.

7 דרכים למניעת כאבי גב תחתון
צילום: Pulse

במחקר הנ''ל לקחו 3,110 נבדקים שלא חשים שום כאב גב והעבירו את כולם בדיקת MRI.
כמו שניתן לראות אצל רוב הנבדקים נמצאו שינויים ניווניים, בלטים ופריצות דיסק. וככל שהגיל עולה כך הסיכויים לממצאים בבדיקה גדלו – ללא קשר להרגשתם של הנבדקים.

מחקר זה, ומחקרים רבים נוספים בנושא, מעידים על כך שבדיקות הדמיה לא בהכרח יכולות להעיד על סיבת הכאב, יכול להיות שפריצת הדיסק הייתה עוד לפני הכאב ולא זה הדבר שיצר את הכאב.
 
מתי עלינו לגשת לבירור נוסף ע''י אמצעי דימות?
רק ב 3% מהמקרים של כאבי גב:
- חבלה משמעותית
- היסטוריה רפואית של גידול ממאיר
- ירידה לא מוסברת במשקל
- סימנים נוירולוגים נרחבים – הפרעות תחושה, ירידה בכח השרירים
- אי שליטה בסוגרים
- שימוש ממושך בסטרואידים
- כאשר אין תגובה לטיפול שמרני רגיל במשך חודש והמטופל מועמד לטיפול כאב התערבותי או לטיפול ניתוחי. 

7 דרכים למניעת כאבי גב תחתון
צילום: Jenny Friedrichs

 

אז מה בכל זאת לעשות כאשר חשים בכאבי גב תחתון?

רבים חושבים כי מנוחה מוחלטת במיטה היא אמצעי להחלמה מהתקף של כאבי גב תחתון.
אך המחקרים מראים אחרת.

המלצה כללית בנוגע לכאבי גב תחתון היא לחזור לפעילות ועבודה מהר ככל שניתן, כלומר לא לתת למערכת השרירית להתנוון ולהתקבע בתבניות של כאב והימנעות. מחקרים הראו שמנוחה מוחלטת במיטה עלולה למעשה להאט את ההתאוששות. פעילות אירובית קלה דוגמת הליכה, שחייה או רכיבה על אופניים, עשויה לשפר את המצב ולהפחית את הכאב.
 
איך פיזיותרפיסט יכול לעזור?
אם הכאב שלך נמשך מספר ימים ללא הקלה, טיפול פיזיותרפיה עשוי לעזור. הפיזיותרפיסט ידע לעשות את האבחון המדויק כדי למצוא את הגורמים לכאב וידע לבנות לך תוכנית טיפול ותרגול ספציפית לבעיה שלך.

7 דרכים למניעת כאבי גב תחתון
צילום: Pulse

הטיפולים בקליניקה עשויים לכלול – טיפול מנואלי ידני הכולל טכניקות שונות לשיפור התנועתיות של המפרקים ולשיפור הנוקשות ברקמות הרכות, שימוש במכשור אלקטרותרפי להורדת כאב, דיקור מערבי, קניזיו טייפינג, תרגילי חיזוק וגמישות ספציפיים, שיפור היציבה, שיפור המנח הביומכאני של האגן והגפיים התחתונות ולעיתים אם צריך, נבצע התאמה של מדרסים. לפרטים נוספים לחצו כאן.

את כל המעטפת של טיפול ושימור הגוף אתם יכולים לקבל אצלנו בקליניקה לפיזיותרפיה Pulse Physio, פולס פיזיו, אך על אף זאת, בריאותכם ושמירה על גופכם היא בידיים שלכם.

7 דרכים למניעת כאבי גב תחתון
צילום: Alora Griffiths
 

דרכים למניעת כאבי גב תחתון:

1. בצע פעילות גופנית המתאימה ליכולותיך. – התייעץ עם פיזיותרפיסט לבניית תכנית אימונים אישית. בתוכנית התמקדו בחיזוק השרירים בכלליות בדגש על שרירי הליבה, היציבה ושרירי הגב התחתון, הקפידו גם על תרגילי מתיחות וגמישות.

2. ארגונומיה נכונה: מרבית האנשים נמצאים בתנוחת ישיבה ברוב שעות היום שלהם, הקפידו על ישיבה נכונה, מסך המחשב בגובה ומרחק נכונים מול עיניכם ומושב הכיסא צמוד לגב. שנו את התנוחה שלכם לעיתים תכופות והמנעו מישיבה רצופה של יותר מ 30 דקות.

3. שמרו על משקל תקין – עודף משקל מפעיל עומס על הגב התחתון, על המפרקים וגורם לעומסים רבים על הרקמות הרכות. הקפד על תזונה נכונה ופעילות גופנית סדירה.

4. אורח חיים בריא הכולל שינה של 7 שעות בלילה, תזונה מאוזנת, שתייה מים מספקת, ניהול מתחים ופעילות גופנית, נמצאו כמפחיתים מאורעות של כאבי גב תחתון.

5. הרימו משא כבד בעזרת הרגליים ולא בעזרת הגב התחתון. כאשר עליכם להרים חפץ כבד, קרבו אותו תחילה על גופכם, כופפו ברכיים והרימו אותו כאשר הגב שלכם זקוף.

6. בצעו תרגילי מתיחות בקביעות – תנועה היא תרופה.

7. המנעו מעישון - ידוע כי עישון פוגע בהספקת דם לרקמות השונות, דבר זה עלול לפגוע ברקמות בגב ובכל הגוף.

7 דרכים למניעת כאבי גב תחתון
צילום: Pulse
 
מצאו אותנו באינסטגרם: instagram.com/pulse.physio
טלפון ליצירת קשר: 054-9630-434
עמוד הבית: pulsephysio.co.il