בעשור האחרון היינו עדים לגל התרחבות חסר תקדים של מותגי יוקרה, שהחלו להתפשט לכל נישה מוטורית אפשרית (כולל כאלו שאינן קיימות), והציעו מגוון דגמים ותתי-דגמים שכרסמו משמעותית במכירות וברווחיות של יצרני הרכב היותר-עממיים. מרצדס הייתה החלוצה של התופעה הזו, ומעבר למבחר גרסאות מרכב בכל סגמנט (לדוגמא: על בסיס ה-A קלאס האצ'בק, קיבלנו CLA סדאן, CLA שוטינג ברייק ושני רכבי פנאי - GLA ו-GLB, והדבר חזר על עצמו בכל קטגוריית גודל), היא מציעה כיום גם טנדר פתוח, טנדרון סגור ומגוון ואנים בגדלים שונים.

אולם מסתבר שההתרחבות הזו הייתה פחות כדאית כלכלית מהצפוי, ולפני כשנה החברה הודיעה כי תבצע קיצוץ משמעותי בהיצע הדגמים והגרסאות שלה, לצד התמקדות בגרסאות יוקרה רווחיות. המהלך החל כאשר אולה קלניוס קיבל את תפקיד מנכ"ל מרצדס ב-2019, והכין את הקרקע לקראת השינוי המסיבי בתעשייה והמעבר ההדרגתי לחשמול.

בראיון שערך העיתונאי הגרמני הבכיר ג'ורג' קאכר (המוכר לקוראי 'אוטו' הוותיקים בשמו ה"מעוברת" ג'ורג' כשר...) עם שני מנהלים בכירים במרצדס, הוא מדווח כי "בהתבסס על מה שראינו, מתוך 33 סוגי המרכב שמרצדס מציעה כיום בין השווקים האירופאי והאמריקאי, רק 14 ישרדו".
מרצדס SL
צילום: מרצדס


 כפי שקורה לרוב בקיצוצים כאלה, הדגמים הראשונים שנחתכים הם דגמי השמנת, שהינם יקרים לייצור ונמכרים במעט יחידות -  דגמי קופה, קבריולה וסטיישנים. או כפי שאחד המנהלים אמר לקאכר, "בסופו של יום, אנחנו פשוט לא צריכים סטיישנים או דגמי 2 דלתות כדי להגדיל את נפחי הייצור".

באופן מפתיע, הדגמים שיסיימו את חייהם בשנים הקרובות אינם רק דגמי נישה, אלא גם כלי רכב יותר נפוצים כמו ה-A קלאס האצ'בק, ה-CLS וה-AMG GT 4-דלתות, ששלושתם לא יזכו לדור חדש לאחר 2025.

מרצדס A קלאס CLA
צילום: מרצדס

גרסאות הקופה והקבריולה של ה-C קלאס וה-E קלאס, שמוצעות היום כארבעה דגמים נפרדים, יהפכו לדגם אחד, CLE קלאס, שיוצע בגרסת קופה וקבריולה. ב-2028 יופסק ייצורה של ה-C קלאס סטיישן וב-2030 תוצא לגמלאות ה-E קלאס סטיישן - שני דגמים שהינם פופולריים בעיקר באירופה.

ה-AMG GT, הן בגרסת קופה והן בגרסת 4 הדלתות תוחלף בדגם חשמלי חדש, וה-SL תזכה למחליפה מרווחת יותר, שתוצע בגרסאות AMG ספורטיבית ומייבאך יוקרתית.

מרצדס AMG GT 4 DOOR
צילום: מרצדס
 
באופן מפתיע, גם רכבי פנאי פופולאריים כמו GLC קופה ו-GLE קופה לא ימשיכו בדור הבא, ויוצעו רק במרכב רגיל ללא גרסת קופה עם גג משתפל (תודה לאל!).

הדור הבא של ה-CLA קלאס יעבור לחשמל ב-2025 ויציע את גרסת השוטינג ברייק (סטיישן-קופה) האחרונה בהיצע היצרנית. יש גם סיכוי שה-GLA, GLB ו-B קלאס לא יזכו לדור המשך לאחר שמחזור החיים של הדורות הנוכחיים יסתיים.

מרצדס GLB
צילום: יצרן

דגמי הנישה היחידים שהמותג ימשיך לייצר הם אלה שמכניסים הרבה כסף, דוגמת גרסאות מייבאך ומהדורות יוקרה חדשות בייצור מוגבל שיקראו 'מיתוס' (Mythos). אלו ישיקו רכב שטח קשוח שיקרא GLG ב-2026, ואולי אפילו גרסת מייבאך לוואן V קלאס. מותג מיתוס יציע ככל הנראה טנדר המבוסס על ה-G קלאס ומכונית ספורט עם דלתות כנפי שחף ברוח ה-SL300 וה-SLS מהעבר.

מנגד, הדגמים המסורתיים של מרצדס יתמקדו בנוחות בתוך המכונית ובנוחות השימוש, בזכות סוללות גדולות יותר, יכולות טעינה מהירות יותר וטווחים נסיעה חשמליים ארוכים יותר; במרצדס מספרים כי סוללות בקיבולת 150 קוט"ש, טווח נסיעה של 800 ק"מ וטעינה מהירה של 270 קילוואט יוצעו בדגמים רבים של היצרנית.

או כפי שאחד המנהלים שרואיינו אמר, "המרכיבים החיוניים ביותר של מכוניות יוקרה עכשוויות הם 'מרחב וזמן'... זו העדיפות מספר 1 שלנו - לא עוד סגנון מרכב מיוחד, דגם שנמכר חזק רק באירופה או דור נוסף לסגמנט גוסס". או במילים אחרות - סופרי האפונים ניצחו את חובבי הרכב.

דגמי מרצדס 2022
צילום: Mercedes